Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa

Vierailija
18.03.2020 |

Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.

Tästä tulee hieno kuukausi.

Kommentit (586)

Vierailija
501/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäopetus oili pelkästään huono vitsi. Ei kouluilla ole valmiina mitään keinoja järjestää etäopetusta.

Tämmöinen tilanne tapahtuu ehkä kerran sadassa vuodessa, olisi aika erikoista, jos olisi siihen pidetty täydet valmiudet koko normaaliajan.

Joillain selkeästi oli valmiudet kun taas toisaalla oppilaat jätettiin yksin. Harmi että minun lapseni kuuluu niihin joille opettaja ei edes tsemppiä jatkoon toivota vaan pelkästään tehtävälistan laittoi.

Vähän kateellinen ole niille joiden lapsilla teams tai muita käytössä tai edes opettaja joka opettaa.

Haluaako joku vielä sanoa ettei Suomen koulujen tasoissa ole eroja?

Vierailija
502/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä teille opettajille kouluun vietäväksi ilmainen riskianalyysi:

Tapahtuma: tulipalo, epidemia, homekoulu, maanjäristys jne

Seuraus: opetusta ei voida järjestää koulun tiloissa--> oppilaiden oppiminen vaarantuu

Varautuminen: Varaudutaan järjestämään etäopetusta (koulu: laitteet ja järjestelmät sekä luetaan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, opettajat: pidetään materiaalia saatavilla myös etäopetuksen mahdollistavassa muodossa, huolehditaan oman ammattitaidon ajantasaisuudesta, seurataan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, valmistaudutaan viestimään poikkeustilanteessa selkeästi, ollaan saatavilla työaikana )

Hei besserwisser, kouluissa kyllä alettiin varautua etäopiskeluun jo viime viikolla. Kartoitettiin lasten laitteita ja nettiyhteyksiä kotona. Materiaaleja nyt ei kukaan varmasti ala varmuuden vuoksi valmistelemaan mahdollista pandemiaa varten, joita tapahtuu tällä laajuudella ehkä joka 100. vuosi... En ole oman 45 vuoden aikanani koskaan elänyt tällaista tilannetta.

Tämä ei muutenkaan ole mikään katastrofi, vaan ihmisiltä vaaditaan pikkuisen joustoa ja improvisaatiokykyä. Kyse on kuukaudesta tai parista. Sairastuneille tietysti eri tilanne, mutta me muut voidaan nyt kyllä olla vaatimatta liikoja opettajiltakaan. Parhaansa tekevät. 

Viime viikolla oli aivan liian myöhään. Yrityksillä on varautumissuunnitelmat koko ajan olemassa ja niitä päivitetään. Ei niitä alettu viime viikolla miettimään.

Ja esim. Kunnallisella vesihuollolla pitää olla suunnitelmat olemassa, vai haluaisitko että kollegasi kunnalla olisivat alkaneet viime viikolla miettiä että mites me tuo vesihomma järjestetäänkään?

Epidemia ei ole mikään niin epätodennäköinen tilanne ettei sen varalle pitöisi varautua. Tartuntatautitutkijoiden yhteisöhän oli ennustanut tämän kaltaisen epidemian tulevan jo vuosia sitten.

Miksi yritykset eivät sitten osanneet varautua tilanteeseen, että vanhempien pitääkin oman työnsä ohella pystyä myös huolehtimaan omista lapsistaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku opettaja sitten kertoa mitä hän tänään teki jos oikeasti on tehnyt 10 tunnin päivän. Minä ainakin opetin lastani matikassa, % laskuja, englantia, ruotsia ja historia. Samalla tein omat webinarit valmiiksi huomiseksi, vastasin asiakkaille ja muutama sähköposti. Nousin jo kuudelta ja lopetin työt 10 minuuttia sitten.

Meidän opettaja lähetti vaan sivut ja tehtävät. Ei mitään ohjeita.

Minä olen tänään osallistunut työpaikan sähköiseen kokoukseen (puoli tuntia), suunnitellut huomiset etätunnit (2 tuntia), antanut opiskelijoille palautetta eilisten etätuntien tehtävistä (3 tuntia), ollut valvojana ylioppilaskokeessa (2 tuntia), viestitellyt ohjausryhmäni opiskelijoiden kanssa (noin tunti) ja pitänyt yhden etäoppitunnin videoyhteyden välityksellä (puolitoista tuntia).

Vierailija
504/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas Wilma suoltaa viestejä ja tehtäviä, sekä teinillä että aikuisilla. Ei mitään muuta opetusta, kuin itsenäistä tehtävien tekoa.

Tehtäviä tekemällä oppii. Ensin voi vaikka tutkia ohjeet ja esimerkit. Opettaminen on ihan vanhanaikaista. Suurin osa oppilaista ei seuraa opetusta luokassakaan, ku ei kiinnosta tai viitti.  Siksi nakitetaan tehtäviä. Mistä opettaja sitten saa palkkansa: tehtävien jaosta, tarkastuksesta, arvioinnista, kiistojen selvityksestä, Wilma-viesteistä, turhissa kokouksissa istumisesta, pilkun siirtämisestä opetussuunnitelmissa, palavereista, tavaratilauksista, tilastoinnista, teemapäivien suunnittelusta, projekteista, hankkeista, digi-koulutuksesta, vanhempainilloista, lappujen ja taulukkojen täytöstä. Opetusta on työstä noin 10 %.  Jos se jää nyt muutaman viikon pois, muut työt vastaavasti lisääntyy.

Meillä opettaja jakoi jo koko tälle ja ensi viikolle tehtävät. Hän ei niitä tarkista tai arvioi. Kiistoja ei tarvitse selvittää, wilma-viesteihin ei normaalistikaan vastaa.

Kai ne kokoukset, pilkut ja teemapäivät on sen verran tärkeitä tässä tilanteessa ettei nyt muuhun pysty.

Vierailija
505/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraus: opetusta ei voida järjestää koulun tiloissa--> oppilaiden oppiminen vaarantuu

Varautuminen: Varaudutaan järjestämään etäopetusta (koulu: laitteet ja järjestelmät sekä luetaan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, opettajat: pidetään materiaalia saatavilla myös etäopetuksen mahdollistavassa muodossa, huolehditaan oman ammattitaidon ajantasaisuudesta, seurataan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, valmistaudutaan viestimään poikkeustilanteessa selkeästi, ollaan saatavilla työaikana )

Hei besserwisser, kouluissa kyllä alettiin varautua etäopiskeluun jo viime viikolla. Kartoitettiin lasten laitteita ja nettiyhteyksiä kotona. Materiaaleja nyt ei kukaan varmasti ala varmuuden vuoksi valmistelemaan mahdollista pandemiaa varten, joita tapahtuu tällä laajuudella ehkä joka 100. vuosi... En ole oman 45 vuoden aikanani koskaan elänyt tällaista tilannetta.

Tämä ei muutenkaan ole mikään katastrofi, vaan ihmisiltä vaaditaan pikkuisen joustoa ja improvisaatiokykyä. Kyse on kuukaudesta tai parista. Sairastuneille tietysti eri tilanne, mutta me muut voidaan nyt kyllä olla vaatimatta liikoja opettajiltakaan. Parhaansa tekevät. 

Viime viikolla oli aivan liian myöhään. Yrityksillä on varautumissuunnitelmat koko ajan olemassa ja niitä päivitetään. Ei niitä alettu viime viikolla miettimään.

Ja esim. Kunnallisella vesihuollolla pitää olla suunnitelmat olemassa, vai haluaisitko että kollegasi kunnalla olisivat alkaneet viime viikolla miettiä että mites me tuo vesihomma järjestetäänkään?

Epidemia ei ole mikään niin epätodennäköinen tilanne ettei sen varalle pitöisi varautua. Tartuntatautitutkijoiden yhteisöhän oli ennustanut tämän kaltaisen epidemian tulevan jo vuosia sitten.

Miksi yritykset eivät sitten osanneet varautua tilanteeseen, että vanhempien pitääkin oman työnsä ohella pystyä myös huolehtimaan omista lapsistaan? 

Miksi ihmeessä yritysten pitäisi siihen varautua? Et ehkä ymmärrä käsitteitä palkka ja työ ja miten ne liittyy normaaleiden ihmisten elämään?

Vierailija
506/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokan ope on laittanut tasan YHDEN viestin per päivä. Yhden eilen ja yhden tänään.

Siinä on listattuna tehtävät. Ei ole ollut SANAAKAAN mainintaa, että hänet voisi oppilas tai vanhemmat saada jotain kautta kiinni tai että hän tekisi VIRKAVASTUULLAAN olevia tehtäviä eli opettaisi lapsia etäyhteyden välityksellä. Viestin mukaan selvittelysssä. Ja ehkä joku someryhmä. Lastenkin kuulemma kannattaa kokoontua somessa keskenään. Huh huh. 

Voi luoja. Ja tämä ihan iso koulu pk-seudulla. Eikä se ole mitään opettajavihaa että kyseenalaistetaan mitä opettaja tekee ihan täyden työpäivän jos ainoa mitä saa aikaiseksi on 1 viesti, eikä edes tehtäviä lähetetä hänelle tarkistettavaksi.  Kyseinen maikka ei myöskään ole opettamassa lähiopetusta eli siihen vetoaminen on puppua. Iso osa opeista ei tällä hetkellä tee mitään. Heille ylimääräinen loma, vanhemmille kaksinkertaiset työt.

Vierailija
507/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen (1lk) opettaja opettaa päivän normaalisti koululla niitä 1-3luokkalaisia jotka on koulussa. Itse olen äitiyslomalla joten otimme koululaisen heti kotikouluun kun tilanne alkoi näyttää huolestuttavalta. Joka ilta tulee wilmaan seuraavan päivän tehtävien ohjeet.

Ollaan samassa veneessä kaikki. Ihan mielelläni lapsia opetan kotona niin kauan kuin tarvitsee.

Niin, sinulla on yksi kouluikäinen etkä ole työelämässä. Varmaan molemmat vanhemmatkin asutte samassa taloudessa? Useamman kouluikäisen lapsen työssäkäyvälle yh:lle homma on hieman monimutkaisempaa ja vaikeampi toteuttaa, vaikka kuinka olisi mieluusti lastensa kanssa.

Itseasiassa meillä on 4 lasta joista 3 on kouluikäistä. Ekaluokkalainen on se joka eniten ohjausta on tarvinnut. Isommille on toistaiseksi näyttänyt mitä pitää tehdä. Molemmat vanhemmat asutaan samassa talossa joo, mutta mies on puolustusvoimilla töissä jossa arki pyörii ihan normaalisti, niin hän on nyt 2 viikon sotaharjoituksessa. Eli yksin arkea pyöritän.

Musiikki ja tanssiharrastukset pyörii nyt myös etänä. Niissä on pitänyt itse tsempata että ei lasten edistys pysähdy. Vaadinko harrastusmaksuja takaisin? En missään nimessä. Haluan että opistot selviävät näiden vaikeiden aikojen yli.

Kovasti valitetaan kun joudutaan epämukavuusalueelle eikä haluta itse ottaa yhtään vastuuta mistään.

Meidän kunnassa yhteistyö koulun ja kotien välillä toimii hyvin ja opettajat pyysivät kertomaan jos tehtäviä on liikaa/liian vaikeita. Varmasti löytyy vapaapäiviä viikosta jolloin voi keskittyä yhdessä tekemään vaikeimpia tehtäviä lasten kanssa.

Vierailija
508/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku opettaja sitten kertoa mitä hän tänään teki jos oikeasti on tehnyt 10 tunnin päivän. Minä ainakin opetin lastani matikassa, % laskuja, englantia, ruotsia ja historia. Samalla tein omat webinarit valmiiksi huomiseksi, vastasin asiakkaille ja muutama sähköposti. Nousin jo kuudelta ja lopetin työt 10 minuuttia sitten.

Meidän opettaja lähetti vaan sivut ja tehtävät. Ei mitään ohjeita.

Minä olen tänään osallistunut työpaikan sähköiseen kokoukseen (puoli tuntia), suunnitellut huomiset etätunnit (2 tuntia), antanut opiskelijoille palautetta eilisten etätuntien tehtävistä (3 tuntia), ollut valvojana ylioppilaskokeessa (2 tuntia), viestitellyt ohjausryhmäni opiskelijoiden kanssa (noin tunti) ja pitänyt yhden etäoppitunnin videoyhteyden välityksellä (puolitoista tuntia).

Jep. Itse aloitin päivän klo 7.15 ylioppilaskokeen järjestely- ja valvontatehtävillä. Tätä ensin klo 11.10 asti. Klo 11.15 pidin 60 minuutin etäoppitunnin videoyhteyden välityksellä. 15 minuuttia jäi opiskelijoille itsenäiseen tehtävien tekemiseen. Klo 12.15-13 suunnittelin iltapäivän etäoppitunnin (klo 13 ehdin syödä lounaan) ja klo 13.15-14.30 pidin sen videoyhteyden välityksellä. Klo 14.30-15 annoin palautetta opiskelijoiden palauttamista tehtävistä (jäi kesken). Klo 15-16 valvoin vielä ylioppilaskoetta. Kotona olin 16.30. No, ei siitä ihan kymmenen tunnin päivää tule, mutta rahkeet ei tänään riittäneet enempään, olen väsynyt. Omat alakoululaiseni olivat pärjänneet kotona omien tehtäviensä parissa, no jokainen voi arvata kuinka hyvin. Eli illan olenkin auttanut lapsia omissa tehtävissään. Ensi viikolla helpottaa, kun ylioppilaskirjoitukset on saatu vietyä maaliin, ja etätyöskentelytavat tulevat koko ajan tutummiksi sekä minulle että opiskelijoille. Tsemppiä kollegoille. Lomautuksia odotellessa.

Vierailija
509/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän luokan ope on laittanut tasan YHDEN viestin per päivä. Yhden eilen ja yhden tänään.

Siinä on listattuna tehtävät. Ei ole ollut SANAAKAAN mainintaa, että hänet voisi oppilas tai vanhemmat saada jotain kautta kiinni tai että hän tekisi VIRKAVASTUULLAAN olevia tehtäviä eli opettaisi lapsia etäyhteyden välityksellä. Viestin mukaan selvittelysssä. Ja ehkä joku someryhmä. Lastenkin kuulemma kannattaa kokoontua somessa keskenään. Huh huh. 

Voi luoja. Ja tämä ihan iso koulu pk-seudulla. Eikä se ole mitään opettajavihaa että kyseenalaistetaan mitä opettaja tekee ihan täyden työpäivän jos ainoa mitä saa aikaiseksi on 1 viesti, eikä edes tehtäviä lähetetä hänelle tarkistettavaksi.  Kyseinen maikka ei myöskään ole opettamassa lähiopetusta eli siihen vetoaminen on puppua. Iso osa opeista ei tällä hetkellä tee mitään. Heille ylimääräinen loma, vanhemmille kaksinkertaiset työt.

Eikö ole hyvä, että opettaja lähettää yhden viestin monien erillisten viestien sijaan? Alakoulussa yksi opettaja opettaa kaikkia aineita, eli sitä yhtä viestiä varten on mietittävä ehkä neljän tai viiden aineen tehtävät. Ei voi vain kirjoittaa, että tehkää kaikki tehtävät kappaleesta 3, vaan on mietittävä, mitkä tehtävistä sopivat itsenäiseen opiskeluun.

Monilla peruskoulun opettajilla ei ole työpuhelinta, eikä henkilökohtaista numeroa voi antaa työkäyttöön. Koululla ei välttämättä ole lisenssiä mihinkään palveluun, jossa viestittely tai etäopetus onnistuisi helposti, eikä opettajan kannata lähteä itse selvittelemään, mitä alustaa voisi hyödyntää. Työnantaja tekee tällaiset päätökset, mutta eiväthän nämä päätökset nyt päivässä synny!

Tämä on vasta toinen päivä, ja kouluilla mietitään kuumeisesti, miten etäopetus voitaisiin toteuttaa. Vähän nyt armoa.

Vierailija
510/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä muista, mutta itse olen yhden päivän jälkeen jo ihan LOPPU!

Mulla taas hyvä mieli, tehtävät meni hyvin, ja oli ihan kivaa yhdessäpuuhastelua. Lapsetkin tykkäsivät kun saivat näyttää osaamistaan. Ja kyllä, olin myös täyden työpäivän töissä. Menin aamuseitsemään. Nyt vähän jo kieltämättä väsyttää, mutta hyvä fiilis silti. 

Vierailija
511/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut todella vaikuttunut siitä, miten upeasti on hypätty etäopetukseen päivän varotusajalla! 3. ja 6.-luokkalaiset ovat tehneet tehtäviä ja saaneet opetusta myös livenä. Olin henkisesti varautunut siihen, ettei omasta työnteosta tule mitään, mutta ei mun tarvinnut kuin auttaa yhteyden avaamisessa. Ihan superia! Hyvä opet!

Millä päivän varoitusajalla? Onhan tämä tilanne ollut tiedossa jo pidempään, vai kuvitteletko että opettajat ovat sulkeneet silmänsä Italian tilanteelta ja kuvitelleet ettei meille tänne Suomeen mitään iske? Ei nyt pidä kommentoida tyhmiä, kyllähän koululaitoksen pitää olla valmiina myös tällaisiin tilanteisiin, joku suunnitelma siellä on pakko olla taustalla. Sitä paitsi oppimissuunnitelmakin muuttui lähivuosina ja kovasti puhuttiin digitaalisuudesta. Mitä sille nyt on tapahtunut? Opettajat ihan avuttomia kun tosi kyseessä? En oikein ymmärrä näitä lässytyksiä tässä ketjussa, ettei opettajia saisi haukkua. Itse olen aika yllättynyt, että kaikki kaatuukin nyt kodin suuntaan. Itse olen avustanut alakoululaisia koko päivän läksyjen kanssa. Aivan jumalaton määrä läksyä heti ensimmäisenä päivänä. Ei se näin pitänyt mennä. Jos opettajalla olisi älliä, ei pommittaisi heti ekana päivänä kamalaa kasaa läksyjä, nyt on ainakin näiden luokkalaisilta aivan varmasti motivaatio kadonnut täysin. Hirveää lapselle lukea wilmaa, kun koko ajan piippaa ja tulee lisää pitkiä ja hankalahkoja läksyjä. Ei pelkästään tehtäviä vaan kaikenlaista ylimääräistä säätöä, mihin menee aikaa. Lähtenyt vähän lapasesta ainakin meidän koululaisten opeilta. Onko ideana saada koulukiinnostus täysin nollaan? Tai perheet ihan pulaan tämän kuukauden aikana, niin opettaja voi sitten loistaa kun oppilaat palaavat kouluun?

Vierailija
512/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Englannin tyyliin. Taalla kaikki opetus perustuu hyvin paljon vanhempien panostukseen. Jotka ei jaksa/viitsi buukkaavat tutor:in. Itse olin tietamaton tasta kaikesta aikoinaan ja odotin etta koulut opettaa,  mutta aika pitkalle se on se aika minka itse (tai joku muu) opettaa. 

Vierailija
513/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opettaja jakoi jo koko tälle ja ensi viikolle tehtävät. Hän ei niitä tarkista tai arvioi. Kiistoja ei tarvitse selvittää, wilma-viesteihin ei normaalistikaan vastaa.

Kai ne kokoukset, pilkut ja teemapäivät on sen verran tärkeitä tässä tilanteessa ettei nyt muuhun pysty.[/quote]

Saattaa tarkastaa ja antaa palautetta, vankasta käsityksestäsi huolimatta.  Arviointi on opettajan pakko tehdä joko kokeen tai muun näytön perusteella, tai vaikka arpakuutiolla.  Joillekin perheille riittää, että on kahden viikon tehtävät annettu ja ei häiritä 43 Wilma-viestillä. a)  Voi olla kyseessä surffari-ope, joka keskittyy harrastuksiinsa ja edustamiseen. Tällaisia on muutama prosentti opettajista.  Alakoulussa, jos satttuu tällainen luokalle, niin vahinkoja korjataan vuosia joidenkin kohdalla.  b) Toisessa ääripäässä on ylipuurtajat, joille ei vuorokauden tunnit riitä. Enemmän olen 30 vuoden aikana törmännyt b-tyyppeihin,.  Yläkoulussa tilanne tasoittuu, kun oppilaalla on useita opettajia. Jos jonkun kanssa ei kemiat natsaa, voi toisessa aineessa olla huipputilanne.  Suuri enemmistö on ihan tavallisia työläisiä, jotka tekevät töitä koko rahan eteen.

Vierailija
514/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh. Olen tänään ollut 7-18 töissä. Harjoitellut näin etänä oppilaiden kanssa Teamsin käyttöä yksinkertaisilla tehtävillä. Monia tämä tuntui jännittävän, vaikka alusta on tuttu. Nyt piti selvitä kaikesta ilman opea vieressä. Tehtiin joitain koulutöitä, mutta lähinnä "chattailtiin" ja sopeuduttiin tilanteeseen.

Lisäksi olen tiedottanut huoltajia pitkin päivää, tehnyt verkko-opetusmateriaalia, suunnitellut tulevaa kuukautta, ratkonut puhelimen välityksellä oppilaan nettiongelmia, aikatauluttanut laitteiden hakua koululta huoltajien kanssa, palaveerannut kollegojen kanssa ymsyms.

Mulla on soinu puhelin jatkuvasti sekä viestejä, sähköposteja ja wilmaviestejä sataa huolestuneilta ja stressiään minuun purkavilta huoltajilta. Vaikka omasta mielestä tilanteen äkillisyyden ja poikkeuksellisuuden huomioon, olen selvinnyt hyvin, meinaa itku tulla tästä ketjusta.

Armoa opettajille! Tänään oli vasta eka päivä ja monessa kunnassa/koulussa vasta pohditaan toimintatapoja.

Ymmärrät varmaan ettei kaikilla sama tilanne? Meillä ensi viikon ohje tee tunti joka päivä matikkaa ja äikkää ja muista aineista eri ajat. Laita opettajalle viesti mitä teit.

Ei puhettakaan teamsista tai muista tavoista olla opettajaa yhteydessä eikä etenkään mistään miten opettamista aiotaan tehdä, wilmassa saa lukujärjestyksen mukaisen ajan puitteissa laittaa viestiä.

Vähän eri meininkin kuin teillä.

Mulle Teams on tuttu alusta ja meidän koululla on lisenssit valmiiksi tähän, joten saan tästä joihinkin opettajiin verrattuna heti etumatkaa. Jollakin menee enemmän aikaa harjoitteluun ja suunnitteluun sekä jopa lisenssien hankkimiseen ja tunnusten luontiin.

Nyt tosiaan oli neljän viikon rupeaman eka päivä, joten edelleen vetoan: armoa opettajille. Tämä rysähti aika äkkiä päälle, koska itsekkin olin vielä maanantaiaamuna varma, ettei alakouluja suljeta.

Meidänkin kunnan ohje työskentelylle itse asiassa on: aamulla päivän tehtävät Wilmaan. Vanhempi kuittaa tehtävät tehdyiksi seuraavaan aamuun klo 8 mennessä.

Vierailija
515/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettei kovin monella vanhemmalla ole resursseja ruveta leikkimään opettajaa.

Ihana etten ole yksin!

Meillä on juuri näin ja kyseessä 1 ja 2 luokkalaiset.

Kaverien lapset voi whatsappailla opensa kanssa päivän aikana vaan ei meillä, ”viesteihin yritetään vastata saman päivän aikana”.

Siis mä saan vielä hermoromahduksen. Mä en yksinkertaisesti tiedä miten ekaluokkalaiselle opetetaan matemaattista päättelyä esim?! En osaa ! Itsellänikin adhd niin kyllä sokea on laitettu opastamaan sokeaa tässä.

Minäkin luulin että tulisi ihan nettioppitunteja. Miksi ei tule. Kivat lisästressit tästä. P

Vierailija
516/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä valitat? Tietenkin vanhemmat hoitavat lapsensa opetuksen. Kaikki ovat samassa veneessä.

No eivät pysty. Voivat auttaa ja pitävät huolen, että lapsi opiskelee. 

Jos kotona on pienempiä tarhaikäisiä, joku perheen jäsen sairas ja etänä työtkin on vielä tehtävä, niin ihan oikeasti oman työnsä lisäksi, sairaanhoidon lisäksi, tarhaikäisen lisäksi, ruokien laitoin lisäksi vanhempi vielä opettaa lastaan!!! Mikä on opettajan tehtävä - laittaa vain tehtävät. Kyllä se opettaja opettaa vaikka etäyhteyden tai puhelimien välityksellä näinä päivinä. Vanhemman tehtävä on huolehtia, että lapsi käy koulua kotona eikä vaikka pelaa tms.

Miten näissä perheissä silloin on toimittu, jos koululainen on ollut sairaana, eikä ole päässyt kouluun? Kautta aikojen on opettaja antanut läksyt ja tunnilla tehdyt tehtävät kotiin sairaille ja loma-aikojen ulkopuolella reissaaville lapsille, mutta koskaan aiemmin en ole kuullut vanhemman valittavan siitä, että ihan itse pitää huolehtia, että tehtävät on tehty ennen kouluun palaamista, vaikka on omatkin työt ja kotityöt tehtävänä ja pikkusisarukset hoidettavana.

Vierailija
517/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut todella vaikuttunut siitä, miten upeasti on hypätty etäopetukseen päivän varotusajalla! 3. ja 6.-luokkalaiset ovat tehneet tehtäviä ja saaneet opetusta myös livenä. Olin henkisesti varautunut siihen, ettei omasta työnteosta tule mitään, mutta ei mun tarvinnut kuin auttaa yhteyden avaamisessa. Ihan superia! Hyvä opet!

Millä päivän varoitusajalla? Onhan tämä tilanne ollut tiedossa jo pidempään, vai kuvitteletko että opettajat ovat sulkeneet silmänsä Italian tilanteelta ja kuvitelleet ettei meille tänne Suomeen mitään iske? Ei nyt pidä kommentoida tyhmiä, kyllähän koululaitoksen pitää olla valmiina myös tällaisiin tilanteisiin, joku suunnitelma siellä on pakko olla taustalla. Sitä paitsi oppimissuunnitelmakin muuttui lähivuosina ja kovasti puhuttiin digitaalisuudesta. Mitä sille nyt on tapahtunut? Opettajat ihan avuttomia kun tosi kyseessä? En oikein ymmärrä näitä lässytyksiä tässä ketjussa, ettei opettajia saisi haukkua. Itse olen aika yllättynyt, että kaikki kaatuukin nyt kodin suuntaan. Itse olen avustanut alakoululaisia koko päivän läksyjen kanssa. Aivan jumalaton määrä läksyä heti ensimmäisenä päivänä. Ei se näin pitänyt mennä. Jos opettajalla olisi älliä, ei pommittaisi heti ekana päivänä kamalaa kasaa läksyjä, nyt on ainakin näiden luokkalaisilta aivan varmasti motivaatio kadonnut täysin. Hirveää lapselle lukea wilmaa, kun koko ajan piippaa ja tulee lisää pitkiä ja hankalahkoja läksyjä. Ei pelkästään tehtäviä vaan kaikenlaista ylimääräistä säätöä, mihin menee aikaa. Lähtenyt vähän lapasesta ainakin meidän koululaisten opeilta. Onko ideana saada koulukiinnostus täysin nollaan? Tai perheet ihan pulaan tämän kuukauden aikana, niin opettaja voi sitten loistaa kun oppilaat palaavat kouluun?

Rauhoituhan nyt. Ei, koululaitoksilla ei tosiaan ole mitään suunnitelmaa tällaisen tilanteen varalle. Tämä on ensimmäinen kerta rauhanaikana, kun koulut on suljettu. Tulisi aika kalliiksi pitää yllä mittavaa varojärjestelmää, jota tarvitaan kerran 80 vuodessa, varsinkin kun sähköiset oppimisalustat kehittyvät koko ajan. Miksi ihmeessä koulut käyttäisivät valtavasti resursseja etäopetusalustojen lisensseihin ja niiden käytön harjoitteluun, kun peruskouluissa normaalitilanteessa kaikki opetus on kontaktiopetusta?

Alussa tilanne voi olla kaoottinen ja opettajien vaikea arvioida sopivaa tehtävien määrää. Eihän sellaista edes ole olemassa, sillä toiset oppilaat ovat nopeampia ja taitavampia kuin toiset. Aivan samoin sama koe voi toisen oppilaan mielestä olla vaikea ja toisen mielestä helppo: kumpi on oikeassa?

Vierailija
518/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole hyvä, että opettaja lähettää yhden viestin monien erillisten viestien sijaan? Alakoulussa yksi opettaja opettaa kaikkia aineita, eli sitä yhtä viestiä varten on mietittävä ehkä neljän tai viiden aineen tehtävät. Ei voi vain kirjoittaa, että tehkää kaikki tehtävät kappaleesta 3, vaan on mietittävä, mitkä tehtävistä sopivat itsenäiseen opiskeluun.

Monilla peruskoulun opettajilla ei ole työpuhelinta, eikä henkilökohtaista numeroa voi antaa työkäyttöön. Koululla ei välttämättä ole lisenssiä mihinkään palveluun, jossa viestittely tai etäopetus onnistuisi helposti, eikä opettajan kannata lähteä itse selvittelemään, mitä alustaa voisi hyödyntää. Työnantaja tekee tällaiset päätökset, mutta eiväthän nämä päätökset nyt päivässä synny!

Tämä on vasta toinen päivä, ja kouluilla mietitään kuumeisesti, miten etäopetus voitaisiin toteuttaa. Vähän nyt armoa.

Meillä tämän viikon ohje oli juurikin tuota tehkää tehtäviä eri kappaleista. Tarkemmin katsottuna paljon sellaista joita ei kotona voi itse edes tehdä.

Seuraavalle viikolle ei annettu tehtäviä vaan ajat joita käyttää mihinkin aineeseen. Koita tässä nyt lasta kotona opettaa kun ei tiedä tahtia jossa pitäisi edetä.

Päivässä syntyi päätös miten jo seuraava viikko menee.

Vierailija
519/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Englannin tyyliin. Taalla kaikki opetus perustuu hyvin paljon vanhempien panostukseen. Jotka ei jaksa/viitsi buukkaavat tutor:in. Itse olin tietamaton tasta kaikesta aikoinaan ja odotin etta koulut opettaa,  mutta aika pitkalle se on se aika minka itse (tai joku muu) opettaa. 

Olisi joku voinut kertoa että pitää jostain tutor etsiä että saa lapsen peruskoulun opinnot etenemään tahdissa. Nyt vain iskee viestiä mitä kaikkea vanhempien pitää tehdä ilman mitään varoitusta että meidän harteille kaikki opetus nyt laitetaan.

Vierailija
520/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä yritysten pitäisi siihen varautua? Et ehkä ymmärrä käsitteitä palkka ja työ ja miten ne liittyy normaaleiden ihmisten elämään?

Yrityksillähän piti olla ajantasaiset varavalmiussuunnitelmat kaikille poikkeustilanteille koko ajan olemassa. Miten ei yrityksissä nyt olekaan osattu tehdä suunnitelmaa sen varalle, että valtio käyttää oikeuttaan delegoida lisätehtäviä yhteiskunnan jäsenille? Nyt olisi yksilökeskeisen ajattelun sijaan muistettava, että yhteiskunnan jäsenillä on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia, ja että tällaisessa poikkeustilassa ylin toimivalta on valtiolla, joka voi näitä velvollisuuksia lisätä. On korkea aika alkaa täällä lintukodossakin huomaamaan, että kaikkea ei voi jättää yhteiskunnan vastuulle, vaikka aiemmin sen varaan on voinut laskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi