Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa
Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.
Tästä tulee hieno kuukausi.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Olen tänään ollut 7-18 töissä. Harjoitellut näin etänä oppilaiden kanssa Teamsin käyttöä yksinkertaisilla tehtävillä. Monia tämä tuntui jännittävän, vaikka alusta on tuttu. Nyt piti selvitä kaikesta ilman opea vieressä. Tehtiin joitain koulutöitä, mutta lähinnä "chattailtiin" ja sopeuduttiin tilanteeseen.
Lisäksi olen tiedottanut huoltajia pitkin päivää, tehnyt verkko-opetusmateriaalia, suunnitellut tulevaa kuukautta, ratkonut puhelimen välityksellä oppilaan nettiongelmia, aikatauluttanut laitteiden hakua koululta huoltajien kanssa, palaveerannut kollegojen kanssa ymsyms.
Mulla on soinu puhelin jatkuvasti sekä viestejä, sähköposteja ja wilmaviestejä sataa huolestuneilta ja stressiään minuun purkavilta huoltajilta. Vaikka omasta mielestä tilanteen äkillisyyden ja poikkeuksellisuuden huomioon, olen selvinnyt hyvin, meinaa itku tulla tästä ketjusta.
Armoa opettajille! Tänään oli vasta eka päivä ja monessa kunnassa/koulussa vasta pohditaan toimintatapoja.
Ymmärrät varmaan ettei kaikilla sama tilanne? Meillä ensi viikon ohje tee tunti joka päivä matikkaa ja äikkää ja muista aineista eri ajat. Laita opettajalle viesti mitä teit.
Ei puhettakaan teamsista tai muista tavoista olla opettajaa yhteydessä eikä etenkään mistään miten opettamista aiotaan tehdä, wilmassa saa lukujärjestyksen mukaisen ajan puitteissa laittaa viestiä.
Vähän eri meininkin kuin teillä.Mulle Teams on tuttu alusta ja meidän koululla on lisenssit valmiiksi tähän, joten saan tästä joihinkin opettajiin verrattuna heti etumatkaa. Jollakin menee enemmän aikaa harjoitteluun ja suunnitteluun sekä jopa lisenssien hankkimiseen ja tunnusten luontiin.
Nyt tosiaan oli neljän viikon rupeaman eka päivä, joten edelleen vetoan: armoa opettajille. Tämä rysähti aika äkkiä päälle, koska itsekkin olin vielä maanantaiaamuna varma, ettei alakouluja suljeta.
Meidänkin kunnan ohje työskentelylle itse asiassa on: aamulla päivän tehtävät Wilmaan. Vanhempi kuittaa tehtävät tehdyiksi seuraavaan aamuun klo 8 mennessä.
Ei riitä ymmärrys. En tiedä mikä kunnan ohje mutta opettaja antoi koko ensi viikon kerralla. Hän ei tarkista, ei arvoi. Oppilas itse laittaa hänelle vain viestin mitä tehtäviä päivän aikana teki. Opettaja ei antanut muuta kuin aineet joita tehdä mutta ei kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat? Tietenkin vanhemmat hoitavat lapsensa opetuksen. Kaikki ovat samassa veneessä.
No eivät pysty. Voivat auttaa ja pitävät huolen, että lapsi opiskelee.
Jos kotona on pienempiä tarhaikäisiä, joku perheen jäsen sairas ja etänä työtkin on vielä tehtävä, niin ihan oikeasti oman työnsä lisäksi, sairaanhoidon lisäksi, tarhaikäisen lisäksi, ruokien laitoin lisäksi vanhempi vielä opettaa lastaan!!! Mikä on opettajan tehtävä - laittaa vain tehtävät. Kyllä se opettaja opettaa vaikka etäyhteyden tai puhelimien välityksellä näinä päivinä. Vanhemman tehtävä on huolehtia, että lapsi käy koulua kotona eikä vaikka pelaa tms.
Miten näissä perheissä silloin on toimittu, jos koululainen on ollut sairaana, eikä ole päässyt kouluun? Kautta aikojen on opettaja antanut läksyt ja tunnilla tehdyt tehtävät kotiin sairaille ja loma-aikojen ulkopuolella reissaaville lapsille, mutta koskaan aiemmin en ole kuullut vanhemman valittavan siitä, että ihan itse pitää huolehtia, että tehtävät on tehty ennen kouluun palaamista, vaikka on omatkin työt ja kotityöt tehtävänä ja pikkusisarukset hoidettavana.
Kävikö mielessä että on vähän eri asia käydä kaksi kolme päivää tehtäviä kun saattaa hyvällä tuurilla olla itsekin saikulla kuin koko kuukauden olla lapselle opettaja samalla kuin tekee omat työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä nyt pitää odottaa jonkun wilman kautta? Eikö opettajat osaa ennakoida tuon vertaa kun merkit koulujen sulkemisesta oli aika vahvana ilmassa että teette tästä luvusta tuohon lukuun asti tehtäviä?
Ei ollut vahvana ilmassa. Neljä päivää ennen tietoa koulujen sulkemisesta, hallitus sanoi ettei näe tarvetta koulujen sulkemiselle.
Opettajalla on päivätyönä opetus ja opetuksen suunnittelu. Missä välissä tämä olisi pitänyt tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat? Tietenkin vanhemmat hoitavat lapsensa opetuksen. Kaikki ovat samassa veneessä.
Kuinkas se lukion pitkän matikan opetus sujuu? 😂
Suurin osa kaavojen mekaanista käyttöä ja yksikertaista soveltamista ja pitää muistaa, että nuorille. Normaalijärkinen aikuinen pystyy kyllä jeesaamaan kohtuudella ja lukiolainenhan on itse päävastuussa. Pitkässä opiskelevalla yleensä on joatin hahmottamsikykyä itselläänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä?
Kyllä, se on nyt sinun velvollisuutesi vanhempana.
Ei ole velvollisuus tehdä opettajan töitä, joista opettaja saa palkan!
Ei niin, mutta velvollisuutesi vanhempana on nyt kasvattaa itse omaa lastasi kun päällä on poikkeuslaki. On se kyllä kamalaa kun mukulia ei voi enää sysätä jonkun muun vastuulle vaan pitää ihan itse nyt ottaa vastuuta yhden kuukauden verran. Ai että kun käy niin sääli nyt teitä kaikkia vanhempia, NOT!!
Tämän takia jengi on täällä niin sekaisin kun osa ei ymmärrä mitä on kasvattamien ja mitä opettaminen. Kasvatus on tavallista vanhemmuutta jota kukaan ei ole täällä sanonutkaan ettei tekisi. Oppettaminen on työ jota tekevät opettajat, paitsi ettei selvästi suuri osa nyt tee vaan odottavat että joku tekee.
Tämä on totta, luulenpa ettei suurin osa vanhemmista tajua näiden eroa. Ja luulevat nyt, että pitää opettaa jokainen aine erikseen lapselle. Siinähän menisi puoleenyöhön asti joka ilta. Tämän ketjun perusteella sekä opettajat että vanhemmat ovat täysin pihalla. Ei vanhemmille kuulu opetustyö. Ainoastaan jos otat lapsen pois koulusta ja aloitat kotikoulun, olet vastuussa opettamisesta. Nyt ei ole se tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pelottavaa miten pihalla opettajat ovat työelämän vaatimuksista. Oletetaan että kotona etätyötä tekevä vanhempi pystyy samanaikaisesti taipumaan kotiopettajaksi. Tämähän halvaannuttaa koko maan prkle.
Oletko nyt ihan varma, että tämä idea on lähtöisin juuri opettajista? Hekö tämän oletuksen takana tosiaan ovat?
MIksi minusta tuntuu, että suurin osa näistä kitisijöistä ei edes tee mitään etätyötä, vaan ovat jotain sossupummeja, joiden päiväkaljoittelua nyt ne ipanat jäivät häiritsemään. Suurin osa tuntemistani etätyön tekijöistä osaavat organisoida työnsä ja myös jakaa vastuuta sen toisen vanhemman kanssa.
Niinpä, on se rankkaa kun ei voikaan tuijottaa Netflixiä ja temppareita koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä?
No oppivelvollisuuden suorittaminen on nimenomaan huoltajan vastuulla, ei opettajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona on pienempiä tarhaikäisiä, joku perheen jäsen sairas ja etänä työtkin on vielä tehtävä, niin ihan oikeasti oman työnsä lisäksi, sairaanhoidon lisäksi, tarhaikäisen lisäksi, ruokien laitoin lisäksi vanhempi vielä opettaa lastaan!!! Mikä on opettajan tehtävä - laittaa vain tehtävät. Kyllä se opettaja opettaa vaikka etäyhteyden tai puhelimien välityksellä näinä päivinä. Vanhemman tehtävä on huolehtia, että lapsi käy koulua kotona eikä vaikka pelaa tms.
Miten näissä perheissä silloin on toimittu, jos koululainen on ollut sairaana, eikä ole päässyt kouluun? Kautta aikojen on opettaja antanut läksyt ja tunnilla tehdyt tehtävät kotiin sairaille ja loma-aikojen ulkopuolella reissaaville lapsille, mutta koskaan aiemmin en ole kuullut vanhemman valittavan siitä, että ihan itse pitää huolehtia, että tehtävät on tehty ennen kouluun palaamista, vaikka on omatkin työt ja kotityöt tehtävänä ja pikkusisarukset hoidettavana.
Kävikö mielessä että on vähän eri asia käydä kaksi kolme päivää tehtäviä kun saattaa hyvällä tuurilla olla itsekin saikulla kuin koko kuukauden olla lapselle opettaja samalla kuin tekee omat työt?
Huomaatko sinä, että arvostelet kuukauden mittaista etäopetusta yhden päivän perusteella?
Kiva lukea näitä. Just lopetin työpäivän, aloitin kuudelta aamulla.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oppivelvollisuuden suorittaminen on nimenomaan huoltajan vastuulla, ei opettajan.
Nyt myös opettaminen on monien vanhempien vastuulla.
Ei riitä ymmärrys. En tiedä mikä kunnan ohje mutta opettaja antoi koko ensi viikon kerralla. Hän ei tarkista, ei arvoi. Oppilas itse laittaa hänelle vain viestin mitä tehtäviä päivän aikana teki. Opettaja ei antanut muuta kuin aineet joita tehdä mutta ei kuinka paljon.[/quote]"
Oppilas voi tehdä lukujärjestyksen mukaan "tuntipalkalla". Jos opettaja olisi laittanut tarkat määrät, se olisi jollekin ylivoimaista ja joku tekisi viikon tehtävät parissa tunnissa. Kun oppilas laittaa viestin tekemästään, saanee siihen vastauksen ja lisäohjeita. Jos opettaja vastaa 20 oppilaalle muutakin kuin ok, niin siinä jokunen aika menee. Voi myös olla, että yhdellä opettajalla on useampi luokka hoidettavana. Jos vaikka joku opekin on "oikeesti kipeä" , hoitamassa sairasta lasta, tms. Koita nyt rauhoittua ja mennä niillä resursseilla mitä on. Ei ole hyvä ladata lapseen negaa opettajasta (vaikka aihetta olisi) ja asennetta - tätä ei ole meille opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko sinä, että arvostelet kuukauden mittaista etäopetusta yhden päivän perusteella?
Minä arvostelen niillä tiedoilla mitä on tullut siitä mitä tämä jatkossakin tulee olemaan. Nyt olen saikulla niin helposti tämä menee mutta sitten kun en ole enää kotona ei kukaan lasta opeta sen ajan puitteissa kun pitäisi jo opettajalle kertoa mitä päivän aikana teki.
Opettajalle siis ei edes palauteta tehtäviä vaan vain taportoidaan. Taidan sanoa lapselle ettei sitä tee vaan päivän ottaa rennosti ja sitten illalla opiskellaan yhdessä.
On kyllä dramaattista ja mustavalkoista porukkaa täällä. Kyseessä on muutama viikko, ei mikään loppuelämän kestävä tilanne. Eikä tarkoitus olekaan että kotona tarjotaan tismalleen samanlaista opetusta kuin koulussa olisi, vaan että kotona tuetaan oppimista parhaan kyvyn mukaan, ja samalla pyritään siihen että lapset eivät tämän poikkeusajan erkaannu liikaa kouluarjesta. Te pystytte kyllä tähän, jos haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein päätöksen, etten opeta.
No omatpa on lapsesi. Koulussa yleisesti ottaen pärjäävät hyvin ne lapset, joiden vanhemmat ovat koulunkäynnistä kiinnostuneita. Tämä korreloi myös myöhemmin elämässä. Knowledge Is still power.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut todella vaikuttunut siitä, miten upeasti on hypätty etäopetukseen päivän varotusajalla! 3. ja 6.-luokkalaiset ovat tehneet tehtäviä ja saaneet opetusta myös livenä. Olin henkisesti varautunut siihen, ettei omasta työnteosta tule mitään, mutta ei mun tarvinnut kuin auttaa yhteyden avaamisessa. Ihan superia! Hyvä opet!
Millä päivän varoitusajalla? Onhan tämä tilanne ollut tiedossa jo pidempään, vai kuvitteletko että opettajat ovat sulkeneet silmänsä Italian tilanteelta ja kuvitelleet ettei meille tänne Suomeen mitään iske? Ei nyt pidä kommentoida tyhmiä, kyllähän koululaitoksen pitää olla valmiina myös tällaisiin tilanteisiin, joku suunnitelma siellä on pakko olla taustalla. Sitä paitsi oppimissuunnitelmakin muuttui lähivuosina ja kovasti puhuttiin digitaalisuudesta. Mitä sille nyt on tapahtunut? Opettajat ihan avuttomia kun tosi kyseessä? En oikein ymmärrä näitä lässytyksiä tässä ketjussa, ettei opettajia saisi haukkua. Itse olen aika yllättynyt, että kaikki kaatuukin nyt kodin suuntaan. Itse olen avustanut alakoululaisia koko päivän läksyjen kanssa. Aivan jumalaton määrä läksyä heti ensimmäisenä päivänä. Ei se näin pitänyt mennä. Jos opettajalla olisi älliä, ei pommittaisi heti ekana päivänä kamalaa kasaa läksyjä, nyt on ainakin näiden luokkalaisilta aivan varmasti motivaatio kadonnut täysin. Hirveää lapselle lukea wilmaa, kun koko ajan piippaa ja tulee lisää pitkiä ja hankalahkoja läksyjä. Ei pelkästään tehtäviä vaan kaikenlaista ylimääräistä säätöä, mihin menee aikaa. Lähtenyt vähän lapasesta ainakin meidän koululaisten opeilta. Onko ideana saada koulukiinnostus täysin nollaan? Tai perheet ihan pulaan tämän kuukauden aikana, niin opettaja voi sitten loistaa kun oppilaat palaavat kouluun?
Rauhoituhan nyt. Ei, koululaitoksilla ei tosiaan ole mitään suunnitelmaa tällaisen tilanteen varalle. Tämä on ensimmäinen kerta rauhanaikana, kun koulut on suljettu. Tulisi aika kalliiksi pitää yllä mittavaa varojärjestelmää, jota tarvitaan kerran 80 vuodessa, varsinkin kun sähköiset oppimisalustat kehittyvät koko ajan. Miksi ihmeessä koulut käyttäisivät valtavasti resursseja etäopetusalustojen lisensseihin ja niiden käytön harjoitteluun, kun peruskouluissa normaalitilanteessa kaikki opetus on kontaktiopetusta?
Alussa tilanne voi olla kaoottinen ja opettajien vaikea arvioida sopivaa tehtävien määrää. Eihän sellaista edes ole olemassa, sillä toiset oppilaat ovat nopeampia ja taitavampia kuin toiset. Aivan samoin sama koe voi toisen oppilaan mielestä olla vaikea ja toisen mielestä helppo: kumpi on oikeassa?
Jos opettaja on yhtään perillä omasta luokastaan, luulisi hänen tietävän millainen määrä tehtäviä on sopivaa TIETYN ikäisille lapsille? Lapset joutuvat nyt omatoimisesti opettelemaan asioita, ja tekemään tehtäviä. Aika paljon vaadittu alakoululaiselta. Ellei opettaja sitten ole yksi sellaisista täydellisistä kympin hikareista, joka nauttii siitä tunteesta, että antaa koululaiselle järjettömän kasan läksyjä. Jos täällä sanotaan että jotain armoa sentään, opettajia kohtaan, niin entäpä lapset? Jotain armoa sentään. Sääliksi käy pienet lapset tällä hetkellä. Ei taida tulla kovin kiva kuukausi, kun ensin poistetaan yhtälöstä kaikki normaali elämä ja kaverit, ja nyt pommitetaan järkyttävällä määrällä läksyjä. Tottakai vanhemmat auttavat iltaisin. Mutta ottaako opettajat nyt yhtään huomioon, että pienet alakoululaiset ovat yksin kotona koko päivän, ilman seuraa. Ja joutuvat itse lukemaan näitä viestejä wilmasta, ja yrittävät selviytyä läksymäärästä omin päin. Aivan käsittämättömän epäempaattista toimintaa opettajalta. Ei kai koulutyö siihen kaadu, jos kuukaudessa ei ehditä tehdä ihan kaikkea, mitä normaalisti ehdittäisiin? Olisiko vaan ollut parempi, että koulutyö jää tältä keväältä kokonaan kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pelottavaa miten pihalla opettajat ovat työelämän vaatimuksista. Oletetaan että kotona etätyötä tekevä vanhempi pystyy samanaikaisesti taipumaan kotiopettajaksi. Tämähän halvaannuttaa koko maan prkle.
Oletko nyt ihan varma, että tämä idea on lähtöisin juuri opettajista? Hekö tämän oletuksen takana tosiaan ovat?
MIksi minusta tuntuu, että suurin osa näistä kitisijöistä ei edes tee mitään etätyötä, vaan ovat jotain sossupummeja, joiden päiväkaljoittelua nyt ne ipanat jäivät häiritsemään. Suurin osa tuntemistani etätyön tekijöistä osaavat organisoida työnsä ja myös jakaa vastuuta sen toisen vanhemman kanssa.
Niinpä, on se rankkaa kun ei voikaan tuijottaa Netflixiä ja temppareita koko päivän.
Siellä taas joku arjensankari jonka koko päivä on kotona makaamista luulee että niin kaikki elää. Sitä etätyötäkään ei voi kaikki tehdä ja heidän lapsen on yksin kotona päivät ilman opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt myös opettaminen on monien vanhempien vastuulla.
Ei vaan sen valvominen, että oppilas tekee mitä opettaja on määrännyt tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea näitä. Just lopetin työpäivän, aloitin kuudelta aamulla.
Ope
Älä välitä, ne on ne muutamat moukat, jotka öyhöttää. Valtaosa arvostaa teitä hyvin paljon, tsemppiä!
Kylläpäs opettajat ovat herkkiä provosoitumaan.
Saattaa tarkastaa ja antaa palautetta, vankasta käsityksestäsi huolimatta. Arviointi on opettajan pakko tehdä joko kokeen tai muun näytön perusteella, tai vaikka arpakuutiolla. Joillekin perheille riittää, että on kahden viikon tehtävät annettu ja ei häiritä 43 Wilma-viestillä. a) Voi olla kyseessä surffari-ope, joka keskittyy harrastuksiinsa ja edustamiseen. Tällaisia on muutama prosentti opettajista. Alakoulussa, jos satttuu tällainen luokalle, niin vahinkoja korjataan vuosia joidenkin kohdalla. b) Toisessa ääripäässä on ylipuurtajat, joille ei vuorokauden tunnit riitä. Enemmän olen 30 vuoden aikana törmännyt b-tyyppeihin,. Yläkoulussa tilanne tasoittuu, kun oppilaalla on useita opettajia. Jos jonkun kanssa ei kemiat natsaa, voi toisessa aineessa olla huipputilanne. Suuri enemmistö on ihan tavallisia työläisiä, jotka tekevät töitä koko rahan eteen.
Niiden ohjeiden puitteissa joita tuli niin opettajalla ei ole mahdollisuutta arvioida tai tarkastaa. Wilma-viestejä tullut tänään yli kymmenen, useissa erissä mitä tällä viikolla tehdään ja yhdessä viestissä ensi viikko. Varmaan nyt alkaa opettajan wilmahiljaisuus.
Tämä menee varmaan siihen että ne kokeet onkin heti kun koulut taas aukeaa ja ilman opettajan opetusta pitäisi kaikki osata.
Tämä meidän surffari-ope on ollut ala-asteenopettaja yli 20 vuotta.