Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa

Vierailija
18.03.2020 |

Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.

Tästä tulee hieno kuukausi.

Kommentit (586)

Vierailija
461/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana luen kauhistuneena ikäviä kommentteja. Itse olen tehnyt tauotta töitä aamu kahdeksasta tähän saakka 17.50 ja loppua töille ei näy. Tuntuu niin epäreilulta, kun yksi päivä on etäopiskeltu ja kaiken pitäisi rullata kuin vettä vaan.

Opettajat yrittävät parhainpansa. Sen luulisi riittävän.

Koeta jaksaa. Nämä ihmiset tässä ketjussa ovat järkyttävän tyhmiä. 

Eivätkä kaikki ole tosissaan, vaan provoavat, kun ei reppanoilla elämässä ole muutakaan sisältöä. Ei kannata siis välittää pätkääkään.

Vierailija
462/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan, kun tulen 10 tunnin työpäivän jälkeen kotiin, jos lapsi ei ole osannut itse tehdä. Ei mahdollisuutta etätyöhön. Et silleen meillä.

Ja sinäkään et tiennyt, että kriittisillä aloilla työskentelevillä vanhemmilla on oikeus viedä lapsi lähiopetukseen. Eikö teidän taloudessa ole toista aikuista? Onko lapsi tosiaan yksin noin pitkän päivän? 

Oikeus lähiopetukseen koskee vain 1-3 luokan oppilaita ja erityisoppilaita. Lapsi ei kuulu tuohon ikäryhmään. Olen yksinhuoltaja, toisen vanhemman panosta ei ole lainkaan. Työssä on lomakielto päällä ja työnantajalla poikkeusolon vuoksi oikeus määrätä myös ektratyötä. Et silleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen (1lk) opettaja opettaa päivän normaalisti koululla niitä 1-3luokkalaisia jotka on koulussa. Itse olen äitiyslomalla joten otimme koululaisen heti kotikouluun kun tilanne alkoi näyttää huolestuttavalta. Joka ilta tulee wilmaan seuraavan päivän tehtävien ohjeet.

Ollaan samassa veneessä kaikki. Ihan mielelläni lapsia opetan kotona niin kauan kuin tarvitsee.

Vierailija
464/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on oikeesti kyllä ihan haista p aska systeemi. Opet lomautukseen HETI. Meidän 4 lk:n opettaja ei saanut yli 1 kk aikana edes 18 oppilaan matikan kokeita korjattua, eli aivan selvää on, että tämä opetus jää vanhempien harteille, jotka hoitavat sen lisäksi omat työnsä, kotihommat ja muut.

Nuo Wilma-viestit voisi reksi lähettää jokaiselle luokkatasolle ja opet 4-9lk voisi olla ilman palkkaa kotona.

Vierailija
465/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen (1lk) opettaja opettaa päivän normaalisti koululla niitä 1-3luokkalaisia jotka on koulussa. Itse olen äitiyslomalla joten otimme koululaisen heti kotikouluun kun tilanne alkoi näyttää huolestuttavalta. Joka ilta tulee wilmaan seuraavan päivän tehtävien ohjeet.

Ollaan samassa veneessä kaikki. Ihan mielelläni lapsia opetan kotona niin kauan kuin tarvitsee.

Niin, sinulla on yksi kouluikäinen etkä ole työelämässä. Varmaan molemmat vanhemmatkin asutte samassa taloudessa? Useamman kouluikäisen lapsen työssäkäyvälle yh:lle homma on hieman monimutkaisempaa ja vaikeampi toteuttaa, vaikka kuinka olisi mieluusti lastensa kanssa.

Vierailija
466/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä teistä muista, mutta itse olen yhden päivän jälkeen jo ihan LOPPU!

Vierailija
467/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kotikoulussa 2 alakoululaista ja lisäksi parikuinen vauva. Ihan kivasti meni. Koulupäivän jälkeen menin vielä tekemään tallityöt. Nyt kieltämättä väsyttää.

Vierailija
468/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos te kotona etätöitänne tuskailevat vanhemmat menisitte työpaikallenne etäyhteyden päähän niistä lapsistanne ja annatte heille ohjeet netissä videopuheluna. Teidän logiikallannehan se on ihan helppoa. Ensin opetatte ne päivän aiheet ja annatte lapselle tehtävät ja sitten laitatte äänen pois ja pääsettekin omiin hommiin. Ai mitä, miksi ei? 

No haloo, niitä lapsia voi auttaa illalla, kun tulee töistä. Vai teetkö jotain 24-tuntista päivää?

Meillä loppuu tunnit kesken. Muutenkin illat lasta opetettu mutta nyt sitä tehtävää on enemmän kun opettaja ei opeta tai tarkista tehtäviä edes sitä vähää mitä ennen teki.

Onko sama ongelma muillakin luokan oppilailla vai tarvitseeko lapsesi erityistä tukea? Kai tiedät, että erityistä tukea tarvitsevilla on edelleen oikeus lähiopetukseen? 

Siis jos vanhempi opettaa lasta iltaisin onkin lapsella joku ongelma? Vaikka täällä koko ketjun maalailtu kuvaa että totta kai kaikki kotona lasta opettaa?

Etkö lukenut viestiä, johon kommentoin? Siinä sanottiin, että lasta on ennenkin kaiket illat opetettu, kun opettaja ei tehnyt oikein mitään. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä nyt tapahtuu. Kysyin, miksi tuollainen tilanne on sitten ollut, että opetus on tapahtunut aiemminkin kotona eikä koulussa. Tottakai se on ongelma, jos kotona pitää normaalitilanteessa kaiket illat opettaa. Miksei olisi? 

Oletko ajatellut, että lapsesi ehkä perseilee koulussa päivät pitkät ja häiriköi 25 muuta. Muut kyllä oppivat, mutta omasi ei ehkä edes yritä? Ja asenne tietysti kotoa opittu, että kaikki on jonkun muun vika =toivoa paremmasta ei ole kun yritystä ei löydy koskaan.

Vierailija
469/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla, kun maailmalla jyllää helposti leviävä osalle hengenvaarallinen virus, pitää kyllä viivyttää niitä päätöksiä näköjään vielä pidempään, ettei kenenkään vain tarvitse kitistä, jos ei ENSIMMÄISENÄ päivänä kaikki toimi täydellisesti. Siihen toimivaan etäopetukseen voi mennä helposti se viikko. Olisiko koulut täytynyt pitää auki niin kauan ja ministerin kysyä, osaako se Tohmajärven eläkkeelle pian jäävä Pirkko-lehtorikin nyt varmasti Skypettää, että voidaan tämä päätös tehdä. 

Vielä ensi viikollakaan meillä ei ole opettaja käyttämässä mitään muuta kuin wilma-viestejä. Ei siis edes kirjoittamassa vaan pelkästään vastaanottamassa. Yhteyttä niillä saa häneen kuulemma kello 8-13. Tämän suunnittelu nyt niin vaativaa voinut olla? Opetusta eivät keksineet miten tapahtuu.

Ja tolla jankkaamisellako asia paranee? 

Mikä jankkaaminen? Kerron mikä tilanne on ja tiedän kyllä ettei se tästä parane ja lapset jäävät ilman opetusta sellaiselta ihmiseltä joka sen on itselleen ammatiksi opiskellut. Etäopetuksesta tässä ei ole kyse ja sen pitäisi jokaisen tampion huomata.

Kannattaisiko nyt katsoa vähän sinne peiliinkin, jos lapsesi ei tule saamaan mitään opetusta. 

Lue uudelleen mihin kommentoit. Vai todella olet sitä mieltä että opettajan ammatti ja opinnot siihen on täysin turhia kun kuka vaan voi sen toisen työn ohella hoitaa?

En, mutta POIKKEUSTILANTEESSA pitää kelvata se opetus, mihin on mahdollisuus, kun sitä lähiopetusta ei ole mahdollista järjestää! 

Ei hyvä jumala, oletteko te oikeasti noin tyhmiä!? 

Miksi sitten puhutaan opetuksesta kun siitä ei ole kyse? Sinäkin jaksat jankuttaa että jotain opetusta olisi vaikka selvästi viestini lukemalla voit nähdä ettei ole.

No mitä sanaa sinä sitten mieluummin käyttäisi? Sano nyt, mikä tämän jankkauksen tarkoitus on. Jos se sana ei sovi suuhusi, älä käytä sitä. That's it. Nämä nyt kuuluvat kuitenkin sinne opetustoimen alle ja sille sinä et voi mitään. 

Opetustoimen määritelmä: sivistystoimen se osa, joka perustuu opetuksen ja koulutuksen antamiseen ja saamiseen, tähän liittyviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin sekä toiminnan organisointiin ja rahoitukseen ja oikeudellisesti näitä seikkoja koskevaan lainsäädäntöön

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:opetustoimi 

Pelkästään se, että sinun lapsesi saa ilmaiset koulukirjat ja on koulussa oppilaslistoilla riittää tuohon määritelmään. Jos sinua nyt noin kovasti häiritsee, voit varmaankin palauttaa oppikirjat ja poistaa wilman ja käydä sanomassa koululla, että lapsesi ei osallistu enää minkäänlaiseen opetukseen. Sitten pääset tästäkin taakasta. 

Hyvin tässä uudelleen ja uudelleen todistellaan miten turha opettajien ammattikunta on. Ehkä koko koulumaailma tästä mullistuu kun se todella huomataan että oppilaille riittää että antaa vain välineet. Kunnat säästävät. Täälläkin moni kannattaa ettei opetusta ammattiopettajalta tarvita.

Mikähän sinun ongelmasi on? Pitäisi olla ihan päivänselvää, että etäopetus ei koskaan voi olla lähellekään samaa kuin lähiopetus, mutta kyllä sekin silti on ihan opetusta. 

Jos olet noin vakuuttunut, että opettajia ei tarvita, niin mikset jo poista wilmaa ja vie niitä koulukirjoja sinne koululle, kipi kipi. Mitä ihmettä sinä niillä teet, kun osaat kaiken paljon paremmin ja lapsesi ei kuitenkaan mitään opetusta edes niiden avulla saa? 

Sinulle opettajan ammatti on sama kuin antaa oppilaalle kirjat käteen? Tosi outo ajatus. Miksi luulet ettö ne opiskelee vuosia kun ei se työ muuta ole kuin kirjan ojentaminen ja viestin kirjoittaminen? Todellakin, näillä spekseillä jokainen meistä joka osaa edes tekstiviestin kirjoittaa on valmis opettaja ja heidän ammatti on turha. Se olet sinä joka tätä koko ajan vakuutat.

Kuka tässä nyt niin on sanonut? Sinulleko opetus on sama kuin fyysinen opettaja? Luulitko oikeasti, että kaikki saavat kotiin oman opettajan, kun opetus ilman opettajan fyysistä läsnäoloa ei ole mielestäsi opetusta? 

Ei tietenkään viestin kirjoittaminen riitä, mistä ihmeestä näin päättelit. Minäkin työkseni oikeastaan vaan kirjoitan viestejä, mutta kyllä tähän työhön vaaditaan muutakin kuin näppäilytaito. Ihan samalla tavalla sen opettajan pitää miettiä, mitä hän niihin viesteihin kirjoittaa, että opetussuunnitelma toteutuisi. Missähän sinä mahdat olla töissä, jos et tätä ymmärrä. 

Täällä kerrottaan että "opetus" sitä että oppilas itse iltapäivällä kertoo opettajalle mitä teki. Jokainen tajuaa ettei se ole mitään opettamista, opettajaa ei siihen tarvita.

Sitten joku valopää alkaa räyhätä että vie kirjat pois aivan kuin ne kirjat olisi sama kuin opettaminen. Kukaan ei fyysisestä paikallaolosta ole puhunut vaan siitä että opettamista ei ole se että lukee wilmassa viestejä. Vai väitätkö että se on sama kuin opettaminen?

Vierailija
470/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. YKSI PÄIVÄ. Miten pärjäät elämässäsi noin muuten? 

Vierailija
471/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. YKSI PÄIVÄ. Miten pärjäät elämässäsi noin muuten? 

Niin, ajatella, jos vaikka pitäisi opettaa 25 lapselle noita asioita joka päivä.

Vierailija
472/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla, kun maailmalla jyllää helposti leviävä osalle hengenvaarallinen virus, pitää kyllä viivyttää niitä päätöksiä näköjään vielä pidempään, ettei kenenkään vain tarvitse kitistä, jos ei ENSIMMÄISENÄ päivänä kaikki toimi täydellisesti. Siihen toimivaan etäopetukseen voi mennä helposti se viikko. Olisiko koulut täytynyt pitää auki niin kauan ja ministerin kysyä, osaako se Tohmajärven eläkkeelle pian jäävä Pirkko-lehtorikin nyt varmasti Skypettää, että voidaan tämä päätös tehdä. 

Vielä ensi viikollakaan meillä ei ole opettaja käyttämässä mitään muuta kuin wilma-viestejä. Ei siis edes kirjoittamassa vaan pelkästään vastaanottamassa. Yhteyttä niillä saa häneen kuulemma kello 8-13. Tämän suunnittelu nyt niin vaativaa voinut olla? Opetusta eivät keksineet miten tapahtuu.

Ja tolla jankkaamisellako asia paranee? 

Mikä jankkaaminen? Kerron mikä tilanne on ja tiedän kyllä ettei se tästä parane ja lapset jäävät ilman opetusta sellaiselta ihmiseltä joka sen on itselleen ammatiksi opiskellut. Etäopetuksesta tässä ei ole kyse ja sen pitäisi jokaisen tampion huomata.

Kannattaisiko nyt katsoa vähän sinne peiliinkin, jos lapsesi ei tule saamaan mitään opetusta. 

Lue uudelleen mihin kommentoit. Vai todella olet sitä mieltä että opettajan ammatti ja opinnot siihen on täysin turhia kun kuka vaan voi sen toisen työn ohella hoitaa?

En, mutta POIKKEUSTILANTEESSA pitää kelvata se opetus, mihin on mahdollisuus, kun sitä lähiopetusta ei ole mahdollista järjestää! 

Ei hyvä jumala, oletteko te oikeasti noin tyhmiä!? 

Miksi sitten puhutaan opetuksesta kun siitä ei ole kyse? Sinäkin jaksat jankuttaa että jotain opetusta olisi vaikka selvästi viestini lukemalla voit nähdä ettei ole.

No mitä sanaa sinä sitten mieluummin käyttäisi? Sano nyt, mikä tämän jankkauksen tarkoitus on. Jos se sana ei sovi suuhusi, älä käytä sitä. That's it. Nämä nyt kuuluvat kuitenkin sinne opetustoimen alle ja sille sinä et voi mitään. 

Opetustoimen määritelmä: sivistystoimen se osa, joka perustuu opetuksen ja koulutuksen antamiseen ja saamiseen, tähän liittyviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin sekä toiminnan organisointiin ja rahoitukseen ja oikeudellisesti näitä seikkoja koskevaan lainsäädäntöön

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:opetustoimi 

Pelkästään se, että sinun lapsesi saa ilmaiset koulukirjat ja on koulussa oppilaslistoilla riittää tuohon määritelmään. Jos sinua nyt noin kovasti häiritsee, voit varmaankin palauttaa oppikirjat ja poistaa wilman ja käydä sanomassa koululla, että lapsesi ei osallistu enää minkäänlaiseen opetukseen. Sitten pääset tästäkin taakasta. 

Hyvin tässä uudelleen ja uudelleen todistellaan miten turha opettajien ammattikunta on. Ehkä koko koulumaailma tästä mullistuu kun se todella huomataan että oppilaille riittää että antaa vain välineet. Kunnat säästävät. Täälläkin moni kannattaa ettei opetusta ammattiopettajalta tarvita.

Mikähän sinun ongelmasi on? Pitäisi olla ihan päivänselvää, että etäopetus ei koskaan voi olla lähellekään samaa kuin lähiopetus, mutta kyllä sekin silti on ihan opetusta. 

Jos olet noin vakuuttunut, että opettajia ei tarvita, niin mikset jo poista wilmaa ja vie niitä koulukirjoja sinne koululle, kipi kipi. Mitä ihmettä sinä niillä teet, kun osaat kaiken paljon paremmin ja lapsesi ei kuitenkaan mitään opetusta edes niiden avulla saa? 

Sinulle opettajan ammatti on sama kuin antaa oppilaalle kirjat käteen? Tosi outo ajatus. Miksi luulet ettö ne opiskelee vuosia kun ei se työ muuta ole kuin kirjan ojentaminen ja viestin kirjoittaminen? Todellakin, näillä spekseillä jokainen meistä joka osaa edes tekstiviestin kirjoittaa on valmis opettaja ja heidän ammatti on turha. Se olet sinä joka tätä koko ajan vakuutat.

Kuka tässä nyt niin on sanonut? Sinulleko opetus on sama kuin fyysinen opettaja? Luulitko oikeasti, että kaikki saavat kotiin oman opettajan, kun opetus ilman opettajan fyysistä läsnäoloa ei ole mielestäsi opetusta? 

Ei tietenkään viestin kirjoittaminen riitä, mistä ihmeestä näin päättelit. Minäkin työkseni oikeastaan vaan kirjoitan viestejä, mutta kyllä tähän työhön vaaditaan muutakin kuin näppäilytaito. Ihan samalla tavalla sen opettajan pitää miettiä, mitä hän niihin viesteihin kirjoittaa, että opetussuunnitelma toteutuisi. Missähän sinä mahdat olla töissä, jos et tätä ymmärrä. 

Täällä kerrottaan että "opetus" sitä että oppilas itse iltapäivällä kertoo opettajalle mitä teki. Jokainen tajuaa ettei se ole mitään opettamista, opettajaa ei siihen tarvita.

Sitten joku valopää alkaa räyhätä että vie kirjat pois aivan kuin ne kirjat olisi sama kuin opettaminen. Kukaan ei fyysisestä paikallaolosta ole puhunut vaan siitä että opettamista ei ole se että lukee wilmassa viestejä. Vai väitätkö että se on sama kuin opettaminen?

Ihan ohiksena, mitä SINÄ olet tehnyt tänään koko päivän?

-eri

Vierailija
473/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku opettaja sitten kertoa mitä hän tänään teki jos oikeasti on tehnyt 10 tunnin päivän. Minä ainakin opetin lastani matikassa, % laskuja, englantia, ruotsia ja historia. Samalla tein omat webinarit valmiiksi huomiseksi, vastasin asiakkaille ja muutama sähköposti. Nousin jo kuudelta ja lopetin työt 10 minuuttia sitten.

Meidän opettaja lähetti vaan sivut ja tehtävät. Ei mitään ohjeita.

Vierailija
474/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kotikoulussa 2 alakoululaista ja lisäksi parikuinen vauva. Ihan kivasti meni. Koulupäivän jälkeen menin vielä tekemään tallityöt. Nyt kieltämättä väsyttää.

Eli et joutunut tekemään 8h työpäivää ja tarjoamaan viihdykettä, huomiota ja ulkoilua leikki-ikäiselle tänään niin kuin moni muu kotikouluttaja?

Vierailija
475/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea tätä ketjua, kun näkee että useimmille äideille onnistuu tämmöisessä kriisitilanteessa ohjata lasta  opinnoissa ja jopa opettaa ja ehkä oppia itsekin siinä sivussa. Kiitos suomalaiset äidit, jotka ette hätkähdä ylimääräisestä työstä.

Itseäni jäi hirvittämään, kun luin ruotsalainen terveyspäällikön mielipiteen, että koulujen sulkeminen olisi hengenvaarallista, jäi miettimään kenen henki siinä enemmän olisi vaarassa lasten vai äitien?

Tämäkin kriisi menee ohi, tsemppiä teille.

Vierailija
476/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi emme ole samassa veneessä. Paljon jo tämän ketjua perusteella eroja miten tämä nyt totutettu. En kaikkea lukenut mutta meilläkin tulee vain viestejä aineista joita päivän aikana tehdä ja opettaja maksimissaan yhteen asti töissä, siihen mennessä lapsen pitää raportoida mitä teki. Me vanhemmat olemme töissä päivällä eli kukaan ei ole opettamassa.

Vierailija
477/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko jokainen kitisijä nyt kertoa, mitä opettajien pitäisi asialle tehdä? Ei ole tainnut yhtäkään ehdotusta tulla. Pitäisikö kaikille perheille järjestää videoneuvottelulaitteet kotiin? Pitääkö opettajan kuvata 45 minuutin mittaisia opetusvideoita (sellaisen kuvaamiseen menee paljon kauemmin kuin 45 minuuttia)? Opettajarobotti jokaiseen kotiin? Vai mitä ihmettä? :O Itse en kyllä keksisi kovin kummoisia tapoja näin lyhyessä ajassa. Pidemmällä aikavälillä voisin laatia jotain nettitehtäviä ja jotkin lyhyet muistiinpanot tai kuviot tärkeistä asioista, mutta enpä nyt yhtäkkiä keksi, miten se eroaa siitä, että tehdään ne tehtävät oppikirjasta. 

Etäluennon kuunteluun riittää älypuhelin. Ei vaadi kummoista tekniikkaa siis, varmasti joka perheestä löytyy. Tabletti tai pöytäkone on jo plussaa. Ja koulut myös lainaavat koneita ja tabletteja, ainakin täällä Vantaalla.

No itse en nyt ajatellut pelkkää etäluennon kuuntelua, vaan jotain vuorovaikutteisempaa. Ja opetusvideoista sanoin, että niihin menee aikaa enemmän kuin videon pituus. Tällaisia ei ihan ymmärrettävistä syistä ole heti ensimmäisenä päivänä käytössä ja joka päivälle monen videon kuvaaminen on aika työlästä. 

Niin, etäluennon kuuntelu on parempaa kuin vain tehtävien jakaminen. Eli hyvä ensimmäinen askel. Vuorovaikutteisuuksia voi ideoida ja videoita voi kuvata, kun ensi rutiini saadaan kuntoon.

Vierailija
478/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelosluokkalaiselle tulee maanantaiaamuna tehtävät, jotka täytyy olla tehtynä perjantaihin mennessä. Ei voi oikein etäopetukseksi sanoa... Kummatkin vanhemmat käy töissä, lähivanhempi tekee 12h päiviä, ja työmatkoihin tunti suuntaansa. Monet muutkin vanhemmat käy.

Tuo voi toimia isommalla oppilaalla, mutta noin nuorilla mielestäni pitäisi tulla yhden päivän tehtävät kerrallaan, jotka pitää palauttaa samana päivänä koulun päättymisaikaan, ja opettaja sitten tarkistaa. Nyt ope lomailee viikon, ja tsekkaa tehtävät viikonlopun aikana. Naurettavaa. Vaikka kuinka sanotaan että lopeta itse lapsesi, niin oikeastihan LÄHIopetus lopetettiin ei koko opetusta, eivätkä kaikki vanhemmat ole kotona.

Siis mikä sinua estää katsomasta sen lapsen kanssa niille viikon tehtäville sopiva päivätahti? Eikö tuo ole nimenomaan hyvä, että voidaan sovittaa myös sen mukaan, miten vanhempien aikataulut antavat periksi. 

No ensinnäkin, kyse ei ole minun lapsestani, vaan lähipiirin lapsesta. Jos nyt kuitenkin äkkiseltään lasket että työ+matkat vie 14 tuntia, ruoka pitää tehdä ja ruokailla lapsen kanssa, siihen menee tunti, nukkua on pakko että jaksaa tuon mittaisen päivän, ei kovin montaa tuntia jäljelle jää... Toki tämä vanhempi sen vähän ajan käyttää tehtävien läpitsekkaamiseen, mutta jos puhutaan etäOPETUKSESTA niin eikös sen opettajan pitäisi myös tehdä jotain eikä kerran viikossa luetella tehtäväkirjan tehtävänumeroita? Kotiopetus on asia erikseen, mutta tuollaisen opettajan voisi sitten samantien lomauttaa.

Vierailija
479/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos te kotona etätöitänne tuskailevat vanhemmat menisitte työpaikallenne etäyhteyden päähän niistä lapsistanne ja annatte heille ohjeet netissä videopuheluna. Teidän logiikallannehan se on ihan helppoa. Ensin opetatte ne päivän aiheet ja annatte lapselle tehtävät ja sitten laitatte äänen pois ja pääsettekin omiin hommiin. Ai mitä, miksi ei? 

No haloo, niitä lapsia voi auttaa illalla, kun tulee töistä. Vai teetkö jotain 24-tuntista päivää?

Meillä loppuu tunnit kesken. Muutenkin illat lasta opetettu mutta nyt sitä tehtävää on enemmän kun opettaja ei opeta tai tarkista tehtäviä edes sitä vähää mitä ennen teki.

Onko sama ongelma muillakin luokan oppilailla vai tarvitseeko lapsesi erityistä tukea? Kai tiedät, että erityistä tukea tarvitsevilla on edelleen oikeus lähiopetukseen? 

Siis jos vanhempi opettaa lasta iltaisin onkin lapsella joku ongelma? Vaikka täällä koko ketjun maalailtu kuvaa että totta kai kaikki kotona lasta opettaa?

Etkö lukenut viestiä, johon kommentoin? Siinä sanottiin, että lasta on ennenkin kaiket illat opetettu, kun opettaja ei tehnyt oikein mitään. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä nyt tapahtuu. Kysyin, miksi tuollainen tilanne on sitten ollut, että opetus on tapahtunut aiemminkin kotona eikä koulussa. Tottakai se on ongelma, jos kotona pitää normaalitilanteessa kaiket illat opettaa. Miksei olisi? 

Oletko ajatellut, että lapsesi ehkä perseilee koulussa päivät pitkät ja häiriköi 25 muuta. Muut kyllä oppivat, mutta omasi ei ehkä edes yritä? Ja asenne tietysti kotoa opittu, että kaikki on jonkun muun vika =toivoa paremmasta ei ole kun yritystä ei löydy koskaan.

Tänne on kerrottu useista hyvin erillaisista tilanteista ja miten tämä viimeistään nyt kaatui vanhempien niskoille kokonaan, osalla on jo aiemmin. Silti joku jaksaa hakea syytä vain vanhemmista ja pitää opettajia jonain kultaisena lehmänä jotka eivät tee virheitä.

Edellä oli viesti jossa kertoi jo pidempää opettaneensa lasta kotona koska se ei saa koulussa opetusta. Miksi tämä on vaikea uskoa kun luokkakoot varmasti kaikilla tiedossa?

Vierailija
480/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Wilma on kaatunut? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme