Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa

Vierailija
18.03.2020 |

Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.

Tästä tulee hieno kuukausi.

Kommentit (586)

Vierailija
481/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Olen tänään ollut 7-18 töissä. Harjoitellut näin etänä oppilaiden kanssa Teamsin käyttöä yksinkertaisilla tehtävillä. Monia tämä tuntui jännittävän, vaikka alusta on tuttu. Nyt piti selvitä kaikesta ilman opea vieressä. Tehtiin joitain koulutöitä, mutta lähinnä "chattailtiin" ja sopeuduttiin tilanteeseen.

Lisäksi olen tiedottanut huoltajia pitkin päivää, tehnyt verkko-opetusmateriaalia, suunnitellut tulevaa kuukautta, ratkonut puhelimen välityksellä oppilaan nettiongelmia, aikatauluttanut laitteiden hakua koululta huoltajien kanssa, palaveerannut kollegojen kanssa ymsyms.

Mulla on soinu puhelin jatkuvasti sekä viestejä, sähköposteja ja wilmaviestejä sataa huolestuneilta ja stressiään minuun purkavilta huoltajilta. Vaikka omasta mielestä tilanteen äkillisyyden ja poikkeuksellisuuden huomioon, olen selvinnyt hyvin, meinaa itku tulla tästä ketjusta.

Armoa opettajille! Tänään oli vasta eka päivä ja monessa kunnassa/koulussa vasta pohditaan toimintatapoja.

Vierailija
482/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä muista, mutta itse olen yhden päivän jälkeen jo ihan LOPPU!

Voi jeesus. YKSI PÄIVÄ. Miten pärjäät elämässäsi noin muuten? 

Niin, ajatella, jos vaikka pitäisi opettaa 25 lapselle noita asioita joka päivä.

Ajatella että se joka opettaa niitä 25 lasta on opiskellut siitä itselleen ihan ammatin eikä tee samalla muuta työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla, kun maailmalla jyllää helposti leviävä osalle hengenvaarallinen virus, pitää kyllä viivyttää niitä päätöksiä näköjään vielä pidempään, ettei kenenkään vain tarvitse kitistä, jos ei ENSIMMÄISENÄ päivänä kaikki toimi täydellisesti. Siihen toimivaan etäopetukseen voi mennä helposti se viikko. Olisiko koulut täytynyt pitää auki niin kauan ja ministerin kysyä, osaako se Tohmajärven eläkkeelle pian jäävä Pirkko-lehtorikin nyt varmasti Skypettää, että voidaan tämä päätös tehdä. 

Vielä ensi viikollakaan meillä ei ole opettaja käyttämässä mitään muuta kuin wilma-viestejä. Ei siis edes kirjoittamassa vaan pelkästään vastaanottamassa. Yhteyttä niillä saa häneen kuulemma kello 8-13. Tämän suunnittelu nyt niin vaativaa voinut olla? Opetusta eivät keksineet miten tapahtuu.

Ja tolla jankkaamisellako asia paranee? 

Mikä jankkaaminen? Kerron mikä tilanne on ja tiedän kyllä ettei se tästä parane ja lapset jäävät ilman opetusta sellaiselta ihmiseltä joka sen on itselleen ammatiksi opiskellut. Etäopetuksesta tässä ei ole kyse ja sen pitäisi jokaisen tampion huomata.

Kannattaisiko nyt katsoa vähän sinne peiliinkin, jos lapsesi ei tule saamaan mitään opetusta. 

Lue uudelleen mihin kommentoit. Vai todella olet sitä mieltä että opettajan ammatti ja opinnot siihen on täysin turhia kun kuka vaan voi sen toisen työn ohella hoitaa?

En, mutta POIKKEUSTILANTEESSA pitää kelvata se opetus, mihin on mahdollisuus, kun sitä lähiopetusta ei ole mahdollista järjestää! 

Ei hyvä jumala, oletteko te oikeasti noin tyhmiä!? 

Miksi sitten puhutaan opetuksesta kun siitä ei ole kyse? Sinäkin jaksat jankuttaa että jotain opetusta olisi vaikka selvästi viestini lukemalla voit nähdä ettei ole.

No mitä sanaa sinä sitten mieluummin käyttäisi? Sano nyt, mikä tämän jankkauksen tarkoitus on. Jos se sana ei sovi suuhusi, älä käytä sitä. That's it. Nämä nyt kuuluvat kuitenkin sinne opetustoimen alle ja sille sinä et voi mitään. 

Opetustoimen määritelmä: sivistystoimen se osa, joka perustuu opetuksen ja koulutuksen antamiseen ja saamiseen, tähän liittyviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin sekä toiminnan organisointiin ja rahoitukseen ja oikeudellisesti näitä seikkoja koskevaan lainsäädäntöön

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:opetustoimi 

Pelkästään se, että sinun lapsesi saa ilmaiset koulukirjat ja on koulussa oppilaslistoilla riittää tuohon määritelmään. Jos sinua nyt noin kovasti häiritsee, voit varmaankin palauttaa oppikirjat ja poistaa wilman ja käydä sanomassa koululla, että lapsesi ei osallistu enää minkäänlaiseen opetukseen. Sitten pääset tästäkin taakasta. 

Hyvin tässä uudelleen ja uudelleen todistellaan miten turha opettajien ammattikunta on. Ehkä koko koulumaailma tästä mullistuu kun se todella huomataan että oppilaille riittää että antaa vain välineet. Kunnat säästävät. Täälläkin moni kannattaa ettei opetusta ammattiopettajalta tarvita.

Mikähän sinun ongelmasi on? Pitäisi olla ihan päivänselvää, että etäopetus ei koskaan voi olla lähellekään samaa kuin lähiopetus, mutta kyllä sekin silti on ihan opetusta. 

Jos olet noin vakuuttunut, että opettajia ei tarvita, niin mikset jo poista wilmaa ja vie niitä koulukirjoja sinne koululle, kipi kipi. Mitä ihmettä sinä niillä teet, kun osaat kaiken paljon paremmin ja lapsesi ei kuitenkaan mitään opetusta edes niiden avulla saa? 

Sinulle opettajan ammatti on sama kuin antaa oppilaalle kirjat käteen? Tosi outo ajatus. Miksi luulet ettö ne opiskelee vuosia kun ei se työ muuta ole kuin kirjan ojentaminen ja viestin kirjoittaminen? Todellakin, näillä spekseillä jokainen meistä joka osaa edes tekstiviestin kirjoittaa on valmis opettaja ja heidän ammatti on turha. Se olet sinä joka tätä koko ajan vakuutat.

Kuka tässä nyt niin on sanonut? Sinulleko opetus on sama kuin fyysinen opettaja? Luulitko oikeasti, että kaikki saavat kotiin oman opettajan, kun opetus ilman opettajan fyysistä läsnäoloa ei ole mielestäsi opetusta? 

Ei tietenkään viestin kirjoittaminen riitä, mistä ihmeestä näin päättelit. Minäkin työkseni oikeastaan vaan kirjoitan viestejä, mutta kyllä tähän työhön vaaditaan muutakin kuin näppäilytaito. Ihan samalla tavalla sen opettajan pitää miettiä, mitä hän niihin viesteihin kirjoittaa, että opetussuunnitelma toteutuisi. Missähän sinä mahdat olla töissä, jos et tätä ymmärrä. 

Täällä kerrottaan että "opetus" sitä että oppilas itse iltapäivällä kertoo opettajalle mitä teki. Jokainen tajuaa ettei se ole mitään opettamista, opettajaa ei siihen tarvita.

Sitten joku valopää alkaa räyhätä että vie kirjat pois aivan kuin ne kirjat olisi sama kuin opettaminen. Kukaan ei fyysisestä paikallaolosta ole puhunut vaan siitä että opettamista ei ole se että lukee wilmassa viestejä. Vai väitätkö että se on sama kuin opettaminen?

Ihan ohiksena, mitä SINÄ olet tehnyt tänään koko päivän?

-eri

Voin kertoa jos keksit miten se edes liittyisi kirjoittamaani viestiin.

Vierailija
484/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh. Olen tänään ollut 7-18 töissä. Harjoitellut näin etänä oppilaiden kanssa Teamsin käyttöä yksinkertaisilla tehtävillä. Monia tämä tuntui jännittävän, vaikka alusta on tuttu. Nyt piti selvitä kaikesta ilman opea vieressä. Tehtiin joitain koulutöitä, mutta lähinnä "chattailtiin" ja sopeuduttiin tilanteeseen.

Lisäksi olen tiedottanut huoltajia pitkin päivää, tehnyt verkko-opetusmateriaalia, suunnitellut tulevaa kuukautta, ratkonut puhelimen välityksellä oppilaan nettiongelmia, aikatauluttanut laitteiden hakua koululta huoltajien kanssa, palaveerannut kollegojen kanssa ymsyms.

Mulla on soinu puhelin jatkuvasti sekä viestejä, sähköposteja ja wilmaviestejä sataa huolestuneilta ja stressiään minuun purkavilta huoltajilta. Vaikka omasta mielestä tilanteen äkillisyyden ja poikkeuksellisuuden huomioon, olen selvinnyt hyvin, meinaa itku tulla tästä ketjusta.

Armoa opettajille! Tänään oli vasta eka päivä ja monessa kunnassa/koulussa vasta pohditaan toimintatapoja.

Meillä taas Wilma suoltaa viestejä ja tehtäviä, sekä teinillä että aikuisilla. Ei mitään muuta opetusta, kuin itsenäistä tehtävien tekoa.

Vierailija
485/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla pyörivät vielä yo-kirjoitukset. Laitoin juuri yläkoululaisille huomisen aamupäivän tekemiset wilmaan. Kerroin myös, etten pysty vastaamaan juuri heidän tuntiensa aikana, vaan pystyn auttamaan vasta kotiin tultuani.

Otamme käyttöön näitä verkkoalustoja ja chatteja kunhan näemme, mitkä niistä pysyvät kaatumatta pystyssä kuormituksen lisäännyttyä. Oppilailla ei ole koulun laitteita, joten homman pitää olla todella yksinkertaista. Pelkällä kännykällä on selvittävä. Kuntamme ei ole ostanut esimerkiksi teams lisenssiä tai muita maksullisia palveluita meille käyttöön.

Vierailija
486/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen (1lk) opettaja opettaa päivän normaalisti koululla niitä 1-3luokkalaisia jotka on koulussa. Itse olen äitiyslomalla joten otimme koululaisen heti kotikouluun kun tilanne alkoi näyttää huolestuttavalta. Joka ilta tulee wilmaan seuraavan päivän tehtävien ohjeet.

Ollaan samassa veneessä kaikki. Ihan mielelläni lapsia opetan kotona niin kauan kuin tarvitsee.

Et ole samassa veneessä sellaisen kanssa joka tekee etätöitä kotona 8h, yhtä Skypetystä ja tietokoneen kanssa vääntöä koko päivä. Lisäksi jos on useampi koululainen, niin tilanne on lähinnä kaaos, jos Wilmassa tulee kymmeniä viestejä päivässä.

Vierailija
487/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se koulunkäynti on muuta kuin lapsen itse asioiden oppimista? IKINÄ OLLUTKAAN?

Ja tästä nyt palstan kampaajalähärit ei suoriudu? 

Vierailija
488/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli Wilmasta ekaluokkalaiselle pitkä tehtävälista, mm. kuvis: piirrä talo, jolla on flunssa. Oltiin lapsen kanssa molemmat että voi Luoja... lapsi piirtää ja askartelee muutenkin paljon niin enpä tiedä onko nyt niin tarpeellista. Matikka, äikkä, enkku ym nyt käy vielä järkeen ja opetetaan ehdottomasti, mutta tämä 😂

No meillä on ainakin velvoitettu opettamaan KAIKKI oppiaineet lukujärjestyksen mukaan... Itse aion painottaa äikkää, matikkaa ja kieliä, mutta muukin on hoidettava.

Eikö näihin sisältösääntöihin tosiaan saisi nyt jotain järkeä? Nyt kun on kuulemma poikkeustila ja kaikkea.

Vierailija
489/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaan ettei kaikilla sama tilanne? Meillä ensi viikon ohje tee tunti joka päivä matikkaa ja äikkää ja muista aineista eri ajat. Laita opettajalle viesti mitä teit.

Ei puhettakaan teamsista tai muista tavoista olla opettajaa yhteydessä eikä etenkään mistään miten opettamista aiotaan tehdä, wilmassa saa lukujärjestyksen mukaisen ajan puitteissa laittaa viestiä.

Vähän eri meininkin kuin teillä.

Vierailija
490/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku opettaja sitten kertoa mitä hän tänään teki jos oikeasti on tehnyt 10 tunnin päivän. Minä ainakin opetin lastani matikassa, % laskuja, englantia, ruotsia ja historia. Samalla tein omat webinarit valmiiksi huomiseksi, vastasin asiakkaille ja muutama sähköposti. Nousin jo kuudelta ja lopetin työt 10 minuuttia sitten.

Meidän opettaja lähetti vaan sivut ja tehtävät. Ei mitään ohjeita.

Suunnittelin eilen valmiiksi, mikä luokka tekee mitäkin ja minäkin päivänä. Kirjoitin tarkat ohjeet luokille Wlma-viesteillä.

Minulla oli tänään kuusi oppituntia (yläkoulu, oppilaat selviävät hyvin jo itsenäisesti). Seurasin Classroomin kautta läsnäolijoita. Katsoin kunkin oppilaan tehtäviä vuoronperään, miten ne edistyivät, ja kommentoin, jos huomasin jonkun alkavan tekemään asioita väärin. Tämä oli tietenkin aika hidasta puuhaa, kun oppilaita on sentään se yli 20, joten surffailin siinä koko ajan oppilaalta toiselle. 

Lisäksi klikkailin vähän väliä Wilmaa siltä varalta, että sitä kautta joku kysyy jotain, ja tuli sinnekin viestejä, joihin siinä välissä vastailin.

Puolenpäivän aikaan eli "ruokatauolla" meillä oli henkilökunnan kesken videopuhelupalaveri siitä, miten hommat sujuvat ja millaisia ongelmia teknisesti on esiintynyt.

Yhdellä luokalla oli ainekirjoitus kesken, ja näiden oppilaiden tekstejä luin tuntien jälkeen ja kommentoin lisätietoihin, millaisia korjauksia pitää tehdä, ennen kuin voi jatkaa kirjoittamista. 

Minulla on onneksi kaikki materiaalit jo valmiina koneella, joten ei tarvinnut sellaista siirtopuuhaa ruveta tekemään. Taukoja en ehtinyt koulupäivän aikana pitää kuin yhden, kun oli pakko laittaa lapselle ruokaa. Häiriöitä työskentelyyn toi myös se, että kotona on alle kouluikäinen lapsi, joka vaati koko ajan jotain viihdykettä itselleen. Autoin myös kouluikäisiä lapsiani selviytymään omista koulutehtävistään lähinnä teknisesti.

Suurin ongelma oli se, että toisen lapseni kone on sattumoisin juuri nyt korjattavana, joten hänen olisi pitänyt saada käyttää kotikonetta. Tarvitsin sitä itse omaan etätyöhöni. Meidän oli koko ajan vuoroteltava: kolme ihmistä kahdella koneella.

Vierailija
491/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minun ongelmana opettajana on pikemminkin se että oppilaat ei tule ilmoittamiini meetteihin. Aika pieni osa oppilaista oli tänään läsnä etäopetuksessa. Olen yläkoulun ope.

Vierailija
492/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen (1lk) opettaja opettaa päivän normaalisti koululla niitä 1-3luokkalaisia jotka on koulussa. Itse olen äitiyslomalla joten otimme koululaisen heti kotikouluun kun tilanne alkoi näyttää huolestuttavalta. Joka ilta tulee wilmaan seuraavan päivän tehtävien ohjeet.

Ollaan samassa veneessä kaikki. Ihan mielelläni lapsia opetan kotona niin kauan kuin tarvitsee.

Et ole samassa veneessä sellaisen kanssa joka tekee etätöitä kotona 8h, yhtä Skypetystä ja tietokoneen kanssa vääntöä koko päivä. Lisäksi jos on useampi koululainen, niin tilanne on lähinnä kaaos, jos Wilmassa tulee kymmeniä viestejä päivässä.

Meillä on vain yksi koululainen ja 13 viestiä tuli tänään. En jaksa laskea mukaan niitä jotka tuli aikaisemmin.

Mitä jos lapsia on vaikka kolme ja oma työ siihen päälle, todennäköisesti vielä kodin ulkopuolella? Vähän voisi opettajat enemmän organisoida eikä pommittaa sekavia viestejä pitkin päivää.

Vierailija
493/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se koulunkäynti on muuta kuin lapsen itse asioiden oppimista? IKINÄ OLLUTKAAN?

Ja tästä nyt palstan kampaajalähärit ei suoriudu? 

Huh huh mitä opettajavihaa kun heidän ammatti on jotain mitä kampaajalähäri hoitaa vasemmalla kädellä oman työn sivussa.

Vierailija
494/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäopetus oili pelkästään huono vitsi. Ei kouluilla ole valmiina mitään keinoja järjestää etäopetusta.

Vierailija
495/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minun ongelmana opettajana on pikemminkin se että oppilaat ei tule ilmoittamiini meetteihin. Aika pieni osa oppilaista oli tänään läsnä etäopetuksessa. Olen yläkoulun ope.

Ei varmaan ole keinoja osallistua. Koko etäopetus on pelkkä vitsi.

Vierailija
496/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut todella vaikuttunut siitä, miten upeasti on hypätty etäopetukseen päivän varotusajalla! 3. ja 6.-luokkalaiset ovat tehneet tehtäviä ja saaneet opetusta myös livenä. Olin henkisesti varautunut siihen, ettei omasta työnteosta tule mitään, mutta ei mun tarvinnut kuin auttaa yhteyden avaamisessa. Ihan superia! Hyvä opet!

Vierailija
497/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäopetus oili pelkästään huono vitsi. Ei kouluilla ole valmiina mitään keinoja järjestää etäopetusta.

Tämmöinen tilanne tapahtuu ehkä kerran sadassa vuodessa, olisi aika erikoista, jos olisi siihen pidetty täydet valmiudet koko normaaliajan.

Vierailija
498/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opettaja opettaa nyt osaa oppilaista lähiopetuksessa ja LISÄKSI järjestää etäopetusta lopuille. Lisenssejä kaikenmaailman alustoihin tuskin on saatu äkkipäätä järkättyä ja heillä on ollut käytössään erittäin rajallinen aika valmistautua tähän järjestelyyn. Lopettakaa valittaminen. En itse ole opettaja, mutta olen sote puolella töissä paikassa, jossa opettajien tavoin, joudutaan nyt mukautumaan jatkuvasti uusiin haasteisiin eikä näitä hommia hoidella kevyesti kotisohvalta vaan nämä tehdään lähityönä. Vähän talkoohenkeä ja ymmärrystä kiitos!

Vierailija
499/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas Wilma suoltaa viestejä ja tehtäviä, sekä teinillä että aikuisilla. Ei mitään muuta opetusta, kuin itsenäistä tehtävien tekoa.[/quote]

Tehtäviä tekemällä oppii. Ensin voi vaikka tutkia ohjeet ja esimerkit. Opettaminen on ihan vanhanaikaista. Suurin osa oppilaista ei seuraa opetusta luokassakaan, ku ei kiinnosta tai viitti.  Siksi nakitetaan tehtäviä. Mistä opettaja sitten saa palkkansa: tehtävien jaosta, tarkastuksesta, arvioinnista, kiistojen selvityksestä, Wilma-viesteistä, turhissa kokouksissa istumisesta, pilkun siirtämisestä opetussuunnitelmissa, palavereista, tavaratilauksista, tilastoinnista, teemapäivien suunnittelusta, projekteista, hankkeista, digi-koulutuksesta, vanhempainilloista, lappujen ja taulukkojen täytöstä. Opetusta on työstä noin 10 %.  Jos se jää nyt muutaman viikon pois, muut työt vastaavasti lisääntyy.

Vierailija
500/586 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole keinoja osallistua. Koko etäopetus on pelkkä vitsi.

Koulun puolesta on oppilailla Chromet käytössä. Voi toki olla, että kaikki eivät osaa käyttää, mutta en usko näin olevan kaikkien kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä