Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhteeni purettiin koeajalla normaalien sairauspoissaolojen vuoksi

Vierailija
11.03.2020 |

Puolen vuoden koeajalla minulle on kertynyt yhteensä 11 sairauspoissaolopäivää. Marraskuussa minulla oli influenssa todella rajuilla oireilla (4pv poissaolo), helmikuussa norovirus (4pv poissaolo) ja maaliskuussa nuhakuume (3 pv poissaolo).

Nyt sitten tuli työsuhteen purku tämän viimeisimmän nuhakuumeen myötä. Onko todella niin, että hieman heikomman vastustuskyvyn omaavilla ei ole tässä maassa oikeutta palkkatyöhön?

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta eikös alussa ole normaalia sairastaa enemmän, kun työpaikalla on vieras bakteerikanta. Alussa kerätään vastustuskykyä vrt päivähoidon aloittaminen lapsilla

Vierailija
142/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä oikein mahda norolle tms mitään, ei siinä töihin lähdetä.

Onko sinulla kenties lapsia, ja työnantaja ajattelee, että "ei tästä mitään tule, se imee kaikki lasten pskakuumeet itseensä"?

Eihän tuollaiset sairaudet mikään laillinen syy ole. Voisiko olla muuta syytä?

Minulla ei ole lapsia.

Tammikuun loppuun sain vielä paljon kehuja ja kiitosta työstäni. Noroviruksesta johtuvien poissaolojen jälkeen ne sitten alkoivatkin vähentyä.

Harmittaa, sillä olin ehtinyt etsiä uutta vakituista työsuhdetta jo hetken aikaa. No, ei auta kuin aloittaa uusi etsintä, ja toivoa että seuraavan koeajan aikana en sattuisi sairastamaan noin paljoa.

Ap

Siis mistä ja miten aikuinen ilman lapsia saa jonkun noron ja influenssan vai mitä kirjoittikaan sairastaneesi??

Oletko vähän vajaa? Jos sinä saat taudin lapsiltasi niin mikä estää tartuttamasta muihin aikuisiin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on enemmän sairauspoissaoloja kuin itsellä on ollut kymmeneen vuoteen. Noin paljon sairastava työntekijä tekee firmalle tappiota. Hyvin todennäköisesti ainakin. Bisnes on bisnestä. Ei yrityksillä ole varaa hyväntekeväisyyteen. Jos voi laillisesti purkaa työsopimuksen niin näin tehdään. Se on ihan selvä.

Vierailija
144/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka sairastaa koko ajan ja toiset ei koskaan...

Vahva immuuni on kai suurimmaksi osaksi perittyä. Ei me sairastelevat sille paljoa voida. Itse syön terveellisesti, liikun, nukun riittävästi ja käytän joitakin vitamiineja, ja näistä huolimatta sairastan usein.

Terveellinen ruoka tarkoittaa joillekin kasvissyöntiä ilman solujen perusrakennusainetta proteiinia. Samasta syystä ei laihdutuskaan onnistu.

Vierailija
145/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuumeillut kymmeniin vuosiin eli on se 11 päivää paljon.

Esim influenssa voi tarttua moniin sellaisiinkin, jotka kantavat sitä oireettomana. Tästä huolimatta tartuttaa muita. Saatat olla yksi sellaisista, jos et itse koskaan sairasta. Se on vain hyvää tuuria, ei millään lailla omaa ansiotasi.

Vierailija
146/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sellaisiin töihin missä ei ole niin väliä teetkö töitä vai et. Sitten on ihan ok sairastellakin.

Mitä ne sellaiset työt on?

- eri

Vierailija
147/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kauan aikaa siitä, kun viimeksi olin töissä ja sekin jenkeissä, nyt elän vain sijoituksilla, mutta muistelen miten pidin jenkkien systeemiä hyvänä: meillä esimerkiksi oli jokaiselle työntekijälle annettu 4-5 päivää sairauslomaa/vuosi, jotka sai sitten pitää joko sairastamiseen, tai jos ei ollut sairaana sinä vuonna, sai vaikka pitää ne palkallisena lomana. jos oli sairaana sitä pidempään, ainoa rahallinen korvaus tuli vakuutuksista, jos sellaisen oli ymmärtänyt ottaa. toki tuo systeemi on epäreilu "alatisairaita" kohtaan, mutta toisaalta, jos ei ole kykyä ja kuntoa olla täysipäiväisissä töissä, on oltava päässä sen verran järkeä, että hakee itselleen osapäiväisiä töitä tai sitten määräaikaisia töitä.  Työntekijälläkin TÄYTYY olla jotain vastuuta. jos kaikki kaatuu yrittäjän niskaan, ollaan suomen tilanteessa, että työntekeminen ja työn tarjoaminen tulee liian kalliiksi.

Vierailija
148/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ne on aina ne samat ihmiset, jotka sairastaa koko ajan ja toiset ei koskaan...

Niin, vastustuskyky ei ole kaikilla sama. Perheen sisälläkin voi olla suuria eroja.

Tarkoituksesi oli varmaankin syyllistää saikuttajia. Ei kukaan pidä oikeista lusmuista, muttei myöskään sairaana töihin tulevista.

Vierailija
149/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei halua ottaa riskiä, että sairastelusi jatkuu samaa tahtia myös tulevaisuudessa. Vuodessa tuo tekisi noin 20 päivää eli kuukausi pois töistä. Saikuttelijoista on todella vaikea päästä eroon jos vakituisen työsopimuksen saa ja sairauspäivän kustannus on kolminkertainen normityöpäivään. Ihmiset on erilaisia ja jotku sairastuu helpommin kuin toiset.

Vierailija
150/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kauan aikaa siitä, kun viimeksi olin töissä ja sekin jenkeissä, nyt elän vain sijoituksilla, mutta muistelen miten pidin jenkkien systeemiä hyvänä: meillä esimerkiksi oli jokaiselle työntekijälle annettu 4-5 päivää sairauslomaa/vuosi, jotka sai sitten pitää joko sairastamiseen, tai jos ei ollut sairaana sinä vuonna, sai vaikka pitää ne palkallisena lomana. jos oli sairaana sitä pidempään, ainoa rahallinen korvaus tuli vakuutuksista, jos sellaisen oli ymmärtänyt ottaa. toki tuo systeemi on epäreilu "alatisairaita" kohtaan, mutta toisaalta, jos ei ole kykyä ja kuntoa olla täysipäiväisissä töissä, on oltava päässä sen verran järkeä, että hakee itselleen osapäiväisiä töitä tai sitten määräaikaisia töitä.  Työntekijälläkin TÄYTYY olla jotain vastuuta. jos kaikki kaatuu yrittäjän niskaan, ollaan suomen tilanteessa, että työntekeminen ja työn tarjoaminen tulee liian kalliiksi.

Tämä olisi muuten hyvä käytäntö! Ei tarvitsisi sitten tuntea syyllisyyttä sairaslomista yhtään samassa mittakaavassa ja kotiinkin uskaltaisi jäädä potemaan kun tilanne sitä oikeasti vaatii. Luulen että tällöin uusien ihmisten palkkaamistakaan ei niin kovasti pelättäisi. Mutta taitaa olla turha toivo tässä maassa...

Vierailija
151/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa ja noro kestää yleensä pidempään kuin sen 4pv. Eli olet mennyt töihin sairastuttamaan muita. Työnantaja on katsonut, että vaikka olisit kuinka kova tekijä niin työtulos menee miinukselle muiden sairastuttua.

Vierailija
152/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu tietenkin sinulle, mutta työnantajan pitää ajatella bisnestään. Ei se ole hyväntekeväisyysfirma.

Vierailija
153/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sairastelet rutiininomaisesti todella paljon, aika iso riski on että olet kohta poissa kokonaan samalla kun palkan kuuluisi juosta kuukausitolkulla. Parempi saada tommonen epäterve aines pois kun kerran saa helpolla.

Vierailija
154/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi muuten hyvä käytäntö! Ei tarvitsisi sitten tuntea syyllisyyttä sairaslomista yhtään samassa mittakaavassa ja kotiinkin uskaltaisi jäädä potemaan kun tilanne sitä oikeasti vaatii. Luulen että tällöin uusien ihmisten palkkaamistakaan ei niin kovasti pelättäisi. Mutta taitaa olla turha toivo tässä maassa...

Toisin sanoen sairaslomat täytyisi pitää lomapäivistä. Sitähän nuo 5 päivää ovat, palkallista lomaa.

Ihan kiva jos ei ole koskaan sairaana, mutta sairastelevat työntekijät tietysti tulisivat vain sairaana töihin jotta saisivat joskus lomailla terveenäkin. Ilman lomaa työskentely ei sovi sivistysvaltioon.

Vierailija
155/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. ja toinenkin hyöty tuosta käytönnöstä oli ainakin meillä: kaikki, siis oikeasti  kaikki, kiinnittivät huomiota käsihygieniaansa, koska tietenkään kukaan ei halunnut sairastua turhan takia esim. flunssaan: vessoissa oli kunnollista käsienpesuainetta, kertakäyttöiset paperipyyhkeet ja sitten vielä käsidesipyyhkeet + ovet tietenkin avautuvat automaattisesti (tämä siksikin, että tottakai kaikki yrittivät saada itselleen muutaman päivän maksetun ylimääräisen loman, medän perheellä oli tapana käydä vuoden lopussa noiden lomapäivien ansiosta havaijilla, kun mukulat tykkäsivät siellä lomailusta ja kun lomapäivät yhdistettiin joulupäiviin, saatiin pitkä joululoma). Lisäksi meillä oli sellaiset vessanpytyt, joissa vessarenkaan päälle tuli automaatista automaattisesti suojapaperi/kalvo. En ole suomessa sellaisia nähnyt missään, mutta pakostihan niitä jossain myydään, jos jenkeissäkin on saatavilla. 

alussahan tuollaiset systeemit tietysti maksavat (esim. automaattiovet ovat kalliimpia kuin ns. manuaaliovet), mutta kuvittelisin, että yrittäjät sellaisiin voisivat satsata, jos ei olisiniin paljon pakkomaksatuksia työntekijöiden muista sairasteluista. ei työnantajan pitäisi joutua maksamaan siitä, että työntekijä ei pääse tekemään töitään... 

Vierailija
156/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen sairaslomat täytyisi pitää lomapäivistä. Sitähän nuo 5 päivää ovat, palkallista lomaa.

Ihan kiva jos ei ole koskaan sairaana, mutta sairastelevat työntekijät tietysti tulisivat vain sairaana töihin jotta saisivat joskus lomailla terveenäkin. Ilman lomaa työskentely ei sovi sivistysvaltioon.

sairaslomapäivät eivät vähentäneet lomapäiviä

Vierailija
157/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän sairaspäiviä mielestäni, suhteutettuna influenssan ja noron vakavuuteen! Itse sairastuin edellisessä työpaikassa koeajalla influenssaan. Keuhkokuume kylkiäisenä. Olin 5 viikkoa saikulla. Siinä vaiheessa kun saikulle jäin, koeaikaa takana 2kk.... Ja 10 vuoteen ennen tätä en ollut ollut missään työpaikassa saikulla niin kauan, harvemmin edes sairastun mihinkään perusflunssaan, mutta paska tsägä kävi. Toki koeaikani purettiin 4kk kohdalla.

Olen sairastanut myös noron, ollessani työttömänä, (hehheh) enkä tajua miten ap on selvinnyt siitä kolmella saikkupäivällä! Itse laattasin sen 3 vrk, vasta viidentenä päivänä pysyin edes tolpillani...

Nykyinen työsuhteeni kesti koeajalla hurrrjan 2 viikon saikullaolon. Ai mikä nyt oli syy? No paha alkuraskauden pahoinvointi, josta jouduin ihan tiputukseen. Tää työnantaja ymmärsi, ja yhä olen töissä samassa paikassa. Kaikki ei oo epäinhimillistä.

Molempien vuoksi olin pois siis neljä päivää, ja noroviruksen kohdalla viimeinen päivä sattu olemaan perjantai, eli minulla oli vielä viikonloppu aikaa parannella. Itsekin olin vasta kuudentena päivänä normaalissa kunnossa. Kamala tauti.

Tulitko sinä siis koeaikana raskaaksi, ja työnantaja oli tietoinen siitä, ja sait silti pitää työpaikkasi? Miten tuollainen on mahdollista?

Ap

Ahaa, no tuo selittää kun siinä oli viikonloppu välissä... Mutta kuten sanottu, jos tuo saikkupäiviesi määrä oli koeaikapurun syy, niin todella heppoisin perustein purkivat mielestäni.

Tulin tosiaan koeaikana raskaaksi, ja jopa kerroin rehellisesti saikun syyn olevan raskaus - oli vähän pakko, kun olo oli tuota luokkaa ja pelkäsin joutuvani olemaan pidempäänkin saikulla, niin tyhmä siinä alkaa huijata jollain mukataudilla välttääkseen kertomasta raskaudesta. ja silti ei työsopimusta purettu! Kyllä näitä hyviäkin työnantajia löytyy! Tosin, eipä raskauden takia kai saa sopimusta purkaa, eikä työjäljessäni ollut ilmeisesti mitään moitittavaa ikinä...

Tämä! Kyllä osaavalle henkilölle mielellään paikan vakinaistaa, raskaudesta huolimatta. Äitiysloma ja vahempainvapaa on verrattain lyhyt aika, ja itse näen sen niinkin, että jälkikasvua omaavalla työntekijällä on suurempi tarve pitää työpaikkansa taatakseen vakaan tulon perheelle.... Eivät vaihda firmaa yhtä helposti kuin lapsettomat. Ja kyllä niitä uusia veronmaksajiakin tarvitaan! Tästä syystä yrittäjän urallani olen vakinaistanut henkilön työsuhteen aina jos työn tulos ollut hyvää, riippumatta siitä onko tyypillä riski pamahtaa paksuksi vai ei.

M45

Vierailija
158/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sairaslomapäivät eivät vähentäneet lomapäiviä

Et tajunnut.

Jos on varattu 5 päivää vuodessa sairastamiselle, mutta ne päivät saa käyttää myös lomailuun jos ei ole sairastanut, se on aivan sama miksi niitä päiviä kutsut. Voit kutsua niitä sairaslomapäiviksi, mutta ne ovat ihan vaan ylimääräisiä palkallisia lomapäiviä, jotka kuluvat jos sairastat.

Vierailija
159/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvät geenit ja tuuri ole mitään omaa ahkeruutta tai ansiota, ei se kenestäkään mitenkään hyvää tee.

On typerää kuvitella muuta.

Minä jos olisin maailman johtaja niin jokaikinen empatiakyvytön pelle saisi välittömästi potkut näistä vtun itsekeskeisistä työjuhdista!

Vierailija
160/191 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihalle vaan tuollainen "työntekijä". Mihin on kadonnut se perusidea, että työnantaja tarvitsee työntekijää suorittamaan työsuorituksia eikä oleilemaan kuukausipalkalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän