Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan alkoholin juomisen?
Jos siis olet lopettanut kokonaan alkoholin käytön niin mikä sai sinut lopettamaan lopullisesti ja mitä kaikkea hyvää siitä on seurannut?
Kommentit (1745)
Vierailija kirjoitti:
Juon 2kertaa kk tai 1kerran kk humalan .muuten en juo. Haluaisin lopettaa kokonaan. Mutta sen tilalle tarvitsisin jotain,kun tekee mieli lähteä juomaan, ni mitä siihen tilalle?Alkoholittomat juomat on liian makeita minulle. Tai tietääkö kukaan ei makeata alkoholitonta juomaa? Minun humalat menee aina yli . Onsentelut tai ahdistuskrapulat. Kiltisti olen kun juon en säädä, mutta silti ahdistaa seuraavana päivänä. Tanssin ja juon.
T.nainen
Alkoholittomat oluet ei ole yleensä makeita, mutta jos ei oluesta välitä niin.
Sitten vois ehkä olla tonic + lime/sitruuna. Kaupasta voit ostaa tonicia esim schweppes maisteltavaksi että tykkäätkö. Sitä merkkiä on yleensä baareissa. Niitäkin on tosiaan erilaisia ja en nyt muista oliko nuo makeita, mutta niissä on joka tapauksessa kiniiniä mikä tekee niistä hieman katkeria.
Sitten tiettyä vichyt ja sitrushedelmät on kans kaloriton ja sokeriton vaihtoehto.
sannamariinisilli kirjoitti:
olin jo lopettanut ja raitis 3. viikkoa mutta huomasin facebook mainoksessa että Saksassa oli myynnissä vanhaksi pian menevää viiniä 2,5 e/3 litraa viiniä, ostin 5 pakettia eli 15 litraa ja tilasin, 30 e maksoi posti kotiin. saa nähdä jos tulee, niin maistan sitten pari lasia jouluna, eli pari pakettia
Toivottavasti ei ole lapsia näkemässä. Surullistahan se alkoholismi on.
Alkoholismista raitistuminen on jotenkin tosi tylsää, varsinkin kun yleensä on muutenkin alkoholin takia masennus. Kun sitä ei voi kellekkään edes lähtökohtaisesti tunnustaa. Kun siitä sitten pääsee niin kukaan ei noteeraa, koska ongelmaa ei koskaan ollutkaan. Itse kokee olevansa supermies. Ihmettelevät että miten joku voi olla kokonaan juomatta alkoholia. Jos taas sanoo, että on alkoholisti, niin porukka ei osaa suhtautua ja ottavat etäisyyttä. Loppuu pyynnöt illanistujaisiin. Toki tilanne toinen jos lähipiirissä ei kukaan juo. Mutta jotenkin ne ihmiset elää ihan toisessa universumissa.
Olin itse täysin juomatta yli 7 vuotta ja kun en juonut porukka ihmetteli, että onko mulla ongelma. En mene tupakoimattomille sanomaan, että onko niillä joku ongelma. Mutta ei tosin kyllä nämä absolutismin ihmettelijätkään. Miksi?!
Tämä tilanne toivottavasti joskus korjaantuu, koska nythän tilanne on jotenkin hyvin ristiriitainen alkoholistien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
sannamariinisilli kirjoitti:
olin jo lopettanut ja raitis 3. viikkoa mutta huomasin facebook mainoksessa että Saksassa oli myynnissä vanhaksi pian menevää viiniä 2,5 e/3 litraa viiniä, ostin 5 pakettia eli 15 litraa ja tilasin, 30 e maksoi posti kotiin. saa nähdä jos tulee, niin maistan sitten pari lasia jouluna, eli pari pakettia
Toivottavasti ei ole lapsia näkemässä. Surullistahan se alkoholismi on.
kaikki 5 litraa meni viikossa. korkkasin ja sinne meni heti eka iltana 3 litraa eli 4 pulloa ei tullut edes humalaa eikä krapulaa.
nyt raittiina jouluun saakka, ehkä sitten pari erikoisolutta
Tajusin, että alkoholi on hermomyrkky, joka ei sovi minun terveydelleni.
Olen ollut lähes 20 vuotta juomatta, niin en tule kiinnittäneeksi huomiota lopettamisen vaikutuksiin. Varmaan terveys on ykkösenä, sitten rahat säästyy, enkä liioin tykännyt morkkiksista. Kännikäisten seurakaan ei yhtään kiinnosta.
Lasteni syntymän jälkeen loppui viinaksien korkkailu ja baareissa notkuminen. Ei tehnyt mieli , en edes ajatellut kännätä kun oli kiva viettää aikaa vastasyntyneiden vaavien kanssa.
Huomasin vain, että vanhenemisen myötä se yksikin annos tekee jonkinlaisen olon seuraavalle päivälle. Ei ole srn arvoista ja rahaakin säästyy, ei paljon mutta kuitenkin jotain😊Sama tupakoinnissa, tapatupakat pois, säästyy keuhkotkin, maku- ja hajuaisti parempi.
Yksinkertaisesti juomisen plus/miinuslistalla miinuspuolia oli paljon enemmän. Ja kaikki pluspuolet liittyi oikeastaan ympäristön odotuksiin, kuten esim siihen, että muut pitää tylsänä, jos ei juo. Päätin, ettei muut ihmiset saa olla syynä sille, että juon alkoholia, vaikken itse siitä nauti.
Sinä iltana kun juot, juot senkin vielä yksin niin kun olet yksinkin päivästä toiseen. Seuraavana päivänä krapula ja 2 päivää sen jälkeen huono olo. Maha löysä ja vetelä olo.
Vierailija kirjoitti:
Olin yhteensä 6-7 vuotta täysin ilman alkoholia. Kun tulin raskaaksi, lopetin kokonaan ja imetyksen aikana olin myös täysin raitis, sitten tulinkin uudestaan raskaaksi jne. Ei sitä viinaa kaipaa. Yöunet on muutenkin huonot pienten lasten perheessä.
Myönnän, että joskus ärsytti, kun mies oli arkipäivät töissä ja iltaisin monesti väsynyt ja kun tulee perjantai, hän vetäisee olutta. Lauantaina nukkui puolille päivin. Mikä siinä ärsytti, niin ei se, etten minä ottanut alkoholia, vaan se, että kun minä olin päävastuussa perheestä ja lastenhoidosta arkisin, niin hän ei vastavuoroisesti ota vetovastuuta vapaapäivänään. Kerran minulle kävi jopa niin, että olin varannut hiustenvärjäyksen kampaajalta lauantaina klo 9. Olin odottanut sitä koko viikon. Mies otti pe-iltana muutaman ja lähti käväisemään työkaverinsa kanssa parilla baariin. En tiedä, mihin aikaan hän oli kotiutunut, mutta en saanut häntä kunnolla hereille la-aamulla klo 8.30, kun olin lähdössä kampaajalle. Hän oli ihan päissään edelleen. Nuorin tyttö taisi olla silloin puolivuotias. En missään nimessä uskaltanut jättää kolmea lasta kotiin miehen valvottavaksi. Jouduin perumaan kampaajan ja mies sanoi, että älä draamaile. Sen jälkeen pidin mykkäkoulua varmaan viikon.
Kuulostaapa tutulta. Meidän perheessä lomamatka meni ihan pieleen, kun puoliso joi olutta uima-altaalla ja jatkoi viinillä illallisella ja vielä illalla klo 22-0.00 jotain muuta. Meitsi meni nukkumaan lasten kanssa joka ilta ja ehdittiin hyvin aamupalalle. Puoliso jätti aamiaiset väliin ainakin kolmena aamuna. Pahimmillaan oli tärisevänä krapulaisena ja aurinkolasit silmillä koko aamupäivän. Kun viikko oli takana ja kotiinlähdön aika, hän totesi, että olipa rento loma.
Uudenvuodenpäivänä päätin että se jäi nyt tähän. Kello soimaan viideltä ja lenkille, joka päivä koska tiesin kyseessä olevan tekemisen puute vaikken tietty kieltänytkään riippuvuutta. Kankkusessa ei juosta joten en sitten juonut edellispäivänä. Ylipainoisena pystyin melkein kilometrin hölkkäämään yhteen soittoon, vau. Nyt 20kg hoikempana voin katsoa itseäni maanantaisin peilistä eikä takaisin tuijota enää ihmisraunio vaan suht ok- näköinen tyyppi. Yöunet palasivat täysimittaisina 30 vuoden jälkeen enkä koskaan ole tuntenut itseäni näin elämänhaluiseksi. Viimeiset 5-6 vuotta vähintään joka toinen päivä kännissä sekä tietty viikonloput, kerta-annos yleensä 0,75l Tapio+bisset. Kaksi lasta ja outoa kyllä, vaimokin vielä.
M47, 187/95
Ajattelin terveyttä ennen kaikkea, krapula, rahan meno. Rahaa meni ja sait siitä hyvästä huonon olon. Nyt ollut ilman alkoholia 15 kuukautta. Tyytyväinen olen ollut päätökseen.
Työikäinen M50
Ainoa syy minkä takia ennen join oli se kun etsin kumppania ja se harvemmin onnistuu muualla kuin baarissa ja ei kännisiä ihmisiä kestä selvinpäin oli helppo lopettaa siinä vaiheessa kun huomasin että en kenellekään kelpaa niin ei tarvitse baarissa juosta
Mikä sai sinut lopettamaan kokonaan lasten hakkaamisen?
Siitä on jo 18 vuotta. Ei mitään etikoista syytä, ei vaan tuntunut elämää parantavalta touhulta. Lopettaminen sujui luonnostaan, ilman mitään sen kummempaa vaihetta.
Lapsuus alkoholistiperheessä aiheutti sen, että suhde alkoholiin oli epäterve ja alkoholin käyttäminen sai minut koko ajan pelkäämään kontrollin menettämistä. Tästä seurasi se, etten koskaan pystynyt rentoutumaan alkholin avulla tai nauttimaan alkoholin käytöstä. Ja niistä harvoista kerroista kun otin vähän enemmän ja koin menettäneenin kontrollin, seurasi sitten niin armottomat ja pitkäkestoiset morkkikset, että totesin paremmaksi luopua kokonaan käytöstä.
Ei se lopettaminen varsinaisesti ole muuttanut elämää mihinkään suuntaan, kun en koskaan mikään suurkäyttäjä ole ollut. On vaan jotenin rennompi olo kun on myöntänyt sen itselleen, että suhde alkoholiin ei ole terve eikä normaali, ja tietää että rentoutuminen täytyy etsiä muuta kautta. Suurin asia on varmaan se, että joutuu hirveän paljon selittelemään ihmisille sitä miksi ei ota, ja erityisesti sitä miksi on lopettanut alkoholin käytön. Alkoholista kieltäytymiselle täytyy Suomessa olla aina joku hyvä perustelu.
Kerran kalaretkellä tunturissa mukana oli absolutisti reissukaveri, eli vähät juotavat mitä oli, olivat omassa repussa. Sattui vastaan tulemaan poromiehiä maastokelpoisilla kulkineilla ja kossupullo osoittautui kullanarvoiseksi kaupankäyntivälineeksi, kun saatiin kossulla ja markka-satkulla heittokyyti yli tylsääkin tylsemmän päivämarssitaipaleen. Loppupeleissä se rankaisi sillä, että juotava loppui, kuin seinään. Hirveä kohtalo, keskellä Finmarkin erämaata eikä tipan tippaa nestemäistä villapaitaa mukana. Pakko oli hetkeksi lakata...
Kokeilin paljon eri juomia ja makuja, en löytänyt mieleistä. Alkoholi vaan tekee kaikesta pahan makuista. Perhe ja lähipiiri ei käytä ollenkaan, aikuisopiskelijana uteliaisuuttani kokeilin muiden opiskelijoiden seurassa. Koskaan en känniin asti pystynyt nielemään sitä lientä, aina alkoi maku tökkiä pahasti hyvissä ajoin ennen sitä. Toleranssi kehittyi siihen pisteeseen että 17% lientä pystyi juomaan, kun sattui eteen harvinaisen hyvää, sitten vuoden alkoholitauon jälkeen kun sitä samaa löytyi taas, oli toleranssi jo kadonnut, eikä sitä saanut nieltyä juuri lainkaan. Totesin ettei maksa vaivaa pelata alkoholin kanssa, ja lopetin yrittämisen.
Ei jaksa ravata koko aika kaupassa. Mielummin sit vaikka viiltelee ranteita, jos ei oo liimaa mitä haistella.