Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok, että vanhempi kollega pomottaa?

Vierailija
01.05.2024 |

Onko mielestänne ok, että vanhempi kollega pomottaa vaikka ei ole esimies asemassa? Ilmeisesti kokee, että kun on pidempi työura takana niin on jotenkin oikeutettu määräämään työtehtävät ja pompottelemaan mielensä mukaan. Olen tästä hänelle sanonut, mutta totesi että kun on tottunut tekemään asiat omalla tavallaan. Eipä tuollaiseen voi oikein mitään sanoa tai tehdä. Ei tee samaa esimiehen ollessa läsnä.

Onko muilla ollut työpaikoilla tällaisia kirjoittamattomia sääntöjä, että vanhempi määrää?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohditko kertoa mitä itse teet .

Meille tuli pari harjoittelijaa. Niin veteliä spagentteja kumpikin. Niille sanottiin tee tämä. Tekivät ja menivät sen jälkeen keittiöön, puhelin kädessä. Oli tarkoitus palkata 1 kesätyöntekijä. Kk paltsussa sanottiin ei näitå. Miten käyttäydyit, kun sinulle sanottiin

Vierailija
2/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohditko kertoa mitä itse teet .

Meille tuli pari harjoittelijaa. Niin veteliä spagentteja kumpikin. Niille sanottiin tee tämä. Tekivät ja menivät sen jälkeen keittiöön, puhelin kädessä. Oli tarkoitus palkata 1 kesätyöntekijä. Kk paltsussa sanottiin ei näitå. Miten käyttäydyit, kun sinulle sanottiin

Teen ahkerasti ja ripeästi hommat. Pidän siitä, että on tavoitteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ole harjoittelija. En ymmärrä, miksi Suomessa on tällainen syyttelemisen kulttuuri, että kun kysyy asiasta niin on pakko löytää syyllinen.

Vierailija
4/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
5/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vanhemman työntekijän antaa määrätä työkokemuksensa perusteella, vaikka ei ole johtoasemassa? Vai olemmeko tasavertaisia?

Onko asia ylipäätään sellainen, jonka voi ottaa puheeksi esimiehen kanssa?

Vierailija
6/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten laiskimukset.

Vierailija
7/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein ja kannattaa ottaa puheeksi esimiehen kanssa. Jos pomottaa esimies voi ohjata työhön, joka kiinnostaisi pomottajaa nykyistä enemmän, jos on kiinnostunut esimiestyöstä. Jos taas haluaa vain määräillä määräilyn takia niin se lähentelee jo kiusaamista ja häiriköintiä.

Vierailija
8/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö vanhemman työntekijän antaa määrätä työkokemuksensa perusteella, vaikka ei ole johtoasemassa? Vai olemmeko tasavertaisia?

Jokaisella on vain yksi lähin esimies. Tai projekteissa yksi projektipäällikkö. Projektissa totellaan projektipäällikköä. Kolleega voi määrätä niissä asioissa, jotka esimies on hänelle delegoinut käskyvaltaa, mutta se on ilmoitettava kohteelle. Muuten ei pidä kolleegaa totella, mutta yhteistyötö voi tehdä.

Vierailija
9/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on vain yksi lähin esimies. Tai projekteissa yksi projektipäällikkö. Projektissa totellaan projektipäällikköä. Kolleega voi määrätä niissä asioissa, jotka esimies on hänelle delegoinut käskyvaltaa, mutta se on ilmoitettava kohteelle. Muuten ei pidä kolleegaa totella, mutta yhteistyötö voi tehdä.

Kiitos selkeästi vastauksesta. Yhteistyötä toki olen tehnytkin ja mielelläni keskustellut asiallisesti hommien jakamisesta, mutta hän tuntuu aina saavan määrätä minulle hommat. Sen takia, että en jaksa alkaa joka vuorossa (kun olen hänen kanssaan töissä) alkaa tappelemaan asioista. On niin omapäinen.

Vierailija
10/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että työpaikassasi on narsisti. Narsistia on vaikea kammeta pois töistä, koska hän on käytöksensä kanssa viekas ja suoraan ilkeä vain sellaisille, joita pomo ei lähtökohtaisesti usko.

Eräässä aikaisemassa työssä olin samassa tiimissä naisen kanssa, joka mustamaalasi kaikkia uhkaksi kokemiaan ihmisiä. Kun jouduin itse juorujen kohteeksi, puhuin aiheesta pomolle ja hän kertoi että jokainen tuntee naisen hankalan luonteen ja haluaa hänestä eroon, mutta manipulointi ei ole peruste potkuille. Kuten usein narsistien kanssa, me muut lähdimme pois sitä myöten kun löytyi muuta työtä ja narsisti jäi myrkyttämään työpaikkaa. 

Vierailija
11/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tullut työelämään 25 vuotta sitten. Suoraan koulunpenkiltä sitä luulee tieävänsä kaiken, mutta vasta työvuosien lisääntyessä tajuaa olevansa ihan raakile ja oppiminen ei oikeastaan lakkaa koskaan. Ja teoria on aina teoriaa. Onhan ne kulloiseenkin työpaikkaan soveltuvat parhaat opit tullut aina niiltä vanhoilta työntekijöiltä. Onneksi kulttuuri oli omassa nuoruudessani vielä se, että vanhempia kuunneltiin ja kunnioitettiin. Huomaan, että näin ei enää ole. Ollaan nokkavia kaikentietäviä ja jopa pomotetaan vanhempia työkavereita. Sitä vain suusta suuhun kulkevaa tietoa ei oteta vastaan, mitä ei missään koulunpenkillä opeteta. 

Vierailija
12/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään sääntö ole vaan sitä kutsutaan työpaikkakiusaamiseksi. Voit sanoa sen hänelle että toiminta mitä teet on työpaikkakiusaamista, joten lopeta. Yhdessä työpaikassani oli tuollainen ja otin saman tien yhteyttä esimieheen ja tein selväksi, että kyseinen toiminta loppuu siihen. Esimies hoiti asian niin, että se loppui samantien.

Vierailija
13/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla pahimpia pomottajia on katkerat vanhat piiat jotka jo 50+ ikäisiä.

Vierailija
14/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän alalla pahimpia pomottajia on katkerat vanhat piiat jotka jo 50+ ikäisiä.

Minunkin tiimissä juuri tällainen.

Vierailija
15/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman naisen kohdalla myös vaihdevuodet vaikeuttavat asiaa. Monessa mielessä iän tuoma kokemuskin on turhaan arvostettua.

Kannattaa ottaa yhteys esimieheen. Pomottelu on kiusaamista ja tekijä varmasti tietää mitä tekee, mutta saa nautintoa toiminnastaan. Tarvitset rohkeutta ja tietoa asian selvittämiseksi. Tälläinen pomottaja ei ole koskaan väärässä, joten sinun pitää oppia suojautumaan manipuloinnilta.

Vierailija
16/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee jos kyseessä on työpaikka tyranni. Ei ole harvinaista että kokeneempi työntekijä on yleensä se joka ns. helpommin vie työtahtia eteenpäin mutta kyllä tasavertaisuus kuuluu asiaan jos siitä olet hänelle sanonut ja edelleen tekee sitä niin jonkun sortin tyranni se on.

Vierailija
17/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin tällaisen pomottajan kanssa opiskeluaikoina. Hän oli mahtava, älykäs ja kokenut ihminen, mutta kas kummaa oli loistavuudestaan huolimatta varastovastaavana vielä lähellä keski-ikäisenä ja asui vuokrayksiössä itä-helsingissä.

Vierailija
18/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on töissä kollega, jonka hampaisiin olen joutunut. Hän kantelee pomolle kaikesta mitä teen ja vaikka pomo on puolellani koen silti jatkuvan kyttäämisen silti henkisesti raskaana.

Töissä hän saattaa jopa kirjaimellisesti tuijottaa minua huoneen toiselta puolelta! 

Vierailija
19/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään ottanut sen kannan, että minähän en ohjaa tai opasta, tehkööt nuoremmat virheitä. Ja kyllä he niitä tekevätkin, mutta siinäpä oppivat.

Ja kun heiltä katoavat järjestelmän käyttöoikeudet, niin en todellakaan auta vaan ihmettelen, että ei ole minulle koskaan tapahtuntu tuollaista, en osaa auttaa.

Vierailija
20/33 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sekoita tutorointia pomottamiseksi? Monet nuoret aikuiset sekoittaa nämä kaksi asiaa. Työhön perehdyttämisessä tosiaan se jo aiemmin työtä tehnyt ohjaa ja neuvoo sinua tekemään asioita, jotka pitäisi tulla myös tehdyksi. Jos teet esim. väärässä järjestyksessä, niin kehoittaa kyllä tekemään tuon ensin ja tämän vasta sitten jne.

Voi olla monelle "kulttuurishokki", että ei itse päätä kaikesta ja tee mitä nyt sattuu huvittamaan ja miten sattuu huvittamaan.

Yhteentörmäyksiä tältä osin on nykyään paljon kaikkialla työelämässä.

Liekö tällä yhteyttä rajattomaan koulutukseen, jossa auktoriteetteja ei ole, ja kaikki on omaehtoista ja itseohjautuvuutta on uusi normi, vaikka itseohjautuvuutta ei henkilöllä olisikaan.