Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kympin tyttö siivoojana

Vierailija
09.03.2020 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3

Kympin tyttö Iida ei edes halua yliopistoon, vaan on tyytyväinen siivoojana. Minusta tuo on tosi ihailtavaa, vaikka en ymmärrä häntä ollenkaan. Miten joku voi olla tyytyväinen tuollaiseen työhön?

Kommentit (255)

Vierailija
201/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo idealismi muutamassa vuodessa karise. Kylmä totuus on, että opiskelemalla pääsee helpompaan, mielekkäämpään ja paremmin palkattuun työhön. Välttämättä sinne yliopistoon ei tarvitse mennä, mutta joku "kunnon ammatti" kannattaa olla. Vaikka se sitten olisikin jotain käsillä tehtävää työtä.

Minä pääsin yliopiston jälkeen takaisin siivoojaksi, siihen mistä lähdin. Koulutus ei takaa mitään.

Ei takaa, mutta ei takaa siivoojan työkään. Muuta kuin minimipalkan.

Vierailija
202/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta luin artikkelin aamulla ja minulle tuli siitä ihan älyttömän hyvä mieli! Ihanaa, että joku valitsee noin! Hän elää ilman tukia ja tekee hommaa josta tykkää. Ihmisillä on yleensä niin järjetön tarve päteä omaisuudella, asemalla, osaamisella, ties nyt millä. Tällä naisella on pää olkapäiden välissä, hän ei tarvitse ulkoista hyväksyntää ollakseen onnellinen. Asiaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.

Tämä. Monet luulevat siivoojan heiluttavan moppia, mutta eihän se näin ole ja siivouksen lisäksi on tunnettava tarkkaan eri materiaalit ja työ on jatkuvaa opiskelua, kun uutuuksia tulee koko ajan lisää.

Ainakin meillä ollaan tarkkoja siivoojan valinnassa, kun olen töissä rakennusliikkeessä ja jos siivooja on ammattitaidoton, eikä tunne materiaaleja, hän voi tehdä satojen tuhansien eurojen vahingon esim. krs-talon loppusiivouksessa.

En pidä yhtään hullumpana tuon "kympin tytön" ammatinvalintaa, kun työ vaatii ammattitaitoa ja osaamista enemmän kuin joku paperin pyörittäjä toimistossa. Ja hyvistä siivoojista kilpaillaan.

Höpöhöpö. Mekin ollaan jääkiekkojoukkueen talkootyönä tehty rakennussiivousta. Kolmen minuutin perehdytykseltä. Tästä hinkkaat nämä puhtaaksi, tossa on pesuaineet.

Minua kehuttiin todella hyväksi siivoojaksi mutta palkankorostusta ei tippunut. Harmiteltiin kovasti kun lähdin, kuulemma menettivät parhaan siivoojan. Mutta antoivat mieluummin mennä kuin maksoivat lisää. Eli ei minusta ainakaan kilpailtu yhtään. Nyt "pyöritän papereita" melkein tonnin paremmalla palkalla.

Vierailija
204/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on, että juuri naisten huonosti palkattujen hanttihommien valintaa ihannoidaan? Missä hehkutetaan sitä, että mies haluaa olla varastomies minimipalkalla? Miksi naisia aina patistetaan tuollaisiin paskaduuneihin ja kannustetaan kunnianhimottomuuteen?

Vierailija
205/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.

Tämä. Monet luulevat siivoojan heiluttavan moppia, mutta eihän se näin ole ja siivouksen lisäksi on tunnettava tarkkaan eri materiaalit ja työ on jatkuvaa opiskelua, kun uutuuksia tulee koko ajan lisää.

Ainakin meillä ollaan tarkkoja siivoojan valinnassa, kun olen töissä rakennusliikkeessä ja jos siivooja on ammattitaidoton, eikä tunne materiaaleja, hän voi tehdä satojen tuhansien eurojen vahingon esim. krs-talon loppusiivouksessa.

En pidä yhtään hullumpana tuon "kympin tytön" ammatinvalintaa, kun työ vaatii ammattitaitoa ja osaamista enemmän kuin joku paperin pyörittäjä toimistossa. Ja hyvistä siivoojista kilpaillaan.

Höpöhöpö. Mekin ollaan jääkiekkojoukkueen talkootyönä tehty rakennussiivousta. Kolmen minuutin perehdytykseltä. Tästä hinkkaat nämä puhtaaksi, tossa on pesuaineet.

Minua kehuttiin todella hyväksi siivoojaksi mutta palkankorostusta ei tippunut. Harmiteltiin kovasti kun lähdin, kuulemma menettivät parhaan siivoojan. Mutta antoivat mieluummin mennä kuin maksoivat lisää. Eli ei minusta ainakaan kilpailtu yhtään. Nyt "pyöritän papereita" melkein tonnin paremmalla palkalla.

todennäköisesti olit vain kiltti joka suostui kaikkeen ja joustit helvetisti.

Kenties harmittelivat että olisi voinut ehkä antaa euron tai kaksi enemmän tuntipalkkaa, mutta arvomaailmaan ei heillä sovi että työntekijä saisi mitään hyötyä. Enemmän itselle ja reilusti vähemmän muille.

Siivoustyö on hauskinta krapulassa ja pienissä päissä. Selvinpäin en kestäisi moista.

Vierailija
206/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, että juuri naisten huonosti palkattujen hanttihommien valintaa ihannoidaan? Missä hehkutetaan sitä, että mies haluaa olla varastomies minimipalkalla? Miksi naisia aina patistetaan tuollaisiin paskaduuneihin ja kannustetaan kunnianhimottomuuteen?

tosi hyvä huomio.

Itseä ei hirveästi naiset ole muuhun katselleet kuin satunnaiseksi panoksi ain.

Olen vain siivooja, mutta meikän tuloilla ei perhettä uskalleta perustaa. Kun tulot on alle 1500e kk, niin ei kelpaa isäkandiksi.

Komeaksi aina kehutaan mutta kelpaan lähinnä seksiin.

Vierailija
207/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

todennäköisesti olit vain kiltti joka suostui kaikkeen ja joustit helvetisti.

Kenties harmittelivat että olisi voinut ehkä antaa euron tai kaksi enemmän tuntipalkkaa, mutta arvomaailmaan ei heillä sovi että työntekijä saisi mitään hyötyä. Enemmän itselle ja reilusti vähemmän muille.

Siivoustyö on hauskinta krapulassa ja pienissä päissä. Selvinpäin en kestäisi moista.

Kiltti en ole tippaakaan. Joustin, kyllä. Suostuin kaikkeen, kyllä. Tein hommat ennätysajassa, kyllä. Sain jatkuvasti reklamoivat asiakkaat lopettamaan valituksen. Ei siinä ole mitään "vain", olin hyvä työntekijä. Ja olin sitä siksi, että voisin pyytää lisää palkkaa. 20 sentin korostusta tuntipalkkaan olisi kuulemma EHKÄ voinut joskus miettiä.

Siivousala on tuollainen. Lisää palkkaa ei kannata antaa kenellekään, koska kuka vain voi tehdä sitä työtä eikä työn jäljellä ole juuri väliä. Siivoustyö on niin halpaa, että kaikki odottavat huonoa jälkeä.

Vierailija
208/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mitä kukakin elämältä haluaa. Ei ne peruskoulun arvosanat mitään kerro. t. Yläaste kasin ja lukio 6-7 keskiarvolla lukematta läpi ja nyt 2 vuotta myöhemmin yliopisto-opinnot hyvässä vauhdissa. Ala työllistää hyvin ja kesätyönkin palkka on jotain 3000 euron luokkaa.

Vierailija
209/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tuon ikäisenä tasan samat ajatukset. Onneksi tulin järkiini ja nyt 34-vuotiaana olen sekä ins.amk että myöskin DI. 6 vuotta meni tähän opiskeluputkeen. 

Vierailija
210/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Iidalla on selkeästi duunarivanhemmat ja varsinkin äidin koulutustausta vaikuttaa hyvin paljon lapsen valintoihin. Jos Iidan äiti olisi dippainssi ei Iidakaan olisi siivoamassa.

Mietin myös tuota, että hän on tyytyväinen 8h vuoroihin yms. Mitäpäs kun työnantaja päättää ulkoistaa siivouksen jollekin halpafirmalle ja pari suomea puhumatonta ulkkaria tulee puolta halvemmalla tekemään IIdan työt??

Vierailija
211/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni fiksu tekee ihan duunarin hommia. Maailma olisi paljon edistyneempi, jos älykkäiden resurssit saataisiin käyttöön.

Vierailija
212/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunhan nuo työt pitää tehdä. Automatisaatio tietysti muuttaa tilannetta jossain vaiheessa, mutta ainakaan omalla työpaikallani se ei (valitettavasti) näy vielä millään tavalla. Minusta edustaa jotain kummallista yleisesti hyväksyttyä rasismin lajia, että kaikki etniset suomalaiset ovat jotenkin liian hienoja esimerkiksi siivoustyöhön, ja siivoojan nyt vain pitää olla joku ulkomaalaistaustainen ja vielä mielellään tummaihoinen, muuten on jotain pielessä. Kai ihmisillä on tarve tuntea itsensä joksikin oman elämänsä pikku siirtomaaherraksi.

Vierailija
213/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt monenlaista työtä. Kaikista onnellisin olin tuotantotyössä, missä ei tarvinnut kuin hoitaa hommansa. Ei asiakaspalvelua, ei juoruilua työkavereiden kanssa, suorittamista vain. En tiedä, olisnko sitä samaa jaksanut vuosikausia. Luultavasti kaikista onnellisin olisin jossain, missä saa liikkua metsässä. Minusta olisi voinut tulla joku motokuski, se olisi ollut ehkä juttuni. T. ysin tyttö, ex-pätkätyöläinen, monta koulutusta, nykyään suunnittelutyössä, joka ei ole oma juttuni, mutta tätä tehdään kun muutakaan en keksi. 

Vierailija
214/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät arvosanat peruskoulussa eivät kerro välttämättä paljoakaan. Peruskoulussa kivoja oppilaita (tyttöjä) palkitaan hyvillä numeroilla, vaikkeivat välttämättä niin lahjakkaita olisikaan. Yleensä jyvät erottuu akanoista lukiossa ja silloin etenkin lahjakkaat pojat alkaa saamaan hyviä numeroita ja moni "kympin tyttö" jää jälkeen. Moni näistä tytöistä valitseekin lukion jälkeen amiksen tai amk:n. Omista kavereista ei lukion jälkeen yliopistoon lähtenyt itseni lisäksi kuin yksi ja kaikilla oli peruskoulussa paremmat arvosanat kuin itselläni. 

Siivous on tärkeää työtä. Toki kouluttautumalla saa kevyemmän työn ja paremman palkan. Mutta itsensä elättäminen on arvo sinänsä nykypäivänä.

N39

Vierailija
215/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteessa kympin keskiarvo ei ole mahdottoman vaikea, mutta lukiossa ja yliopistossa ihan eri tarina. Artikkeli antaa kuvan, kuin yläasteena pärjäävä pääsisi helposti juristiksi. Toisaalta iltasanomat huoh.

Silti mukava, että ihmiset saa toteuttaa itseään ja tehdä omia valintojaan. Henkilö, joka olisi hyvä kokkaamisessa ei välttämättä halua kokiksi.

Vierailija
216/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan työ on ihan oikea työ. Ja voi olla kivaakin. Monikohan noista alentuvasti suhtautuvista kommentoijista on itse missään töissä ikinä ollutkaan?

15 v lähtien töissä opiskelun ohessa aluksi . Valmistuttua kokopäiväisesti. Alussa myös joutui nouta raskaita pskahommia tekemään ja se oli hyvä. Oli motivaatiota hakeutua mielenkiintoisemmalle alalle. Mikäs siinä jos työn parasta antia on se, että sitä voi tehdä aivot narikassa. Meikäläinen kyllästyi siihen äkkiä. Minulla ei ole mitään aivojen käyttämistä vastaan. Siitähän palkkanikin saan.

Minulle siivoojan työn parhaita puolia on, että ehdin kuunnella yli 100 äänikirjaa vuodessa. Kuuntelen fiiliksen mukaan sekä tieto- että kaunokirjallisuutta. Töitä ei siis ole pakko tehdä totaalisen aivot narikassa. Työ tavallaan mahdollistaa minulle aikaavievän harrastuksen. Joissain paikoissa tosin kuulokkeet voivat olla kiellettyjä, mikä kyllä kielii melkoisesta työnjohdon pikkusieluisuudesta.[/

Meillä työnjohto sallisi kuuntelun, mutta asiakkaat ei, vaikka itse istuvat toimistolla kuulokkeet korvilla. 😐

Vierailija
217/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous- ja kodinhoitotyöt sopivat mielestäni hyvin naisille. Tietenkin on mukavaa jos tyttö sai aikoinaan koulusta hyviä numeroita mutta ei se tarkoita sitä että työuran tulisi olla jotenkin poikkeava. 

Minä uskon että siivojatyttö voi päästä avioon kunnollisen miehen kanssa ja elää sitten normaalia elämää perheenäitinä ja vaimona. Niin ainakin toivon sydämestäni. Ja mikseipä itsellenikin voisi kelvata tuollainen tyttö - ainakin jos on nätin näköinen vielä.

Vierailija
218/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa mahdollista vaikka perustaa oma yritys, hyvä vaan ensin hankkia sitä ammattitaitoa ja alkupääomaa..

Vierailija
219/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan osaa leikata hiuksiakin,tiedän jopa kolmivuotiaitakin jotka osaa.

Vierailija
220/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan osaa leikata hiuksiakin,tiedän jopa kolmivuotiaitakin jotka osaa.

Suomi oli sata vuotta sitten köyhä kehitysmaa. Täällä on tapana tehdä kaikki itse. Ommella vaatteet, neuloa sukat, leipoa leipä, kaakut ja piparit, syödä kotona ja vetää kalsarikännit kotisohvalla. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin tai Tanskaan niin on ollut tapana teettää kaikki tuo. Sielläyös näkyy kulttuurissa, kodeissa ja joka puolella vanha vauraus.

Olen hyvätuloinen ja korkeastikoulutettu ja leikkaan harrastuksenani myös perheeni hiukset. Helppoa kun osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä