Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska retkien koulussa pitää olla maksuttomia, ne on lopetettu lähes täysin

Vierailija
05.03.2020 |

Vain rikkaiden lapset pääsee enää teatteriin kun joulu ei järjestä pikkurahalla

Kommentit (301)

Vierailija
81/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näin.

Ei enää leirikoulua, jonka ajaksi varaton luokkakaveri voi mennä toiseen luokkaan.

Tai laskettelupäivää, jolloin rikkaat menee himokselle ja vähävaraiset murtomaahiihtoon koulun ladulle.

Meillä ainakin kerättiin rahat myymällä jotain koulun kalentereita ja leipomuksia ja luokan keräämillä rahoilla maksettiin se. 

Täällä piti säästää luokan tilille summa kuukausittain. Kaikilta ei onnistunut ja he eivät mukaan siis päässeet. Ei ollut hyvä mieli ainakaan minulla.

Itse olin yläasteella vajaa kymmenen vuotta sitten ja tuolloin kerättiin luokkaretkeä varten oppilaiden vanhemmilta 100 euroa vuosiluokkaa kohti, eli 8,33 euroa kuussa. Se ei ollut kenellekään kynnyskysymys, eikä varmasti olisi tänä päivänäkään.

Mistä sinä sen tiedät, tuskinpa sinunlaiselle kukaan olisi siitä halunnut mainita ettei pysty maksamaan

Tiedän sen siitä että luokkaretken suunnitteluvaiheessa pidettiin kokous jossa tästä yhdessä sovittiin ja todettiin että se on kaikille ok. Toki keräsimme rahaa myös myymällä mm karkkia. Monet sellaiset vanhemmat jotka väittävät ettei heillä ole varaa maksaa osuutta, unohtavat sen että se on omalta lapselta pois.

Nykyäänhän tuo "se on omalta lapselta pois" on laitonta.

Vierailija
82/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenteko luvanvaraiseksi ja joku vähimmäisomaisuus tai tuloraja pitäisi täyttyä, että saa luvan.

Toivottavasti sinä et ole vanhempi. Tällaistako haluat lapsille opetettavam? Tämä ajattelutapa ei ole kovinkaan kaukana n-saksan ajattelutavasta. Juuri tällaista ajattelutapaa tulee vastustaa. Siksi omalla kohdallani ei ole kyse siitä, pystynkö maksamaan, vaan siitä, haluanko maksaa. Pystynkö maksamaan? No todellakin. Haluanko maksaa? En, en aio maksaa senttiäkään, vaan nostan asian lakiin perustuvaksi jutuksi aina, jos tarve vaatii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näin.

Ei enää leirikoulua, jonka ajaksi varaton luokkakaveri voi mennä toiseen luokkaan.

Tai laskettelupäivää, jolloin rikkaat menee himokselle ja vähävaraiset murtomaahiihtoon koulun ladulle.

Meillä ainakin kerättiin rahat myymällä jotain koulun kalentereita ja leipomuksia ja luokan keräämillä rahoilla maksettiin se. 

Täällä piti säästää luokan tilille summa kuukausittain. Kaikilta ei onnistunut ja he eivät mukaan siis päässeet. Ei ollut hyvä mieli ainakaan minulla.

Itse olin yläasteella vajaa kymmenen vuotta sitten ja tuolloin kerättiin luokkaretkeä varten oppilaiden vanhemmilta 100 euroa vuosiluokkaa kohti, eli 8,33 euroa kuussa. Se ei ollut kenellekään kynnyskysymys, eikä varmasti olisi tänä päivänäkään.

Mistä sinä sen tiedät, tuskinpa sinunlaiselle kukaan olisi siitä halunnut mainita ettei pysty maksamaan

Tiedän sen siitä että luokkaretken suunnitteluvaiheessa pidettiin kokous jossa tästä yhdessä sovittiin ja todettiin että se on kaikille ok. Toki keräsimme rahaa myös myymällä mm karkkia. Monet sellaiset vanhemmat jotka väittävät ettei heillä ole varaa maksaa osuutta, unohtavat sen että se on omalta lapselta pois.

Millätavalla se on omalta lapselta pois jos hän ei pääse koulun/luokan kanssa laskettelemaan?

Vierailija
84/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, millaisia vanhempia ovat ne, jotka vaan vaahtoavat peruskoulun maksuutomuudesta - mitä luulette, jos teidän lapislta kysyttäisiin, etä haluavatko he mennä teatteriin tai laskettelemaan jne koulun kanssa, niin luuletteko, että eiuvät haluaisi? Siis miksi ihmeessä siitä ei voi vanhempi vähän jotain maksaa?? Tuleehan lapsista muitakjin kuluja, verrattuna lapsettomiin. En vaan voi ymmärtää näitä nillittäjiä, ajatteletteko koskaan lasten parasta näissä asioissa?

Itse maksaisin vaikka parin muunkin lapsen teatterimaksut jos retket sillä tavalla toteuttuisi. Vaikka varmasti tällainen nillittäjä saattaakin minua varakkaampi olla. Mutta minulle ainakin se merkitsee jotain, että lapset saavat kokemuksia, myös ne, joita vanhemmat eivät koskaan vie tuollaisiin paikkoihin. Ajattelen, että olisi ihana nähdä lasten ilahtuvan uusista kokemuksista. Mutta joku sitten ajattelee vaan MINÄ, MINÄ ja MINUN rahat ja MINUN lapset... en ymmärrä.

Vierailija
85/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä yksi sosialistinen mielensäpahoittajien maa, ei helvetti. Joka asia täytyy tehdä vaikeaksi ”yhdenvertaisuuden” varjolla, ja kansa vielä itse tätä paskaa haluaa - joko ollaan ”niin köyhiä” ettei lapsen elämyksiin ”ole varaa”, tai muuten vaan kusipäitä. Täysin absurdia kieltää kaikilta ns. Extrat koulupäivien aikana vain siksi, ettei jotkut pahoita mieltään.

Miksi sinä et maksa koko luokan maksuja, vaan vaadit maksuja muilta? Kun kerran sinulla on varaa ja tahtoa maksaa, niin miksi et tarjoa muille? Miksi haluat kieltää muilta extran? Miksi et maksa? Miksi haluat, että toimintasi on lapsilta pois? Ymmärrätkö nyt, miltä rahan pyynnön kohteeksi joutuminen voi tuntua?

Vierailija
86/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä yksi sosialistinen mielensäpahoittajien maa, ei helvetti. Joka asia täytyy tehdä vaikeaksi ”yhdenvertaisuuden” varjolla, ja kansa vielä itse tätä paskaa haluaa - joko ollaan ”niin köyhiä” ettei lapsen elämyksiin ”ole varaa”, tai muuten vaan kusipäitä. Täysin absurdia kieltää kaikilta ns. Extrat koulupäivien aikana vain siksi, ettei jotkut pahoita mieltään.

Miksi sinä et maksa koko luokan maksuja, vaan vaadit maksuja muilta? Kun kerran sinulla on varaa ja tahtoa maksaa, niin miksi et tarjoa muille? Miksi haluat kieltää muilta extran? Miksi et maksa? Miksi haluat, että toimintasi on lapsilta pois? Ymmärrätkö nyt, miltä rahan pyynnön kohteeksi joutuminen voi tuntua?

Osaatko lukea?

Vierailija
87/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse ei.

Eipä ole varaa meilläkään maksaa koko luokan retkeä. Ollaan nipinnapin keskituloisia. Kaikesta maksamme täyden hinnan, mutta mihinkään ei saada avustuksia.

Porukkaan mahtuu aina niitä, jotka ei halua mitään talkoita tehdä, mutta he eivät myöskään halua mistään maksaa.

On se nyt säälittävää, miten perusopetuslakiakin on jopa sinun pakko noudattaa 😂

Aikoinani en monestakaan syystä halunnut kaupata vessapaperia naapureille (mm. siksi, että sata muuta kauppasi samoille kotitalouksille eli käytännössä toinen toisilleen) vaan tarjouduin maksamaan rahoitusosuuden tilisiirtona.

Kun sitten ilmeni, että rahat jemmattiin erään vähemmän luotettavan akan henkilökohtaiselle käyttelytilille, vaadin rahat takaisin ja tein kantelun aluehallintovirastoon. Touhu oli ollut koko ajan asiatonta ja syrjivää (ei meitä syrjitty, mutta erästä 7-lapsista perhettä, jonka vanhemmilta oli kaatunut maansiirtofirma alta), ja homma johtikin siihen, että rehtori pantiin viralta ja kunta laati lakiin perustuvat ohjeet retkien järjestämisestä. Mm. retkelle on avattava oma tili, jota käyttävät vain siihen valtuutetut vastuuhenkilöt yhdessä.

On noita kavalluksia nähty, ja usein tekijänä se kylän kovaäänisin porvarisakka, jolle rahat on uskottu.

Vierailija
88/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

<- Onko tämän kirjoittaja käynyt ollenkaan YH-tunneilla koulussa?? Siis takjuaako hän, että kun suuri osa kouluretken kustannuksista kustannetaan verovaroin, maksaa jo joku varakkaampi hänen lapsensa retkestä huomattavan osan. Hänelle itselleen jää vain minimaalinen omakustannussumma maksettavaksi. Siis tajuatko sinä, joka tuon kirjoitit, että koska minä ehkä sinua varakkaampana maksan enemmän veroja, niin olen jo maksanut sinun lapsesi koulunkäynnistä ja retkeen osallistumisesta? Nyt kannattais varmaan vähän miettiä hyvinvointivaltion mekanismeja ja progressiivista verotusta, mitä ne käytännössä tarkoittaa...

Vierailija
89/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni unohtaa sen sivistävän puolen noissa teatteri- laskettelu tmv. reissuissa. Jos on esim. "huono perhe", niin se että lapsi pääsee sen koulun kautta osallistumaan mukaan juttuihin (joita koti ei tarjoa) auttaa lasta ettei hän ehkä syrjäydy.

Tarkoitan sitä, että jos lapsi ei koskaan pääse esim. teatteriin, hän aikuisenakin saattaa olla "sivussa" sen takia ettei "tiedä" asiasta mitään.

Normaali perhe vie lasta museoihin, liikkumaan, teatteriin, tapahtumiin, ravintolaan, matkoille jne. (varallisuutensa mukaan, mutta jos yhtään normaali perhe niin jotain tehdään, usein esim. museoihin pääsee myös maksutta)

Jos ajatellaan ihmistä joka ei koskaan ole em. ollut, niin hänen itsetuntonsa saattaa kärsiä (ja vaikuttaa jopa opiskeluun/työelämään) kun on ihan ulkopuolinen muiden jutuissa. Tarkoitan sitä kun jutellaan porukalla asioista, ja tippuu ulos keskustelusta jos ei tiedä mikä on "turvatarkastus lentokentällä" tai kun mennään syömään eikä osaa "käyttäytyä" ravintolassa jne.

Tuo on sellainen asia, mitä on vaikeaa ymmärtää, ellei itsellä ole kokemusta siitä että on "ihan pihalla" jostakin mistä muut puhuvat. Vielä vahingossa jos erehtyy sanomaan jotain "tyhmää" kun on niin kujalla.

Uskon että ensisijaisesti on PERHEEN tehtävä opettaa lapsille erilaisia juttuja ja tarjota kokemuksia. Mutta koska totuus on se, että osa perheistä on kykenemättömiä tarjoamaan lapsilleen noita, niin silloin koulun tulee paikata tilannetta. Yleensä jokin rahoittaja löytyy kyllä niille joille se 10e on ylivoimainen este, esim. sosiaalitoimisto, diakoni, Lionsit, Hope tmv. jos joku vaan ottaa asian hoitaakseen.

Viimeksi kun olin (lasten) teatterissa, siellä kuulin kun opettaja puhui jollekkin joka kysyi (mistä koulusta olette tmv.) että teatteri-reissu oli saatu lahjoituksena, eli jokin taho (en kuullut mikä) oli tarjonnut liput. Ehkä noita sponsoreita voisi vanhempainyhditys tm. etsiä, saahan sitä firmakin mainosta samalla.

Vierailija
90/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen opettaja laittoi hyvissä ajoin wilmassa viestiä, että veisi lapset teatteriin. Koulu maksaisi osan ja lapsen vanhemmille maksettavaksi jäisi 15 euroa lapsi. Tämän piti sopia kaikille vanhemmille. Jos yksikin olisi ilmoittanut että ei maksa niin olisivat tehneet pienen maksuttoman retken koulun lähistöllä.

Kaikki maksoivat ja retki toteutui. Minusta tämä on hyvä käytäntö.

Vierailija
91/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, millaisia vanhempia ovat ne, jotka vaan vaahtoavat peruskoulun maksuutomuudesta - mitä luulette, jos teidän lapislta kysyttäisiin, etä haluavatko he mennä teatteriin tai laskettelemaan jne koulun kanssa, niin luuletteko, että eiuvät haluaisi? Siis miksi ihmeessä siitä ei voi vanhempi vähän jotain maksaa?? Tuleehan lapsista muitakjin kuluja, verrattuna lapsettomiin. En vaan voi ymmärtää näitä nillittäjiä, ajatteletteko koskaan lasten parasta näissä asioissa?

Itse maksaisin vaikka parin muunkin lapsen teatterimaksut jos retket sillä tavalla toteuttuisi. Vaikka varmasti tällainen nillittäjä saattaakin minua varakkaampi olla. Mutta minulle ainakin se merkitsee jotain, että lapset saavat kokemuksia, myös ne, joita vanhemmat eivät koskaan vie tuollaisiin paikkoihin. Ajattelen, että olisi ihana nähdä lasten ilahtuvan uusista kokemuksista. Mutta joku sitten ajattelee vaan MINÄ, MINÄ ja MINUN rahat ja MINUN lapset... en ymmärrä.

Itse en ainakaan olisi halunnut mennä laskettelemaan, eikä minun aikanani mentykään. Enkä edelleenkään halua laskettelemaan. Että mitäpä jos ihan ensiksi ei yleistettäisi kaikkien olevan lasketteluhulluja. Moni muu juttu varmasti ok. Miksi vanhempi ei voisi jotain maksaa? Tämä on jo todettu syrjiväksi käytännöksi, sillä Suomessa lain perusteella peruskoulun tulee olla maksuton. Kyseessä ovat vanhempien rahat, ja vanhemmilla on oikeus päättää omasta rahankäytöstään. Joku käyttää ne rahat mieluummin johonkin muuhun kuin lapsen kouluretkiin. Retkiä, elämyksiä ja iloa voi muutenkin olla. Lienevätkö nimenomaan koulun retket edes mieluisia kaikille lapsille, varsinkin yön yli -retket?

Vierailija
92/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näin.

Millätavalla se on omalta lapselta pois jos hän ei pääse koulun/luokan kanssa laskettelemaan?

Tarkoitin enemmänkin luokan yhteistä retkeä Joko kuudennen luokan tai peruskoulun lopuksi. Niistä tapaa jäädä erittäin hyviä muistoja kaikille. Muistelisin myös että se oli muutamalle nuorelle ensimmäinen pääkaupungin matka ja taatusti mieleinen kaikille. Mikään lakihan ei ole varsinaisesti muuttunut vaan jonkun viranomaisen tulkinta asioista kun jotkut vanhemmat haluavat noudattaa pilkulleen maksuttoman peruskoulun periaatetta.

Vierailija
93/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

<- Onko tämän kirjoittaja käynyt ollenkaan YH-tunneilla koulussa?? Siis takjuaako hän, että kun suuri osa kouluretken kustannuksista kustannetaan verovaroin, maksaa jo joku varakkaampi hänen lapsensa retkestä huomattavan osan. Hänelle itselleen jää vain minimaalinen omakustannussumma maksettavaksi. Siis tajuatko sinä, joka tuon kirjoitit, että koska minä ehkä sinua varakkaampana maksan enemmän veroja, niin olen jo maksanut sinun lapsesi koulunkäynnistä ja retkeen osallistumisesta? Nyt kannattais varmaan vähän miettiä hyvinvointivaltion mekanismeja ja progressiivista verotusta, mitä ne käytännössä tarkoittaa...

Mitäpä lottoat, ymmärtääkö..

Vierailija
94/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tiedän, miten verotus Suomessa toimii. Edelleenkin, maksa loppuosakin, jos kerran retkelle haluat. Edelleenkin on laitonta velvoittaa maksamaan sellaista, joka ei halua.

Vierailija
95/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan olisi halunnut mennä laskettelemaan, eikä minun aikanani mentykään. Enkä edelleenkään halua laskettelemaan. Että mitäpä jos ihan ensiksi ei yleistettäisi kaikkien olevan lasketteluhulluja. Moni muu juttu varmasti ok. Miksi vanhempi ei voisi jotain maksaa? Tämä on jo todettu syrjiväksi käytännöksi, sillä Suomessa lain perusteella peruskoulun tulee olla maksuton. Kyseessä ovat vanhempien rahat, ja vanhemmilla on oikeus päättää omasta rahankäytöstään. Joku käyttää ne rahat mieluummin johonkin muuhun kuin lapsen kouluretkiin. Retkiä, elämyksiä ja iloa voi muutenkin olla. Lienevätkö nimenomaan koulun retket edes mieluisia kaikille lapsille, varsinkin yön yli -retket?

Omana yläaste-aikanani lasketteluretki toteutettiin siten että oppilaat saivat itse valita lähtevätkö laskettelemaan vai osallistuvatko koulun järjestämään liikuntapäivään koululla. Laskettelemaan lähtevän maksettavaksi jäi käytännössä vain välinevuokra sillä oppilaskunta järjesti kuljetuksen.

Vierailija
96/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni unohtaa sen sivistävän puolen noissa teatteri- laskettelu tmv. reissuissa. Jos on esim. "huono perhe", niin se että lapsi pääsee sen koulun kautta osallistumaan mukaan juttuihin (joita koti ei tarjoa) auttaa lasta ettei hän ehkä syrjäydy.

Tarkoitan sitä, että jos lapsi ei koskaan pääse esim. teatteriin, hän aikuisenakin saattaa olla "sivussa" sen takia ettei "tiedä" asiasta mitään.

Normaali perhe vie lasta museoihin, liikkumaan, teatteriin, tapahtumiin, ravintolaan, matkoille jne. (varallisuutensa mukaan, mutta jos yhtään normaali perhe niin jotain tehdään, usein esim. museoihin pääsee myös maksutta)

Jos ajatellaan ihmistä joka ei koskaan ole em. ollut, niin hänen itsetuntonsa saattaa kärsiä (ja vaikuttaa jopa opiskeluun/työelämään) kun on ihan ulkopuolinen muiden jutuissa. Tarkoitan sitä kun jutellaan porukalla asioista, ja tippuu ulos keskustelusta jos ei tiedä mikä on "turvatarkastus lentokentällä" tai kun mennään syömään eikä osaa "käyttäytyä" ravintolassa jne.

Tuo on sellainen asia, mitä on vaikeaa ymmärtää, ellei itsellä ole kokemusta siitä että on "ihan pihalla" jostakin mistä muut puhuvat. Vielä vahingossa jos erehtyy sanomaan jotain "tyhmää" kun on niin kujalla.

Uskon että ensisijaisesti on PERHEEN tehtävä opettaa lapsille erilaisia juttuja ja tarjota kokemuksia. Mutta koska totuus on se, että osa perheistä on kykenemättömiä tarjoamaan lapsilleen noita, niin silloin koulun tulee paikata tilannetta. Yleensä jokin rahoittaja löytyy kyllä niille joille se 10e on ylivoimainen este, esim. sosiaalitoimisto, diakoni, Lionsit, Hope tmv. jos joku vaan ottaa asian hoitaakseen.

Viimeksi kun olin (lasten) teatterissa, siellä kuulin kun opettaja puhui jollekkin joka kysyi (mistä koulusta olette tmv.) että teatteri-reissu oli saatu lahjoituksena, eli jokin taho (en kuullut mikä) oli tarjonnut liput. Ehkä noita sponsoreita voisi vanhempainyhditys tm. etsiä, saahan sitä firmakin mainosta samalla.

Vanhempia tuskin kukaan voi vaatia asioimaan diakonin tms. kanssa. Eiköhän se ole niiden retkiaktiivien vastuulla hommata se puuttuva rahoitus. Itse en ainakaan mistän edes saisi avustuksia, sillä varallisuutemme ylittää sallitut rajat. Mutta emme aio osallistua maksuihin. Peruskoulu on maksutonta.

Vierailija
97/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että noista ei keskustella lasten kanssa?

Yksi lapsi ei halua teatteriin luokan kanssa, toinen ei halua laskettelemaan yhdessä koko koulun kanssa, kolmas ei voi kuvitella lähteä luokan kanssa retkelle vaan haluaa matkustaa mieluummin perheen kanssa. Niin lapset kun aikuiset vaan nykyisin haluaa eriasioita.

Opetusta taas ei voi järjestää sen mukaan mitä kukakin haluaa vaan se suunnitellaan opetussuunnitelman mukaan. Opetussuunnitelman mukaisen opetuksen kuuluu yhteiskunnan järjestää. Eikä sen suunnittelua pitäisi laskea sen varaan kerääkö joku vapaaehtoisesti rahaa vai ei.

Vierailija
98/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea?

Kyllä, ja tunnen myös perusopetuslain perusteluineen. Ja olen lukenut useita tutkimuksia, joiden mukaan hyvätuloiset ovat itsekkäämpiä ja ahneita kuin solidaariset ja lähimmäistään rakastavat vähävaraiset.

"Köyhä antaa vähästään, mutta rikas ei paljostaan". Tunnistatko lähteen?

Vierailija
99/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani koulu maksoi bussikuljetuksen ja muu oli ilmaista. Luokkaretkiä tehtiin mm museoihin, jotka tarjosivat koululaisryhmille ilmaisen sisäänpääsyn. Lisäksi tehtiin luokkaretkiä Valiolle, Fazerille ja Hartwallille, mutta nämäkään ekskursiot eivät maksaneet sen paremmin oppilaille kuin koulullekaan yhtään mitään. Nykyisin järjestetän ihan erilaisia luokkaretkiä ja vielä usein paikkoihin, jotka maksavat paljon. 

Vierailija
100/301 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tiedän, miten verotus Suomessa toimii. Edelleenkin, maksa loppuosakin, jos kerran retkelle haluat. Edelleenkin on laitonta velvoittaa maksamaan sellaista, joka ei halua.

Ei varaa = ei elämyksiä. Surullista niiden koululaisten kannalta, joilta retket evätään, mutta jos omien vanhempien kiinnostus on tällä tasolla, niin tuskin se polvi pojasta paranee vaikka miten autettaisiin. Toki siinä olet oikeassa, että kun veronmaksajien kustannuksella näidenkin perheiden koko elämä kustannetaan, niin samantien vaan kaikki muutkin maksut muiden harteille ”:)”.

Onneksi asun maassa, jossa tällaista absurdia keskustelua ei tarvitse käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan