Koska retkien koulussa pitää olla maksuttomia, ne on lopetettu lähes täysin
Vain rikkaiden lapset pääsee enää teatteriin kun joulu ei järjestä pikkurahalla
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti tämä niin paljon!!Meillä yksi lapsi ja oltaisiin niin mieluusti kustannettu retket ym.MUTTA!
Sitten nämä,jotka vääntää kersoja liukuhihnalta marisi kuinka kalliiksi heille tulee maksaa retkiä ja ne lopetettiin!
Miksi niitä kersoja pitää niin paljon tehdä,ettei sitten pysty maksamaan mitään??
Poishan se on niiltäkin,kuten kaikilta lapsilta!
"Miksi niitä kersoja pitää niin paljon tehdä,ettei sitten pysty maksamaan mitään??" Mitään? Kai ne nyt maksavat menoja, joista kuuluu maksaa. Kas kun peruskoulusta ei lain mukaan kuulu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä yksi sosialistinen mielensäpahoittajien maa, ei helvetti. Joka asia täytyy tehdä vaikeaksi ”yhdenvertaisuuden” varjolla, ja kansa vielä itse tätä paskaa haluaa - joko ollaan ”niin köyhiä” ettei lapsen elämyksiin ”ole varaa”, tai muuten vaan kusipäitä. Täysin absurdia kieltää kaikilta ns. Extrat koulupäivien aikana vain siksi, ettei jotkut pahoita mieltään.
Miksi sinä et maksa koko luokan maksuja, vaan vaadit maksuja muilta? Kun kerran sinulla on varaa ja tahtoa maksaa, niin miksi et tarjoa muille? Miksi haluat kieltää muilta extran? Miksi et maksa? Miksi haluat, että toimintasi on lapsilta pois? Ymmärrätkö nyt, miltä rahan pyynnön kohteeksi joutuminen voi tuntua?
Osaatko lukea?
Kyllä, ja tunnen myös perusopetuslain perusteluineen. Ja olen lukenut useita tutkimuksia, joiden mukaan hyvätuloiset ovat itsekkäämpiä ja ahneita kuin solidaariset ja lähimmäistään rakastavat vähävaraiset.
"Köyhä antaa vähästään, mutta rikas ei paljostaan". Tunnistatko lähteen?
Kannattaa tutustua Suomen veroihin ja niiden progresiivisuuteen... rikas maksaa tuloistaan yli puolet veroja. Siinä on jo annettu kovin paljon.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä yksi sosialistinen mielensäpahoittajien maa, ei helvetti. Joka asia täytyy tehdä vaikeaksi ”yhdenvertaisuuden” varjolla, ja kansa vielä itse tätä paskaa haluaa - joko ollaan ”niin köyhiä” ettei lapsen elämyksiin ”ole varaa”, tai muuten vaan kusipäitä. Täysin absurdia kieltää kaikilta ns. Extrat koulupäivien aikana vain siksi, ettei jotkut pahoita mieltään.
Miksi sinä et maksa koko luokan maksuja, vaan vaadit maksuja muilta? Kun kerran sinulla on varaa ja tahtoa maksaa, niin miksi et tarjoa muille? Miksi haluat kieltää muilta extran? Miksi et maksa? Miksi haluat, että toimintasi on lapsilta pois? Ymmärrätkö nyt, miltä rahan pyynnön kohteeksi joutuminen voi tuntua?
Osaatko lukea?
Kyllä, ja tunnen myös perusopetuslain perusteluineen. Ja olen lukenut useita tutkimuksia, joiden mukaan hyvätuloiset ovat itsekkäämpiä ja ahneita kuin solidaariset ja lähimmäistään rakastavat vähävaraiset.
Jaa jotenkin itse huomannut, että vähävaraiset ne juuri lokkeilevat minkä kerkiävät, siksi onkin mukavampaa pyöriä niissä sosioekonomisissa piireissä, joissa kenenkään ei tarvitse miettiä mihin on varaa.
Minä olen havainnut, että juuri niissä varakkaissa, ja sitten niissä köyhissä, eli molemmissa ääripäissä, esiintyy tätä ajattelua, että ikäänkuin ei hahmoteta asiaa kokoanisuuden kannalta, vaan tosiaan köyhät olettaa, että heille pitäisi yhteiskunnan kaikki kustantaa, ja rikkaat taas, että eivät välitä kuin itsestään ja omasta perheestään. Itse kuuluun keskituloisiin, ja olen usein tarjonnut jollekin vähävaraisen perheen lapselle hampurilaisaterian, elokuvan jne jos on menty yhdessä. Mielelläni maksan ekstraa, jos voin sillä tarjota jollekulle toiselle elämyksen myös.
Olen havainnut myös sellaisen yllättävän asian, että usein myös uskovaiset ovat yllättävän hanakoita omien rahojensa perään - vaikka itse ainakin ajattelen, että juuri he sisäistäisivät muita paremmin yhteisen hyvän merkityksen. Voi olla että on kohdallani ollut sattumaakin, mutta näin olen ympärilläni havainnoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<- Onko tämän kirjoittaja käynyt ollenkaan YH-tunneilla koulussa?? Siis takjuaako hän, että kun suuri osa kouluretken kustannuksista kustannetaan verovaroin, maksaa jo joku varakkaampi hänen lapsensa retkestä huomattavan osan. Hänelle itselleen jää vain minimaalinen omakustannussumma maksettavaksi. Siis tajuatko sinä, joka tuon kirjoitit, että koska minä ehkä sinua varakkaampana maksan enemmän veroja, niin olen jo maksanut sinun lapsesi koulunkäynnistä ja retkeen osallistumisesta? Nyt kannattais varmaan vähän miettiä hyvinvointivaltion mekanismeja ja progressiivista verotusta, mitä ne käytännössä tarkoittaa...
Totta kai tiedän, miten verotus Suomessa toimii. Edelleenkin, maksa loppuosakin, jos kerran retkelle haluat. Edelleenkin on laitonta velvoittaa maksamaan sellaista, joka ei halua.
Ei varaa = ei elämyksiä. Surullista niiden koululaisten kannalta, joilta retket evätään, mutta jos omien vanhempien kiinnostus on tällä tasolla, niin tuskin se polvi pojasta paranee vaikka miten autettaisiin. Toki siinä olet oikeassa, että kun veronmaksajien kustannuksella näidenkin perheiden koko elämä kustannetaan, niin samantien vaan kaikki muutkin maksut muiden harteille ”:)”.
Onneksi asun maassa, jossa tällaista absurdia keskustelua ei tarvitse käydä.
Eihän retkiä ole pakko evätä. Kyse on maksuista. Siitä, että kuka suostuu maksamaan. En halua maksaa jostain, mitä en ole tilannut ja mikä pakkomyydään minulle tai perheelleni. Koulun retket eivät ole merkityksellisiä meidän perheelle. Meillä on elämyksiä kyllä ihan riittävästi. Mutta kyse ei ole siitä, etteikö meillä olisi varaa. Kyse on periaatteesta, lain näkemyksen kunnioittamisesta, yhdenvertaisuuden edistämisestä, vähävaraisten sympatiseeraamisesta, pakkomyynnin ja tuputusten vastustamisesta. Jos sinä haluat pakkomyydä meille koulun retken, niin maksa itse. Minun perhettäni ei haittaa kouluretkien puute. Jos sinua haittaa, niin maksa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea?
Jaa jotenkin itse huomannut, että vähävaraiset ne juuri lokkeilevat minkä kerkiävät, siksi onkin mukavampaa pyöriä niissä sosioekonomisissa piireissä, joissa kenenkään ei tarvitse miettiä mihin on varaa.
Minä olen havainnut, että juuri niissä varakkaissa, ja sitten niissä köyhissä, eli molemmissa ääripäissä, esiintyy tätä ajattelua, että ikäänkuin ei hahmoteta asiaa kokoanisuuden kannalta, vaan tosiaan köyhät olettaa, että heille pitäisi yhteiskunnan kaikki kustantaa, ja rikkaat taas, että eivät välitä kuin itsestään ja omasta perheestään. Itse kuuluun keskituloisiin, ja olen usein tarjonnut jollekin vähävaraisen perheen lapselle hampurilaisaterian, elokuvan jne jos on menty yhdessä. Mielelläni maksan ekstraa, jos voin sillä tarjota jollekulle toiselle elämyksen myös.
Olen havainnut myös sellaisen yllättävän asian, että usein myös uskovaiset ovat yllättävän hanakoita omien rahojensa perään - vaikka itse ainakin ajattelen, että juuri he sisäistäisivät muita paremmin yhteisen hyvän merkityksen. Voi olla että on kohdallani ollut sattumaakin, mutta näin olen ympärilläni havainnoinut.
Ihmisten erilaisuutta ja monimuotoisuutta on hyvä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti tämä niin paljon!!Meillä yksi lapsi ja oltaisiin niin mieluusti kustannettu retket ym.MUTTA!
Sitten nämä,jotka vääntää kersoja liukuhihnalta marisi kuinka kalliiksi heille tulee maksaa retkiä ja ne lopetettiin!
Miksi niitä kersoja pitää niin paljon tehdä,ettei sitten pysty maksamaan mitään??
Poishan se on niiltäkin,kuten kaikilta lapsilta!
Tämäkin viesti on huuhaata eikö lainkaan totta. Koulujen retket ei riipu siitä, haluaako joku maksaa vaan niistä ei lain mukaan voi periä maksuja. Tämä on ollut voimassa vuosien ajan eikä mikään peruskoulu voi maksuja periä. Joten väitteesi on väärä.
Retkeily sen sijaan ei ole loppunut vaan koululaiset retkeilee edelleen. Joko kunta maksaa tai oppilaat ja vanhemmat hankkii rahat itse esim. myyjäisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea?
Kannattaa tutustua Suomen veroihin ja niiden progresiivisuuteen... rikas maksaa tuloistaan yli puolet veroja. Siinä on jo annettu kovin paljon.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit…
Tmä "Köyhä antaa vähästään--" on eri kirjoittaja kuin minä tuossa edelle, joka jo totesin tuntevani Suomen verotuksen. Omassa mielessäni se verotusasia ei nyt liity keskusteluun yhtään millään tavalla. Minua kiinnostaa vain, kerjätäänkö minulta rahaa ilman tahtoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, millaisia vanhempia ovat ne, jotka vaan vaahtoavat peruskoulun maksuutomuudesta - mitä luulette, jos teidän lapislta kysyttäisiin, etä haluavatko he mennä teatteriin tai laskettelemaan jne koulun kanssa, niin luuletteko, että eiuvät haluaisi? Siis miksi ihmeessä siitä ei voi vanhempi vähän jotain maksaa?? Tuleehan lapsista muitakjin kuluja, verrattuna lapsettomiin. En vaan voi ymmärtää näitä nillittäjiä, ajatteletteko koskaan lasten parasta näissä asioissa?
Itse maksaisin vaikka parin muunkin lapsen teatterimaksut jos retket sillä tavalla toteuttuisi. Vaikka varmasti tällainen nillittäjä saattaakin minua varakkaampi olla. Mutta minulle ainakin se merkitsee jotain, että lapset saavat kokemuksia, myös ne, joita vanhemmat eivät koskaan vie tuollaisiin paikkoihin. Ajattelen, että olisi ihana nähdä lasten ilahtuvan uusista kokemuksista. Mutta joku sitten ajattelee vaan MINÄ, MINÄ ja MINUN rahat ja MINUN lapset... en ymmärrä.
Itse en ainakaan olisi halunnut mennä laskettelemaan, eikä minun aikanani mentykään. Enkä edelleenkään halua laskettelemaan. Että mitäpä jos ihan ensiksi ei yleistettäisi kaikkien olevan lasketteluhulluja. Moni muu juttu varmasti ok. Miksi vanhempi ei voisi jotain maksaa? Tämä on jo todettu syrjiväksi käytännöksi, sillä Suomessa lain perusteella peruskoulun tulee olla maksuton. Kyseessä ovat vanhempien rahat, ja vanhemmilla on oikeus päättää omasta rahankäytöstään. Joku käyttää ne rahat mieluummin johonkin muuhun kuin lapsen kouluretkiin. Retkiä, elämyksiä ja iloa voi muutenkin olla. Lienevätkö nimenomaan koulun retket edes mieluisia kaikille lapsille, varsinkin yön yli -retket?
Omana yläaste-aikanani lasketteluretki toteutettiin siten että oppilaat saivat itse valita lähtevätkö laskettelemaan vai osallistuvatko koulun järjestämään liikuntapäivään koululla. Laskettelemaan lähtevän maksettavaksi jäi käytännössä vain välinevuokra sillä oppilaskunta järjesti kuljetuksen.
Saivat itse valita? Ei kai ketään nyt pakolla rinteeseen pistetty?
Meillä lapsi ei halunnut 7. luokalla laskettelureissulle, eikä mennyt.
8. luokalla meni ja nyt 9. luokalla ei retkeä enää järjestetty, koska vanhemmilta ei enää voi/saa pyytää rahaa.
Vielä haluaisin tietää, että nämä jotka sanovat "emme tarvitse koulun retkiä" niin oletteko kysyneet lapsiltanne? Itse ainakin muistan koulusta melkeinpä parhaiten teemapäivät ja retket, ja kulttuurikäynnit. Toki ne muutkin asiat jäi hyvin mieleen :D , kuitenkin 4 ainetta kirjoitin L-arvosanalla :) Mutta siis kyllä ne elämykset vaan oli tärkeitä!
Miksi siis joku ajattelee niin, että koulussa ei pitäisi järjestää elämyksiä?? En voi käsittää... ja tosiaan, kun kaikkien lapset eivät ole syntyneet kultalusikka suussa, joten heille ne vosivat olla todella ainutkertaisia elämyksiä vieläpä...
Vierailija kirjoitti:
Vielä haluaisin tietää, että nämä jotka sanovat "emme tarvitse koulun retkiä" niin oletteko kysyneet lapsiltanne? Itse ainakin muistan koulusta melkeinpä parhaiten teemapäivät ja retket, ja kulttuurikäynnit. Toki ne muutkin asiat jäi hyvin mieleen :D , kuitenkin 4 ainetta kirjoitin L-arvosanalla :) Mutta siis kyllä ne elämykset vaan oli tärkeitä!
Miksi siis joku ajattelee niin, että koulussa ei pitäisi järjestää elämyksiä?? En voi käsittää... ja tosiaan, kun kaikkien lapset eivät ole syntyneet kultalusikka suussa, joten heille ne vosivat olla todella ainutkertaisia elämyksiä vieläpä...
Kouluissa ei ole lopetettu retkiä. Sulla on väärää tietoa. Nykyinen retkikäytäntö on ollut voimassa vuosia ja koululaiset retkeilee edelleen joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<- Onko tämän kirjoittaja käynyt ollenkaan YH-tunneilla koulussa?? Siis takjuaako hän, että kun suuri osa kouluretken kustannuksista kustannetaan verovaroin, maksaa jo joku varakkaampi hänen lapsensa retkestä huomattavan osan. Hänelle itselleen jää vain minimaalinen omakustannussumma maksettavaksi. Siis tajuatko sinä, joka tuon kirjoitit, että koska minä ehkä sinua varakkaampana maksan enemmän veroja, niin olen jo maksanut sinun lapsesi koulunkäynnistä ja retkeen osallistumisesta? Nyt kannattais varmaan vähän miettiä hyvinvointivaltion mekanismeja ja progressiivista verotusta, mitä ne käytännössä tarkoittaa...
Totta kai tiedän, miten verotus Suomessa toimii. Edelleenkin, maksa loppuosakin, jos kerran retkelle haluat. Edelleenkin on laitonta velvoittaa maksamaan sellaista, joka ei halua.
No sehän tässä nyt kiinnostaakin, että miksi et halua maksaa? Siis ajatteletko lapsen kannalta ollenkaan? Jos sinulla on varaa maksaa, ja lapsesi haluaisi retkelle tms, niin miksi siis ET maksa? Periaatteesta? Häh? Ja jos itse vietkin lastasi retkille jne, niin eikö sinua harmita, että jonkun lapsi ei ikinä pääse mihinkään? (esim. jos vanhempi alkoholisti, narkkari tai mikä vaan syy voi ollakin, ihan vaan ehkä jopa viitseliäisyyden puute) Oletko siis ajatellut asiaa tälktä kannalta, vaan vetoatko vaan periaatteeseen? Kiinnostaisi tietää, millainen ole tmuuten vanhempana, vietko kuitenkin omaa lastasi kulttuuririentoihin jne.
Periaate. Eikö se nyt jo ole tullut selväksi? Päätän itse, mitä ostan ja mitä en osta tai tilaa lukuunottamatta sitä, mikä on pakollista ja missä ei ole valinnanvaraa. Sinä tai kukaan muu ette sanele, mitä maksan. Eikö harmita, ettei jonkun lapsi pääse mihinkään? Tällöinkin niiden, jotka retkeä penäävät, tulee maksaa enemmän.
Siis eihän retkiä varmaan kokonaan ole lopetettu, mutta kyllä ne laskettelu- jne retket alkaa olla käytännössä mahdotomia, koska koulu ei pysty niitä kokonaan rahoittamaan. Toki sitten ilmaiskohteisiin tehdään retkiä, mutta tässä nyt olikin kyse siitä, että näillä maksullisilla retkillä on mahdollistettu niiden lasten pääseminen edes joskus elämässään laskettelemaan, teatteriin tms maksulliseen paikkaan, johon vanhemmat eivät syystä tai toisesta pysty viemään. Sehän tässä on tämän keskustelun idea.
Vierailija kirjoitti:
Älkää tehkö niitä lapsia, jos teillä ei ole varaa tai kiinnostusta elättää heitä taloudellisesti.
Oitkos vähän mutkia. Hauskoja nämä oletukset. Varaa tai kiinnostusta elättää heitä taloudellisesti. :D Miten peruskoulun retket liittyvät lapsen elättämiseen? Peruskoulu on maksuton. Kyllä minä lapseni elätän ja tälle säännöllisesti sijoitankin tulevaisuuden varalle. Voisin laittaa hänelle vaikka kymmeniä tuhansia leirikoulurahaa, jos haluaisin. Kyse on siitä, että en halua. Kuinka älyttömän vaikeaa se on ymmärtää? En halua, niin en halua ja sinä et minua siinä asiassa määrää. Et määrää, että luokka lähtee retkelle ja maksan xx. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ei ole lopetettu retkiä. Sulla on väärää tietoa. Nykyinen retkikäytäntö on ollut voimassa vuosia ja koululaiset retkeilee edelleen joka vuosi.
Kyllä on lopetettu sellaiset retket, joihin pyydettiin kotoa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän retkiä varmaan kokonaan ole lopetettu, mutta kyllä ne laskettelu- jne retket alkaa olla käytännössä mahdotomia, koska koulu ei pysty niitä kokonaan rahoittamaan. Toki sitten ilmaiskohteisiin tehdään retkiä, mutta tässä nyt olikin kyse siitä, että näillä maksullisilla retkillä on mahdollistettu niiden lasten pääseminen edes joskus elämässään laskettelemaan, teatteriin tms maksulliseen paikkaan, johon vanhemmat eivät syystä tai toisesta pysty viemään. Sehän tässä on tämän keskustelun idea.
Jos perhe haluaa omalle retkelle, perhe voinee ottaa yhteyttä avustusjärjestöihin tai sosiaalitoimeen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hienoa että koulussa järjestetään lapsille elämyksiä joita meillä ei vanhempina ole mahdollisuus järjestää. Sellaiset elämykset usein tapahtuu koululla. Se voi olla kirjailijan vierailu koululla tai vaikka ilmaisutaidon työpaja. Vanhempina meillä on mahdollisuus järjestää lapselle laskettelu tai retki. Jos sen haluaa järjestää isomman porukan kanssa sekin on mahdollista järjestää esim. seuran tai jonkun yhdistyksen kautta vapaaehtoisesti jolloin ne osallistuu jotka ovat asiasta kiinnostuneet ja sitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tehkö niitä lapsia, jos teillä ei ole varaa tai kiinnostusta elättää heitä taloudellisesti.
Oitkos vähän mutkia. Hauskoja nämä oletukset. Varaa tai kiinnostusta elättää heitä taloudellisesti. :D Miten peruskoulun retket liittyvät lapsen elättämiseen? Peruskoulu on maksuton. Kyllä minä lapseni elätän ja tälle säännöllisesti sijoitankin tulevaisuuden varalle. Voisin laittaa hänelle vaikka kymmeniä tuhansia leirikoulurahaa, jos haluaisin. Kyse on siitä, että en halua. Kuinka älyttömän vaikeaa se on ymmärtää? En halua, niin en halua ja sinä et minua siinä asiassa määrää. Et määrää, että luokka lähtee retkelle ja maksan xx. Piste.
No mutta miksi et maksa? Että lapsella ei vaan olis koulussa kivaa, vai? Siis et ole pystynyt perustelemaan tätä mitenkään järkevästi - sanot, että et vaan halua maksaa. Ja nyt jos siis puhutaan, että maksu on tyyliin 3e teatterikäynti tai 25e laskettelupäivä - siihen ei kenenkään talous kaadu. Mitä luulet, haluaisiko lapsesi mennä luokan kanssa joskus vaikka teatteriin?
Pääsitkö itse lapsena koulussa ikinä mihinkään retkille? Jos olisit päässyt, niin veikkaan, että näkisit asian vähän eri tavalla. Tai jos pystyisit samaistumaan sen lapsen tilanteeseen, joka ei pääse ikinä mihinkään vanhempiensa viemänä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta miksi et maksa? Että lapsella ei vaan olis koulussa kivaa, vai? Siis et ole pystynyt perustelemaan tätä mitenkään järkevästi - sanot, että et vaan halua maksaa. Ja nyt jos siis puhutaan, että maksu on tyyliin 3e teatterikäynti tai 25e laskettelupäivä - siihen ei kenenkään talous kaadu. Mitä luulet, haluaisiko lapsesi mennä luokan kanssa joskus vaikka teatteriin?
Pääsitkö itse lapsena koulussa ikinä mihinkään retkille? Jos olisit päässyt, niin veikkaan, että näkisit asian vähän eri tavalla. Tai jos pystyisit samaistumaan sen lapsen tilanteeseen, joka ei pääse ikinä mihinkään vanhempiensa viemänä :(
Viestit 113 ja 122. Siinä. "--3e teatterikäynti tai 25e laskettelupäivä - siihen ei kenenkään talous kaadu". Siis et edelleenkään tajua, että kyse ei ole varattomuudestani. Aika jännä. No, jos et sisäistä lukemaasi, niin ei voi mitään. Olin joillain retkillä. Lapseni luokka voi osallistua retkille, kunhan meiltä ei kerjätä rahaa, sillä en halua osallistua maksuihin. Asia on minulle ok niin toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis...mun lapsilleni ei ole koskaan ollut tärkeää päästä luokan kanssa jonnekin. Käyvät mieluummin joko perheen tai kavereidensa kanssa.
No sehän tässä nyt kiinnostaakin, että miksi et halua maksaa? Siis ajatteletko lapsen kannalta ollenkaan? Jos sinulla on varaa maksaa, ja lapsesi haluaisi retkelle tms, niin miksi siis ET maksa? Periaatteesta? Häh? Ja jos itse vietkin lastasi retkille jne, niin eikö sinua harmita, että jonkun lapsi ei ikinä pääse mihinkään? (esim. jos vanhempi alkoholisti, narkkari tai mikä vaan syy voi ollakin, ihan vaan ehkä jopa viitseliäisyyden puute) Oletko siis ajatellut asiaa tälktä kannalta, vaan vetoatko vaan periaatteeseen? Kiinnostaisi tietää, millainen ole tmuuten vanhempana, vietko kuitenkin omaa lastasi kulttuuririentoihin jne.