Koska retkien koulussa pitää olla maksuttomia, ne on lopetettu lähes täysin
Vain rikkaiden lapset pääsee enää teatteriin kun joulu ei järjestä pikkurahalla
Kommentit (301)
Lain mukaan peruskoulu on maksuton. Kylläpä pitkään rikottiin lakia. Tämä on pitkästä aikaa parannus liittyen peruskouluun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt loppui laskettelu- ja huvipuistoreissut ihan kaikilta.
Kouluajalla. Onhan se melkoinen menetys, että parempiosaiset lapset ei pääse kouluajalla huvipuistoon huono-osaisten jäädessä koululle. Tai että sen huono-osaisen pikkusisko ei joudu kulkemaan kevättä ilmastointiteipillä korjatuissa reikäisissä kumppareissa kun äidin piti valita joko koululaisen retki tai ne saappaat. Hammaslääkärissä se äiti ei ole itse käynyt 10 vuoteen.
Meidän luokassamme ehdotin, että voi osallistua myyjäisiin tai voi osallistua rahan keräämiseen ja maksaa luokan tilille ja katsotaan sitten keväällä, että mihin niillä rahoilla pääsevät. Osallistuminen on vapaaehtoista ja tärkeintä on se, että kaikki pääsevät ja voivat tehdä jonkun pienen retken yhdessä. Tulihan siitä soraääniä ja väitteitä siitä, että jotkut eivät HALUA maksaa. Minä uskon, että kaikki vanhemmat, jotka vain suinkin pystyvät, niin osallistuvat. Ja jos eivät kykene osallistumaan, lapset pääsevät mukaan silti. Ja jos joku pelkää, että 'minun rahoillani siellä nyt pääsee joku siipeilemään' niin voi jättää itse maksematta. Ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
1. Laskettelureissu:
Ennen köyhät lapset pääsivät laskettelemaan koulun kanssa hintaan 30-40e. Nyt eivät pääse.
Rikkaat lapset pääsevät edelleen. Ajattele sitä köyhää lasta: kaverit kertovat että kävinpä laskettelemassa. Köyhä lapsi ei ole ikinä edes kokeillut laskettelua ja kuinka ulkopuoliseksi (ja vielä köyhemmäksi) hän itseä tuntee!
Ajatellaanko tässä köyhän lapsen etua? Ei!
Köyhän lapsen vanhemmilla olisi (ihan varmasti olisi!) se 30e maksaa kerran vuodessa laskettelureissusta, mutta kun ei..
2. Luokkaretki:
sama juttu. Tiedättekö kuinka paljon niitä lapsia on, jotka eivät ole käyneet oman paikkakunnan ulkopuolella? Mulla työkaverina on 40v nainen. Kävi lapsena luokkaretkellä laivalla Ruotsissa. Se oli hänen elämänsä ainoa ulkomaan reissu. Ja vieläkin hän jaksaa muistella (hyvällä) sitä.
Luokkaretki ainakin meillä maksaa 10e/kk kolmen vuoden ajan. Ja kyllä, vaikka kuinka köyhä olisin, minulta löytyy se 10e. Olen vaikka 3pv puurodieetilla, mutta 10e lapsen retkirahastoon saan!
Mitä kultaseni ehdotat, jos rahatilanne on jo se, että ollaan puurodieetilla seitsemän päivää viikosta? Hyvä, että sinulta löytyy aina se kymmenen euroa. Yritä ymmärtää, että kaikilta ei löydy. Ja että sitä kymppiä kuussa kaivataan aika moneen muuhunkin paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kerätty raha, kerättiin se sitten miten kerättiinkään, pitäisi korvamerkitä niille, jotka ovat joko maksaneet osansa tai tehneet talkootyötä summan edestä. Nykyäänhän joka luokassa on pari lusmua, joiden vanhemmat eivät pistä tikkua ristiin, mutta pitävät kyllä huolen siitä, että lapsi pääsee kaikkeen mukaan.
Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole reilua, mutta onko se sitten reilua, että muut tekevät työtä/maksavat, ja osa ei? Toisaalta, opettaisihan se jotain Suomen meiningistä...heh. :)
Ai niinkö että laitetaanpa lusmujen lapset kärsimään vaikka ovat täysin syyttömiä siihen mihin perheeseen ovat sattuneet syntymään..
Meidän lasten koulussa tuo menee niin että luokkaretkirahat kerätään joka vuotisissa joulumyyjäisissä, joissa joka luokalla on joku oma kirppari, kahvila, arvonta yms. Tämän lisäksi lapset järjestää discoiltoja ja myyvät jotain pikkuleipiä yms.
Nuo joulumyyjäiset työllistää vanhempiakin koska sinne täytyy leipoa, kerätä arvontavoittoja ja muuta pientä, mutta se on perinne ja siihen osallistutaan. Jos jonakin vuosi ei pysty osallistumaan, niin se ei ole niin vakavaa kun tilaisuus toistuu joka vuosi. Luokkaretki on vain yhden kerran, ei joka vuosi.
Hommaa organisoi vanhempainyhdistys ja joka vuosi vanhempien joukosta valitut luokkavastaavat. Emme asu Suomessa, mutta käsittääkseni tätä tehdään Suomessakin urheiluseuroissa, joten miksi se ei toimisi koulussakin. Jonkun täytyy vaan pistää homma alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Ei enää leirikoulua, jonka ajaksi varaton luokkakaveri voi mennä toiseen luokkaan.
Tai laskettelupäivää, jolloin rikkaat menee himokselle ja vähävaraiset murtomaahiihtoon koulun ladulle.Meillä ainakin kerättiin rahat myymällä jotain koulun kalentereita ja leipomuksia ja luokan keräämillä rahoilla maksettiin se.
Täällä piti säästää luokan tilille summa kuukausittain. Kaikilta ei onnistunut ja he eivät mukaan siis päässeet. Ei ollut hyvä mieli ainakaan minulla.
Itse olin yläasteella vajaa kymmenen vuotta sitten ja tuolloin kerättiin luokkaretkeä varten oppilaiden vanhemmilta 100 euroa vuosiluokkaa kohti, eli 8,33 euroa kuussa. Se ei ollut kenellekään kynnyskysymys, eikä varmasti olisi tänä päivänäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kerätty raha, kerättiin se sitten miten kerättiinkään, pitäisi korvamerkitä niille, jotka ovat joko maksaneet osansa tai tehneet talkootyötä summan edestä. Nykyäänhän joka luokassa on pari lusmua, joiden vanhemmat eivät pistä tikkua ristiin, mutta pitävät kyllä huolen siitä, että lapsi pääsee kaikkeen mukaan.
Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole reilua, mutta onko se sitten reilua, että muut tekevät työtä/maksavat, ja osa ei? Toisaalta, opettaisihan se jotain Suomen meiningistä...heh. :)
Miksi meillä ei ole maksullisia kouluja niille, jotka hakuavat parempaa opetusta?
Koska siinä vaiheessa, kun rikkaat eivät ole enää peruskoulussa, ei kukaan ole ajamassa niiden köyhien etuja ja vaatimassa jonkinlaista tasoa peruskoululle. Toisekseen parhaat opettajat pääsevät sitten parhaimpiin kouluihin ja huonoimmat jäävät peruskouluun opettamaan lähiötenavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Ei enää leirikoulua, jonka ajaksi varaton luokkakaveri voi mennä toiseen luokkaan.
Tai laskettelupäivää, jolloin rikkaat menee himokselle ja vähävaraiset murtomaahiihtoon koulun ladulle.Meillä ainakin kerättiin rahat myymällä jotain koulun kalentereita ja leipomuksia ja luokan keräämillä rahoilla maksettiin se.
Täällä piti säästää luokan tilille summa kuukausittain. Kaikilta ei onnistunut ja he eivät mukaan siis päässeet. Ei ollut hyvä mieli ainakaan minulla.
Itse olin yläasteella vajaa kymmenen vuotta sitten ja tuolloin kerättiin luokkaretkeä varten oppilaiden vanhemmilta 100 euroa vuosiluokkaa kohti, eli 8,33 euroa kuussa. Se ei ollut kenellekään kynnyskysymys, eikä varmasti olisi tänä päivänäkään.
Lapsia voi olla useita samassa koulussa. Lisäksi itselläni ainakin on tapana unohtaa tuollaisia maksuja, joita ei voi maksaa normi laskuna. Joten niitä kertyisi helposti joku potti joka pitäisi sitten pystyä hoitamaan.
Vaikuttaa siltä kun koulun vanhempainyhdistyksen tietyt itseään täynnä olevat kultalusikka suussa syntyneet perijättäret ja tekorikkaat vanhemmat täällä hyökkää köyhän vanhemman ja lapsien kimppuun. Tässä näkee kuinka ahdasmielisiä itsekkäitä minä ja meidän varat on kohdistettava juuri meihin idiotismi täälläkin on valloillaan. Ilmeisesti toisilla hyväosaisilla suomalaisilla ei ole mitään käsitystä kansamme jakaantuneesta tilasta ja miltä tuntuu kun kokoajan sormella osoitetaan ja työnnetään pois parhaimmiston edestä.. suhteilla saa ja kavereille annetaan. Huonolta näyttää Suomalaisuus tänäpäivänä. Synnyttyämme emme ole kaikki samalla viivalla.
Minä juuri tänään laitoin 5€ rahaa lapsen mukaan, kun en myyjäisiin pysty osallistumaan. Jonkun pikku kevätreissun tekevät t. Ammattivalittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Mistä sinä sen tiedät, tuskinpa sinunlaiselle kukaan olisi siitä halunnut mainita ettei pysty maksamaan
Vierailija kirjoitti:
1. Laskettelureissu:
Ennen köyhät lapset pääsivät laskettelemaan koulun kanssa hintaan 30-40e. Nyt eivät pääse.
Rikkaat lapset pääsevät edelleen. Ajattele sitä köyhää lasta: kaverit kertovat että kävinpä laskettelemassa. Köyhä lapsi ei ole ikinä edes kokeillut laskettelua ja kuinka ulkopuoliseksi (ja vielä köyhemmäksi) hän itseä tuntee!
Köyhän lapsen vanhemmilla olisi (ihan varmasti olisi!) se 30e maksaa kerran vuodessa laskettelureissusta, mutta kun ei..
2. Luokkaretki:
sama juttu. Tiedättekö kuinka paljon niitä lapsia on, jotka eivät ole käyneet oman paikkakunnan ulkopuolella? Mulla työkaverina on 40v nainen. Kävi lapsena luokkaretkellä laivalla Ruotsissa. Se oli hänen elämänsä ainoa ulkomaan reissu. Ja vieläkin hän jaksaa muistella (hyvällä) sitä.
Luokkaretki ainakin meillä maksaa 10e/kk kolmen vuoden ajan. Ja kyllä, vaikka kuinka köyhä olisin, minulta löytyy se 10e. Olen vaikka 3pv puurodieetilla, mutta 10e lapsen retkirahastoon saan!
10 e * 12 *3 = 360 e. Olen järkyttynyt siitä, että joku ajattelee tuota pikkusummana. Ei todellakaan ole pikkusumma. Pelkkä 10 euron kertamaksukin on jo hyvän maun rajoilla, saati sitten joku kuukausisäästäminen koululle.
Laitan 360 e mieluummin yhteiseen matkaan lapsen kanssa kuin koulumatkaan (leirikouluun). Jotain rajaa voisi olla siinä, miten isoja reissuja suunnitellaan koulutoiminnan puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Laskettelureissu:
2. Luokkaretki:
Mitä kultaseni ehdotat, jos rahatilanne on jo se, että ollaan puurodieetilla seitsemän päivää viikosta? Hyvä, että sinulta löytyy aina se kymmenen euroa. Yritä ymmärtää, että kaikilta ei löydy. Ja että sitä kymppiä kuussa kaivataan aika moneen muuhunkin paikkaan.
Suurimmalta osalta kyllä löytyy. Ei Suomessa niitä todella köyhiä lapsiperheitä nyt niin paljon ole. Itse olen vähävaraisesta perheestä ja olin aikanaan todellla iloinen koulun laskettelu- ja huvipuistoretkistä. Niihin pääsi pikkurahalla mukaan, kun koko perheen retkeen ei todellakaan olisi ollut rahaa. Kuljetukset ja eväät koulun puolesta ja kivaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa tuo menee niin että luokkaretkirahat kerätään joka vuotisissa joulumyyjäisissä, joissa joka luokalla on joku oma kirppari, kahvila, arvonta yms. Tämän lisäksi lapset järjestää discoiltoja ja myyvät jotain pikkuleipiä yms.
Nuo joulumyyjäiset työllistää vanhempiakin koska sinne täytyy leipoa, kerätä arvontavoittoja ja muuta pientä, mutta se on perinne ja siihen osallistutaan. Jos jonakin vuosi ei pysty osallistumaan, niin se ei ole niin vakavaa kun tilaisuus toistuu joka vuosi. Luokkaretki on vain yhden kerran, ei joka vuosi.
Hommaa organisoi vanhempainyhdistys ja joka vuosi vanhempien joukosta valitut luokkavastaavat. Emme asu Suomessa, mutta käsittääkseni tätä tehdään Suomessakin urheiluseuroissa, joten miksi se ei toimisi koulussakin. Jonkun täytyy vaan pistää homma alkuun.
Suomessa urheiluseurat ovat maksullisia eikä köyhien perheiden lapsilla ole varaa kuulua urheiluseuraan. Peruskoulu taas on maksuton, joten siellä on myös köyhien perheiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kouluaikana ainakin laskettelureissut oli kyllä niin edullisia, että niihin oli kaikilla varaa - ja mielestäni se oli tosi hyvä, että köyhien perheidenkin lapset pääsivät edes kerran elämässään laskettelemaan. Itse keskituloisena(nykyisin) ihan tosi mielellään maksan veroja, että tällaista järjestettäisiin kaikkien ulottuville, vaikka sitten sillä minimaalisella omakustannushinnalla.
Nyt on harmi, että vähävaraisten perheiden lapset ei pääse enää välttämättä mihinkään, koska tämä mahdollisuus otettiin pois. Aika monilla perheillä se on enemmänkin siitä kiinni, että ei vaan viitsitä järjestää mitään tuollaista lapsille itse. Tähän saakka koulu sai järjestää, ja nyt se mahdollisuus on poistettu.
Henk koht olen kyllä sitä mieltä, että ihan oikeasti, jos et ole pystynyt tätä erittäin edullista laskettelureissua kerran vuodessa kustantamaan lapselle ( jos puhutaan siis vaikka 20e) niin ehkä et ole silloin ihan vanhempimateriaalia. Ei lapsia pidä hankkia kuin vasta sitten kun on realistiset mahdollsiuuden huplehtia heidän hyvinvoinnistaan. ja tähän on Suomessa kyllä periaatteessa kaikilla mahdollisuus - työttömyystuet ja muut edut sekä Hope-tyyppiset järjestöt jos ovat apuna, niin aika paljon pystyy kaikenlaista lapsilleen järjestämään, vaikka olisi miten vähävarainen tahansa. Mutta suuri osa ei vaan viitsi nähdä sitä vaivaa. Ja nyt siis vaan sitten ne varakkaiden vanhempien lapset pääsee enää laskettelemaan jne, omien vanhempien viemänä. Voi helv**** sentään tätä nykymenoa.
Höpöhöpö. Vanhempimateriaalia ei ehkä ole se, joka ei ymmärrä asioita kuin rajoitetusti oman itsensä kautta. Suomessa koulu on MAKSUTON. Ymmärrätkö? Tiedätkö, mitä MAKSUTTOMUUS tarkoittaa? Se ei tarkoita 20 e vuodessa, se ei tarkoita 10 e vuodessa. Se tarkoittaa 0 e vuodessa. Maksuton koulu edustaa YHTEISKUNNALLISTA hyvinvointia. Se mitä sinä tässä nyt halajat, on jotain extraa. Ja se voidaan kyllä järjestää niin, että sinä ja muut tämän extran kinuajat maksatte lapsenne maksut ja lisäksi niiden maksut, jotka eivät halua maksaa. Simppeliä. Jos haluat maksaa, niin maksa samantien sitten reilusti. Et voi vaatia toisilta ihmisiltä rahaa, ymmärrä se. Tuo on kuin kerjäämistä.
Meristä ainakin on ollut tosi kiva, jos lapset on päässeet koulun kanssa johonkin tapahtumaan, laskettelemaan, jne. mennään kyllä perheenkin kanssa, mutta onhan se lapsille tosi kivaa, että on tuollaisia erityisiä koulupäiviä. Ne jää mieleen! Ei kukaan Suomessa voi olla niin köyhä, että ei voisi maksaa lapsensa laskettelupäivää koulun kanssa, haloo! Sitten kannattaa jättää vaikka ne omat viikonloppusiiderit ja tupakat kerrankin ostamatta. Työttömyysturvat jne on sen verran hyvät nykyisin, että sitten saa syyttää vaan itseään, jos asuu vaikka liian kalliissa asunnossa ettei rahat riitä lasten hyvinvointiin.
Olen itse keskituloinen, tulot taitaa olla n. 55 000 vuotta kohti (puolisolla kutakuinkin sama tulotaso) - ei mitkään ihan huonot tulot, mutta ei olla rikastumaankaan päästy. Ajan 17v vanhalla autolla ja asutaan suht edullisesti, koska haluamme panostaa lapsiin ja ylipäänsä arjen sujuvuuteen - lasten harrastukset (lätkä ja futis molemmilla) ja käydään laskettelemassa ja matka tai pari tehdään vuodessa. Ei tarvitse katsoa pankkitiliä, onko varaa ostaa lapsille jotain tarpeellista, mutta kuten sanoin, asutaan paljon edullisemmin kuin moni työtön, ja auto myös huomattavasti halvempi kuin useimmilla muilla. Jos on lapsia, niin kannattaa priorisoida montaa juttua heidän kannalta, tämä on meidän perheen ajatus. Joten ilomielin ollaan maksettu koulun retkistä jne ja iloittu lasten kanssa, että heille sellaisia on järjestetty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Mistä sinä sen tiedät, tuskinpa sinunlaiselle kukaan olisi siitä halunnut mainita ettei pysty maksamaan
Tiedän sen siitä että luokkaretken suunnitteluvaiheessa pidettiin kokous jossa tästä yhdessä sovittiin ja todettiin että se on kaikille ok. Toki keräsimme rahaa myös myymällä mm karkkia. Monet sellaiset vanhemmat jotka väittävät ettei heillä ole varaa maksaa osuutta, unohtavat sen että se on omalta lapselta pois.
Tuntemani opettaja hakee jatkuvasti erilaisia rahoituksia ja vie oppilaitaan milloin mihinkin. Ehkä se on vähän siitä opettajastakin kiinni?