Koska retkien koulussa pitää olla maksuttomia, ne on lopetettu lähes täysin
Vain rikkaiden lapset pääsee enää teatteriin kun joulu ei järjestä pikkurahalla
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kerätty raha, kerättiin se sitten miten kerättiinkään, pitäisi korvamerkitä niille, jotka ovat joko maksaneet osansa tai tehneet talkootyötä summan edestä. Nykyäänhän joka luokassa on pari lusmua, joiden vanhemmat eivät pistä tikkua ristiin, mutta pitävät kyllä huolen siitä, että lapsi pääsee kaikkeen mukaan.
Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole reilua, mutta onko se sitten reilua, että muut tekevät työtä/maksavat, ja osa ei? Toisaalta, opettaisihan se jotain Suomen meiningistä...heh. :)
Miksi meillä ei ole maksullisia kouluja niille, jotka hakuavat parempaa opetusta?
Maksullisuus ei tuo parempaa opetusta, vaan kiva kiva viihdettä luokkiin... ei kannata seurata Ruotsin mallia.
Nyt loppui laskettelu- ja huvipuistoreissut ihan kaikilta.
Kaikki rahankeräystalkoot pitäisi ainakin lopettaa. Lapsi ei niistä itse selviydy ja ne vie aikuisen aikaa/rahaa.
Opettajana olen varsin helpottunut uudesta laista ja myönnän tulkitsevani sitä kirjaimellisesti. On oikeasti helpompi ja yksinkertaisempi kun koti hoitaa laskettelut, teatterit, huvipuistot jne. Koulun puolesta käydään kyllä pari kertaa vuodessa uimahallissa, kirjastossa, opetukseen kuuluen eli koulun kustantamana (usein ihan ilmaisia) taidenäyttelyissä, lisäksi koulu ostaa paikan päälle erilaisia konsertti- ja teatteriesityksiä, jotka siis esitetään koulussa koko koululle. Parempi ja helpompi näin päin, kun ei sotketa koulua ja oppilaiden/vanhempien rahoja.
Jotkut vanhemmat ovat pyytäneet, että alkaisivat kerätä rahaa leirikouluun, mutta olen sanonut että en aio olla siinä mitenkään mukana. En myöskään aio lähteä valvojaksi vanhempien haaveilemaan leirikouluun. Kutosluokan päättäjäiset pidämme koulussa omalla porukalla ja ehkä saadaan koululta rahaa, jotta voidaan juhlistaa sitä jotenkin pienellä oppilaille ilmaisella luokkaretkellä, johon ei tosiaan kuulu Linnanmäen reissua yms vaan esim luontopolku ja eväät nuotiolla.
T. Luokanopettaja
Ja tähän tilanteeseen päädyttiin miten? Siellä voi jokainen miettiä tykönään mitä kaikenlaisesta paska änkyröinnistä seuraa loppujen lopuksi.
Niin pitäköön koti reissut ja muut, menköön vanhemmat lapsikatraineen reissuun. Opet pysyy erossa moisista
"Vain rikkaiden lapset pääsee enää teatteriin kun joulu ei järjestä pikkurahalla"..
Onko tän aloituksen tekijä ylipäätään suomalainen ja suomenkielinen?
Minä olen lama-ajan lapsi ja ala-asteella mun luokalla oli n. 30 oppilasta ja meillä oli lähes joka vuosi jokin luokkaretki, osa yön yli, osa päiväkseltään. Siihen aikaan kulut piti maksaa itse ja aina kaikki halukkaat osallistuivat, kukaan ei jäänyt pois siksi ettei olisi ollut rahaa
Omakin luokka järjesti aikoinaan laskettelumatkan josta kunta sponsoroi noin puolet. Mutta kaikki eivät lähteneet mukaan kuin ei ollut rahaa. Kunta siis avusti varakkaita, köyhäy eivät saaneet mitään. Hyvä että tämä on loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kerätty raha, kerättiin se sitten miten kerättiinkään, pitäisi korvamerkitä niille, jotka ovat joko maksaneet osansa tai tehneet talkootyötä summan edestä. Nykyäänhän joka luokassa on pari lusmua, joiden vanhemmat eivät pistä tikkua ristiin, mutta pitävät kyllä huolen siitä, että lapsi pääsee kaikkeen mukaan.
Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole reilua, mutta onko se sitten reilua, että muut tekevät työtä/maksavat, ja osa ei? Toisaalta, opettaisihan se jotain Suomen meiningistä...heh. :)
Tällaistahan se taitaa olla urheiluseuroissakin. Jopa harrastuksessa, missä maksu oli tosi halpa ja välineitä ei tarvinnut paljon ostaa, homma meni näin. Talkoopäivänä oli useimmilla aina oudosti menoa, vaikka lauantaisin normaaleina harkkapäivinä niitä menoja ei ollut koskaan.
Mutta me ei 70-luvulla käyty kyllä missään ala-asteiässä. Yläasteella oli sitten kyllä luokkaretki kerran vuodessa ja niihin me tehtiin itse, ei vanhemmat, tai ainakaan mun kaveripiirissä ei kenenkään vanhemmat tehneet, vaan tehtiin porukalla itse jonkun kotona ja muistan että joskus jopa kotitalousopien kanssa tehtiin koulun kotsaluokassa kouluajan ulkpuolella. Ope oli vain valvomassa ja korjaili jotain kokeita samalla, en muista kuka homman järjesti. Erona ehkä nykyaikaan, että me tytöt leivottiin. Se oli sen ajan tapa, että poikien ei tarvinnut osallistua - näin jälkeenpäin ärsyttää aika lailla ja ihmettelen, että miksi ei edes pyydetty.
Niin, onko se talkootouhukaan tasapuolista ja "ilmaista"? Jos rahalla kerran pitää ostaa leivonta-aineksia, irtokarkkeja, poppareita ja sipsejä myyntiin ja antaa lapsille vielä lisää rahaa niiden ostamiseen? Mitä talkoita siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Opettajana olen varsin helpottunut uudesta laista ja myönnän tulkitsevani sitä kirjaimellisesti. On oikeasti helpompi ja yksinkertaisempi kun koti hoitaa laskettelut, teatterit, huvipuistot jne. Koulun puolesta käydään kyllä pari kertaa vuodessa uimahallissa, kirjastossa, opetukseen kuuluen eli koulun kustantamana (usein ihan ilmaisia) taidenäyttelyissä, lisäksi koulu ostaa paikan päälle erilaisia konsertti- ja teatteriesityksiä, jotka siis esitetään koulussa koko koululle. Parempi ja helpompi näin päin, kun ei sotketa koulua ja oppilaiden/vanhempien rahoja.
Jotkut vanhemmat ovat pyytäneet, että alkaisivat kerätä rahaa leirikouluun, mutta olen sanonut että en aio olla siinä mitenkään mukana. En myöskään aio lähteä valvojaksi vanhempien haaveilemaan leirikouluun. Kutosluokan päättäjäiset pidämme koulussa omalla porukalla ja ehkä saadaan koululta rahaa, jotta voidaan juhlistaa sitä jotenkin pienellä oppilaille ilmaisella luokkaretkellä, johon ei tosiaan kuulu Linnanmäen reissua yms vaan esim luontopolku ja eväät nuotiolla.
T. Luokanopettaja
Siis olet helpottunut mistä uudesta laista? Opettajana sinun tulisi tietää, että luokkaretkistä ja rahankeräyksestä ei ole tehty mitään uutta lakia, jota voisit tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kaikille esi-ja peruskoulua käyville lapsille voi suoda ja antaa kaikki samat ja tasa-arvoiset kulttuuri- matka ja retkielämykset, se on todella suoraan sanottuna ns. r.tusyrjintää. Köyhät eivät ansaitse samaa kuin muut.
Niin tällön voi jokaisen perheen vanhempi valittaa asiasta tasa-arvolautakunnille tai mitä ne nyt onkin, joissa joitakain köyhemmipiä ja vähävaraisempia lapsia syrjitään.
Syrjitään siksi, etteivät he pääse johonkin muihin luokkalaistensa aktiviiteeihin vain sen takia, että jostain syystä heidän vanhemmillaan ei ole varaa maksaa osallistumismaksua?
Mitäs muuta tämä on kuin syrjintää?
Jos rahaa kerätään aktiviteettiin, joka maksaa, miten se on syrjintää? Jos rahaa ei maksa, lapsi jää koululle. Jos maksaa, pääsee mukaan. Yksinkertaista. Ne koulujen keräämät hilut eivät ole mitään 500€/vuodessa-maksuja, vaan tyyliin vitonen silloin, toinen tällöin. Niihin on JOKAISELLA perheellä varaa, kyse onkin vain siitä, mihin valitsee rahansa käyttää! Jopa toimeentulotukea voi hakea tuollaiseen menoon akuutissa hädässä.
Nykyisessä mallissa kellään (paitsi rikkaalla ja keskituloisella) ei ole mitään vastuuta raha-asioidensa hoitamisesta: mukaan on päästävä, vaikkei maksaisi euroakaan tai tekisi tuntiakaan talkoita.
vastaavasti voitaisiin ajatella niin, että jos lapsi ei osaa olla luokassa ihmisiksi, hän viettää koulupäivänsä pihalla. Se joka haluaa oppia, saisi opiskelurauhan ja se, jolla on joku ADHD-keskittymishäiriöoireyhtymä yhdistettynä alhaiseen sosiaaliluokkaan saisi olla koulun alueella, kunhan ei häiritse muita. Jos ei ole aivoja oppia, niin ei pääse mukaan opetukseen!
Koulu ei saa kerätä lapsilta rahaa, perusopetus on maksutonta. Jos vanhempainyhdistys kerää, niin se on yhdistyksen asia, mutta sillä ei ole oikeutta kieltää oppilailta koulupäivänä tapahtuvia aktiviteetteja.
Vierailija kirjoitti:
Eskarilaiseni ei tehnyt retkeä kulttuurikohteeseen, vaan koska oli tosiaan nämä rahankeräyssekoilut, päättivät sitten mennä katselemaan kauppojen jouluikkunoita ja syömään (omilla pikkurahoillaan) Mäkkäriin. Siinä sitä kulttuuria kerrakseen. :/
Ilmaisia lasten kulttuuritapahtumia on kaupungit pullollaan, museoihin koululaisryhmät pääsee pikkurahalla, ja teidän porukka viedään MÄKKÄRIIN omakustanteisesti kun ruoka/sitä korvaavat eväät kuuluisi eskaripäivään. Tämä nyt on vain huonoa suunnittelua! Maksetaan jostain mistä ei tarvitsisi ja kitistään kun ei ole rahaa muuhun.
1. Laskettelureissu:
Ennen köyhät lapset pääsivät laskettelemaan koulun kanssa hintaan 30-40e. Nyt eivät pääse.
Rikkaat lapset pääsevät edelleen. Ajattele sitä köyhää lasta: kaverit kertovat että kävinpä laskettelemassa. Köyhä lapsi ei ole ikinä edes kokeillut laskettelua ja kuinka ulkopuoliseksi (ja vielä köyhemmäksi) hän itseä tuntee!
Ajatellaanko tässä köyhän lapsen etua? Ei!
Köyhän lapsen vanhemmilla olisi (ihan varmasti olisi!) se 30e maksaa kerran vuodessa laskettelureissusta, mutta kun ei..
2. Luokkaretki:
sama juttu. Tiedättekö kuinka paljon niitä lapsia on, jotka eivät ole käyneet oman paikkakunnan ulkopuolella? Mulla työkaverina on 40v nainen. Kävi lapsena luokkaretkellä laivalla Ruotsissa. Se oli hänen elämänsä ainoa ulkomaan reissu. Ja vieläkin hän jaksaa muistella (hyvällä) sitä.
Luokkaretki ainakin meillä maksaa 10e/kk kolmen vuoden ajan. Ja kyllä, vaikka kuinka köyhä olisin, minulta löytyy se 10e. Olen vaikka 3pv puurodieetilla, mutta 10e lapsen retkirahastoon saan!
Vierailija kirjoitti:
Minkä hel*etin takia mun pitäis maksaa naapurin vahingon teatterireissuja?
Ei pidä. Minkä hel*etin takia olisi koulun tehtävä raahata sinun ja muiden maksukykyisten lapset teatteriin ja jättää muut koululle? Vie itse lapsesi!
Muistakaa viisastelijat, että ei ole lapsen syy, jos vanhemmat eivät osallistu mihinkään. Ja lapsi siinä on se kärsiä. Olen sen verran vanha käpy, että olin oppikoulu saa (nykyisen peruskoulun edeltäjä). Etsimme siskoni kanssa äitiämme ympäri kyliä,kun oli lukukausimaksun aika. Ei löydetty. Itku kurkussa menimme rehtorin puheille ja hän jotenkin järjesti asian. Tarkoitan tällä sitä että kun te vaahtoatte kun oma lapsi ei pääse esimerkiksi laskettelemaan ettekä "halua maksaa toisten kakaroiden retkeä" niin se kärsijä ei ole vanhemmat vaan se lapsi. On varmasti muutenkin rankkaa.
Mun mielestä 8.-9.-luokkalaisille ei tarvitse edes koulun puolesta järjestää mitään luokkaretkeä, vasn sen ikäiset ovat jo niin omatoimisia, että voivat omin päin tehdä retkiä omissa kaveriporukoissa esim. Lintsille, Heurekaan ja Särkänniemeen ja matkustaa junalla /bussilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo korvamerkitseminen on ihan lailla kiellettyä, niin urheiluseurojen kuin muidenkin tahojen varainkeruussa
Joo tiedän kyllä että on kiellettyä, mutta kaiken järjen mukaan sen pitäisi mennä noin. Ei voi mennä niin, että nekin hyötyvät, jotka eivät mitään tee. Harvemmin ne koulujen aiemmin keräämät summat mitenkään älyttömän suuria muutenkaan olivat, pl. leirikoulu. Kunhan vaan ihmiset tykkäävät valittaa kaikesta.
Eli jälleen kerran pitäisi rankaista lapsia siitä, että he eivät ole olleet hyväonnisia ja syntyneet perheeseen, jossa heihin panostetaan? Kerrotko vielä, mitä ne rikkaiden perheiden lapset ovat tarkalleen ottaen tehneet ansaitakseen laskettelumatkan tai muuta vastaavaa?
Käsitäthän, että ne lapset (lusmut, kuten joku heitä kutsui) eivät ole niitä, jotka "eivät tee mitään"? Aikuisten vastuulla on maksaminen ja tekeminen, eikä lapsia voi syyttää siitä, millaiset vanhemmat hän on saanut.
Itse olen alkoholistin lapsi ja olen syvästi kiitollinen siitä, että ollessani lapsi ihmiset eivät nähneet minua isäni jatkeena tai syyllisenä isäni valintoihin, vaan omana arvokkaana yksilönäni.
Miksi meillä ei ole maksullisia kouluja niille, jotka hakuavat parempaa opetusta?