Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?
Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n perhe siis saa päälle 3000 kuukaudessa ja ap:n tuttava 1900, no, onhan se melkein samansuuruista saamista.
Eli tuttava saa 500 asumistukea, paljonkos ap saa sitä soviteltua? Vissiin yhtäpaljon, aloitusta ajatellen.
Kokonaistulojen vertailu ei ollut keskustelun pointti. Tosin noihinkin olen vastannut. Minä saan soviteltua ihan työtuntien mukaan. Kokonaistulot pysyy silti aina suht samana. Meillä kun on tämä hyvinvointiyhteiskunta, joka jakaa aika auliisti rahaa :) Myös siitä sovitellusta, josta valtaosa tulee ihan verorahoista.
Eli saatte yhtä paljon ns ilmaista rahaa, sitähän sä sanoit ja tarkoitit. Sä saat soviteltua, ja kaverisi saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä itse sapettaa todella paljon maksaa täyttä hoitomaksua kahdesta lapsesta, kun naapurin yh vie kolme lastaan ILMAISEKSI hoitoon. Se on EPÄREILUA. Maksan joka kuu enemmän veroja ja mitään niistä en saa. Lapsilisä on alle 200 €, mitään etuja tai mitään ei ole. YH saa tuetut lomat, tukiperheen yms.
Ei kannata olla miehen kanssa yhdessä tässä yhteiskunnassa.
Hyvänen aika, hae sitten eroa, kun parisuhde aiheuttaa sinulle pelkkää kärsimystä ja taloudellista tappiota. Eikö teidän kunnassa saa päivähoitomaksuista sisarusalennusta?
Tuettuja lomia myönnetään myös työssäkäyville, joten käy katsomassa oman ja miehesi ammattiliittojen sivut.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston ”Köyhiä kyykytetään” -huutelu saa verenpaineet nousemaan. Suomessa kun rikkaita ei juuri ole, niin nämä maailman suurimmat tulonsiirrot revitään keskiluokan selkänahasta.
”Työtätekeviä kyykytetään”.
Suomi on hyvinvointiyhteiskunta. Jos sinua ei kiinnosta edistää sivistyneen valtion linjaa missä ketään ei jätetä oman onnensa nojaan, niin voit vaikka muuttaa Afrikkaan pois Suomea pilaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:lla ei ole realiteetit oikein hallussa.
Ensinnänkin kuka on pienituloinen? Suomessa mediaanipalkka on 3 278 euroa Tilastokeskuksen mukaan tällä hetkellä. AP:n mies on siis EVA:n määritelmien mukaan hyvinkin keskituloinen, joka jaetaan vielä kolmeen ryhmään: alemmat, keskimmäiset ja ylemmät keskituloiset. Miehen palkka on ylemmäksi keskituloiseksi määritellyn ryhmän alarajalla.
Pienituloisuuden raja taas on 1524 € (yhdelle ihmiselle).
Joten vaikka ap:n pienet sosiaalietuudet ja miehen palkka lasketaan yhteen ja jaetaan kahtia, heidän tulonsa ovat silti luokkaa "alemmat keskituloiset".
Ja vaikka monet näyttävät uskovan edelleen etteivät saa "mitään tukia", totta kai keskituloisetkin saavat lapsilisää ja verovähennyksiä sekä (jos ovat ottaneet asuntolainaa) ovat saaneet korkotukea.
Sitten pitää muistaa että pienituloisten alapuolella on vielä ne, jotka elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Köyhhysraja on viime vuosina ollut yhdelle henkilölle n. 1229 e/kk ja perheille sitten vähän enemmän riippuen aikuisten ja lasten lukumäärästä, esim. 2 aikuista, ei lapsia, 1844 e/kk.
Joku kävi veistelemässä että "Suomessa ei ole oikeastaan rikkaita". Fakta on että miljonäärien määrällä ei ole merkitystä vaan sillä, miten paljon he omistavat. Suomessa miljonäärit omistavat jo 38 prosenttia kaikesta suomalaisesta varallisuudesta -- niin vähän kuin heitä onkin.
Lisäksi jokainen taloutta viime vuosina seurannut, ei voi olla tietämättä että varakkaiden tulot ovat jatkuvasti kasvaneet, kun taas pienituloisten tulot ovat lähes jatkuvasti vähentyneet.
Nyt olisi kiva, että ap ottaisi huomioon nämä tosiasiat ja kommentoisi niiden pohjalta. Muutenhan keskustelu jää turhaksi mutun länkyttämiseksi.
Ymmärrän, että tuloerot ja eriarvoisuus ovat tärkeitä asioita yhteiskunnassamme ja niistä tulee puhua, mutta nyt en oikein ymmärrä pointtiasi. Minä puhun nimenomaan nyt lähipiiristä ja kysyin, että onko muilla samoja kokemuksia? En puhu "köyhyydestä" yhteiskunnan tasolla. Ja puhuin muutenkin pienituloisuudesta vs. keskituloisuus. En missään vaiheessa sanonut, ettemme ole keskituloisia. Mielestäni pärjäämme tuloillamme oikein hyvin. Tosin, olen aina ollut järkevä rahankäyttäjä muutenkin. Jos tämän voisi tiivistää jotenkin niin kokemuksella omasta lähipiiristä monet pienituloiset, tai oikeastaan "pienituloiset" jotenkin unohtavat aina laskea tuloihin asumistuet, korotetut lapsilisät, elarit jne. Sitten onkin helppo sanoaja kun on niin köyhä ja rankkaa ja tiukkaa. Muistetaan vaan se keskituloisen netto, mutta ei sitä, että siitä tulosta maksetaan sitten kaikki.
Koitapa nyt ymmärtää että lapsilisää saavat kaikki. Jos yh saa elatusapua lapselle se ei todellakaan ole mikään erillinen tulo vaan lasten toisen vanhemman osuus lapsiensa elättämisestä. Usein vähemmän mitä yhdessä elävät maksavat lapsiensa eteen. Lapsilisän korotukset jossain tukimuodoissa ovat melkoisen vähäisiä ja tuskin korvaavat ne kustannukset joita tulee kun joku joutuu asumaan yksin.
Keskituloiset saavat myös paljon etuuksia. Kuten sanoin hehän saavat enemmän verovähennyksinä yms. Keksituloisilla on paljon etukoikeuksia joita pienituloisilla ei ole, etenkin jos puhutaan kaikken köyhimmistä.
Minusta sinun mielipiteesi tuntuvat tihkuvan kateellisuutta ja vihaa pienituloisia kohtaan, eikä argumentointikykysi riitä peittämään sitä vaikka kovin yritätkin muka keskustella "fiksusti". Mitään järkevää argumenttia en tekstistäsi löydä.
Luepa se kommentti ajatuksen kanssa. Lapsellisena minä todellakin tiedän, että saan lapsilisät. Yksinhuoltajana olleena tiedän elareista. Minä sanoin, että keskusteluissa lähipiirin (enhän minä kaikkia pienituloisia tunne!) toistuu aina sama kaava. Kerrotaan vaan oma pieni palkka ja ruikutetaan, kun elämä on niin hankalaa. "Unohdetaan" kertoa ne asumistuet, lapsilisät sun muut. Se voi kuulostaa naurettavalta, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun tähän olen törmännyt. Sitten, jos sanon, että saattehan tekin lapsilisät niin ne menee kuulemma lasten kuluihin. Ööh, no mihin ne meillä menee? On kummallista, kun 2100 euron nettotulot (asumistuki, lapsilisät ja palkka, ei elareita) on jotenkin vähemmän kuin se minun miehen ansaitsema 2100 euron netto. Ja kyllä, meillä on muitakin tuloja, mutta se ei ollut nyt keskustelun pointti. Keskustelen ihan vaan sen mukaan mitä päähän tulee, en mitenkään "fiksusti" :D
Sä sanoit aloituksessa että miehesi tienaa 3000 e/kk. Ja olet itse töissä osapäiväisesti ja saat soviteltua työttömyyspäivärahaa.
Vaikka käteen jäisi sama 2100 e kuin yh:llä tai pienipalkkaisella joka saa suurimman osa etuuksina, niin varmasti sun mies saa muhkemmat lomarahat sun muut edut. Ja enemmän verovähennyksiä.
Niistä sosiaalietuuksista kun ei saa mitään vähennyksiä vaikka niistäkin verot joutuu maksamaan. Pienempi palkka usein kertoo myös että työehdot ovat heikommat kuin keskipalkkaisella.
Onko teillä omistusasunto vai vuokra? Miten paljon mkasatte?
Onko autoa?
Mitä lapset harrastavat ja mitä mainitsemasi tuttavien lapset?
Mieti onko elämässänne yhtään eroja vai elättekö todella täysin samalla tasolla.
Olen itse osa-aikatyöläinen ja rahaa saan noin 300-400 euroa enemmän kuin mitä työttömänä sain. Veroprosentti on sama mitä keskiluokan työntekijällä. Se on köyhälle iso raha ja sitä summaa vähättelevät vain osoittavat että eivät itse ole samassa jamassa ollenkaan ja ovat täysin ulalla aidosti köyhien elintasosta.
Kyllä jos esim. saisin tähän päälle vielä 500-600 euroa niin voisin vakavasti harkita jopa omakotitalon ostoa tai jopa kerran vuodessa matkusteluakin. Kaksi asiaa jotka kumpikaan eivät työttömältä tai pätkätyöläiseltä nykypäivänä onnistu.
Ne henkilöt joilla tämä onnistuu saavat pitää kiltisti turpansa kiinni siitä että "heitä kyykytetään loiseläjien hyysäämiseksi." Itse olet suojatyöpaikassa laiskotteleva hemmoteltu p.aska joka ei eläessään ole aitoa puutetta kokenut yhtään mistään ja sen takia itket turhista. Jos se työttömyys tai osa-aikatyöläisyys on niin kamalan helppoa ja vaivatonta niin ei muuta kuin pistät osoitetta MOL:lin sivulle ja sovitte pomon kanssa että annat työpaikkasi jollekulle toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, miksiköhän minulle jäi työssä käteen 2200e ja työttömänä 430. Ihan sama asia, juu!
No se työtön saa siihen asumistuen ja mahdollisesti toimeentulotukea. Tätä minä juuri tarkoitin! Pienituloiset "unohtavat" kertoa ne kaikki muut tulonsa joita ei näy. Toki, jos puoliso tienaa, ei tukia pidä saadakaan. Jos on lapsellinen niin tuohon päälle tulee mahdollisesti asumistuki, lapsilisät, toimeentulotuki. Lisäksi lapsiperheille on kaupunkialueilla valtavasti erilaisia etuja. On Hope ja erilaisia järjestöjä, joista voi hakea esimerkiksi harrasterahaa. Ei ole oikein laskettu, kun kerrotaan vaan ne tulot, jotka jää tilille. Tuolla logiikalla sen keskituloisen palkkakin voi olla tonnin käteen, kun lohkaistaan ensin asumiskulut ja muut menot päältä, jotka joku toinen saa toimeentulotukena. Ja nimenomaan tämä vääristää vertailua. Esitit siis oivan esimerkin juuri siitä mitä haen takaa :)
Tämä on niin totta. Toimeentulotuki, asumistuki, työttömyyspäiväraha, lapsilisät, elatusapu - tulonlähteitä on monia. Siihen päälle harkinnanvarainen toimeentulotuki lasten harrastuksiin ja muihin menoihin. Eri järjestöjen tarjoama apu rahallisesti lasten harrastuksiin plus vaatteet ja harrastusvälineet sekä lelut. Jopa joululahjat.
Jos olet lastensuojelun asiakas saat vielä extraa. Ja huom. lastensuojelun asiakkuus ei edellytä huostaanottoa, ainoastaan sitä että ilmoittaa itse tuen tarpeesta. Voi saada tukiperheen jossa lapset ovat ilmaiseksi hoidossa kerran kuussa. Tuetut lomat, lastensuojelun asiakas voi saada tuetun loman jopa kerran vuodessa. Ilmainen loma, edes matkoja ei tarvitse maksaa itse. Päälle leipäjonoista saatava ruoka-apu ja ilmainen päivähoito. Yhteensä laskettuna puhutaan isoista summista, moni palkkatuloilla elävä jää jopa alle tuon summan.
Ja en sano tätä kateudesta. Haluan vain että nähdään että harvan palkkatuloilla eletään mitenkään leveästi kun kaikki pitää maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, miksiköhän minulle jäi työssä käteen 2200e ja työttömänä 430. Ihan sama asia, juu!
No se työtön saa siihen asumistuen ja mahdollisesti toimeentulotukea. Tätä minä juuri tarkoitin! Pienituloiset "unohtavat" kertoa ne kaikki muut tulonsa joita ei näy. Toki, jos puoliso tienaa, ei tukia pidä saadakaan. Jos on lapsellinen niin tuohon päälle tulee mahdollisesti asumistuki, lapsilisät, toimeentulotuki. Lisäksi lapsiperheille on kaupunkialueilla valtavasti erilaisia etuja. On Hope ja erilaisia järjestöjä, joista voi hakea esimerkiksi harrasterahaa. Ei ole oikein laskettu, kun kerrotaan vaan ne tulot, jotka jää tilille. Tuolla logiikalla sen keskituloisen palkkakin voi olla tonnin käteen, kun lohkaistaan ensin asumiskulut ja muut menot päältä, jotka joku toinen saa toimeentulotukena. Ja nimenomaan tämä vääristää vertailua. Esitit siis oivan esimerkin juuri siitä mitä haen takaa :)
Tuossa on ajatusvirhe. Ei niiden lasten saamien harrastustukien ole tarkoitus hyödyttää vanhempia vaan kompensoida sitä ettei vanhemmilla ole varaa tukea lapsiaan kuten keskituloiset.
Lisäksi pitää muistaa että jos työssäkäyvä laskee että hänelle jää käteen summa X vuokran jälkeen, niin asumistukea saavan pitää miinustaa tuloista sekä asumistuki JA vielä omavastuuosuus vuokrasta, ja tuo omavastuuosuus siis vähentävät muita tuloja.
Esim. jos yksinelävä saisi palkkaa bruttona 3000 e, asuisi Helsingissä vuokra-asunnossa, jonka vuokra 700 e, plus matkakortti, hänelle jäisi verojen ja vuokran jälkeen käteen 1 760 e/kk.
Jos sama henkilö olisi työtön, joka saa työmarkkinatukea 673 e, asuisi Helsingsissä vuokra-asunnossa, jonka vuokra 460 e, plus matkakortti, hänelle jäisi verojen ja vuokran jälkeen käteen 379 e.
Minusta tuossa on huima ero.
Vierailija kirjoitti:
Ja en sano tätä kateudesta. Haluan vain että nähdään että harvan palkkatuloilla eletään mitenkään leveästi kun kaikki pitää maksaa itse.
Olen ollut sekä työtön että nyt työssä. Elän reilusti leveämmin tällä hetkellä. Miksi pitää olla niin epärehellinen että pitää yrittää pyörittää jostain 800 euron tuesta yhtä mukava rahamäärä kuin 1400-1500 eurosta? Osa-aikaiset saavat myös siivun tuista, saan osa-aikaisena satasen työkkäritukea ja satasen asumistukea vielä päälle.
On se aika iso ero siihen verrattuna että jos olisin täysin työtön. Lopeta kiltisti nyt se valehtelu.
Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä alle 2000e. Mitään tukia ei saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n perhe siis saa päälle 3000 kuukaudessa ja ap:n tuttava 1900, no, onhan se melkein samansuuruista saamista.
Eli tuttava saa 500 asumistukea, paljonkos ap saa sitä soviteltua? Vissiin yhtäpaljon, aloitusta ajatellen.
Kokonaistulojen vertailu ei ollut keskustelun pointti. Tosin noihinkin olen vastannut. Minä saan soviteltua ihan työtuntien mukaan. Kokonaistulot pysyy silti aina suht samana. Meillä kun on tämä hyvinvointiyhteiskunta, joka jakaa aika auliisti rahaa :) Myös siitä sovitellusta, josta valtaosa tulee ihan verorahoista.
Sulla on kummallisia kuvitelmia. Tietoa ei löydy. Ehkä se onkin ongelmasi, elelet illuusioiden varassa.
Tosiasiassa Suomessa Kelan varassa elävät ihmiset elävät kaikki köyhyysrajan alapuolella, koska meillä tuet ovat niin huonot. Tästä Suomen valtio onkin saanut useita huomautuksia ihmisoikeuksien vaarantamisesta Euroopan neuvostolta.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
AP:lla on keskituloinen mies jakamassa elinkustannuksia.
Ja se muuttaa aloituksen pointin siten, että?
Ihan niin vaan, että keskituloista ei voi verrata pienituloiseen.
Ap vaan ei tätä tahdo millään ymmärtää, koska hän on kade siitä että joku yh saa muutaman satasen minimaalisten tulojensa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Toimeentulotuki, asumistuki, työttömyyspäiväraha, lapsilisät, elatusapu - tulonlähteitä on monia. Siihen päälle harkinnanvarainen toimeentulotuki lasten harrastuksiin ja muihin menoihin. Eri järjestöjen tarjoama apu rahallisesti lasten harrastuksiin plus vaatteet ja harrastusvälineet sekä lelut. Jopa joululahjat.
Jos olet lastensuojelun asiakas saat vielä extraa. Ja huom. lastensuojelun asiakkuus ei edellytä huostaanottoa, ainoastaan sitä että ilmoittaa itse tuen tarpeesta. Voi saada tukiperheen jossa lapset ovat ilmaiseksi hoidossa kerran kuussa. Tuetut lomat, lastensuojelun asiakas voi saada tuetun loman jopa kerran vuodessa. Ilmainen loma, edes matkoja ei tarvitse maksaa itse. Päälle leipäjonoista saatava ruoka-apu ja ilmainen päivähoito. Yhteensä laskettuna puhutaan isoista summista, moni palkkatuloilla elävä jää jopa alle tuon summan.
Kai parisuhteessa olevatkin voivat tehdä lapsistaan lastensuojeluilmoituksen. Ruokajonoissa ei taideta pankkitilin saldoja tarkistella, joten puolison voi laittaa sinne hakemaan ilmaista ruokaa. Siihen voi käyttää lomapäivän tai työaikaliukumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:lla ei ole realiteetit oikein hallussa.
Ensinnänkin kuka on pienituloinen? Suomessa mediaanipalkka on 3 278 euroa Tilastokeskuksen mukaan tällä hetkellä. AP:n mies on siis EVA:n määritelmien mukaan hyvinkin keskituloinen, joka jaetaan vielä kolmeen ryhmään: alemmat, keskimmäiset ja ylemmät keskituloiset. Miehen palkka on ylemmäksi keskituloiseksi määritellyn ryhmän alarajalla.
Pienituloisuuden raja taas on 1524 € (yhdelle ihmiselle).
Joten vaikka ap:n pienet sosiaalietuudet ja miehen palkka lasketaan yhteen ja jaetaan kahtia, heidän tulonsa ovat silti luokkaa "alemmat keskituloiset".
Ja vaikka monet näyttävät uskovan edelleen etteivät saa "mitään tukia", totta kai keskituloisetkin saavat lapsilisää ja verovähennyksiä sekä (jos ovat ottaneet asuntolainaa) ovat saaneet korkotukea.
Sitten pitää muistaa että pienituloisten alapuolella on vielä ne, jotka elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Köyhhysraja on viime vuosina ollut yhdelle henkilölle n. 1229 e/kk ja perheille sitten vähän enemmän riippuen aikuisten ja lasten lukumäärästä, esim. 2 aikuista, ei lapsia, 1844 e/kk.
Joku kävi veistelemässä että "Suomessa ei ole oikeastaan rikkaita". Fakta on että miljonäärien määrällä ei ole merkitystä vaan sillä, miten paljon he omistavat. Suomessa miljonäärit omistavat jo 38 prosenttia kaikesta suomalaisesta varallisuudesta -- niin vähän kuin heitä onkin.
Lisäksi jokainen taloutta viime vuosina seurannut, ei voi olla tietämättä että varakkaiden tulot ovat jatkuvasti kasvaneet, kun taas pienituloisten tulot ovat lähes jatkuvasti vähentyneet.
Nyt olisi kiva, että ap ottaisi huomioon nämä tosiasiat ja kommentoisi niiden pohjalta. Muutenhan keskustelu jää turhaksi mutun länkyttämiseksi.
Ymmärrän, että tuloerot ja eriarvoisuus ovat tärkeitä asioita yhteiskunnassamme ja niistä tulee puhua, mutta nyt en oikein ymmärrä pointtiasi. Minä puhun nimenomaan nyt lähipiiristä ja kysyin, että onko muilla samoja kokemuksia? En puhu "köyhyydestä" yhteiskunnan tasolla. Ja puhuin muutenkin pienituloisuudesta vs. keskituloisuus. En missään vaiheessa sanonut, ettemme ole keskituloisia. Mielestäni pärjäämme tuloillamme oikein hyvin. Tosin, olen aina ollut järkevä rahankäyttäjä muutenkin. Jos tämän voisi tiivistää jotenkin niin kokemuksella omasta lähipiiristä monet pienituloiset, tai oikeastaan "pienituloiset" jotenkin unohtavat aina laskea tuloihin asumistuet, korotetut lapsilisät, elarit jne. Sitten onkin helppo sanoaja kun on niin köyhä ja rankkaa ja tiukkaa. Muistetaan vaan se keskituloisen netto, mutta ei sitä, että siitä tulosta maksetaan sitten kaikki.
Jo aloituksessa sanoit olevasi pienituloinen, ja eräässä kommentissa "Kyllä mä ihan virallisesti olen pienituloinen, jos taulukoita katsotaan :)" mikäli ei sitten joku toinen ole tässä kommentoijana.
Minun henkilökohtaiset tuloni menevät pienituloisuuden rajan sisälle.
Tässäkään sä et ymmärrä mistä puhut.
Pienituloisuus katsotaan perhekunnasta eli siitä mitkä ne YHTEISET tulot ovat. Sun perheen tulot ovat sinä + mies = keskituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse saan palkkaa käteen 1800e plus lapsilisät 200e, eli käytössä oleva raha on 2000e. Tuttu Työtön yh äiti aina valittaa miten on pienituloinen, hän saa työttömyysrahaa 700e, sossusta harkinnanvaraista toiset 700e, lapsilisät 200e, elatustuet 2 lapsesta 350e, asumistukea 500e. PLUS sossu maksaa heidän lääkkeet, lääkärilaskut ja lapsille harrastuksen. Tietysti nyös ilmainen päiväkoti vaikka äiti on kotona. On se niin tiukkaa.
Eikö teillä isä osallistu lapsen kuluihin? Tai maksa elatusmaksua, jonka jätit omista tuloista pois. Ja eikö noilla tuloilla myös sinä saisi asumistukea?
Ei omistusasuntoon mitään tukea saa. Ei osallistu juurikaan lapsen kuluihin, on itse työtön eikä maksa elatustukea kun asumme yhdessä.
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Kyllä asumistukea maksetaan myös omistusasuntoon.
Lisäksi omistusasuntoon on yleensä saatu se 10 vuoden maksuton korkotuki.
Lisäksi voi näkyä edukseen verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse saan palkkaa käteen 1800e plus lapsilisät 200e, eli käytössä oleva raha on 2000e. Tuttu Työtön yh äiti aina valittaa miten on pienituloinen, hän saa työttömyysrahaa 700e, sossusta harkinnanvaraista toiset 700e, lapsilisät 200e, elatustuet 2 lapsesta 350e, asumistukea 500e. PLUS sossu maksaa heidän lääkkeet, lääkärilaskut ja lapsille harrastuksen. Tietysti nyös ilmainen päiväkoti vaikka äiti on kotona. On se niin tiukkaa.
Eikö teillä isä osallistu lapsen kuluihin? Tai maksa elatusmaksua, jonka jätit omista tuloista pois. Ja eikö noilla tuloilla myös sinä saisi asumistukea?
Ei omistusasuntoon mitään tukea saa. Ei osallistu juurikaan lapsen kuluihin, on itse työtön eikä maksa elatustukea kun asumme yhdessä.
Teillä on omistusasunto. Se on varallisuutta. Teidän varallisuutta. Rahaa, jonka maksatte kuukausittain itsellenne vuokranantajan sijasta. Siinä on vissi ero työttömään yh-äitiin, joka saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kun työssäkäynti ei vie energiaa jaksaa paremmin juosta tarjousten perässä, kierrellä kirpputoreja, laittaa edullista ruokaa, leipoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla mies sitten osallistuu perheen arkeen? Kai mies tekee kaikki kotityöt, kun sinä joudut maksamaan kaiken? Kiertää kirppareilla etsimässä lapselle vaatteita, hakee tarjoukset kaupoista, käy leipäjonoissa? Miehesi lienee pitkäaikaistyötön, koska on tippunut pois ansiosidonnaiselta päivärahalta. Hän saa kuitenkin jotain päivärahaa, kyllähän siitä riittää myös lapsen kuluihin.
Ööö?
Olemme kahden (aikuis)opiskelijan talous, tulot 250 e opintotukea per naama, 550 e asumitustikea ja 300-600 e palkkaa.
Ei lähelläkään per naama miehesi 2100 e käteen. Huoh.
"On se niin väärin! Työttömät saa peräti 40 euroa viikossa ruokaan rahaa! Ei niin pitäisi olla! Luin Homma-foorumilta että työttömät ajelee huvijahdeilla päivät pitkät ympäriinsä! Työttömien pitäisi asua teltoissa ja irtaimena pelkkä pöytä ja Raamattu! VÄÄÄÄÄÄÄ!"
Pointti oli edelleen se että työmatkavähennys ei juurikaan vaikuta työssä käyvän käteen jäävään tuloon. Toki palkasta voikin maksaa työmatkoista mutta vastoin joidenkin luuloa työmatkavähennys ei korvaa kaikkia työmatkakuluja, eikä edes suurta osaa vaan vain noin 20% niistä.