Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihminen olla älykäs ilman että osaa ajatella loogisesti asioita?

Vierailija
26.05.2023 |

Minkälaisia älyykkyyden muotoja on olemassa? Onko looginen päättelykyky ainoa sellainen mittari, jolla ihmistä mielletään tai voidaan mieltää älykkääksi?

Itselläni on erittäin huono looginen päättelykyky omasta mielestäni, pitäisikö minun pitää itseäni vähän tyhmänä?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa

oon aika hoono loogisesti

Vierailija
2/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On useampia eri älykkyyksiä. Voi olla esim. kehonrakennuksellisesti älykäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen homomaisesti älykäs

Vierailija
4/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Looginen päättelykyky=luontainen vaisto.

Löytyy eläinkunnasta muurahaisista valaisiin.

Vierailija
5/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Älykkyyttä on vain yhdenlaista, joka näkyy hyvänä muistikapasiteettina, logiikkana ja nopeana prosessointina.

Ihminen voi olla kapea-alainen autistinen savant, mutta hän ei ole älykäs.

Vierailija
6/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita roskapostaus kommentteja ei tarvitse työntää tänne. -AP

Vierailija
7/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Miksi älykkyys määriteltäisiin niin että voi olla myös tyhmä?

Vierailija
8/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mihin tarkkaan ottaen vastasit, siihen, että voi olla älykäs ilman loogisuutta vai että ei voi olla, ja täten myös loogisuus on ainoa mittari jolla mitataan älykkyyttä? -AP

Vierailija
9/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti voi, mutta kyllä ei-älykkäänäkin voi elää ihan tasapainoista ja hyvää elämää. Vanhemmiten voi muuttua hyvinkin viisaaksi kun riittävästi näkee ja kokee. Muistaa vaan henkisen suorituskykynsä rajat ja vaikka kysyy muilta ennen kuin päättelee itse.

Vierailija
10/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiön nimi on psyykkinen itsesäätely. Sen tarkoitus on ylläpitää positiivista minäkuvaa ja selitellä asiat itselleen parhain päin.

Vierailija
11/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiön nimi on psyykkinen itsesäätely. Sen tarkoitus on ylläpitää positiivista minäkuvaa ja selitellä asiat itselleen parhain päin.

Mutta mites kun olen kuullut että älykkyyttä on erillaista ja loogisuus on vain yksi osio siitä kokonaisuudesta?

12/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai sekin mahdollista että maailmassa on ihmisiä, jotka toistuvasti ovat saaneet Mensan testistä korkean tuloksen, mutta arkielämässä ja sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa eivät pysty ajattelemaan ja toimimaan loogisesti?

En siis tiedä, onko tuollaisia tapauksia, mutten yllättyisi jos olisi. 

Vierailija
13/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Äo:ni on 127 Mensan nettitestillä, mutta reputin logiikan kurssin amk:ssa, enkä ymmärrä ohjelmoinnista yhtään mitään.

Vierailija
14/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti voi, mutta kyllä ei-älykkäänäkin voi elää ihan tasapainoista ja hyvää elämää. Vanhemmiten voi muuttua hyvinkin viisaaksi kun riittävästi näkee ja kokee. Muistaa vaan henkisen suorituskykynsä rajat ja vaikka kysyy muilta ennen kuin päättelee itse.

Esitän saman kysymyksen tässä kun tuossa aiemmin toiselle postaajalle, että miten sitten kun olen kuullut että älykkyyttä on erillaista ja loogisuus on vain osio siitä kokonaisuudesta? Onko kaikki ihmiset siis älyllisesti vajaita, jotka eivät osaa ajatella loogisesti asioita?

Vierailija
15/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mites kun olen kuullut että älykkyyttä on erillaista ja loogisuus on vain yksi osio siitä kokonaisuudesta?

Aika hankala tunnistaa ihmisessä älykkyyttä, jos muisti, looginen päättelykyky ja nopea prosessointi uupuu. Tuollainen ihminen antaa valitettavasti hidasälyisen ja tyhmän vaikutelman. Niin kuin se älykkyyttä mitatessa onkin.

Vierailija
16/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuten lihavalla ihmisellä on kapea naama, niin voiko hän määritellä itsensä solakaksi?

Et ole kertonut millä tavalla olet älykäs, ainoastaan ettet hallitse hyvin perustavanlaatuista älykkyyden osa-aluetta.

Vierailija
17/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitän saman kysymyksen tässä kun tuossa aiemmin toiselle postaajalle, että miten sitten kun olen kuullut että älykkyyttä on erillaista ja loogisuus on vain osio siitä kokonaisuudesta? Onko kaikki ihmiset siis älyllisesti vajaita, jotka eivät osaa ajatella loogisesti asioita?

Siis jos haluat vähäistä älykkyyttä kutsua älyllisesti vajavaisuudeksi, niin kyllä. Valitettavasti. Koitin vaan pehmentää, että nokkelat hoksottimet ja nopeasti leikkaava polla ei ole enää nyky-yhteiskunnassa mikään elinehto, kuten se luonnossa on. Tärkeintä on olla vain sen verran fiksu, että tiedostaa olevansa mikä on. Ne, jotka eivät sitä tiedosta, tekevät isointa vahinkoa.

Vierailija
18/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hankala tunnistaa ihmisessä älykkyyttä, jos muisti, looginen päättelykyky ja nopea prosessointi uupuu. Tuollainen ihminen antaa valitettavasti hidasälyisen ja tyhmän vaikutelman. Niin kuin se älykkyyttä mitatessa onkin.

Tarvii nyt kyllä varmaan lisätä alotuspostaukseeni että tarkoitan sellaisia ei-rakettitiedemiehiä. Jos nuo ominaisuudet ovat ainoa tapa selvittää onko ihminen älykkäämpi kuin hiiri, niin suurin osa ihmisistä olisi ei-älykkäitä?

Vierailija
19/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos haluat vähäistä älykkyyttä kutsua älyllisesti vajavaisuudeksi, niin kyllä. Valitettavasti. Koitin vaan pehmentää, että nokkelat hoksottimet ja nopeasti leikkaava polla ei ole enää nyky-yhteiskunnassa mikään elinehto, kuten se luonnossa on. Tärkeintä on olla vain sen verran fiksu, että tiedostaa olevansa mikä on. Ne, jotka eivät sitä tiedosta, tekevät isointa vahinkoa.

Okei, miellätkö esimerkiksi itsesi älykkääksi vai ei-älykkääksi? Osaatko ratkaista nopeasti jonkun loogisen pulman?

Vierailija
20/71 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvii nyt kyllä varmaan lisätä alotuspostaukseeni että tarkoitan sellaisia ei-rakettitiedemiehiä. Jos nuo ominaisuudet ovat ainoa tapa selvittää onko ihminen älykkäämpi kuin hiiri, niin suurin osa ihmisistä olisi ei-älykkäitä?

Ei kun kyllä nuo ominaisuudet ihmisestä ihan nopeastikin huomaa, silloin kun ne hänellä on. Tai silloin kun ne häneltä puuttuvat. Ei ne älykkäätkään tyypit välttämättä mitään rakettitiedemiehiä ole, ja vähän hitaammatkin tyypit ovat usein mitä mainiointa seuraa.