Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?

Vierailija
03.03.2020 |

Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?

Kommentit (276)

Vierailija
261/276 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä todellakin OLEN elänyt monta vuotta erittäin pienituloisen elämää.

Et ole, röyhkeästi vaan valehtelet täällä menemään. 200 euroakin lisää rahaa olisi pientuloiselle kuin taivaanlahja. Joten jos kuka tahansa keskituloinen täällä rupeaa sössöttämään että "kuinka pienituloisilla menee yhtä hyvin", siitä automaattisesti näkee että nyt äänessä on henkilö joka ei eläessään ole ikinä puutetta nähnyt missään.

Vierailija
262/276 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtihan nimenomaan oli, että Pienituloiset KUVITTELEVAT keskituloisten elävän hirveän leveästi, eivätkä tajua kovan veroprogression ja tukien puuttumisen vaikutusta.

Mutta käytännössä he silti elävät suht leveästi verrattuna pienituloisiin. Pienituloiselle asiat kuten harrastukset, kerta kuussa ulkona syömässä, mahdollinen kesämökki sekä lomamatka kerran vuodessa ovat kaikki saavuttamatonta luksusta. Omakotitalon ostosta puhumattakaan.

Taitaa vaan keskituloisia ja sitä rikkaampia vaivata vakava perspektiivinpuute jonka on aiheuttanut liika pumpulissa ja hemmottelussa eläminen.

I rest my case! Miten 2200 euron nettotuloilla ostat talon, kesämökin, syöt ulkona ja käyt lomailemassa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/276 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtihan nimenomaan oli, että Pienituloiset KUVITTELEVAT keskituloisten elävän hirveän leveästi, eivätkä tajua kovan veroprogression ja tukien puuttumisen vaikutusta.

Mutta käytännössä he silti elävät suht leveästi verrattuna pienituloisiin. Pienituloiselle asiat kuten harrastukset, kerta kuussa ulkona syömässä, mahdollinen kesämökki sekä lomamatka kerran vuodessa ovat kaikki saavuttamatonta luksusta. Omakotitalon ostosta puhumattakaan.

Taitaa vaan keskituloisia ja sitä rikkaampia vaivata vakava perspektiivinpuute jonka on aiheuttanut liika pumpulissa ja hemmottelussa eläminen.

Jos pienituloisen perheellisen netto ja keskituloisen netto on tukien jälkeen kutakuinkin sama niin minne sen pienituloisemman rahat häviää? Taitaa aikaa monta pienituloista vaivata elämänhallinnan puute. 

Pointti on nimenomaan se, että tuo "kutakuinkin" on kuukaudessa satoja euroja, jotka pienituloisen kukkarossa kyllä tuntuvat. 

Itse olin töissä kaupassa, jota perinteisesti pidetään pienipalkkaisena alana. Sen jälkeen kuitenkin opiskelin ja tein osa-aikatyötä ja nyt olen perustanyt yrityksen. Tällä hetkellä nettotulot ovat 1000 + asumistuki 400 ja lapsilisät 300 euroa. Tähän verrattuna se lähes 2000 euron palkka + lapsilisä oli kyllä varsin leveää elämää. Aika taukki pitää olla, jos ei ymmärrä, mitä eroa on 1700 euron nettotuloilla ja 2300 euron nettotuloilla. Tuosta kaupan palkasta pystyin säästämään helposti lomamatkoihin ja sijoitusrahastoon. Tällä hetkellä on turha haaveillakaan mistään matkoista. Juu, saat toki ihmetellä, mihin ihmeeseen minun rahani katoaa. Voit tulla vaikka käymään, niin lasketaan. 

2300 euron netto ei ole kyllä pieni palkka. 600 euroa on eri asia kuin pari sataa. Aloituksessahan oli 200 euron ero. Kai sä nyt ymmärrät, että 200 euron ero on mitätön, jos toinen on kokopäivätyöstä ja toinen tuista. Tukiakin voi lapsellinen saada noin paljon, helposti. Erikoista, että 200 euro on pienituloisesta niin suuri, että sillä kustantaa lomamatkat, mökin, ravintolassa syömiset ja vielä omakotitalon, kun sillä pienituloisella taas ei rahat riitä muka mihinkään....

Palkka ei ollut 2300 vaan palkka + lapsilisät olivat lähes tuon verran. Eli palkasta netto oli vähän alle 2000. 

Vierailija
264/276 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pienituloisen perheellisen netto ja keskituloisen netto on tukien jälkeen kutakuinkin sama niin minne sen pienituloisemman rahat häviää? Taitaa aikaa monta pienituloista vaivata elämänhallinnan puute. 

Pointti on nimenomaan se, että tuo "kutakuinkin" on kuukaudessa satoja euroja, jotka pienituloisen kukkarossa kyllä tuntuvat. 

Itse olin töissä kaupassa, jota perinteisesti pidetään pienipalkkaisena alana. Sen jälkeen kuitenkin opiskelin ja tein osa-aikatyötä ja nyt olen perustanyt yrityksen. Tällä hetkellä nettotulot ovat 1000 + asumistuki 400 ja lapsilisät 300 euroa. Tähän verrattuna se lähes 2000 euron palkka + lapsilisä oli kyllä varsin leveää elämää. Aika taukki pitää olla, jos ei ymmärrä, mitä eroa on 1700 euron nettotuloilla ja 2300 euron nettotuloilla. Tuosta kaupan palkasta pystyin säästämään helposti lomamatkoihin ja sijoitusrahastoon. Tällä hetkellä on turha haaveillakaan mistään matkoista. Juu, saat toki ihmetellä, mihin ihmeeseen minun rahani katoaa. Voit tulla vaikka käymään, niin lasketaan. 

2300 euron netto ei ole kyllä pieni palkka. 600 euroa on eri asia kuin pari sataa. Aloituksessahan oli 200 euron ero. Kai sä nyt ymmärrät, että 200 euron ero on mitätön, jos toinen on kokopäivätyöstä ja toinen tuista. Tukiakin voi lapsellinen saada noin paljon, helposti. Erikoista, että 200 euro on pienituloisesta niin suuri, että sillä kustantaa lomamatkat, mökin, ravintolassa syömiset ja vielä omakotitalon, kun sillä pienituloisella taas ei rahat riitä muka mihinkään....

Palkka ei ollut 2300 vaan palkka + lapsilisät olivat lähes tuon verran. Eli palkasta netto oli vähän alle 2000. 

Ja pointti oli se, että jos jonkun mielestä se alle 2000 euron nettokin on pieni palkka, onhan 1000 euroa vielä kaukana siitäkin. Eli on pienituloisia ja "pienituloisia". 

Vierailija
265/276 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I rest my case! Miten 2200 euron nettotuloilla ostat talon, kesämökin, syöt ulkona ja käyt lomailemassa??

No aika helposti kun yleensä nämä on pariskuntia. Ihan niinkuin ap:kin miehineen. Jotka vertaavat itseään YH-äitiin. Ei hyvää päivää..

Vierailija
266/276 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te vedätte näitä lukuja? Itse saan 600€ vuokralla n. 200€ asumistukea. Yh. Kokeilin 1000€ vuokralla, niin saisin 300€ eli just ja just satasen enemmän. Nettoni on 1400€ ja lapsi- yms.lisät. Maksoin tuosta päiväkotimaksut, en täysiä, mutta tuntuvia.

Miten ihmeessä minä en saa 500€ asumistukea ja ilmaisia päiväkotimaksuja? En ymmärrä mistä te aina noita lukuja vedätte. Vähemmästäkin tässä tulee kateelliseksi, kun toiset saa (muka) samoilla tuloilla paljon enemmän tukia.

Pakko myös lisätä, että tuetut lomat maksaa 25€/päivä yli 16 vuotiaita ja matkat siihen päälle. Ja usein iltapala pitää ostaa. Kuulostaa halvalta, mutta käytännössä ei ole halpaa.

Niin koska maksoit? Nykyään ei noilla tuloilla kyllä päivähoitomaksuja joudu ainoana huoltajana maksamaan. 

Asumistukilaskuriin jos syöttää bruttotulot 2000e, lapsia 2, vuokra 1000e, niin asumistueksi tulee n. 400e (ei pk-seutu) Että mistäs itse noita lukuja revit?

Ihan pistin laskurin omat tiedot, paitsi vuokran 1000€. Satasen ero 600€ n vuokraan. Omilla tiedoillani.

Vierailija
267/276 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä todellakin OLEN elänyt monta vuotta erittäin pienituloisen elämää.

Et ole, röyhkeästi vaan valehtelet täällä menemään. 200 euroakin lisää rahaa olisi pientuloiselle kuin taivaanlahja. Joten jos kuka tahansa keskituloinen täällä rupeaa sössöttämään että "kuinka pienituloisilla menee yhtä hyvin", siitä automaattisesti näkee että nyt äänessä on henkilö joka ei eläessään ole ikinä puutetta nähnyt missään.

En todellakaan valehtele. Elämäni ensimmäiset 25 vuotta vierähtivät äärimmäisen pienillä tuloilla taiteillen. Onneksi lapsuudenkodistani sain kuitenkin rahassa mittaamatonta pääomaa, toisin kuin ilmeisesti moni muu.

200 € on todella pienituloiselle tukien varassa elävälle iso raha, kyllä. Missä kohtaa olen jotain muuta väittänyt, tai sanonut että heillä menee "yhtä hyvin" kuin tuon keskituloisilla (mittaatko muuten kaiken menestyksen elämässä rahassa?)?

Vierailija
268/276 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erityisen tuore asia ja siksi vähän ohis, mutta itse kasvoin 80-luvulla ja olen sitten myöhemmin tajunnut saman jutun. Molemmat vanhempani olivat työelämässä ja akateemisesti koulutettuja, ihan hyvässä asemassa siis. Olivat kuitenkin julkisella puolella töissä ja meitä lapsia oli viisi, niin raha oli kuitenkin aika tiukalla. Kaverini oli perheestä, jossa yh-äiti hoiti neljää lastaan. Äiti kävi töissä, mutta palkka oli tietysti pieni. Kaverini kuitenkin harrasti mm. ratsastusta, josta minä saatoin vain haaveilla. Toinen kaverini oli duunariperheestä ja harrasti muodostelmaluistelua, musiikkia, ja vielä jotain muuta (jotain harkkoja oli joka päivä). He saivat tietysti jotain harrastusavustuksia. Kyllä, olen vähän katkera. Onneksi minulla on varaa maksaa omien lasteni harrastukset.

Vierailija
269/276 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika helposti kun yleensä nämä on pariskuntia. Ihan niinkuin ap:kin miehineen. Jotka vertaavat itseään YH-äitiin. Ei hyvää päivää..

"Yh". Poste restante...

Vierailija
270/276 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole erityisen tuore asia ja siksi vähän ohis, mutta itse kasvoin 80-luvulla ja olen sitten myöhemmin tajunnut saman jutun. Molemmat vanhempani olivat työelämässä ja akateemisesti koulutettuja, ihan hyvässä asemassa siis. Olivat kuitenkin julkisella puolella töissä ja meitä lapsia oli viisi, niin raha oli kuitenkin aika tiukalla. Kaverini oli perheestä, jossa yh-äiti hoiti neljää lastaan. Äiti kävi töissä, mutta palkka oli tietysti pieni. Kaverini kuitenkin harrasti mm. ratsastusta, josta minä saatoin vain haaveilla. Toinen kaverini oli duunariperheestä ja harrasti muodostelmaluistelua, musiikkia, ja vielä jotain muuta (jotain harkkoja oli joka päivä). He saivat tietysti jotain harrastusavustuksia. Kyllä, olen vähän katkera. Onneksi minulla on varaa maksaa omien lasteni harrastukset.

Voi olla että sunkin vanhemmat olisivat saaneet lapsiluvun perusteella harrastusavustuksia, jos olisivat hakeneet. 

Asumistuki-ihmettelijöille - jos menette KELA:n sivuille katsomaan, niin tukiin vaikuttaa lapsiluku (joka täällä mainittukin) ja myös asuinkunta tulojen lisäksi. Asumistuelle on kuntakohtainen maksimimäärä. Tulot vaikuttavat omavastuun määrään. Koko kaava löytyy täältä https://www.kela.fi/asumisen-tuet-maara-ja-maksaminen.

AP:n esittelemässä tapauksessa taas on epäselvää, kuinka paljon tämän "näennäisen yh:n" puoliso tuo rahaa ap:n tuttavan ja lasten elatukseen. Jos mies ei virallisesti asu tuttavan luona eivätkä lapset ole hänen, niin ei se palkka varmaan 100 % mene uusperheen elatukseen vaan miehen omaan asuntoon, harrastusmenoihin jne. Jos yhteistalouteen tuleva rahamäärä on selvästi vähemmän kuin ap:n tulot, niin tuttavalla on tietysti tiukempaa, vaikka tukien ja elarien ansiosta saisikin suunnilleen yhtä paljon rahaa nettona kuin ap:n mies.

Vierailija
271/276 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan ansiosidonnaista nettona 900e, mies yrittäjänä 1000e ja lapsilisät 199e.

Mitään tukia ei saada.

Vierailija
272/276 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään tuilla pärjäilee oikein mukavasti, kun monet kokevat perusoikeudekseen matkustaa vähintään kerran vuodessa etelään.

Eikä tarvitse ihan kauheasti mennä ajassa taaksepäin, kun esim. työttömyysetuus ei ollut kotiäidille automaattinen. Kun olin nykyisen teinin kanssa hänen vauva-aikanaan kotona, en kotihoidon tuen jälkeen saanut mitään rahaa, vaikka olin työkkärissä kirjoilla ja hain töitä. Mies oli silloin nippa nappa keskituloinen ja elätti perheen. Päivähoidosta meni täysin maksu, eikä mitään asumistukea tietenkään saanut.

Samaan aikaan kaveri, joka oli yh, tienasi suunnilleen saman kuin mies, mutta sai yhteiskunnan maksamat elarit päälle ja korotuksen lapsilisään.

Vierailija
273/276 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no keskituloisilla on sitten sitä velkaa, jota maksetaan selkä vääränä. Aina on pelko persiissä työpaikan menetyksen vuoksi, koska lainan lyhennyksiin ei ole tukia luvassa. Sinänsä hullu väite, mutta jossain mielessä pienituloisen elämä on paljon huolettomampaa. Ja kyllä, olen kokenut kummatkin vaihtoehdot ja tästä keskituloisen elämästä on lyhyempi perspektiivi.

Vierailija
274/276 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no keskituloisilla on sitten sitä velkaa, jota maksetaan selkä vääränä. Aina on pelko persiissä työpaikan menetyksen vuoksi, koska lainan lyhennyksiin ei ole tukia luvassa. Sinänsä hullu väite, mutta jossain mielessä pienituloisen elämä on paljon huolettomampaa. Ja kyllä, olen kokenut kummatkin vaihtoehdot ja tästä keskituloisen elämästä on lyhyempi perspektiivi.

Lainaan itse itseäni: eli tarkoitukseni ei ole sanoa, etten mieluummin valitsisi tätä nykyistä keskituloisen elämää, vaan pikemminkin muistuttaa että molemmissa on puolensa. Omaisuus ja laina tuo myös ylimääräistä huolta elämään, ja ainakin omat stressitasoni ovat paljon korkeammalla kuin aikaisemmin. 

Vierailija
275/276 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan pointin, ja olen jo kauan miettinyt, että Suomessa on lähes kaikki palkat vähän huonoja. Työ ei kauhean hyvin kannata, tulet vain juuri ja juuri toimeen, yrittäminen voi kannattaa jos onnistut saamaan yrityksesi tuottamaan.

Pitkäaikainen sijoittaminen ja säästäminen voi myös kannattaa, mutta monesti on vain ongelmana, mistä säästää kun palkka on niin huono.

Minulla ja veljelläni on koulutuksessa iso ero, silti nettopalkoissa ero on vain 400-500€. Minä olen se koulutetumpi ja ollut jo työelämässä noin 20 vuotta, ja palkka on keskitasoa. Veljeni on käynyt vain peruskoulun ja ollut työelämässä suunnilleen saman ajan. Veroprosenteissa on aika iso ero.

Koulutus kannattaa, mutta ei ehkä aina niin paljon kuin annetaan ymmärtää. Työllä ei rikastu, ellei sitten tee vaikka kahta hyväpalkkaista työtä.

Vierailija
276/276 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

500e asumistukea... jotain rajaa nyt näihin trollauksiin. Olen itse ollut sekä keskituloinen että pienituloinen ja voin kertoa, että elintasoon vaikuttaa huomattavasti se onko käytössä 500e-1000e enemmän rahaa joka kuukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi