Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?

Vierailija
03.03.2020 |

Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?

Kommentit (276)

Vierailija
1/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis tarkoittanut, että olisi syytä olla kateellinen (kun elämme niin leveästi :D) vaan just se, että ei tajuta, että se oma taloudellinen tilanne on loppujen lopuksi melkein samanlainen. 

Vierailija
2/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 1400. Asusmis- tai toimeentulotukea en saa. Olen laskenut netin laskurilla. Jätät nyt jotain kertomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos ap:lla kahden hengen talous, se tasaa asumiskuluja. Verrattuna siihen, että yh maksaa yksin kokonaan ne. Se tekee sen eron.

Samoin ruokalasku voi olla suhteessa edullisempi, kun tehdään isommalle joukolle kuin että tehdään 1-2 ihmiselle kerrallaan.

Vaikka ymmärränkin, mitä ap ajaa takaa.

Vierailija
4/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on 1400. Asusmis- tai toimeentulotukea en saa. Olen laskenut netin laskurilla. Jätät nyt jotain kertomatta.

Ei varmasti yksin elävät saakaan. Asumistukeen vaikuttaa perheen koko, paikkakunta ja asumismenot. 

Vierailija
5/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ap:lla kahden hengen talous, se tasaa asumiskuluja. Verrattuna siihen, että yh maksaa yksin kokonaan ne. Se tekee sen eron.

Samoin ruokalasku voi olla suhteessa edullisempi, kun tehdään isommalle joukolle kuin että tehdään 1-2 ihmiselle kerrallaan.

Hän ei siis ole käytännössä yh vaan käytössä on kahdet tulot. Molemmilla saman kokoinen perhe. Meillä tosin kaupungissa isommat asumismenot. 

Vierailija
6/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka rikas saa vain 800 e kuussa? Enkä saa tuohon kuin 200 e asumistukea lisää. Vuokra on kuitenkin 750e ja sitten ne kaikki muut pakolliset vakuutus, vesi, ja sähkömaksut päälle.

Kaupassa töissä.

Vierailija
7/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmiston ”Köyhiä kyykytetään” -huutelu saa verenpaineet nousemaan. Suomessa kun rikkaita ei juuri ole, niin nämä maailman suurimmat tulonsiirrot revitään keskiluokan selkänahasta.

”Työtätekeviä kyykytetään”.

Vierailija
8/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä nyt selvinnyt teidän talouden tuloja tai tuon toisen perheen? Onhan siinä eroa tuleeko talouteen 3000€ nettona vai 1900€ tms. Sekä muut kulut, onko lapsia, omistukset jne.

Vierailija
9/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntahtoista vatsanaurua!!! Ymmärtääköhän ap, mitä tarkoittaa pienituloinen?

T. bruttona 1040 euroa kuussa

Vierailija
10/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei siis ole käytännössä yh vaan käytössä on kahdet tulot. Molemmilla saman kokoinen perhe. Meillä tosin kaupungissa isommat asumismenot. 

Eli siis tällä tuttavallasi on kahden ihmisen tulot yhteensä tuo 1400 ? Ja teillä miehesi 2100 plus sinun pieni pakkkasi ja soviteltu päiväraha. ? Eli kerroppas nyt rehellisesti mitkä ovat ne TEIDÄN perheen yhteenlasketut kuukausitulot. Todellakin jätät olennaisimman osan kertomatta, kun et kerro paljonko SINUN tulosi ovat.

Vierailija
11/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kuussa 500 e. En maksa vuokraa, kun maksoin sain as tukea 180 e soluun. En tiedä ketään työssäkäyvää joka saisi kuussa 680 e miinus verot.

Vierailija
12/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen enkä todellakaan saa mitään tukia. Nettoan 1400 e/kk täystuntisesta komivuorotyöstä. Mutta koska mieheni nettoaa 1700 e/kk, asumistukeni lakkautettiin kokonaan.

En sanoisi olevani keskituloinen, kun tulot ylittävän köyhyysrajan jollain parilla sadalla.

Vierailija
13/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sinä et todellakaan tiedä koko totuutta, Meillä on kahden hengen talouden yhteenlasketut nettotulot 1600 ja siihen saa  100 euroa asumistukea. En kyllä usko, että ystäväsi saa noilla tuloilla asumistukea viittäsataa.

Vierailija
14/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan saa mitään 500 euron asumistukia :DDDD

Vierailija
15/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskituloinen" myös maksaa kaiken itse. Nippa nappa sellaista palkkaa saava, jolla jää kaikkien tukien ulkopuolelle, on tiukilla. Et saa asumistukea, toimeentulotukea, maksuhuojennuksia, oikeusapua. Käytännössä voit olla todellinen väliinputoaja esim. oikeusavun kanssa. Tällöin järkevämpää on lopettaa (tai edes vähentää) ansiotöissä käynti ja ilmaista rahaa ja palvelua alkaa saamaan.

Vierailija
16/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis tällä tuttavallasi on kahden ihmisen tulot yhteensä tuo 1400 ? Ja teillä miehesi 2100 plus sinun pieni pakkkasi ja soviteltu päiväraha. ? Eli kerroppas nyt rehellisesti mitkä ovat ne TEIDÄN perheen yhteenlasketut kuukausitulot. Todellakin jätät olennaisimman osan kertomatta, kun et kerro paljonko SINUN tulosi ovat.

Ensinnäkään en sitä, että minkä takia minun pitäisi kertoa tuttavani tai omiakaan tuloja, kun pointti oli se, että pienituloisia työläisiä (kyllä, olen itsekin ja ollut aiemminkin ja sain yli 2000 käteen käytännössä pelkkiä tukia, joka on jäätävä summa) joilla on lapsia, tuetaan valtion taholta hyvin. Melkein keskituloinen saa käytännössä saman tai vaan vähän enemmän kuin pienituloinen työläinen. Silti sen pienituloisen mielestä juuri se miehen palkka on niin hyvä, että kelpaahan sillä elää leveästi. Käytännössä tuloero on pieni ellei olematon. Nyt ei ollut kyse minun tuloista tai miehen tuloista vaan tästä pienituloinen vs. keskituloinen. Minulla itselläni on tavallaan sama tilanne, mutta tajuan todellakin miten onnekas olen. Muut paahtavat kokopäivätyössä alallani saaden 1500-1600 euroa käteen. Sovitellulla + osa-aikatyöllä ei montaa satasta tuohon häviä. Enkä silti ruikuta miten nämä vähän enemmän tienaavat ovat niin hyvässä asemassa. Minä olen se, joka on hyvässä asemassa. 

Mutta vastaus kysymykseesi on se, että tulomme ovat asumiskulujen jälkeen kutakuinkin samat. Tietenkään sentille en tiedä :) 

Vierailija
17/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväntahtoista vatsanaurua!!! Ymmärtääköhän ap, mitä tarkoittaa pienituloinen?

T. bruttona 1040 euroa kuussa

Kyllä mä ihan virallisesti olen pienituloinen, jos taulukoita katsotaan :) Mutta en todellakaan tunne olevani. 

Vierailija
18/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen enkä todellakaan saa mitään tukia. Nettoan 1400 e/kk täystuntisesta komivuorotyöstä. Mutta koska mieheni nettoaa 1700 e/kk, asumistukeni lakkautettiin kokonaan.

En sanoisi olevani keskituloinen, kun tulot ylittävän köyhyysrajan jollain parilla sadalla.

Teillä saa kaksi ihmistä yhteensä siis 3100 euroa käteen. Ei noilla tuloilla kukaan muukaan saa mitään tukia. Kyllä tuolla rahalla pitääkin pärjätä. Onhan tuossa todella iso ero siihen, jos kaksi ihmistä saa käteen 1400 tai teidän 3100. Kuitenkaan tuo 1400 perhe EI saa mitään viittäsataa asumistukea ja vaikka saisikin se on vielä tonni vähemmän kuussa kuin teillä. 

Sinun esimerkkisi vaan todistaa, että ap puhuu lööperiä.

Vierailija
19/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sinä et todellakaan tiedä koko totuutta, Meillä on kahden hengen talouden yhteenlasketut nettotulot 1600 ja siihen saa  100 euroa asumistukea. En kyllä usko, että ystäväsi saa noilla tuloilla asumistukea viittäsataa.

Elääkö ihmiset ihan oikeasti näin pumpulissa? Teillä on kahden hengen talous, joka on ihan eri asia. Menepä vaikka asumistukilaskuriin. Laita bruttotuloiksi esimerkiksi 1600, vuokraksi 800, iso kaupunki, pari muksua ja ylläty. 

Vierailija
20/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä saa kaksi ihmistä yhteensä siis 3100 euroa käteen. Ei noilla tuloilla kukaan muukaan saa mitään tukia. Kyllä tuolla rahalla pitääkin pärjätä. Onhan tuossa todella iso ero siihen, jos kaksi ihmistä saa käteen 1400 tai teidän 3100. Kuitenkaan tuo 1400 perhe EI saa mitään viittäsataa asumistukea ja vaikka saisikin se on vielä tonni vähemmän kuussa kuin teillä. 

Sinun esimerkkisi vaan todistaa, että ap puhuu lööperiä.

Jännä, miten sain silti asumistukea 250 e/kk kun asuin yksin, mutta tulot ja asumiskustannukset olivat samat.

/12

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi