Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?
Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?
Kommentit (276)
Mulla palkkaa nettona vähän päälle 900€/ kk, asumistuki vähän yli 120€/kk ja kassasta tulee vähän vaihdellen 200 molemminpuolin yleensä. Riippuu onko tullut lisätyövuoroja jne. Noista kun vähentää laskut, lainan ja vastikkeen osuuden niin eipä tarvi ihmetellä mitä lopuilla tekee. Ja ei mene edes autoon rahaa, kun ei sellaisiin ole varaa.
Minä olen elänyt vuosia todella köyhää elämää, käytännössä pelkällä toimeentulotiella ja asumistuella. Se on paskaa, mutta siitä on aikaa jo yli 10 vuotta. Kun pääsin töihin ja aloin saamaan palkankorotuksia, ikälisiä, lomarahoja ja bonuksia niin jatkoin silti sitä samaa elämää kuin köyhänä ollessa. Asuin edelleen vuokralla vaikka en saanut asumistukia ja kaikki kulut (vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutukset) piti maksaa palkasta. Ajoin vanhalla autolla jossa oli jatkuvasti remonttia ja polttoaineen kulutus oli kova. Silloin tuntui ettei tässä ole mitään järkeä ja elintaso oli melkein samaa kuin työttömänä köyhänä.
Tein sitten pari muutosta, jotka eivät olisi olleet mahdollisia köyhänä, työttömänä ttt:lla. Säästin vähän rahaa että oli 10% tarjota pankille vastineeksi asuntolainaan. Ostin oman asunnon ja uuden auton. Lainan lyhennys ja yhtiövastikse ovat satoja euroja kuukaudessa edullisemmat verrattuna vuokraan. Uutta autoa ei tarvitse juurikaan rempata. Käyttää vain määräaikaishuolloissa ja korjauttaa mahdolliset viat tehdastakuuseen. Kulutuskin on huomattavasti pienempi kuin vanhassa romussa.
Rahaa jää nyt koko ajan enemmän ja enemmän säästöön. Olen harkinnut alkaa sijoittamaan osakkeisiin. Työssä käynti mahdollistaa sen että voi tehdä tällaisia asioita jotka työttömänä ovat mahdottomia. Jos olisin jatkanut töissä ollessa sitä samanlaista elämää kuin työttömänä ja köyhänä niin rahat olisivat menneet ihan hukkaan ja elintaso olisi käytännössä sama kuin työttömänä ollessa. Työssä käynti siis kannattaa, vaikka tuntuisi siltä että sama raha jää käteen. Siinä avautuu sellaisia ovia, jotka pysyisivät muuten kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, miksiköhän minulle jäi työssä käteen 2200e ja työttömänä 430. Ihan sama asia, juu!
No se työtön saa siihen asumistuen ja mahdollisesti toimeentulotukea. Tätä minä juuri tarkoitin! Pienituloiset "unohtavat" kertoa ne kaikki muut tulonsa joita ei näy. Toki, jos puoliso tienaa, ei tukia pidä saadakaan. Jos on lapsellinen niin tuohon päälle tulee mahdollisesti asumistuki, lapsilisät, toimeentulotuki. Lisäksi lapsiperheille on kaupunkialueilla valtavasti erilaisia etuja. On Hope ja erilaisia järjestöjä, joista voi hakea esimerkiksi harrasterahaa. Ei ole oikein laskettu, kun kerrotaan vaan ne tulot, jotka jää tilille. Tuolla logiikalla sen keskituloisen palkkakin voi olla tonnin käteen, kun lohkaistaan ensin asumiskulut ja muut menot päältä, jotka joku toinen saa toimeentulotukena. Ja nimenomaan tämä vääristää vertailua. Esitit siis oivan esimerkin juuri siitä mitä haen takaa :)
Tämä on niin totta. Toimeentulotuki, asumistuki, työttömyyspäiväraha, lapsilisät, elatusapu - tulonlähteitä on monia. Siihen päälle harkinnanvarainen toimeentulotuki lasten harrastuksiin ja muihin menoihin. Eri järjestöjen tarjoama apu rahallisesti lasten harrastuksiin plus vaatteet ja harrastusvälineet sekä lelut. Jopa joululahjat.
Jos olet lastensuojelun asiakas saat vielä extraa. Ja huom. lastensuojelun asiakkuus ei edellytä huostaanottoa, ainoastaan sitä että ilmoittaa itse tuen tarpeesta. Voi saada tukiperheen jossa lapset ovat ilmaiseksi hoidossa kerran kuussa. Tuetut lomat, lastensuojelun asiakas voi saada tuetun loman jopa kerran vuodessa. Ilmainen loma, edes matkoja ei tarvitse maksaa itse. Päälle leipäjonoista saatava ruoka-apu ja ilmainen päivähoito. Yhteensä laskettuna puhutaan isoista summista, moni palkkatuloilla elävä jää jopa alle tuon summan.
Ja en sano tätä kateudesta. Haluan vain että nähdään että harvan palkkatuloilla eletään mitenkään leveästi kun kaikki pitää maksaa itse.
Sinäkin unohdat sopivasti taas sen että lapsilisät ja elarit saa myös vaikka yh olisi miljonääri. Ja asumistuki on kaikille sama, siinä lasketaan perheen koko ja yhteenlasketut tulost ja asumisen kulut, ei ole mitään yh asumistukea tai työttömien asumistukea, vaan se on yleinen asumistuki joka tulee kaikille saman laskentakaavan mukaan.
Ja kuka ihan oikeasti haluaa olla sossun asiakas tai varsinkaan lastensuojelun, saadakseen tuollaisia hienoja etuja, ja käydä jostain hopelta ja ruokajonosta hakemassa jatkuvasti apuja? Nuo on niin nöyryyttäviä asioita, että jos joku ehdointahdoin noihin lähtee, niin saa kyllä pitää saamansa.
Ja tuetut lomat on juuri sitä mitä sanotaan, tuettuja, ei ilmaisia. Minä kerran hain sellaiseen, ja sainkin, mutta ei ollut varaa lähteä vaikka se hyvin edullinen olisi ollutkin. Se 5 päivän loma maksoi 250€ ja se olisi pitänyt maksaa etukäteen, eli ei pystynyt koska sitten olisi nähty nälkää edellisessä kuussa että seuraavaassa kuussa olisi päästy viideksi päiväksi sinne kivaan kylpylään harrastamaan ja syömään valmiit ruuat. Eikä puhuttu mitään että matkoja olisi korvattu.
Ja huom! myös palkkatuloillaan elävät voivat halutessaan hakea avustuksia sieltä ja täältä, leipäjonosta ym. ei siellä tarkisteta tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, miksiköhän minulle jäi työssä käteen 2200e ja työttömänä 430. Ihan sama asia, juu!
No se työtön saa siihen asumistuen ja mahdollisesti toimeentulotukea. Tätä minä juuri tarkoitin! Pienituloiset "unohtavat" kertoa ne kaikki muut tulonsa joita ei näy. Toki, jos puoliso tienaa, ei tukia pidä saadakaan. Jos on lapsellinen niin tuohon päälle tulee mahdollisesti asumistuki, lapsilisät, toimeentulotuki. Lisäksi lapsiperheille on kaupunkialueilla valtavasti erilaisia etuja. On Hope ja erilaisia järjestöjä, joista voi hakea esimerkiksi harrasterahaa. Ei ole oikein laskettu, kun kerrotaan vaan ne tulot, jotka jää tilille. Tuolla logiikalla sen keskituloisen palkkakin voi olla tonnin käteen, kun lohkaistaan ensin asumiskulut ja muut menot päältä, jotka joku toinen saa toimeentulotukena. Ja nimenomaan tämä vääristää vertailua. Esitit siis oivan esimerkin juuri siitä mitä haen takaa :)
Tämä on niin totta. Toimeentulotuki, asumistuki, työttömyyspäiväraha, lapsilisät, elatusapu - tulonlähteitä on monia. Siihen päälle harkinnanvarainen toimeentulotuki lasten harrastuksiin ja muihin menoihin. Eri järjestöjen tarjoama apu rahallisesti lasten harrastuksiin plus vaatteet ja harrastusvälineet sekä lelut. Jopa joululahjat.
Jos olet lastensuojelun asiakas saat vielä extraa. Ja huom. lastensuojelun asiakkuus ei edellytä huostaanottoa, ainoastaan sitä että ilmoittaa itse tuen tarpeesta. Voi saada tukiperheen jossa lapset ovat ilmaiseksi hoidossa kerran kuussa. Tuetut lomat, lastensuojelun asiakas voi saada tuetun loman jopa kerran vuodessa. Ilmainen loma, edes matkoja ei tarvitse maksaa itse. Päälle leipäjonoista saatava ruoka-apu ja ilmainen päivähoito. Yhteensä laskettuna puhutaan isoista summista, moni palkkatuloilla elävä jää jopa alle tuon summan.
Ja en sano tätä kateudesta. Haluan vain että nähdään että harvan palkkatuloilla eletään mitenkään leveästi kun kaikki pitää maksaa itse.
Sinäkin unohdat sopivasti taas sen että lapsilisät ja elarit saa myös vaikka yh olisi miljonääri. Ja asumistuki on kaikille sama, siinä lasketaan perheen koko ja yhteenlasketut tulost ja asumisen kulut, ei ole mitään yh asumistukea tai työttömien asumistukea, vaan se on yleinen asumistuki joka tulee kaikille saman laskentakaavan mukaan.
Ja kuka ihan oikeasti haluaa olla sossun asiakas tai varsinkaan lastensuojelun, saadakseen tuollaisia hienoja etuja, ja käydä jostain hopelta ja ruokajonosta hakemassa jatkuvasti apuja? Nuo on niin nöyryyttäviä asioita, että jos joku ehdointahdoin noihin lähtee, niin saa kyllä pitää saamansa.
Ja tuetut lomat on juuri sitä mitä sanotaan, tuettuja, ei ilmaisia. Minä kerran hain sellaiseen, ja sainkin, mutta ei ollut varaa lähteä vaikka se hyvin edullinen olisi ollutkin. Se 5 päivän loma maksoi 250€ ja se olisi pitänyt maksaa etukäteen, eli ei pystynyt koska sitten olisi nähty nälkää edellisessä kuussa että seuraavaassa kuussa olisi päästy viideksi päiväksi sinne kivaan kylpylään harrastamaan ja syömään valmiit ruuat. Eikä puhuttu mitään että matkoja olisi korvattu.
Ja huom! myös palkkatuloillaan elävät voivat halutessaan hakea avustuksia sieltä ja täältä, leipäjonosta ym. ei siellä tarkisteta tuloja.
Tiedän perheen jolle on sossusta maksettu sekä tuetun loman omavastuu että matkakulut.
Pienituloiseksi pääsee irtisanoutumalla. Miksi siis jengi valittaa asiaan liittyvistä keksityistä ongelmista. Jos se on niin helppoa ja mahtavaa, niin siitä vaan. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n perhe siis saa päälle 3000 kuukaudessa ja ap:n tuttava 1900, no, onhan se melkein samansuuruista saamista.
Eli tuttava saa 500 asumistukea, paljonkos ap saa sitä soviteltua? Vissiin yhtäpaljon, aloitusta ajatellen.
Kokonaistulojen vertailu ei ollut keskustelun pointti. Tosin noihinkin olen vastannut. Minä saan soviteltua ihan työtuntien mukaan. Kokonaistulot pysyy silti aina suht samana. Meillä kun on tämä hyvinvointiyhteiskunta, joka jakaa aika auliisti rahaa :) Myös siitä sovitellusta, josta valtaosa tulee ihan verorahoista.
Eli saatte yhtä paljon ns ilmaista rahaa, sitähän sä sanoit ja tarkoitit. Sä saat soviteltua, ja kaverisi saa asumistukea.
Kyllä, soviteltu päiväraha on ilmaista rahaa. Enkä missään nimessä valita siitä vaan olen nöyrästi kiitollinen, toisin kuin ne joista aloituksessa puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietyt järjestöt kysyvät tulotiedot, leipäjonoonkaan ei jokapaikassa pääse ilman että tulot tarkistetaan esim. Tampereella on näin ja Helsinkiinkin tuloillaan tämä käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos ap:lla kahden hengen talous, se tasaa asumiskuluja. Verrattuna siihen, että yh maksaa yksin kokonaan ne. Se tekee sen eron.
Samoin ruokalasku voi olla suhteessa edullisempi, kun tehdään isommalle joukolle kuin että tehdään 1-2 ihmiselle kerrallaan.
Vaikka ymmärränkin, mitä ap ajaa takaa.
Hän ei siis ole käytännössä yh vaan käytössä on kahdet tulot. Molemmilla saman kokoinen perhe. Meillä tosin kaupungissa isommat asumismenot.
Eli siis tällä tuttavallasi on kahden ihmisen tulot yhteensä tuo 1400 ? Ja teillä miehesi 2100 plus sinun pieni pakkkasi ja soviteltu päiväraha. ? Eli kerroppas nyt rehellisesti mitkä ovat ne TEIDÄN perheen yhteenlasketut kuukausitulot. Todellakin jätät olennaisimman osan kertomatta, kun et kerro paljonko SINUN tulosi ovat.
Ensinnäkään en sitä, että minkä takia minun pitäisi kertoa tuttavani tai omiakaan tuloja, kun pointti oli se, että pienituloisia työläisiä (kyllä, olen itsekin ja ollut aiemminkin ja sain yli 2000 käteen käytännössä pelkkiä tukia, joka on jäätävä summa) joilla on lapsia, tuetaan valtion taholta hyvin. Melkein keskituloinen saa käytännössä saman tai vaan vähän enemmän kuin pienituloinen työläinen. Silti sen pienituloisen mielestä juuri se miehen palkka on niin hyvä, että kelpaahan sillä elää leveästi. Käytännössä tuloero on pieni ellei olematon. Nyt ei ollut kyse minun tuloista tai miehen tuloista vaan tästä pienituloinen vs. keskituloinen. Minulla itselläni on tavallaan sama tilanne, mutta tajuan todellakin miten onnekas olen. Muut paahtavat kokopäivätyössä alallani saaden 1500-1600 euroa käteen. Sovitellulla + osa-aikatyöllä ei montaa satasta tuohon häviä. Enkä silti ruikuta miten nämä vähän enemmän tienaavat ovat niin hyvässä asemassa. Minä olen se, joka on hyvässä asemassa.
Mutta vastaus kysymykseesi on se, että tulomme ovat asumiskulujen jälkeen kutakuinkin samat. Tietenkään sentille en tiedä :)
Kai sinä nyt ymmärrät sen, että se joka saa kokopäiväisestä kolmivuorotyöstä vain 1500€ käteen, eli brutto n. 2000€ ovat niitä pienituloisia? Miehesi on todellakin kolmen tonnin bruttotuloilla jo keskituloinen, on se nettona kuitenkin eri asia saada käteen 1500 tai 2100, se on prosentuaalisestikin iso ero. Ja normaali ihminen joka saa 1500€ nettona käteen ei saa asumistukea, vaan maksaa sen kolmanneksen nettotulostaan asumisesta ja on ihan ok sen kanssa.
Asumistuki ja soviteltu päiväraha on kehitetty juuri sen takia että ne korvaavat sitä että joku ei tienaa edes sitä kahta tonnia bruttona joka suurinpiirtein nykyään on se millä pärjää jotenkuten. Sitten kun kuvioon tulee lapsia elätettäväksi niin tilanne muuttuu, koska menot, varsinkin asumismenot yleensä kasvaa. Sitä korvaa lapsilisät, ja asumistuessa otetaan perheen koko huomioon kun lasketaan tulot yhteen ja asumisen kulut. Laki on kaikille sama. Ihan sama mistä sun tulot tulee, niin ne lasketaan samalla tavalla.
Se mikä tässä taas on sitten eroa tuilla eläjään ja palkansaajaan on se, että palkansaajilla todellakin on aina vähennyksiä. Etuuksia saavalla on vain perusvähennys, ja palkansaajilla on useampia vähennyksiä verotuksessa, myös sinun miehelläsi vaikka muuta väität.
Jos ihminen tienaa 14000€/br/vuosi, palkkatulona, siitä ei mene senttiäkään veroja (muut maksut toki menee 8,4%) mutta jos sen saman summan saa etuuksina, siitä menee kolme tonnia veroja (koska niitä vähennyksiä on niin paljon vähemmän kuin palkansaajalla).
60% suomalaisista tienaa alle 2200€ nettona.
Jos sinä olet saanut etuuksina kaksi tonnia nettona, se tarkoittaa sitä että olet ollut useamman lapsen yksinhuoltaja, koska yksinäinen ihminen ei saa kuin sen viitisen sataa elämiseen ja vuokran verran joka on keskimäärin sen viitisen sataa myös, eli yhteensä tonnin. Lasten osuus etuuksistahan on reilu 300€ per lapsi, eli lasten osuuksia ei kannata laskea omaksi tulokseen, koska sitä ei voi verrata sitten sellaisen kanssa jolla ei ole lapsia. Ja jos on töissä, ja lapsia, saa tasan samat etuudet, lapsilisät ja jos on yh. yhkorotuksella ja elarit.
Eli jos olet töissä ja tienaat nettona käteen 1500€ ja sulla on kolme lasta joiden yh olet, saat vähintään reilu 300€ per lapsi eli noin tonnin etuuksia nettona vielä tuon 1500€ päälle. Jos olet työtön et saa kelalta kuin reilu 600€ nettona käteen + nuo samat lapsilisät ja elarit, ja jos ne ei riitä, eikä varmasti riitä, asumisen kuluihin niin saat lasten kanssa perheenä asumistukea, sekö ei ole sun mielestä sitten reilua?
Olisiko parempi sitten että yh+ 3 lasta olisivat joko kodittomia tai näkisivät nälkää jos vuokraan menee vaikka 800€/kk?
Mä en ole missään kohdassa sanonut, että asumistukea ei pitäisi maksaa. Minun pointti oli ja on se, että ainakaan minun lähipiirini pienituloiset työläiset (tai työttömät) eivät ymmärrä sitä, että kun tulot koostuvat monesta eri lähteestä (palkka, asumistuki, ehkä toimeentulotuki jne) niin se summa on loppujen lopuksi hyvin lähellä sitä summaa minkä mieheni saa. Tuntuu, että pienituloiset ovat aivan pihalla realiteeteista. Ja kuten sanoin, tämä ei ollut yhteiskunnallinen kannanotto. Mielipiteeni perustelee vain ja ainoastaan lähipiiriini.
Vierailija kirjoitti:
Teillä kuitenkin NETTOTULOT ovat 3200-3500€/kk (oletus sinun nettopalkka 1100-1400€/kk) niin kyllähän sillä elää hyvin, jos vertaa pienituloista yh tai työtöntä.
Meillä nettotulot 3800€/kk ja mielestäni pärjätään hyvin ja jos tulot putoisi vaikka 2000€/kk niin kyllä se vaatisi aivan toisenlaista osaamista ja taitoa vaatisi penninvenytyksessä.
Jotenkin huvittavaa pienituloisten syyllistäminen, kun Eu-vertailussa niin tuet kuin palkkataso EU-maiden keskitasoa, vaikka Suomessa elinkustannukset ovat maailman kärjessä eli ostovoima heikko.
Ja miehesi 2900€/kk bruttopalkalla ei kuuluta keskituloisiin.(3.200€) vaan sinne pienituloisiin.
Ahaa. Pienituloinen = brutto 2900€/kk, keskituloinen 3200 €/kk , Suurituloinen on varmasti sitten 3500 €/kk. Onpas ne tuloerot suomessa todella pienet. Mitä se vasemmisto oikein päinvastaista propagandaa tuuttaa jatkuvasti.
Näinhän se on.
Meillä on progressiivinen verotus, minkä lisäksi monet maksut ja tuet on porrastettu niin, että tulojen kasvaessa käytössä olevat tulot eivät juurikaan kasva.
Esimerkiksi kun lapset olivat pieniä ja molemmista meni täysi päivähoitomaksu, se oli 550 kuussa menoa, joka monelta pienituloiselta jää kokonaan pois. Asumistukia nolla euroa, veroa kolmannes palkasta.
En sano, että tuo olisi väärin - päinvastoin, minusta tuloeroja pitääkin tasata ja hyvinvointiyhteiskunta on tärkeä asia.
Mutta kannattaa silti tajuta tuo, ei aina kannata kamalasti kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap:lla ei ole realiteetit oikein hallussa.
Ensinnänkin kuka on pienituloinen? Suomessa mediaanipalkka on 3 278 euroa Tilastokeskuksen mukaan tällä hetkellä. AP:n mies on siis EVA:n määritelmien mukaan hyvinkin keskituloinen, joka jaetaan vielä kolmeen ryhmään: alemmat, keskimmäiset ja ylemmät keskituloiset. Miehen palkka on ylemmäksi keskituloiseksi määritellyn ryhmän alarajalla.
Pienituloisuuden raja taas on 1524 € (yhdelle ihmiselle).
Joten vaikka ap:n pienet sosiaalietuudet ja miehen palkka lasketaan yhteen ja jaetaan kahtia, heidän tulonsa ovat silti luokkaa "alemmat keskituloiset".
Ja vaikka monet näyttävät uskovan edelleen etteivät saa "mitään tukia", totta kai keskituloisetkin saavat lapsilisää ja verovähennyksiä sekä (jos ovat ottaneet asuntolainaa) ovat saaneet korkotukea.
Sitten pitää muistaa että pienituloisten alapuolella on vielä ne, jotka elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Köyhhysraja on viime vuosina ollut yhdelle henkilölle n. 1229 e/kk ja perheille sitten vähän enemmän riippuen aikuisten ja lasten lukumäärästä, esim. 2 aikuista, ei lapsia, 1844 e/kk.
Joku kävi veistelemässä että "Suomessa ei ole oikeastaan rikkaita". Fakta on että miljonäärien määrällä ei ole merkitystä vaan sillä, miten paljon he omistavat. Suomessa miljonäärit omistavat jo 38 prosenttia kaikesta suomalaisesta varallisuudesta -- niin vähän kuin heitä onkin.
Lisäksi jokainen taloutta viime vuosina seurannut, ei voi olla tietämättä että varakkaiden tulot ovat jatkuvasti kasvaneet, kun taas pienituloisten tulot ovat lähes jatkuvasti vähentyneet.
Nyt olisi kiva, että ap ottaisi huomioon nämä tosiasiat ja kommentoisi niiden pohjalta. Muutenhan keskustelu jää turhaksi mutun länkyttämiseksi.
Ymmärrän, että tuloerot ja eriarvoisuus ovat tärkeitä asioita yhteiskunnassamme ja niistä tulee puhua, mutta nyt en oikein ymmärrä pointtiasi. Minä puhun nimenomaan nyt lähipiiristä ja kysyin, että onko muilla samoja kokemuksia? En puhu "köyhyydestä" yhteiskunnan tasolla. Ja puhuin muutenkin pienituloisuudesta vs. keskituloisuus. En missään vaiheessa sanonut, ettemme ole keskituloisia. Mielestäni pärjäämme tuloillamme oikein hyvin. Tosin, olen aina ollut järkevä rahankäyttäjä muutenkin. Jos tämän voisi tiivistää jotenkin niin kokemuksella omasta lähipiiristä monet pienituloiset, tai oikeastaan "pienituloiset" jotenkin unohtavat aina laskea tuloihin asumistuet, korotetut lapsilisät, elarit jne. Sitten onkin helppo sanoaja kun on niin köyhä ja rankkaa ja tiukkaa. Muistetaan vaan se keskituloisen netto, mutta ei sitä, että siitä tulosta maksetaan sitten kaikki.
Koitapa nyt ymmärtää että lapsilisää saavat kaikki. Jos yh saa elatusapua lapselle se ei todellakaan ole mikään erillinen tulo vaan lasten toisen vanhemman osuus lapsiensa elättämisestä. Usein vähemmän mitä yhdessä elävät maksavat lapsiensa eteen. Lapsilisän korotukset jossain tukimuodoissa ovat melkoisen vähäisiä ja tuskin korvaavat ne kustannukset joita tulee kun joku joutuu asumaan yksin.
Keskituloiset saavat myös paljon etuuksia. Kuten sanoin hehän saavat enemmän verovähennyksinä yms. Keksituloisilla on paljon etukoikeuksia joita pienituloisilla ei ole, etenkin jos puhutaan kaikken köyhimmistä.
Minusta sinun mielipiteesi tuntuvat tihkuvan kateellisuutta ja vihaa pienituloisia kohtaan, eikä argumentointikykysi riitä peittämään sitä vaikka kovin yritätkin muka keskustella "fiksusti". Mitään järkevää argumenttia en tekstistäsi löydä.
Luepa se kommentti ajatuksen kanssa. Lapsellisena minä todellakin tiedän, että saan lapsilisät. Yksinhuoltajana olleena tiedän elareista. Minä sanoin, että keskusteluissa lähipiirin (enhän minä kaikkia pienituloisia tunne!) toistuu aina sama kaava. Kerrotaan vaan oma pieni palkka ja ruikutetaan, kun elämä on niin hankalaa. "Unohdetaan" kertoa ne asumistuet, lapsilisät sun muut. Se voi kuulostaa naurettavalta, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun tähän olen törmännyt. Sitten, jos sanon, että saattehan tekin lapsilisät niin ne menee kuulemma lasten kuluihin. Ööh, no mihin ne meillä menee? On kummallista, kun 2100 euron nettotulot (asumistuki, lapsilisät ja palkka, ei elareita) on jotenkin vähemmän kuin se minun miehen ansaitsema 2100 euron netto. Ja kyllä, meillä on muitakin tuloja, mutta se ei ollut nyt keskustelun pointti. Keskustelen ihan vaan sen mukaan mitä päähän tulee, en mitenkään "fiksusti" :D
Sä sanoit aloituksessa että miehesi tienaa 3000 e/kk. Ja olet itse töissä osapäiväisesti ja saat soviteltua työttömyyspäivärahaa.
Vaikka käteen jäisi sama 2100 e kuin yh:llä tai pienipalkkaisella joka saa suurimman osa etuuksina, niin varmasti sun mies saa muhkemmat lomarahat sun muut edut. Ja enemmän verovähennyksiä.
Niistä sosiaalietuuksista kun ei saa mitään vähennyksiä vaikka niistäkin verot joutuu maksamaan. Pienempi palkka usein kertoo myös että työehdot ovat heikommat kuin keskipalkkaisella.
Onko teillä omistusasunto vai vuokra? Miten paljon mkasatte?
Onko autoa?
Mitä lapset harrastavat ja mitä mainitsemasi tuttavien lapset?
Mieti onko elämässänne yhtään eroja vai elättekö todella täysin samalla tasolla.
Mitkä sun muut? Verovähennykset on jo mukana tuossa netossa. Samoin se pienipalkkainen saa verovähennyksiä ja lomarahoja. Lomarahoja suhteessa vielä enemmän, koska pieni prosentti. Ainakin mulla menee pienestä palkasta ihan älyttömän vähän veroja ja minun puolesta niitä saisi nostaakin. Ja kyllä, olin samaa mieltä myös yksinhuoltajana. En edelleenkään ymmärrä, että minkä takia jankkaat meidän ja muiden tuloista ja menoista, kun se ei ollut pointti. Mutta jos olisit lukenut koko ketjun, olisit huomannut sen, että esimerkiksi tässä mainitsemassani perheessä on käytössä myös toisen tulot. Mutta ei virallisesti. Jos sillä on väliä niin asumme vuokralla mielestäni aika kalliisti (kuten myös tämä toinen perhe, josta puhuin) Meillä on 2 autoa (kuten myös heillä) ja lapsemme harrastavat, kun taas toisessa perheessä ei harrasteta säännöllisesti, mutta isovanhemmat kustantavat osan menoista. Silti me saamme kuulla aika usein, että "hyvähän se meillä on, kun sitä ja tätä" En kehtaa esimerkiksi kertoa säästöistäni yhtään mitään, kun "hyvähän se meillä". Eli kyllä, meillä on isompi kulurakenne ja silti säästöjä, vaikka kokonaistulot eivät juuri poikkea. En usko olevani ainoa keskituloinen tai lähes keskituloinen perhe, joka saa kuulla tällaista "pienituloisilta" perheiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä itse sapettaa todella paljon maksaa täyttä hoitomaksua kahdesta lapsesta, kun naapurin yh vie kolme lastaan ILMAISEKSI hoitoon. Se on EPÄREILUA. Maksan joka kuu enemmän veroja ja mitään niistä en saa. Lapsilisä on alle 200 €, mitään etuja tai mitään ei ole. YH saa tuetut lomat, tukiperheen yms.
Ei kannata olla miehen kanssa yhdessä tässä yhteiskunnassa.
Olen keskituloinen yh, enkä saa asumistukea ja maksoin korkeinta päivähoitomaksua. Yritin päästä tuetulle lomalle, mutten päässyt. Menin lapsen kanssa itse maksaen samaan paikkaan katsomaan, ketkä sellaiselle lomalle pääsevät. Siellä oli perheitä, joissa äiti oli äitiyslomalla. Tuetun loman saantiin vaikuttaa myös asuntolainan suuruus, sillä lainamäärä piti hakemuksessa ilmoittaa. Tuettu loma tuntui ydinperheille räätälöidyltä. Tukiperheen voi saada, jos yh:lla ei ole tukiverkostoja ja toinen vanhempi ei tapaa lasta. Ihan yksin kaikesta vastaava yh varmasti ansaitsee lepohetken kerran kuussa.
Eihän ne ymmärrä sitäkään että ne jotka maksavat sata tonnia veroja vuodessa rahoittavat pitkälle näiden pienituloisten elämää maksamalla heidän terveydenhuollon, lasten hoidon jne. Ovat vielä kaiken tämän lisäksi sitä mieltä että hyvätuloisilta pitäisi ottaa pois ja antaa heille - vastikkeetta tietysti.
Monta sivua totuuden vääristelyjä. Miksi? Laskekaa itse laskureilla, niin että olette vaikka se yh ja kaksi lasta. Minä olen yh, yksi lapsi, Hki. Lastentarhanopettaja, netto 1950. Lapsilisä 150e, elarit 200, asumistuki 100 e. Laskin että alkaisin tekemään puolipäivätyötä, netyotulot olisivat täsämälleen samat! Miksi? Koska saisin toimeentulotukea, päivärahaa ja asumistuki nousisi. Niin se on että jos on lapsia ja on yh, tuet ovat melko suuret. Toki jos asuu omistusasunnossa tai on perintöä tms eikä saa tt tukea on asia eri.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne ymmärrä sitäkään että ne jotka maksavat sata tonnia veroja vuodessa rahoittavat pitkälle näiden pienituloisten elämää maksamalla heidän terveydenhuollon, lasten hoidon jne. Ovat vielä kaiken tämän lisäksi sitä mieltä että hyvätuloisilta pitäisi ottaa pois ja antaa heille - vastikkeetta tietysti.
Suomen hyvinvointivaltion kustantavat köyhät ja keskituloiset, rikkaat ovat liian pieni prosentti vaikuttamaan muuten kuin negatiivisesti lahjomalla ja lobbaamalla Suomenkurjistamistoimia ja verokeinotteluporsaanreikiä politiikassa.
Missä saa noin paljon asumistukea yksi ihminen, niin minäkin muutan? Itse viime vuonna asuin Turussa, jossa on vissiin korkeimpia nuo tuet Hgin jälkeen (eikä se edes Hgissä ole 500 mitä voi saada), sain n. 312 e eli täyden määrän yleistä asumistukea ja oma tulorajani oli noin 750 kuussa ennen kuin olisi alkanut tuki tippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n kommentin oikein hyvin, koska yhden lapsen yh:na saan n. 2300 € nettopalkkanilisäksi yh-korotetun lapsilisän, Kelasta elatustuen ja n. 160 € asumistukeakin.
Olen siis aika lähellä keskituoloista, kun koko summa lasketaan yhteen.
En valita.
No en tällaista tarkoittanut. Korotettu lapsilisä ja elari tulee kaikille, mutta kieltämättä hurjaa, että noilla tuloilla saa vielä asumistukea, Mutta tuo on totuus. Olin itse yh jonkin aikaa ja sain töistä huolimatta 600 euroa asumistukea, elarit, korotetut lapsilisät + vielä "vähävaraiset" harrasterahaa lapsille. Tulot hyvin pienillä työtunneilla kipusi 2300 euroon nettona, joka tuntui ihan käsittämättömältä, kun en ollut aiemmin esimerkiksi asumistukea saanut. Kelan laskurilla kokeilin niin vasta 3200 euron brutolla asumistuki olisi tippunut nollaan. Eikä mulla ole kuin 2 lasta.
Tämähän on juuri se miksei yh:t mene töihin, tuet rullaa niin hyvin. Tuohon päälle vielä ilmainen päivähoito. Meilläkin lähipiirissä yksinhuoltajaa rupesi työnteko kiinnostamaan vasta kun lapset koulussa. Isovanhemmat vielä maksoivat paljon kuluja kuin oli niin "tiukkaa"
Vierailija kirjoitti:
Monta sivua totuuden vääristelyjä. Miksi? Laskekaa itse laskureilla, niin että olette vaikka se yh ja kaksi lasta. Minä olen yh, yksi lapsi, Hki. Lastentarhanopettaja, netto 1950. Lapsilisä 150e, elarit 200, asumistuki 100 e. Laskin että alkaisin tekemään puolipäivätyötä, netyotulot olisivat täsämälleen samat! Miksi? Koska saisin toimeentulotukea, päivärahaa ja asumistuki nousisi. Niin se on että jos on lapsia ja on yh, tuet ovat melko suuret. Toki jos asuu omistusasunnossa tai on perintöä tms eikä saa tt tukea on asia eri.
Mistä päivärahasta puhut? Jos sovitellusta päivärahasta, niin sitä ei saa, jos hakeutuu osa-aikatöihin oma-aloitteisesti. Enkä oikein usko, että saisit toimeentulotukeakaan. Todennäköisesti saisit kehotuksen etsiä halvempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n perhe siis saa päälle 3000 kuukaudessa ja ap:n tuttava 1900, no, onhan se melkein samansuuruista saamista.
Eli tuttava saa 500 asumistukea, paljonkos ap saa sitä soviteltua? Vissiin yhtäpaljon, aloitusta ajatellen.
Kokonaistulojen vertailu ei ollut keskustelun pointti. Tosin noihinkin olen vastannut. Minä saan soviteltua ihan työtuntien mukaan. Kokonaistulot pysyy silti aina suht samana. Meillä kun on tämä hyvinvointiyhteiskunta, joka jakaa aika auliisti rahaa :) Myös siitä sovitellusta, josta valtaosa tulee ihan verorahoista.
Sulla on kummallisia kuvitelmia. Tietoa ei löydy. Ehkä se onkin ongelmasi, elelet illuusioiden varassa.
Tosiasiassa Suomessa Kelan varassa elävät ihmiset elävät kaikki köyhyysrajan alapuolella, koska meillä tuet ovat niin huonot. Tästä Suomen valtio onkin saanut useita huomautuksia ihmisoikeuksien vaarantamisesta Euroopan neuvostolta.
Niin, koska laskelmissa ei huomioitua ASUMISTUKEA, kun sitä ei saatu laskuriin mukaan. Tosi fiksu arvio juu....
Kai sinä nyt ymmärrät sen, että se joka saa kokopäiväisestä kolmivuorotyöstä vain 1500€ käteen, eli brutto n. 2000€ ovat niitä pienituloisia? Miehesi on todellakin kolmen tonnin bruttotuloilla jo keskituloinen, on se nettona kuitenkin eri asia saada käteen 1500 tai 2100, se on prosentuaalisestikin iso ero. Ja normaali ihminen joka saa 1500€ nettona käteen ei saa asumistukea, vaan maksaa sen kolmanneksen nettotulostaan asumisesta ja on ihan ok sen kanssa.
Asumistuki ja soviteltu päiväraha on kehitetty juuri sen takia että ne korvaavat sitä että joku ei tienaa edes sitä kahta tonnia bruttona joka suurinpiirtein nykyään on se millä pärjää jotenkuten. Sitten kun kuvioon tulee lapsia elätettäväksi niin tilanne muuttuu, koska menot, varsinkin asumismenot yleensä kasvaa. Sitä korvaa lapsilisät, ja asumistuessa otetaan perheen koko huomioon kun lasketaan tulot yhteen ja asumisen kulut. Laki on kaikille sama. Ihan sama mistä sun tulot tulee, niin ne lasketaan samalla tavalla.
Se mikä tässä taas on sitten eroa tuilla eläjään ja palkansaajaan on se, että palkansaajilla todellakin on aina vähennyksiä. Etuuksia saavalla on vain perusvähennys, ja palkansaajilla on useampia vähennyksiä verotuksessa, myös sinun miehelläsi vaikka muuta väität.
Jos ihminen tienaa 14000€/br/vuosi, palkkatulona, siitä ei mene senttiäkään veroja (muut maksut toki menee 8,4%) mutta jos sen saman summan saa etuuksina, siitä menee kolme tonnia veroja (koska niitä vähennyksiä on niin paljon vähemmän kuin palkansaajalla).
60% suomalaisista tienaa alle 2200€ nettona.
Jos sinä olet saanut etuuksina kaksi tonnia nettona, se tarkoittaa sitä että olet ollut useamman lapsen yksinhuoltaja, koska yksinäinen ihminen ei saa kuin sen viitisen sataa elämiseen ja vuokran verran joka on keskimäärin sen viitisen sataa myös, eli yhteensä tonnin. Lasten osuus etuuksistahan on reilu 300€ per lapsi, eli lasten osuuksia ei kannata laskea omaksi tulokseen, koska sitä ei voi verrata sitten sellaisen kanssa jolla ei ole lapsia. Ja jos on töissä, ja lapsia, saa tasan samat etuudet, lapsilisät ja jos on yh. yhkorotuksella ja elarit.
Eli jos olet töissä ja tienaat nettona käteen 1500€ ja sulla on kolme lasta joiden yh olet, saat vähintään reilu 300€ per lapsi eli noin tonnin etuuksia nettona vielä tuon 1500€ päälle. Jos olet työtön et saa kelalta kuin reilu 600€ nettona käteen + nuo samat lapsilisät ja elarit, ja jos ne ei riitä, eikä varmasti riitä, asumisen kuluihin niin saat lasten kanssa perheenä asumistukea, sekö ei ole sun mielestä sitten reilua?
Olisiko parempi sitten että yh+ 3 lasta olisivat joko kodittomia tai näkisivät nälkää jos vuokraan menee vaikka 800€/kk?