Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?
Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?
Kommentit (276)
Saan soviteltua ansiosidonnaista ja palkkaa kahdesta osa-aikatyöstä. Olen todella kiitollinen tuesta, koska tulotasoni ei ole juurikaan laskenut kokoaikatyöni palkkaan nähden, mutta lisäksi vapaa-aikaa on mukavasti. Ystäväni luulevat minun sinnittelevän pienillä tuloilla osa-aikuisuuden vuoksi, mutta nykyisen työni aloitettuani bruttotuloni ovat olleet 3300-3900 euroa kiitos hyvän ansiosidonnaisen sekä korkeahkon tuntipalkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap unohti laskelmastaan kokonaan omat tulot. Aikamoista pötyä siis.
Kyllä ne ketjusta löytyy. Toisekseen, miten minun tulot muuttaa sen tosiasian, että yhteiskunnassamme keskituloinen tai vähän alle sen ei saa juurikaan enempää kuin pienituloinen työläinen, jolla muksuja? Voi saada jopa enemmän, jos pääsee toimeentulotuelle. Minusta on omituista miten ihmiset sulkevat silmänsä tältä.
Katsoinpa huvikseni, että jos sun 3000 e/kk tienaava miehesi elättäisi kahta lasta yksin, hänkin saisi asumistukea yli 200 euroa. Päälle lapsilisien yh-korotus ja elarit sulta. Eli kyllä tuollakin palkalla ollaan vielä tukien piirissä.
Kummallista jossittelua, kun mies ei ole yksinhuoltaja eikä elätä kahta lasta yksin. Toisin sanoen ap:n perheellä on huomattavasti enemmän rahaa käytössä kuin jollain pienituloisella yksinhuoltajalla.
No tässä oli pointtina se että tuo tuttava sai 1400 e nettonsa päälle asumistukea 500 e. Oletetaan että hän on 2 lapsen yh. Jos ap:n mies ois yh, hän saisi 245 e/kk myös asumistukea. Eli yhteiskunta tasaisi tätä 700 euron eroa nettotuloissa noin 255 e. Hoitomaksut 2 alle kouluikäisestä pienituloisella 0 e ja keskituloisella 45 e. Ei siis todellakaan ole pienituloinen ja keskituloinen samoissa rahoissa vaan eroksi jää tässä tapauksessa 400 e, joka on kuitenkin aika iso summa rahaa.
Jos puolisot otetaan mukaan, niin tilanne toki muuttuu, ja tietysti koko perheen kokonaistulojen perusteella pitää katsoa tilanne.
Hoitomaksuista en valitettavasti osaa sanoa. Ilmeisesti ovat laskeneet reilusti niistä ajoista, kun lapset oli päiväkodissa. Mutta muuten tuo vertaus ei oikein toimi. Jos oletat, että mies saisi noin paljon asumistukea niin silloin myös tälle "yh:lle" pitäisi laskea isommat asumismenot ja isompi asumistuki. Jos vuokrat olisivat samat, toinen saisi 500 euroa ja toinen ei mitään. Tällöin tilanne olisi vielä karumpi. Toiselle palkkaa ja asumistukea 1900 ja toiselle palkkaa 2100. Ja silti pienituloisen mielestä se keskituloinen tienaa hänen mielestään todella paljon enemmän. On varaa siihen ja tuohon, kun itse kituuttaa. Näitä on minun lähipiirissä ja kyselin aloituksessa onko muille tuttua.
Asumistuen määrä riippuu tietysti kunnasta myös. Mut esim Helsingissä tonnin vuokra-asuntoon aikuinen+2 lasta ois 245 e 3000 e/kk brutolla, 580 e 2000 e/kk brutolla ja 715 e/kk 1600 e/kk brutolla. Eli toki asumistuki tässä tasaa eroja bruttotuloissa, mut ei kokonaan, ja lisäksi 100 e lisää rahaa on aika eri asia pienillä tuloilla kuin vähän isommilla.
Vähän arvelisin että jos sun mies elättäisi sillä 2100 e/kk netollaan koko perheen yksin, niin teillä ei ois varaa siihen sun tähän. Eli tässä vertailussa tökkii nyt se että oikeasti teidän perheellä on käytössä reippaasti enemmän rahaa kuin mitä sun tuttavalla, koska sä tuot yhteiseen talouteen enemmän rahaa kuin hänen puolisonsa. Olkoonkin että sun miehen ja hänen tilanteensa on tuet mukaan lukien melko sama.
Meillä EI ole varaa siihen sun tähän vaan "pienituloiset" lähipiirissä kuvittelevat niin! Sitähän minä koko ajan yritän selittää, että se tuntuu minusta erittäin kummalliselta, kun meitä pidetään niin hyvässä asemassa olevana, että kyllähän meidän nyt kelpaa sitä sun tätä, vaikka oman perheen tulot on melkein samat. "Yh" vs. minun puoliso ( 200 euroa eroa) Minä ja hänen puoliso ( 400 euroa eroa) mutta kun tulot koostuu osittain tuista niin ne on jollain ihmeen logiikalla vähemmän kuin meillä. Tätä minä en ymmärrä. Ymmärrän sen, että 3000 brutto kuulostaa alle 2000 tienaavasta isolta, mutta kyllä Suomen verotus pitää huolen tuloeroista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on huomattavasti isompi tuloinen kuin ap:n mies ja itse olen on/off työsuhteissa, tällä hetkellä taas työtön ennen kuin uusi työputki alkaa. Meillä on velkainen ok-talo, jonka arvo on erittäin pieni syrjäisen sijainnin takia.
Laskin juuri yksi ilta, että jos muutan yksin lasten kanssa ison kaupungin keskustaan uuteen vuokraneliöön, saisin asumistukea niin hyvin että maksettavaksi asumisesta jäisi maksimissaan noin 200 euroa. Saisin myös yh-lapsilisää ja elatustukea, joten käytössä olisi kuukaudesta riippuen keskimäärin yli 500 euroa enemmän kuin nyt. Kokopäivätöihin ei tietenkään kannattaisi mennä, homma menisi heti miinukselle. Ihan hullu juttu! Tosin joutuisin luopumaan ainoasta tämänhetkisestä luksustuotteestani, eli vanhasta autonrähjäkkeestä. Lapset pääsisivät kulkemaan julkisilla harrastuksiin ja lähin ruokakauppakin näkyi olevan vuokratalon naapurissa :)
Tällä hetkellä ostan palkallani tai sovitellulla työttömyyskorvauksella perheelle ruuan yms. muut käyttötuotteet, vaatteet, autoon bensat, lukiokirjat ja koulumatkat ja maksan silloin tällöin erinäisiä laskuja oman rahatilanteen mukaan aina kun voin. Miehen kaikki rahat menevät asuntovelan lyhentämiseen, työmatkakuluihin, autolainan lyhentämiseen, asumiskuluihin (vesi-, sähkö- yms muut). Mitään ei jää säästöön, ei sentin senttiä.
On omaa tyhmyyttä, jos asuu lasten isän kanssa, eikä hän osallistu lasten elättämiseen, sillä vanhemmat ovat lapsen elatusvelvollisia, asuuko vanhemmat yhdessä vai ei.
Ja se yh-lapsilisä korotus on 50€/kk, joka helposti menee jo palkattomiin poissaoloihin, kun käyttää neuvolassa tai vaikka lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Jösses, oikeastiko tässä maassa maksetaan tuollaisia asumistukia? Ihan älytöntä! Sitten ihmetellään, miten vuokrat on niin korkeat. Tottakai vuokrataso pidetään tolkuttoman korkeana, koska rahat pystytään lypsämään yhteiskunnalta. Ilmankos keskituloisilla ydinperheillä ei ole mitään mahdollisuuksia asua kaupunkien keskustassa enää oikein missään päin Suomea !
Eli syyllisiä ovat vuokranantajat. Jos jokainen vuokranantaja laskisi perimiään vuokria, myös asumistuet laskisivat. Julkista vuokra-asuntorakentamista pitää lisätä tai määrätä vuokrakatto. Turha tässä on vuokralaisia syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikälo aloittaja on oikeassa että olen huomannut monen pienituloisen kuvittelevan että keskituloisella (=vähän päälle 3000e/kk) ansaitsevalla olisi jotenkin kauhean paljon rahaa käytössä. Mutta verotus nousee aika reilusti sen jälkeen kun kuukausitulo ylittää 2000e/kk.
Keskituloisella jää siis kuussa käteen vain vähän yli 2000e/kk. Vaikka se on toki enemmän kuin pienituloisilla niin kun siitä maksaa asumisen, päivähoitomaksut (maksimiveloituksen mukaan), auton ja muut pakolliset niin ei se mitään luksuselämää ole. Toki ihan ok mutta ei niin hulppeaa kuin moni ehkä ajattelee.
Juu mutta tuossa näkyy ihmisten suuri ero. Oikeasti pienituloisella on mahdollisimman pieni ja halpa yksiö, monilla ei välttämättä ole lapsiakaan, koska ei ole varaa hankkia, autoakaan ei ole kaikilla ei edes ole ollut varaa hankkia ajokorttia.
Sun elämä on siihen nähden luksusta, koska teillä on kunnon asunto, auto, yms.
Sä et vaan tajua itse millaista todella pienituloisten elämä on.
Mä tolen kohta 40, tienaan yli keskitason, asun työn vuoksi Hgissä. Asun yksiössä jota maksan siihen asti että täytän 60 vuotta, autoon ei todellakaan ole varaa, en juuri matkustele, jälkikasvun hankkiminen ei mahdollista, koska menisi duuni alta (ei virkaa vaan määräyskirjojen ketjutusta jo 10 vuotta) plus ei varaa asua edes tässä nykyisessä yksiössä jos jotain äitiyslomaa miettisi.
Tiedoksi vaan.
Toki jossain periferiassa pärjäisi hyvin, mutta eipä Hgissä alle 100000 vuosituloilla juhlita. Täällä on ihan normaalia, että 2 aikuista + 2 lasta asuu 30-40m2 asunnossa. Maalainen ei muuttaisi 24v täytettyään tuon kokoiseen edes yksin.
Reilu tapa verrata on niin että lasket mitä miehesi saisi tukia _yksinhuoltajana_ palkan päälle. Siitä voidaan sitten päätellä onko ero "mitätön" vai ei. Minulla nettopalkka juuri tuon 1400e, asumistuki 500e, lapsilisät 300e, elatusmaksut 350e. Yht. 2550e.
Miehesi (kuviteltuna kahden lapsen yksinhuoltajana) saisi siis palkkaa 2100e nettona, lapsilisä 300e, minimielarit on 350e. Se tekee 2750e. Ja lapsilisiä + elareita ei oteta asumistuessa huomioon, eli todennäköisesti miehesi saisi myös asumistukea tähän päälle (jos minulla tulot olisi 3000e nettona, saisin vielä 70e asumistukea laskurin mukaan). Eli yhteensä rahaa tulisi 2820e. Sanoisin että kyllä se työnteko vaan kannattaa tässäkin kohtaa keskituloisella, kun vielä otetaan huomioon esim. eläkekertymä ja lomarahat. Se kannattaa myös pienituloisella. Tuollainen liki 300e enemmän kuussa vastaa esim. yhden velattoman auton kuluja (ei bensat), yhtä lomamatkaa vuodessa tai sitten esim. 3600e/vuodessa sijoituksiin jos sen pistää sivuun. Viidessä vuodessa siitä kertyy jo käsiraha omaan asuntoon; ja mm. tässä tulee se pienituloisen ja keskituloisen ero. Pienituloisella tuollaisen käsirahan säästäminen tekee yleensä todella tiukkaa.
Ei keskituloisen ole tarkoituskaan elää kuin rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap unohti laskelmastaan kokonaan omat tulot. Aikamoista pötyä siis.
Kyllä ne ketjusta löytyy. Toisekseen, miten minun tulot muuttaa sen tosiasian, että yhteiskunnassamme keskituloinen tai vähän alle sen ei saa juurikaan enempää kuin pienituloinen työläinen, jolla muksuja? Voi saada jopa enemmän, jos pääsee toimeentulotuelle. Minusta on omituista miten ihmiset sulkevat silmänsä tältä.
Katsoinpa huvikseni, että jos sun 3000 e/kk tienaava miehesi elättäisi kahta lasta yksin, hänkin saisi asumistukea yli 200 euroa. Päälle lapsilisien yh-korotus ja elarit sulta. Eli kyllä tuollakin palkalla ollaan vielä tukien piirissä.
Kummallista jossittelua, kun mies ei ole yksinhuoltaja eikä elätä kahta lasta yksin. Toisin sanoen ap:n perheellä on huomattavasti enemmän rahaa käytössä kuin jollain pienituloisella yksinhuoltajalla.
No tässä oli pointtina se että tuo tuttava sai 1400 e nettonsa päälle asumistukea 500 e. Oletetaan että hän on 2 lapsen yh. Jos ap:n mies ois yh, hän saisi 245 e/kk myös asumistukea. Eli yhteiskunta tasaisi tätä 700 euron eroa nettotuloissa noin 255 e. Hoitomaksut 2 alle kouluikäisestä pienituloisella 0 e ja keskituloisella 45 e. Ei siis todellakaan ole pienituloinen ja keskituloinen samoissa rahoissa vaan eroksi jää tässä tapauksessa 400 e, joka on kuitenkin aika iso summa rahaa.
Jos puolisot otetaan mukaan, niin tilanne toki muuttuu, ja tietysti koko perheen kokonaistulojen perusteella pitää katsoa tilanne.
Hoitomaksuista en valitettavasti osaa sanoa. Ilmeisesti ovat laskeneet reilusti niistä ajoista, kun lapset oli päiväkodissa. Mutta muuten tuo vertaus ei oikein toimi. Jos oletat, että mies saisi noin paljon asumistukea niin silloin myös tälle "yh:lle" pitäisi laskea isommat asumismenot ja isompi asumistuki. Jos vuokrat olisivat samat, toinen saisi 500 euroa ja toinen ei mitään. Tällöin tilanne olisi vielä karumpi. Toiselle palkkaa ja asumistukea 1900 ja toiselle palkkaa 2100. Ja silti pienituloisen mielestä se keskituloinen tienaa hänen mielestään todella paljon enemmän. On varaa siihen ja tuohon, kun itse kituuttaa. Näitä on minun lähipiirissä ja kyselin aloituksessa onko muille tuttua.
Asumistuen määrä riippuu tietysti kunnasta myös. Mut esim Helsingissä tonnin vuokra-asuntoon aikuinen+2 lasta ois 245 e 3000 e/kk brutolla, 580 e 2000 e/kk brutolla ja 715 e/kk 1600 e/kk brutolla. Eli toki asumistuki tässä tasaa eroja bruttotuloissa, mut ei kokonaan, ja lisäksi 100 e lisää rahaa on aika eri asia pienillä tuloilla kuin vähän isommilla.
Vähän arvelisin että jos sun mies elättäisi sillä 2100 e/kk netollaan koko perheen yksin, niin teillä ei ois varaa siihen sun tähän. Eli tässä vertailussa tökkii nyt se että oikeasti teidän perheellä on käytössä reippaasti enemmän rahaa kuin mitä sun tuttavalla, koska sä tuot yhteiseen talouteen enemmän rahaa kuin hänen puolisonsa. Olkoonkin että sun miehen ja hänen tilanteensa on tuet mukaan lukien melko sama.
1600 brutto plus asumistuki 715 euroa versus 3000 brutto plus 245 asumistuki tarkoittaa käytännössä sitä, että nettoero on pieni. Minä en nyt ymmärrä, että mistä sinä saat päähäsi noita lukuja? Ensin laskit meidän asumistuen ja nyt sanot, että minä tienaan enemmän kuin hänen puolisonsa. Minä tienaan kyllä reilusti vähemmän kuin kumpikaan heistä.
Vierailija kirjoitti:
Saan soviteltua ansiosidonnaista ja palkkaa kahdesta osa-aikatyöstä. Olen todella kiitollinen tuesta, koska tulotasoni ei ole juurikaan laskenut kokoaikatyöni palkkaan nähden, mutta lisäksi vapaa-aikaa on mukavasti. Ystäväni luulevat minun sinnittelevän pienillä tuloilla osa-aikuisuuden vuoksi, mutta nykyisen työni aloitettuani bruttotuloni ovat olleet 3300-3900 euroa kiitos hyvän ansiosidonnaisen sekä korkeahkon tuntipalkan.
Tuleeko sinulla yli 18 tunnin työviikkoja? Jos tulee, niin ne kerryttää työssäoloehtoa ja kun viikkoja tulee tarpeeksi, päiväraha lasketaan uusiksi. Toivottavasti voit itse vaikuttaa siihen, miten paljon teet tunteja ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
"Keskituloinen" myös maksaa kaiken itse. Nippa nappa sellaista palkkaa saava, jolla jää kaikkien tukien ulkopuolelle, on tiukilla. Et saa asumistukea, toimeentulotukea, maksuhuojennuksia, oikeusapua. Käytännössä voit olla todellinen väliinputoaja esim. oikeusavun kanssa. Tällöin järkevämpää on lopettaa (tai edes vähentää) ansiotöissä käynti ja ilmaista rahaa ja palvelua alkaa saamaan.
Suomessa palkat ovat pienet, vaikka elinkustannukset ovat pilvissä. Juuri siitä johtuu työssäkäyvien katkeruus vuokralla asuvia köyhiä kohtaan, koska näennäisesti tuet voivat olla isot, vaikka suurin osa tuista menisi suoraan vuokranantajalle. Aina unohdetaan se, että muuttotappiokuntia lukuun ottamatta lähes kaikki markkinahintaa maksavat vuokralaiset joutuvat maksamaan tt-tuen perusosastaan osan vuokranantajalleen. Helsingissä sossu hyväksyy korkeintaan noin 700€ vuokran, Turussa raja on 500€. Asumistuella on katto, joka on 80% sallitusta vuokrasta. Juuri siitä syystä Suomessa on asuntosijoittajia, jotka nettoavat tällä bisneksellä ja maksattavat vuokrakämppänsä vuoralaisen saamilla valtion tuilla.
Saksassa ja Itävallassa tällaista kiskontaa on säädelty, joten valtio ei ole jatkuvasti piikki auki siten, että sen pitää syöttää täysin tulottamalle minimisumma (joka on Suomessa n. 500€) ja vuokrantanjalle vähintään sama summa. Suomessa kuvio menee usein niin, että sossu maksaa sen minimivuokran ja asiakas nipistää omista tuistaan satasen vuokranantajalleen.
Vierailija kirjoitti:
Reilu tapa verrata on niin että lasket mitä miehesi saisi tukia _yksinhuoltajana_ palkan päälle. Siitä voidaan sitten päätellä onko ero "mitätön" vai ei. Minulla nettopalkka juuri tuon 1400e, asumistuki 500e, lapsilisät 300e, elatusmaksut 350e. Yht. 2550e.
Miehesi (kuviteltuna kahden lapsen yksinhuoltajana) saisi siis palkkaa 2100e nettona, lapsilisä 300e, minimielarit on 350e. Se tekee 2750e. Ja lapsilisiä + elareita ei oteta asumistuessa huomioon, eli todennäköisesti miehesi saisi myös asumistukea tähän päälle (jos minulla tulot olisi 3000e nettona, saisin vielä 70e asumistukea laskurin mukaan). Eli yhteensä rahaa tulisi 2820e. Sanoisin että kyllä se työnteko vaan kannattaa tässäkin kohtaa keskituloisella, kun vielä otetaan huomioon esim. eläkekertymä ja lomarahat. Se kannattaa myös pienituloisella. Tuollainen liki 300e enemmän kuussa vastaa esim. yhden velattoman auton kuluja (ei bensat), yhtä lomamatkaa vuodessa tai sitten esim. 3600e/vuodessa sijoituksiin jos sen pistää sivuun. Viidessä vuodessa siitä kertyy jo käsiraha omaan asuntoon; ja mm. tässä tulee se pienituloisen ja keskituloisen ero. Pienituloisella tuollaisen käsirahan säästäminen tekee yleensä todella tiukkaa.
Ero olisi sama, koska molemmille tulisi lapsilisät ja elarit. Niitä ei ole otettu huomioon nytkään eli ne tulee vielä tuttavalle tuohon päälle.
Edelleenkään kaikki työttömät ei saa asumistukea, toimeentulotukea tai elareita.
Ainoa oikea tapa verrata käytettävissä olevia tuloja on se, että kaksi täysin samankokoista perhettä asuu samankokoisissa vuokra-asunnoissa, molemmilla täysin sama vuokra. Sitten aletaan katsoa kummalle jää enemmän rahaa käyttöön. Nämä itseään keskituloiseksi tituleeraavat unohtavat sen tosiasian, että niillä oikeasti pienituloisilla ei ole varaa ottaa asuntolainoja tai mitään muutakaan luottoa kovin helposti.
Keskituloinen , joka vinkuu, että pienituloinen saa asumistukea unohtaa sen, että omista valinnoistaan johtuen hänellä jää vähemmän käyttöön. Pienituloiset eivät ota kymmenien/satojen tuhansien eurojen asuntolainoja, koska siihen ei yksinkertaisesti tulot riitä. Oikeasti pienituloisilla ei ole varaa myöskään ylläpitää sitä autoa kovin usein, saatika asua isossa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero olisi sama, koska molemmille tulisi lapsilisät ja elarit. Niitä ei ole otettu huomioon nytkään eli ne tulee vielä tuttavalle tuohon päälle.
??
Minä taas väitän että ap ei taida tajutakaan, mikä on pienituloinen/kuinka pienituloisia työssäkäyviä Suomessa on.. 🤔
Nimim. ennen sossussa töissä ollut
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on huomattavasti isompi tuloinen kuin ap:n mies ja itse olen on/off työsuhteissa, tällä hetkellä taas työtön ennen kuin uusi työputki alkaa. Meillä on velkainen ok-talo, jonka arvo on erittäin pieni syrjäisen sijainnin takia.
Laskin juuri yksi ilta, että jos muutan yksin lasten kanssa ison kaupungin keskustaan uuteen vuokraneliöön, saisin asumistukea niin hyvin että maksettavaksi asumisesta jäisi maksimissaan noin 200 euroa. Saisin myös yh-lapsilisää ja elatustukea, joten käytössä olisi kuukaudesta riippuen keskimäärin yli 500 euroa enemmän kuin nyt. Kokopäivätöihin ei tietenkään kannattaisi mennä, homma menisi heti miinukselle. Ihan hullu juttu! Tosin joutuisin luopumaan ainoasta tämänhetkisestä luksustuotteestani, eli vanhasta autonrähjäkkeestä. Lapset pääsisivät kulkemaan julkisilla harrastuksiin ja lähin ruokakauppakin näkyi olevan vuokratalon naapurissa :)
Tällä hetkellä ostan palkallani tai sovitellulla työttömyyskorvauksella perheelle ruuan yms. muut käyttötuotteet, vaatteet, autoon bensat, lukiokirjat ja koulumatkat ja maksan silloin tällöin erinäisiä laskuja oman rahatilanteen mukaan aina kun voin. Miehen kaikki rahat menevät asuntovelan lyhentämiseen, työmatkakuluihin, autolainan lyhentämiseen, asumiskuluihin (vesi-, sähkö- yms muut). Mitään ei jää säästöön, ei sentin senttiä.
Mitenköhän sinä olet tuon mahtanut laskea? Iso vuokraneliö ison kaupungin keskustassa maksaa varmasti enemmän kuin saamasi asumistuki + 200 euroa. Tiedätkö, että siihen ei lasketa koko vuokraa vaan siinäkin on yläraja. Yh-lapsilisät tulisivat, elatus tulisi mieheltäsi (kuten kai nytkin) ja tuossa tilanteessa maksat kaiken ihan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Jösses, oikeastiko tässä maassa maksetaan tuollaisia asumistukia? Ihan älytöntä! Sitten ihmetellään, miten vuokrat on niin korkeat. Tottakai vuokrataso pidetään tolkuttoman korkeana, koska rahat pystytään lypsämään yhteiskunnalta. Ilmankos keskituloisilla ydinperheillä ei ole mitään mahdollisuuksia asua kaupunkien keskustassa enää oikein missään päin Suomea !
Millä mittarilla Suomessa on korkeat vuokrat? Siis verrattuna muuhun Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Keskituloinen" myös maksaa kaiken itse. Nippa nappa sellaista palkkaa saava, jolla jää kaikkien tukien ulkopuolelle, on tiukilla. Et saa asumistukea, toimeentulotukea, maksuhuojennuksia, oikeusapua. Käytännössä voit olla todellinen väliinputoaja esim. oikeusavun kanssa. Tällöin järkevämpää on lopettaa (tai edes vähentää) ansiotöissä käynti ja ilmaista rahaa ja palvelua alkaa saamaan.
Suomessa palkat ovat pienet, vaikka elinkustannukset ovat pilvissä.
Lähde? Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa. Suomessa on myös ilmainen koulutus ja jokainen voi kouluttautumalla itse vaikuttaa tulotasoonsa. Kyse on lähinnä viitsimisestä ja jos ei ole viitsinyt koulussa kuunnella niin sitten ei luulisi viitsivän valittaakaan.
Tuttava yh. ei käynyt palkkatöissä sen vuoksi, että 38h15min työviikosta jäi n 130 euroa enemmän käteen kuin työttömänä ollessa.
Palkasta kun joutui maksamaan lisäksi kuluja, joita hänellä ei työttömänä ollessa ollut mm. päivähoitomaksun, bussilipun jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa palkat ovat pienet, vaikka elinkustannukset ovat pilvissä.
Lähde? Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa. Suomessa on myös ilmainen koulutus ja jokainen voi kouluttautumalla itse vaikuttaa tulotasoonsa. Kyse on lähinnä viitsimisestä ja jos ei ole viitsinyt koulussa kuunnella niin sitten ei luulisi viitsivän valittaakaan.
Käy Saksassa ruokakaupassa, niin huomaat hintaeron. Tai Englannissa, Ranskassa tai Italiassa. Käy samalla ravintolassa, käytä taksia. Kaikki nämä maksavat Suomessa enemmän kuin muualla, ja alv on tasavero. Kouluttautuminen kannattaa paremmin Saksassa. Lääkäreitä, DI:tä ja juristeja lukuun ottamatta suomalaisten akateemisten palkat ovat eurooppalaisella tasolla todella pienet. 5 vuoden yo-opiskelusta saa satasen tai pari enemmän palkkaa käteen kuin amiksesta valmistunut.
Vuokrista:
https://yle.fi/uutiset/3-10838647
Kerro ihmeessä, että mitä lasken väärin. Jos laskee samassa kaupungissa ja samoilla asumismenoilla niin erotus on tuo. Senhän voi kokeilla laskurilla. 200 euron tuloero on mitätön, jos ajattelee lähipiirin asenteita. Se tasaantuu vielä lisää sillä, että lähipiiri auttaa toista perhettä. En käsitä sitä ajatusta, jonka mukaan miehen palkka on niin hyvä, että meillä riittää rahat vaikka ja mihin. Ja jos haluatte tietää perheiden kokonaistulot niin minun tulot on taas pienemmät kuin tämän perheen miehen. ( vaikka niitä ei asumistukeen lasketakaan)