Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?
Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikälo aloittaja on oikeassa että olen huomannut monen pienituloisen kuvittelevan että keskituloisella (=vähän päälle 3000e/kk) ansaitsevalla olisi jotenkin kauhean paljon rahaa käytössä. Mutta verotus nousee aika reilusti sen jälkeen kun kuukausitulo ylittää 2000e/kk.
Keskituloisella jää siis kuussa käteen vain vähän yli 2000e/kk. Vaikka se on toki enemmän kuin pienituloisilla niin kun siitä maksaa asumisen, päivähoitomaksut (maksimiveloituksen mukaan), auton ja muut pakolliset niin ei se mitään luksuselämää ole. Toki ihan ok mutta ei niin hulppeaa kuin moni ehkä ajattelee.
Juu mutta tuossa näkyy ihmisten suuri ero. Oikeasti pienituloisella on mahdollisimman pieni ja halpa yksiö, monilla ei välttämättä ole lapsiakaan, koska ei ole varaa hankkia, autoakaan ei ole kaikilla ei edes ole ollut varaa hankkia ajokorttia.
Sun elämä on siihen nähden luksusta, koska teillä on kunnon asunto, auto, yms.
Sä et vaan tajua itse millaista todella pienituloisten elämä on.
Mä tolen kohta 40, tienaan yli keskitason, asun työn vuoksi Hgissä. Asun yksiössä jota maksan siihen asti että täytän 60 vuotta, autoon ei todellakaan ole varaa, en juuri matkustele, jälkikasvun hankkiminen ei mahdollista, koska menisi duuni alta (ei virkaa vaan määräyskirjojen ketjutusta jo 10 vuotta) plus ei varaa asua edes tässä nykyisessä yksiössä jos jotain äitiyslomaa miettisi.
Tiedoksi vaan.
Toki jossain periferiassa pärjäisi hyvin, mutta eipä Hgissä alle 100000 vuosituloilla juhlita. Täällä on ihan normaalia, että 2 aikuista + 2 lasta asuu 30-40m2 asunnossa. Maalainen ei muuttaisi 24v täytettyään tuon kokoiseen edes yksin.
Oletko ajatellut koskaan että saat määräaikaisuuksia juuri siksi että työnantaja odottaa että kohta jäät kuitenkin äitiyslomalle? Lapsen/lasten saaminen voisi itse asiassa parantaa tilannettasi koska sitten ajatellaan että et enää jää?
Itselläni kävi ainakin juuri niin että ennen lapsia tuli vain pelkkiä pätkiä mutta kun oli kaksi lasta tehtynä niin kummasti melkein heti napsahti vakivirka. Työnantaja itse asiassa vähän vihjaisi että turvallista valita nainen jolla jo lapset tehtynä kun ei sitten enää tule yllättäviä pitkiä poissaoloja.
Virossa todettiin 3.3.2020 2. koronavirus tartunta.
Postimees:
'Virustartunnan saanut henkilö saapui 29. helmikuuta lennolla Bergamosta Riikaan, ja potilas ajoi lentokentältä Viroon henkilökohtaisilla kuljetusvälineellä. Potilaalla on lieviä oireita ja hän on kotona seurannassa. Terveyslaitoksen tehtävänä on tunnistaa lähikontaktit ja ottaa heihin yhteyttä ja antaa tarvittavat suositukset. Läheisessä kontaktissa olevien terveyttä seurataan aktiivisesti, mikä tarkoittaa, että ihmisten on oltava kotona 14 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan soviteltua ansiosidonnaista ja palkkaa kahdesta osa-aikatyöstä. Olen todella kiitollinen tuesta, koska tulotasoni ei ole juurikaan laskenut kokoaikatyöni palkkaan nähden, mutta lisäksi vapaa-aikaa on mukavasti. Ystäväni luulevat minun sinnittelevän pienillä tuloilla osa-aikuisuuden vuoksi, mutta nykyisen työni aloitettuani bruttotuloni ovat olleet 3300-3900 euroa kiitos hyvän ansiosidonnaisen sekä korkeahkon tuntipalkan.
Tuleeko sinulla yli 18 tunnin työviikkoja? Jos tulee, niin ne kerryttää työssäoloehtoa ja kun viikkoja tulee tarpeeksi, päiväraha lasketaan uusiksi. Toivottavasti voit itse vaikuttaa siihen, miten paljon teet tunteja ja milloin.
Pystyn onneksi osittain vaikuttamaan työtuntieni määrään. Tavoitteenani on saada työssäoloehto täyttymään vuoden sisällä, jolloin ansiosidonnaisen määrää ei lasketa uudelleen. Tuloni joka tapauksessa laskevat hiukan, koska toisesta työstä ei ole enää ollut rahakkaimpia vuoroja tarjolla.
Omasta kokemuksestani osa tuilla elävistä ymmärtää tukiensa määrän ja osa taas ei. Tuttavapiirini yh oli kotona vuosia, sillä hän totesi ettei työssäkäynnistä juuri jää enempää käteen kuin tuista. Maksimoi tuet olemalla kirjoilla eri osoitteessa kuin puolisonsa.
Sen sijaan toinen yh oli sitä mieltä, ettei hän saa yhteiskunnalta kuin työttömyys- ja asumistuen. Unohti tt-tuen, elatustuen, lapsilisän, yh-korotukset, ruoka-avustuksen ja ilmaisen päivähoidon. Toki näistä tuista osan saa myös palkkatöissä ollessa, mutta kyseinen henkilö oli sitä mieltä, että saa tukia vain noin 1000€ kuussa.
Mikä siinäkin muuten on, että moni työttömyystukea nostava ilmoittaa saavansa kuukaudessa sen mitä tilille maksetaan? Eivät ymmärrä, että tuet maksetaan kyllä joka ikiseltä kuukauden arkipäivältä, mutta neljän viikon jaksoissa.
Ei tässä systeemissä mitään järkeä olekaan, kun työssä käymällä tai työttömänä voi ylläpitää lähestulkoon samaa elintasoa... Ja ilmaiseksi kaiken saavat kehtaavat vielä valittaa, miten pa ska yhteiskunta on ja miten huonosti heillä menee. Eivät myöskään viitsi etsiä töitä, kun saman rahan saa sohvalla makaamalla. "Eivät myy vapaa-aikaansa halvalla".
Vääristynyt systeemi, jota käytetään räikeästi hyväksi. No, ensi vaaleissa kokoomus saa yhden äänen täältä lisää. Toivottavasti loppuu tämä hulluus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluiden ostaminen mahdotonta kirjoitti:
Kyllä keskituloinen on nykyään samassa rahallisessa tilanteessa kun pienipalkkainen. Varsinkin jos puhutaan perheellisistä. Kaikesta maksetaan täydet maksut. Lapset kummassakin tuloluokassa harrastavat samat harrastukset maksaja vaan on eri. Eroa edes välttämättä ole lomissa. Kummatkin lomailee sen kerran vuodessa. Toinen tuettuna ja toinen omilla säästöillä. Erona ehkä vapaa-ajan määrä.
Tuettuja lomia ei saa peräkkäisinä vuosina.
Kyllä jotkut saavat.
Ja sinä kadehdit näitä köyhiä?
Tiedän perheen joka saa joka vuosi tuetun loman vaikka perheen isä käy töissä. Jotkut vaan osaavat vetää oikeista naruista. Ei tässäkään asiassa tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus päde.
Tiedätkö mikä taho järjestää nuo tuttavaperheen lomat? Tuettuja lomia on myös ammattiliitoilla, me on käyty niillä. Vai onko perheen lapsilla sairauksia, joiden perusteella he pääsevät tuetulle lomalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä systeemissä mitään järkeä olekaan, kun työssä käymällä tai työttömänä voi ylläpitää lähestulkoon samaa elintasoa... Ja ilmaiseksi kaiken saavat kehtaavat vielä valittaa, miten pa ska yhteiskunta on ja miten huonosti heillä menee. Eivät myöskään viitsi etsiä töitä, kun saman rahan saa sohvalla makaamalla. "Eivät myy vapaa-aikaansa halvalla".
Vääristynyt systeemi, jota käytetään räikeästi hyväksi. No, ensi vaaleissa kokoomus saa yhden äänen täältä lisää. Toivottavasti loppuu tämä hulluus.
Äänestä ihmeessä kokoomusta. Pääset sinäkin sitten työttömäksi ja tekemään entistä palkkatyötäsi työttömyyspäivärahalla. Suurin osa työttömistä haluaa palkkatyötä ja suurin osa työttömistä ei ole missään kannustinloukussa vaikka niin luulet. Toivottavasti yt:t alkaa pian omassa työpaikassasi ja saat potkut.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin Suskin kanssa holokaustia pystyyn! Sairaat ja heikot uuniin! Sulle ei tota empatiaa suotu, mutta voit olla varma, että karmaa sitäkin enemmän. Saasta.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston ”Köyhiä kyykytetään” -huutelu saa verenpaineet nousemaan. Suomessa kun rikkaita ei juuri ole, niin nämä maailman suurimmat tulonsiirrot revitään keskiluokan selkänahasta.
”Työtätekeviä kyykytetään”.
Olisin muuten samaa mieltä ja kannattaisin tukien leikkausta mutta ongelmana on se että työt on pätkiä ja pakollakin joutuu tukien varaan, joten en kannata että tukiin kosketaan :D
Sehän olisi sama kuin omaa hautaa kaivaisi.
Eli jos niitä työoloja ja töitä vain saataisi enemmän.
Oma mieheni on keskituloinen ja tienaa puolet enemmän kuin minä vaikka häneltä lähtee melkoinen siivu veroina, enemmän kuin minulta. Jos minulta otettaisi saman verran niin lopettaisin duunit heti siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma esi-isäni totesikin että tässä käy niin että kapitalistinen luonne kuolee sukupuuttoon tukien varaan mätänemään ja sosialistinen luonne menestyy, kun ei syrjäydy vaan käy töissä vaikka ei taloudellisesti kannattaisikaan.
Kapitalistinen luonne tahtoo laskea vapaa-ajan ja työstä saatavan taloudellisen hyödyn ja tekee vähennyksen. Toteeaa ettei työ kannata.
Ei ihme että meillä on paljon orjatyövoimaa ja vaatimatonta porukkaa tekemään 9e päivä hommia, mutta yritteliäisyyttä ei enää löydy.
Suomea pyöritetään vasemistohenkisten selkänahasta. Samaan aikaan kun oikeiston pojat makailee sohvilla ja räkii kattoon, kun peleiltään kerkeävät.
Kiitos kysymästä, kyllä ymmärrän. KELAn tuet (toimeentulotuki, asumistuki) ovat mukavan avokätiset. Ei tarvitse hikoilla töissä ja rahaa tulee niin paljon, että on varaa maksaa vuokra (asumistuki), lääkkeet (korvataan toimeentulotuesta), hammaslääkäri (korvataan toimeentulotuesta), silmälasit korvataan toimeentulotuesta) ja sen jälkeen jää vielä käteen toimeentulotuen perusosa eli reilut 500e.
Kävin tammikuussa juttelemassa aikuissosiaalityöntekijöiden kanssa. Hämmästyin, miten sieltä tyrkytettiin rahaa. Sanoivat, että "Laita nyt kaikki hakemukset menemään, kun sulla on oikeus niihin etuuksiin."
Kiitos, hurmaavat sosiaalityöntekijät. Hyvin avuliaita ja kannustavia naisia.
Mitä olen kuullut jenkeiltä niin jos tänne tulisivat niin eivät menisi töihin vaan jäisivät tukien varaan.
Heistä on ihan hullua että jotkut käy Suomessa töissä. Pitävät ihan kommareina.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksestani osa tuilla elävistä ymmärtää tukiensa määrän ja osa taas ei. Tuttavapiirini yh oli kotona vuosia, sillä hän totesi ettei työssäkäynnistä juuri jää enempää käteen kuin tuista. Maksimoi tuet olemalla kirjoilla eri osoitteessa kuin puolisonsa.
Sen sijaan toinen yh oli sitä mieltä, ettei hän saa yhteiskunnalta kuin työttömyys- ja asumistuen. Unohti tt-tuen, elatustuen, lapsilisän, yh-korotukset, ruoka-avustuksen ja ilmaisen päivähoidon. Toki näistä tuista osan saa myös palkkatöissä ollessa, mutta kyseinen henkilö oli sitä mieltä, että saa tukia vain noin 1000€ kuussa.
Mikä siinäkin muuten on, että moni työttömyystukea nostava ilmoittaa saavansa kuukaudessa sen mitä tilille maksetaan? Eivät ymmärrä, että tuet maksetaan kyllä joka ikiseltä kuukauden arkipäivältä, mutta neljän viikon jaksoissa.
Täysin samaa mieltä, sitten jos tällainen "ei-ymmärtävä" YH on vielä sen luonteinen, että osaa kupata eläkeläisvanhemmiltaan lisärahat... Siinä on sivullisena aika vaikea pitää suunsa kiinni (vaikka pakko tietysti on), kun isovanhempi valittelee lapsensa työttömyyttä ja että "autammehan me tietysti kun PirjoLiisa niin tiukoilla on". Samalla itse tietää että PirjoLiisa ei ole yhden yhtä työpaikkaa vuosiin edes hakenut ja on juuri menossa mummin rahoilla ostamaan lapselle kasan vaatteita
Tienatessani hyvin, kyllä, minua ärsytti kun pienituloinen, täydentäviä tukia nostava kaveri ehdotteli yhteisiä matkoja ja muita rahareikiä. Ei minulla jäänyt niin paljon verojen jälkeen että olisin voinut lähteä mihin vain.
Oli myös rasittavaa selittää pienituloiselle, että kun verokarhu vie melkein puolet, se todella tarkoittaa sitä että periaatteessa kaikki ennen juhannusta tullut palkka menee veroihin ja vasta loppuvuosi tulee itselle. Pienituloisen veroprosentti voi olla jotain 7, ja silti hän kokee sen suurena.
Mutta nämä on näitä. Suurituloisilla on sitten joskus isompi eläke. Pienituloisilla voi nyt olla suhteessa hyvin käyttörahaa mutta sitten joskus ihan mitätön eläke.
Tärkeintä on, että jotenkin täällä toimeen tullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse saan palkkaa käteen 1800e plus lapsilisät 200e, eli käytössä oleva raha on 2000e. Tuttu Työtön yh äiti aina valittaa miten on pienituloinen, hän saa työttömyysrahaa 700e, sossusta harkinnanvaraista toiset 700e, lapsilisät 200e, elatustuet 2 lapsesta 350e, asumistukea 500e. PLUS sossu maksaa heidän lääkkeet, lääkärilaskut ja lapsille harrastuksen. Tietysti nyös ilmainen päiväkoti vaikka äiti on kotona. On se niin tiukkaa.
Et sitten saa lapsista keltään elatusmaksuja?
Vähän ohiksena, että ei kaikki eronneet saa elatusmaksuja. Minulla ja exällä on lapsen yhteishuoltajuus ja viikko/viikko-systeemi. Palkat suurin piirtein samaa tasoa, exällä jonkin verran parempi (mutta hänellä jo uusi perhe, joskaan ei yhteisiä uusia lapsia, mutta joka otettaisiin varmaankin laskelmissa silti huomioon) eikä kumpikaan maksa toiselle mitään. YH-korotettu lapsilisä n. 150 €/kk tulee yhdessä hallitsemallemme tilille, ja sillä maksetaan lapsen harrastuskulut ja muut suuremmat hankinnat. Molemmat vastaavat lapsen elatuksesta "omilla viikoillaan" ja maksavat itse lomamatkat ja kaiken sentyyppisen toiminnan. Onneksi lapsella ei kovin hintavia harrastuksia ole, ja esim. vaatteita ostetaan järkevään hintaan alennusmyynneistä jne.
Ymmärrän täysin AP:n pointin tässä aloituksessa. Itse kuulun kai alempaan keskituloluokkaan n. 2100 euron nettotuloillani. Tähän tulee päälle siis tavallaan puolet lapsilisästä. Mitään muita tukia en tietenkään saa. En toki valitakaan, mutta onhan tässä aikamoisia kuluja maksettavaksi yksin asuvana lapsen huoltajana. Oma auto on käytännössä pakollinen, jos haluan ehtiä nähdä lastakin iltaisin tai ylipäänsä suoriutua pidemmistä työreissuista vähänkään kunnialla. Työmatkakuluja en voi verotuksessa vähentää, koska PERIAATTEESSA olisi mahdollista käyttää myös julkisia, ja omavastuu on niin korkea ettei julkisten kk-kortista enää jäisi vähennettävää veroihin. Töissä pitää olla riittävän edustavat vaatteet, mutta hiuksille ei onneksi tarvitse tehdä mitään kummempaa, kun ne ovat luonnostaan ihan ok. Asuntolainan korkotukivähennys on nykyään niin pieni, ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä enää. Yksin pitää maksaa asuntolaina ja vastike, kaikki vakuutukset, autoverot ja muut auton kulut, sähköt, omat vakavasta perussairaudesta aiheutuvat lääkäri- ja lääkekulut, ihan kaikki. Kyllä te tiedätte. Mistään maksuista ei näillä tuloilla saa huojennuksia. Olen lähtöisin köyhistä oloista, joten järkevä rahankäyttö on onneksi perua jo lapsuudenkodista. Muuten saisikin ehkä olla ihmettelemässä rahojen riittävyyttä.
Korostan, etten missään nimessä valita tilanteestani. Ja valintojahan nämä suureksi osaksi ovat. Mutta ihan oikeasti tiedän monta "pienituloista" ikivalittajaa, joiden tulotaso kaikkine tukineen lähentelee omaani ja silti jaksetaan joka ikisessä tilanteessa korostaa, miten pienituloisia tässä maassa vain potkitaan päähän ja mihinkään ei ole i-ki-nä varaa ja ja ja... Kyllä tämä veroprogressio pitää huolen siitä, etten minäkään herroiksi elele näillä huimilla palkkatuloillani, ja tämä on se pointti, jota monet periaatteessa pienempituloiset eivät millään näytä hoksaavan.
Kannattaa pitää mies tyytyväisenä sitten, niin voit tulevaisuudessakin olla ylpeä miehesi tienaamista rahoista. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse saan palkkaa käteen 1800e plus lapsilisät 200e, eli käytössä oleva raha on 2000e. Tuttu Työtön yh äiti aina valittaa miten on pienituloinen, hän saa työttömyysrahaa 700e, sossusta harkinnanvaraista toiset 700e, lapsilisät 200e, elatustuet 2 lapsesta 350e, asumistukea 500e. PLUS sossu maksaa heidän lääkkeet, lääkärilaskut ja lapsille harrastuksen. Tietysti nyös ilmainen päiväkoti vaikka äiti on kotona. On se niin tiukkaa.
Vähän ohiksena, että ei kaikki eronneet saa elatusmaksuja. Minulla ja exällä on lapsen yhteishuoltajuus ja viikko/viikko-systeemi. Palkat suurin piirtein samaa tasoa, exällä jonkin verran parempi (mutta hänellä jo uusi perhe, joskaan ei yhteisiä uusia lapsia, mutta joka otettaisiin varmaankin laskelmissa silti huomioon) eikä kumpikaan maksa toiselle mitään. YH-korotettu lapsilisä n. 150 €/kk tulee yhdessä hallitsemallemme tilille, ja sillä maksetaan lapsen harrastuskulut ja muut suuremmat hankinnat. Molemmat vastaavat lapsen elatuksesta "omilla viikoillaan" ja maksavat itse lomamatkat ja kaiken sentyyppisen toiminnan. Onneksi lapsella ei kovin hintavia harrastuksia ole, ja esim. vaatteita ostetaan järkevään hintaan alennusmyynneistä jne.
Ymmärrän täysin AP:n pointin tässä aloituksessa. Itse kuulun kai alempaan keskituloluokkaan n. 2100 euron nettotuloillani. Tähän tulee päälle siis tavallaan puolet lapsilisästä. Mitään muita tukia en tietenkään saa. En toki valitakaan, mutta onhan tässä aikamoisia kuluja maksettavaksi yksin asuvana lapsen huoltajana. Oma auto on käytännössä pakollinen, jos haluan ehtiä nähdä lastakin iltaisin tai ylipäänsä suoriutua pidemmistä työreissuista vähänkään kunnialla. Työmatkakuluja en voi verotuksessa vähentää, koska PERIAATTEESSA olisi mahdollista käyttää myös julkisia, ja omavastuu on niin korkea ettei julkisten kk-kortista enää jäisi vähennettävää veroihin. Töissä pitää olla riittävän edustavat vaatteet, mutta hiuksille ei onneksi tarvitse tehdä mitään kummempaa, kun ne ovat luonnostaan ihan ok. Asuntolainan korkotukivähennys on nykyään niin pieni, ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä enää. Yksin pitää maksaa asuntolaina ja vastike, kaikki vakuutukset, autoverot ja muut auton kulut, sähköt, omat vakavasta perussairaudesta aiheutuvat lääkäri- ja lääkekulut, ihan kaikki. Kyllä te tiedätte. Mistään maksuista ei näillä tuloilla saa huojennuksia. Olen lähtöisin köyhistä oloista, joten järkevä rahankäyttö on onneksi perua jo lapsuudenkodista. Muuten saisikin ehkä olla ihmettelemässä rahojen riittävyyttä.
Korostan, etten missään nimessä valita tilanteestani. Ja valintojahan nämä suureksi osaksi ovat. Mutta ihan oikeasti tiedän monta "pienituloista" ikivalittajaa, joiden tulotaso kaikkine tukineen lähentelee omaani ja silti jaksetaan joka ikisessä tilanteessa korostaa, miten pienituloisia tässä maassa vain potkitaan päähän ja mihinkään ei ole i-ki-nä varaa ja ja ja... Kyllä tämä veroprogressio pitää huolen siitä, etten minäkään herroiksi elele näillä huimilla palkkatuloillani, ja tämä on se pointti, jota monet periaatteessa pienempituloiset eivät millään näytä hoksaavan.
Mistä maksuista et saa huojennuksia, mistä pienempituloinen työssäkäyvä saa? Minulle ei tule mieleen kuin lasten päivähoitomaksu tai iltapäiväkerhon maksu, ja ainakin ekasta mainitusta saat huojennuksia tuolla palkalla (3200 euron brutolla hoitomaksu olisi reilun 100e/kk täysipäiväisestä hoidosta). Itse olen pienituloinen työssäkäyvä, enkä minäkään saa huojennuksia mistään "muista maksuista". Ei saa ruokaa kaupasta halvemmalla, ei pääse halvemmalla lääkäriin, ei saa halvemmalla lasten vaatteita, en saa halvempaa bussilippua. Jne. Ihan saman maksan kaikesta kuin sinäkin. Enkä todellakaan saa mitään toimeentulotukea.
Ja eikai kukaan kuvittele että 3000 euron brutolla voisi "elellä herroiksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä maksuista et saa huojennuksia, mistä pienempituloinen työssäkäyvä saa? Minulle ei tule mieleen kuin lasten päivähoitomaksu tai iltapäiväkerhon maksu, ja ainakin ekasta mainitusta saat huojennuksia tuolla palkalla (3200 euron brutolla hoitomaksu olisi reilun 100e/kk täysipäiväisestä hoidosta). Itse olen pienituloinen työssäkäyvä, enkä minäkään saa huojennuksia mistään "muista maksuista". Ei saa ruokaa kaupasta halvemmalla, ei pääse halvemmalla lääkäriin, ei saa halvemmalla lasten vaatteita, en saa halvempaa bussilippua. Jne. Ihan saman maksan kaikesta kuin sinäkin. Enkä todellakaan saa mitään toimeentulotukea.
Ja eikai kukaan kuvittele että 3000 euron brutolla voisi "elellä herroiksi".
Lähinnä ajattelin tukia saavien maksuhuojennuksia (juuri se päivähoitomaksu, jota tosin itse en enää joudu maksamaan, terveyskeskusmaksut, monissa paikoissa alennetut hinnat työttömille ym.). Ja toden totta, monikin kuvittelee, että 3000 € bruttopalkkatuloilla elämä on hyvinkin leveää, niin hassulta kuin se omaan korvaan kuulostaakin.
Tiedän perheen joka saa joka vuosi tuetun loman vaikka perheen isä käy töissä. Jotkut vaan osaavat vetää oikeista naruista. Ei tässäkään asiassa tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus päde.