Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?

Vierailija
03.03.2020 |

Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?

Kommentit (276)

Vierailija
161/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää palkasta käteen 1800, josta maksan itse vuokran 920 euroa,

Bussiliput 130 euroa

Ruoat 300-400 /kk

Puhelin 40 kk

Vakuutukset/ sähköt yms 60-80 kk

Ei Tuu tukia

? Miksi sekoitat tahallaan asioita? Tässä puhuttiin niistä joilla on lapsia. Eri asia asustella sinkkuna. Pointti on se ettei yksinhuoltajan kannata mennä töihin kun yhteenlasketut tuet ovat palkan verran.

Ärsyttää kaltaisesi trollit jotka sotkevat keskustelua joko tahallaan tai muuten vain.

Pointti on kun ei ne ole saman verran. Myös lomarahat jää saamatta, kuten kaikki muut työnantajan tarjoamat edut. Ja eläkkeen kertymisestä en edes aloita! Toki jokainen voi jäädä kotiin lasten kanssa tukien varaan, jos kuvittelee elävänsä sillä jotenkin yhtä kivasti kuin palkalla.

Elarit ja lapsilisät tulee yh:lle ihan samalla periaatteella, olit sitten töissä tai et. Eli työssäkäyvä saa nekin siihen palkan päälle vielä.

T. Yh joka tuossa kertoi tienaavansa bruttona 1300e ^^

Vierailija
162/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussiliput 130 euroa

Ruoat 300-400 /kk

Puhelin 40 kk

Ei Tuu tukia

? Miksi sekoitat tahallaan asioita? Tässä puhuttiin niistä joilla on lapsia. Eri asia asustella sinkkuna. Pointti on se ettei yksinhuoltajan kannata mennä töihin kun yhteenlasketut tuet ovat palkan verran.

Ärsyttää kaltaisesi trollit jotka sotkevat keskustelua joko tahallaan tai muuten vain.

Minä taas en ymmärrä sinun kaltaisia trolleja ja tarkoituksella haluat syyllistää ja loukata yksinhuoltajia, joista suurin osa on työelämässä ja ne lapsetkin kasvavat, jolloin lapsilisät päättyvät 17v ja elatustuet 18v.

Ensisijainen tuki työkykyiselle on työttömyys peruspäiväraha n. 700€/kk ja toimeentulotuki on se viimeinen tukimuoto, kun kaikki muut on käytetty ja siinä huomioidaan jopa kummien antamat synttärilahjarahat

Ja ihanko oikeasti kuvittelet työttömyyden olevan oma valinta tai päätös? Ei ole, vaan siitä päättävät muut. Ja jos et ota töitä vastaan, tukien maksaminen loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palveluiden ostaminen mahdotonta kirjoitti:

Kyllä keskituloinen on nykyään samassa rahallisessa tilanteessa kun pienipalkkainen. Varsinkin jos puhutaan perheellisistä. Kaikesta maksetaan täydet maksut. Lapset kummassakin tuloluokassa harrastavat samat harrastukset maksaja vaan on eri. Eroa edes välttämättä ole lomissa. Kummatkin lomailee sen kerran vuodessa. Toinen tuettuna ja toinen omilla säästöillä. Erona ehkä vapaa-ajan määrä.

Tuettuja lomia ei saa peräkkäisinä vuosina.

Kyllä jotkut saavat.

Vierailija
164/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä keskituloinen on nykyään samassa rahallisessa tilanteessa kun pienipalkkainen. Varsinkin jos puhutaan perheellisistä. Kaikesta maksetaan täydet maksut. Lapset kummassakin tuloluokassa harrastavat samat harrastukset maksaja vaan on eri. Eroa edes välttämättä ole lomissa. Kummatkin lomailee sen kerran vuodessa. Toinen tuettuna ja toinen omilla säästöillä. Erona ehkä vapaa-ajan määrä.

Kyllä jotkut saavat.

Tämä palsta se on pettämätön.

Köyhät kadehtivat toista köyhää.

Vierailija
165/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut saavat.

Ja sinä kadehdit näitä köyhiä?

Vierailija
166/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on, juteltiin joskus kaverin kanssa joka tienasi 2500, minä 1800, meillä niin erilaiset veroprosentit että käteen jää hänellä vain vähän enemmän.

En kyllä puhuisi raha-asioista enää noiden kanssa jotka ihmettelee ja vänkää ja vaikuttaa kateellisilta. Ei se kuulu heille mitä tienaatte. Kokeilkoot itse parempipalkkaista työtä

Vierailija
167/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut saavat.

Jos sinä olet saanut, niin kerro miten sen teit? Valehtelitko hakemuksessa?

Vierailija
168/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei nyt ihan selvinnyt ap:n pointti. Onko tämä töihin mennyt tuttava jolla brutto 1400 ja asumistuki 500 yh? Ja ap:lla kuitenkin omat tulot ja miehen tulot? Koska jos ap:lla on tuloja, ei se teidän perheen netto ole 2100 e vaan ap:n tulot PLUS 2100e. Eli hiukan eri kuin tuttavan 1900 (plus elarit? Yh-korotus)?

Toki monia tukia saa kivasti etenkin jos on lapsia, mut jos tulovertailuja alkaa tekemään, pitäisi katsoa kokonaisuutta eli kaikkia perheeseen tulevia tuloja.

Vierailija
169/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa työpaikassa työntekijöille työnantaja tarjoaa työterveyshuollon, joillain jopa erikoislääkärille pääsyn tarvittaessa. Se on ilmainen ja iso etu. Omalla paikkakunnalla jokaisesta julkisen puolen lääkärikäynnistä joutuu maksamaan.

Lisäksi moni työnantaja tarjoaa työntekijöille tuettua ruokailua tai lounasseteleitä. Liikunta-ja kulttuurisetelit ovat yleisiä myös.

Vierailija
170/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opiskelin sain noin 350€ asumistukea, 200€ opintotukea ja osa-aikatöistä 350€/kk. Vuokra, netti ja vesi kimppakämpässä oli n. 450€/kk. Pavuilla, soijarouheella ja makaronilla paljolti elelin, jos piti välillä ostaa esim lääkkeitä yllättäen niin tili näytti loppukuusta nollaa. 

Kuka keskituloinen tienaa palkkatöissä 900€/kk? 

Eiköhän lähes kaikki tällä palstalla kirjoittavat ole joskus olleet opiskelijoita ja eläneet opintotuilla.

Vierailija
171/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses, oikeastiko tässä maassa maksetaan tuollaisia asumistukia? Ihan älytöntä! Sitten ihmetellään, miten vuokrat on niin korkeat. Tottakai vuokrataso pidetään tolkuttoman korkeana, koska rahat pystytään lypsämään yhteiskunnalta. Ilmankos keskituloisilla ydinperheillä ei ole mitään mahdollisuuksia asua kaupunkien keskustassa enää oikein missään päin Suomea !

Vierailija
172/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussiliput 130 euroa

Ruoat 300-400 /kk

Puhelin 40 kk

Ei Tuu tukia

Sulla on yksinelävälle järkyttävät kulut!

Vierailija
173/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei nyt ihan selvinnyt ap:n pointti. Onko tämä töihin mennyt tuttava jolla brutto 1400 ja asumistuki 500 yh? Ja ap:lla kuitenkin omat tulot ja miehen tulot? Koska jos ap:lla on tuloja, ei se teidän perheen netto ole 2100 e vaan ap:n tulot PLUS 2100e. Eli hiukan eri kuin tuttavan 1900 (plus elarit? Yh-korotus)?

Toki monia tukia saa kivasti etenkin jos on lapsia, mut jos tulovertailuja alkaa tekemään, pitäisi katsoa kokonaisuutta eli kaikkia perheeseen tulevia tuloja.

Ihan tämä kaikki selviää, kun luet ketjun

En jaksa toistaa montaa kertaa. Ja tämä esittämäni esimerkki on vain yksi monista "pienituloisista".

Vierailija
174/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen enkä todellakaan saa mitään tukia. Nettoan 1400 e/kk täystuntisesta komivuorotyöstä. Mutta koska mieheni nettoaa 1700 e/kk, asumistukeni lakkautettiin kokonaan.

En sanoisi olevani keskituloinen, kun tulot ylittävän köyhyysrajan jollain parilla sadalla.

Tämä on oma kokemuksenikin ajoilta jolloin olin varsin pienituloinen, ja siitä on kuitenkin aikaa ja väittäisin että esim kymmenen vuotta sitten tukia jaeltiin avokätisemmin kuin nykyään.

Olisiko ap:n kaveri jonkinsortin sossutukihuijari, jos saa asumistukea jollain n. parin tonnin bruttotuloilla?

M/39

Vierailija
175/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan matematiikka kertoo, kuinka paljon ihmisellä on rahaa käytössä. Vähän=pienituloinen, paljon=suurituloinen.

Ap on väärässä. Pienituloisella on vähemmän rahaa käytössään kuin muilla.

Vierailija
176/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jösses, oikeastiko tässä maassa maksetaan tuollaisia asumistukia? Ihan älytöntä! Sitten ihmetellään, miten vuokrat on niin korkeat. Tottakai vuokrataso pidetään tolkuttoman korkeana, koska rahat pystytään lypsämään yhteiskunnalta. Ilmankos keskituloisilla ydinperheillä ei ole mitään mahdollisuuksia asua kaupunkien keskustassa enää oikein missään päin Suomea !

Sieltä pese taas kateellista aivopierua työttömien kadehtijalta.

Vierailija
177/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 1400 nettoa on pienituloista niin asiathan ovat suomessa ihan hyvin.

Vierailija
178/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap unohti laskelmastaan kokonaan omat tulot. Aikamoista pötyä siis.

Vierailija
179/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen enkä todellakaan saa mitään tukia. Nettoan 1400 e/kk täystuntisesta komivuorotyöstä. Mutta koska mieheni nettoaa 1700 e/kk, asumistukeni lakkautettiin kokonaan.

En sanoisi olevani keskituloinen, kun tulot ylittävän köyhyysrajan jollain parilla sadalla.

Tämä on oma kokemuksenikin ajoilta jolloin olin varsin pienituloinen, ja siitä on kuitenkin aikaa ja väittäisin että esim kymmenen vuotta sitten tukia jaeltiin avokätisemmin kuin nykyään.

Olisiko ap:n kaveri jonkinsortin sossutukihuijari, jos saa asumistukea jollain n. parin tonnin bruttotuloilla?

M/39

Ensinnäkin, sossu ei maksa asumistukea. Niin kuin aiemmin sanoin. Kokeilkaa Kelan laskureita ja yllättykää. Pari, kolme muksua ja vuokra vaikka 800 niin parin tonnin brutolla saa hyvinkin asumistuke. Toisekseen, 1400 euron nettoon ei tarvitse olla parin tonnin bruttoa.

Vierailija
180/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap unohti laskelmastaan kokonaan omat tulot. Aikamoista pötyä siis.

Kyllä ne ketjusta löytyy. Toisekseen, miten minun tulot muuttaa sen tosiasian, että yhteiskunnassamme keskituloinen tai vähän alle sen ei saa juurikaan enempää kuin pienituloinen työläinen, jolla muksuja? Voi saada jopa enemmän, jos pääsee toimeentulotuelle. Minusta on omituista miten ihmiset sulkevat silmänsä tältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä