Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronahamstrausta bongattu!!

Vierailija
02.03.2020 |

Kaupoissa alkaa olemaan tyhjillään mm. kertakäyttöhanska, uht maito, kauramaito, lähdevesi -hyllyt! WC paperikin vähissä. Isoissa kaupoissa hyllyjä poikkeuksellisen tyhjinä. Mitä muuta olette huomanneet? Oletko itse jo hamstrannut?

Kommentit (280)

Vierailija
181/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan. Ostin jo nyt lastin hyvin säilyvää ruokaa, jonka normaalisti ostaisin vasta toukokuussa, kun mennään mökille ensimmäisen kerran talven jälkeen. Jos karanteeni ei iske, niin nää pöperöt tulee joka tapauksessa käyttöön mökillä. Onko tämä hamstrausta? Vaiko ennakoivaa lomasuunnittelua?

Vierailija
182/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Tänään kävin kaupassa ja ihan täysiltä hyllyt näyttivät. Niitä käsidesejäkin oli ihan reilusti.

Missä? Olen pari viikkoa etsinyt käsidesejä, desifiointipyyhkeitä jne ja kaikki loppu. Yhdestä apteekista löysin pari käsidesiä. Lisäksi käsipaperit oli loppu useasta kaupasta tai oli vain pari jäljellä.261

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opin hamstraamisen taidon kun olin yhteistaloudessa tuhlaavaisen ex miehen kanssa. Rahapäivänä maksoin ensin ne laskut, joissa oli mun nimi, sitten ostin ruokaa kaappeihin ja pakastimeen seuraavaan rahapäivään asti, sitten nostin käteistä tuoretavaroita varten loppukuuksi ja sukan varteen ja lopuilla maksoin miehen nimellä olleet laskut ja viimeiset killingit sai mies tuhlata.

Siitä on jäänyt päälle kotivaran pitäminen, joka tulee ihan jo luonnostaan sen enempää miettimättä.

Nykyään jokainen saa käyttää itse omat rahansa mihin haluaa, joskus muinoin kun naiset eivät juuri käyneet töissä vaan olivat koko ikänsä kotiäitejä niin kun mies tienasi rahat talouteen antoi mies naiselle jonkin verran talousrahaa. Mutta en ole ikinä kuullut että mies joutuisi tyyymään joihinkin armokillinkeihin mitä nainen hänelle suo, ainakaan jos mies on ne rahat omalla työllään tienannut. Onhan se toki mahdollista että mies on koko ikänsä kotona eikä käy töissä ja nainen tienaa rahat talouteen ja antaa miehelle vähän kolikkoja jos niitä jää laskujen maksun jälkeen yli.

Itse muistan kun vanhemmillani oli ja on yhteiset rahat kun äiti kiukkusi isälle hänen mentyään äijäporukassa ostamaan tuopin olutta pubissa, äiti raivosi ettei enää kanna Tallinnasta olutta kun kerran tuolla lailla tuhlataan. Ja varakkaita vakinaisissa töissä olevia molemmat, omakotitalo, matkavene, auto yms. oli. Tuota kun joskus teininä kuuntelin että isä ei saa itse päättää mihin itse tienaamansa rahat käyttää päätin että en ainakaan itse koskaan missään tilanteessa suostu mihinkään yhteisiin rahoihin vaan ostan omilla rahoillani mitä itse haluan, juon oluet pubissa, ostan vaikka moottoripyörän tai mitä nyt mieleen tulee.

Kun samassa taloudessa on kaksi matalapalkkaista, joista toinen edes jotenkin älyää rahan arvon ja toinen törsää kuin viimeistä päivää niin jos meinaa tärkeät laskut maksaa, pitää katon pään päällä ja syödä myös kaksi viikkoa ennen rahapäivää, niin näin se nyt vaan menee, että jos pakollisten jälkeen jää vaan killinkejä niin sitten voi törsätä vain killinkejä. Silloin ei voi juoda oluita pubissa tai ostaa moottoripyörää, laittaa satoja euroja rahapelikoneeseen, lähteä kaverin kanssa Tallinnaan tai mitä nyt mieleen juolahtaa. Koska ei se nyt vaan mene niin, että vaimo maksaa omistaan kahden ihmisen asumisen ja ruoat ja mies törsää kaikki omat rahat miten lystää.

Vierailija
184/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos kaupoissa ei hamstrata ämpäreitä! Niistä vasta tulisikin tappelu!

Ei tarvi hamstrata ämpäreitä kun kyseessä ei oo norovirus.

Vierailija
185/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin ainakin rehellisesti myöntää että olen yksi hamstraajista. Työpaikalla minua pilkattiin siitä ihan avoimesti. Suosittelin muitakin varautumaan. Mutta uskovat niin lujasti virkamiehiin. Ovat mielestäni liian rauhallisia ja huolettomia tilanteesta!

Asia on kuitenkin niin että ne lähteet mitä minä olen seurannut jo pidemmän aikaa antavat aihetta varautua. Se ei ole panikointia, vaan päinvastoin vastuullisuutta.

Kaapit ovat täynnä. Velvollisuuteni on pitää rakkaistani ja lähimmäisistäni huolta. Siinä ei paljon paina se, mitä muut ajattelevat. Yritin kertoa asiallisesti miksi varaudun mutta huumoriksi vetivät vain.

Kehotan muitakin varautumaan. Nyt tarvitaan rationaalista ajattelua.

Miksi ainoastaan koronaa pelkäävät ovat niitä rationaalisesti ajattelevia?

Vierailija
186/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin ainakin rehellisesti myöntää että olen yksi hamstraajista. Työpaikalla minua pilkattiin siitä ihan avoimesti. Suosittelin muitakin varautumaan. Mutta uskovat niin lujasti virkamiehiin. Ovat mielestäni liian rauhallisia ja huolettomia tilanteesta!

Asia on kuitenkin niin että ne lähteet mitä minä olen seurannut jo pidemmän aikaa antavat aihetta varautua. Se ei ole panikointia, vaan päinvastoin vastuullisuutta.

Kaapit ovat täynnä. Velvollisuuteni on pitää rakkaistani ja lähimmäisistäni huolta. Siinä ei paljon paina se, mitä muut ajattelevat. Yritin kertoa asiallisesti miksi varaudun mutta huumoriksi vetivät vain.

Kehotan muitakin varautumaan. Nyt tarvitaan rationaalista ajattelua.

Kerrotko meille muillekin mitä lähteesi ovat paljastaneet ja mitä kaikkea kotivaraasi kuuluu?

Lähteeni paljastavat lähinnä sen, että tauti on todella tarttuva ja se kuormittaa yhteiskunnan sairaaloita todella paljon.

Huolestuttaviakin tietoja löytyy runsaasti mutta ongelma on todenperäisyyden varmistaminen. Joka tapauksessa suuri ongelma on yhä se että tämä on niin tuntematon uusi tuttavuus.

Kotivaraani kuuluu:

Makaronia,muusijauhetta,riisiä, säilykkeitä,herneitä, papuja, kaikkea mikä säilyy pitkään. Myös mausteita on ettei tarvitse ihan mautonta ruokaa syödä. On lihasäilykkeitä yms.

Desinfiointiin on viinaa.

Käsidesiä ja paperia yms tarvikkeita runsaasti.

Kaikenlaista pientä tarviketta löytyy myös.

Laskennallisesti perheemme elää pelkästään ruokavarannolla noin 2 kuukautta tarvittaessa.

Vierailija
187/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka ei ole huomannut mitään erikoista? Taidatte kuvitella. Kyllähän jotkut hyllyt välillä on tyhjillään. Niin vain käy.

No et ole. Tulin juuri Prismasta, ei siellä näkynyt hamstraavia ihmisiä, hyllyt olivat täynnä tavaraa. Ihmettelen kyllä, miksi ihmiset ostavat joukolla niitä hengityssuojaimia, kukaan ei näytä niitä täällä edes käyttävän. Toki eipä niistä olisi hyötyäkään. Harmi niiden puolesta, jotka suojaimia oikeasti tarvitsisivat.

Yllättävän vähän oli kaupassa muutenkin maanantaiksi porukkaa, liekö osa sitten jo linnoittautunut jonnekin perunakellariin. Sellon Prismassa kävin.

En näe, että tästä viruksesta olisi tulossa mitenkään suuri ongelma Suomessa. Turhaa hysteriaa. Vaikka jonkinlainen kotivara onkin tietysti ihan hyvä olla olemassa.

Sano tämä 1kk päästä silloin kun Suomi on Italian tilanteessa. 50% vaatisi sairaalahoitoa ja 10% tehohoitoa. Ja niihin ei mahdu. Silloin kuolleisuus nousee jonnekin 10-20% kuten Hubeissa. Eli tämä on vaan hysteriaa semmonen "flunssa" johon 10% kuolee.

Kuukausi sitten vouhotettiin jo toisessa ketjussa tätä samaa laulua. Että ”katsotaan vaan kuukauden päästä, sitten ei enää virnuilla”. En usko, että Suomessa tavarat ja ruoat loppuvat kaupoista kesken. Se on Tietysti sääli, että hengityssuojaimet loppuvat niiltä, joilla olisi niille ihan oikeasti käyttöä. Nyt jonkun varustautujan komerossa makaa suojia varmaan satamäärin, ja ihan turhaan, kun niitä ei edes käytetä. Tämä survivalismi on tässä yhteydessä mennyt jotenkin liian pitkälle. Mutta kun on paniikki, niin sitten on.

Ei vaan selkeästi sanottiin, että talvilomat ovat Suoessa 3-portaiset ja tilanne nähdään noin kuukauden päästä siitä kun KOLMANNET lomalaiset ovat palanneet. Koska itämisaika on pisimmillään 27 päivää. Nythän on ilmeisesti vasta ensimmäisestä lomaportaasta 7 sairastunutta, että kyllä se siitä koko ajan kasvaa ja pohjoisemmaksi siirtyy :)

Vierailija
188/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka ei ole huomannut mitään erikoista? Taidatte kuvitella. Kyllähän jotkut hyllyt välillä on tyhjillään. Niin vain käy.

No et ole. Tulin juuri Prismasta, ei siellä näkynyt hamstraavia ihmisiä, hyllyt olivat täynnä tavaraa. Ihmettelen kyllä, miksi ihmiset ostavat joukolla niitä hengityssuojaimia, kukaan ei näytä niitä täällä edes käyttävän. Toki eipä niistä olisi hyötyäkään. Harmi niiden puolesta, jotka suojaimia oikeasti tarvitsisivat.

Yllättävän vähän oli kaupassa muutenkin maanantaiksi porukkaa, liekö osa sitten jo linnoittautunut jonnekin perunakellariin. Sellon Prismassa kävin.

En näe, että tästä viruksesta olisi tulossa mitenkään suuri ongelma Suomessa. Turhaa hysteriaa. Vaikka jonkinlainen kotivara onkin tietysti ihan hyvä olla olemassa.

Sano tämä 1kk päästä silloin kun Suomi on Italian tilanteessa. 50% vaatisi sairaalahoitoa ja 10% tehohoitoa. Ja niihin ei mahdu. Silloin kuolleisuus nousee jonnekin 10-20% kuten Hubeissa. Eli tämä on vaan hysteriaa semmonen "flunssa" johon 10% kuolee.

Kuukausi sitten vouhotettiin jo toisessa ketjussa tätä samaa laulua. Että ”katsotaan vaan kuukauden päästä, sitten ei enää virnuilla”. En usko, että Suomessa tavarat ja ruoat loppuvat kaupoista kesken. Se on Tietysti sääli, että hengityssuojaimet loppuvat niiltä, joilla olisi niille ihan oikeasti käyttöä. Nyt jonkun varustautujan komerossa makaa suojia varmaan satamäärin, ja ihan turhaan, kun niitä ei edes käytetä. Tämä survivalismi on tässä yhteydessä mennyt jotenkin liian pitkälle. Mutta kun on paniikki, niin sitten on.

Ei vaan selkeästi sanottiin, että talvilomat ovat Suoessa 3-portaiset ja tilanne nähdään noin kuukauden päästä siitä kun KOLMANNET lomalaiset ovat palanneet. Koska itämisaika on pisimmillään 27 päivää. Nythän on ilmeisesti vasta ensimmäisestä lomaportaasta 7 sairastunutta, että kyllä se siitä koko ajan kasvaa ja pohjoisemmaksi siirtyy :)

iinus kiinalainen tammikuulta eli 6.

Vierailija
189/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, että suusuojaita käyttäjäkin bongattu! Tästä se lähtee! Suomalaiset alkavat oppia, että viranomaisiin ei kannata luottaa. Kohta me käytetään kaikki suusuojaimia vaikka thl miten kieltäisi. Ähäskutti!

Vierailija
190/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaako nämä hengityssuojat pisaratartunnoilta silloinkin kun joku yskii sua päin :D siis MILTÄ ne suojaa! Ai siltä, että sun suuhun/nenään ei pääse taudinaiheuttajaa? Okei, entäs silmät?

Uimalasit?

Vierailija
191/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ananaata säilykkeenä on hankittu ja sukulettia sekä hiudaleita kaura- ja neljän viljan sellaisia. Pitäiskö olla myös feiryä (viheriää omenantuoksuista)?

Voihan fittu. Onko saiputtaakin?

Vierailija
192/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoholahden Citymarketissa pastakastikkeet loppumassa. Tyhjää hyllyä näkyy sillä osastolla. Intian pata-ainekset oli myös kaikki hamstrattu ja Italian pataa menee valtavasti. Kävin siellä eilen ja tänään.

Vierailija
193/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Tänään kävin kaupassa ja ihan täysiltä hyllyt näyttivät. Niitä käsidesejäkin oli ihan reilusti.

Missä? Olen pari viikkoa etsinyt käsidesejä, desifiointipyyhkeitä jne ja kaikki loppu. Yhdestä apteekista löysin pari käsidesiä. Lisäksi käsipaperit oli loppu useasta kaupasta tai oli vain pari jäljellä.261

Esim yliopiston apteekin nettikauppa koivunhajuista löytyy, sekä YA kösihuuhdetta isompi pullo ainakin juuri nyt vielä tällä hetkellä.

Vierailija
194/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaako nämä hengityssuojat pisaratartunnoilta silloinkin kun joku yskii sua päin :D siis MILTÄ ne suojaa! Ai siltä, että sun suuhun/nenään ei pääse taudinaiheuttajaa? Okei, entäs silmät?

Uimalasit?

Uimalasit, hengitysmaski, kommandopipo ja kaikki jesarilla yhteen?

Vierailija
195/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tauti se oli liikkeellä kun ostin lakanoita varuiksi. No, ei niitä tarvittu. Ei tullut se tauti meillepäin.

Oliskohan sikaflunssa ollut kun ajattelin, että on sitten vaihtolakanoita kun perhe kuumeessa hikoilee.

Hyvähän se on elämässä pienesti varustautua mutta eiköhän meillä kaupoissa ruoka riitä vielä pitkään.

Vierailija
196/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsidesit on loppu ne ei ole ainoa vaihtoehto: käsiä voi desinfioida/pestä muillakin alkoholia sisältävillä tuotteilla kuten vaikka kasvojenpesuaineet, shampoot jne.

Vierailija
197/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensaa kanistereihin 5 x 20 litraa koska öljyä ei löydy Suomesta. Kiva ajaa autoa sitten joskus jos todella tarvitsee. Myös moottorisahaa varten koska polttopuut.

Vierailija
198/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomissa kaupan edustaja kertoi syyksi toimitusvaikeudet. Että siinä teille hamstrausta.

Vierailija
199/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käsidesit on loppu ne ei ole ainoa vaihtoehto: käsiä voi desinfioida/pestä muillakin alkoholia sisältävillä tuotteilla kuten vaikka kasvojenpesuaineet, shampoot jne.

No ei voi. Shampoiden ja naamanpoistolitkujen alkoholipitoisuus ei riitä. Älä myöskään pyyhi kaukosäätimiä vauvojen kosteuspyyhkeillä.

Vierailija
200/280 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos kaupoissa ei hamstrata ämpäreitä! Niistä vasta tulisikin tappelu!

Ehkä enemmän SHTF-varautumista kuin varsinaisesti karanteenijuttuja, mutta tuollainen tavallinen kannella varustettu 10l ämpäri on yksi tärkeimmistä tavaroista. Sopii täydellisesti esim. talousveden noutamiseen sekä säilöntään ja toimii tarvittaessa vaikka vessana, mielellään jätesäkillä ja kuorikkeella/kissanhiekalla tuunattuna.

Ei kannata todellakaan väheksyä ämpäriä!