Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronahamstrausta bongattu!!

Vierailija
02.03.2020 |

Kaupoissa alkaa olemaan tyhjillään mm. kertakäyttöhanska, uht maito, kauramaito, lähdevesi -hyllyt! WC paperikin vähissä. Isoissa kaupoissa hyllyjä poikkeuksellisen tyhjinä. Mitä muuta olette huomanneet? Oletko itse jo hamstrannut?

Kommentit (280)

Vierailija
261/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kannata panikoida tai lisätä itse itselleen sitä pelkoa. Mutta silti on hyvä olla fiksu ja varautua edes jonkin verran mahdollisen tartunnan takia jos ei sitten itse pääse kauppaan tai muuta vastaavaa. Mutta tätäkin tärkeämpää on ihmiset muistakaa se KÄSIENPESU SAIPPUALLA! Oletko muistanut tänään pestä käsiäsi kunnolla?

Vierailija
262/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä koronahysteriaa lukiessa tuli mieleeni, että tämä virus taitaapi olla hyväosaisten vitsaus: matkustellaan ja liikutaan, tavataan paljon ihmisiä, on kontakteja. Ei köyhät, pysytään kotosalla, korkeintaan mökkeillään.

Sama tuli mulle mieleen. Mietin, että yksi isoin ammattiryhmä joka tätä virusta levittää, on lääkärit. On varaa reissata, töissä hirvee määrä ihmiskontakteja ja ammattikunnan yleinen vitsaus tulla sairaana töihin. Näin lääkärinä itse mietin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
264/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomit lopussa! Tai siis oli jotain pikkukokoja.

Vierailija
265/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomit lopussa! Tai siis oli jotain pikkukokoja.

Koronakaranteeni ratkaisuksi syntyvyyden nostamiseksi? 😂

Vierailija
266/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona tai ei Koronaa, kyllä kotona kannattaa olla miniminä se viikon hätävara ruoka. En nimittäin tule ikinä unohtamaan miten vuosia sitten olin 39.5 asteen kuumeessa ja yskässä pahan influenssan takia. Pelkkä pikku lenkki koirien kanssa meinasi olla ylitse pääsemätön. Normisti 10 min lenkki venyi yli 45 minuutin mittaiseksi kun pysyi nippa nappa tolpillaan ja pystyi kävelemään vain "sipsutellen".

Ja ei, minulla ei ollut ketään joka olisi pystynyt tulemaan auttamaan kun asuin toisessa kaupungissa opiskelujen takia.

Vierailija
267/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmaritin melkein kaikki meidän käsidesit kun niitä oli kertynyt ärsyttävän monta. Olinpa pöljä.

Vierailija
268/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta hamstrata. Jos sattuisin joutumaan karanteeniin - mikä on hyvin epätodennäköistä näin työttömänä kun on hyvin vähän ihmiskontakteja - niin minulla olisi kyllä läheisiä, jotka voisivat käydä puolestani kaupassa ja tuoda ostokset kotioveni taakse. 

En ole kyllä muidenkaan huomannut hamstraavan, kaupassa on ollut ihan normimeno. Käsidesitilannetta en ole kyllä tarkistanut, ainoa koronaan liittyvä juttu oli itsepalvelupisteille ilmestyneet käsidesit (jota ainakaan vieressäni asioinut ei käyttänyt, itse käytin koska mieluummin tietysti liian varovainen kuin hutiloiden edistää  viruksen leviämistä).

Vierailija
269/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te hamstraajille naurajat:

Ymmärrättekö, että joidenkin lähipiirissä on vakavasti sairaita ja riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä? Esimerkiksi vakavasti sairaita lapsia, syöpäsairaita, autoimmuunisairauksia, jne. Kaikilla ei ole myöskään lähipiiriä auttamassa sairastaessa, joten kotivaraa pitää varata sairastelunkin tai muun rajoitteen vuoksi, jottei tarvitse mennä huonokuntoisena kauppaan. Joillakin voi itsellään olla leikkauksia ja toimenpiteitä edessä. Joku voi työskennellä myös tällaisten henkilöiden kanssa.

Joku ihmetteli, miksi hamstrata "jo nyt". No siksi, etteivät kaikki voi hamstrata yhtäaikaa. On parempi että osa porukasta hankkii tarvikkeensa ensin, silloin muutkin saa niitä tarvikkeita myöhemmin.

Me ostettiin jo kiruginmaskit tammikuussa, koska läheisellä oli sydänleikkaus edessä ja meillä oli mahdollisesti Kiinasta saapuvan kontaktin kautta tartuntariski. Eikä ne muutkaan tartunnat hyvää tee. Nyt on ylipäätään paljon tauteja liikkeellä, ei liity pelkästään koronaan tämä ihmisten suojautuminen.

Kukaan ei häviä sillä mitään, että varaa kotiin ruokaa ja tarvikkeita. Koska tahansa voi tulla mikä tahansa valtakunnan kriisi tai vähintään se päivä kun ei halua lähteä kauppaan. Onko teillä muka kaapit täysin tyhjinä? Mulla on aina hätävaramuonaa (keittoja, välipaloja, korppuja ym) kuivakaapissa just vatsatautien, flunssien, kovien pakkasten vuoksi ja muiden yllättävien tilanteiden varalle. En tosiaan lähde vatsataudissa tai kovassa lenssussa kauppaan eikä kenenkään pitäisi. Ylipäätään pyrin varomaan muidem tartuttamista.

Itse en voi ymmärtää "se on vain flunssa/vatsatauti"-ihmisiä. Mulla on kuollutkin läheinen influenssaan kauan sitten. Meni samalla myös hänen huonetoverinsa.

Itselleni taas eivät kaikki antibiootit käy ja olen ollut jälkitaudeissa paljon.

Vierailija
270/280 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja teidän kanssanne. Maailmassa on miljardeja tarttuvia viruksia ja kaiken maailman tauteja. 🙄 Ei se muutaman vesipullon ja pastapussin ostaminen teitä pelasta. 😁 Suomi ei mene kiinni eikä kaupunkeja pistetä karanteeniin. Turha lietsoa itseään paniikkiin nyt, on niitä pahempiakin sairauksia ollut.

Korina on ikävä kyllä pahin sairaus, mitä meidän elinaikanamme on levinnyt näin laajalti. Sen kuolleisuusprosentti on ollut viime tutkimuksissa yli 3%. (Vrt kausi-influenssassa 0,1%)

Sars, lintuinfluennsa ja ebola ovat olleet sairastuneille tappavampia, mutta merkittävästi heikommin leviäviä. Koronasta taas asiantuntijat arvioivat, että 60% maailman väestöstä saa sen vuoden loppuun mennessä.

Preppaukseen - ostin peruslääkkeitä ja kotiin vähän säilyvää extraa normaalikaupankäyntien yhteydessä. Sellaista helppoa ruokaa, jota voi syödä näkemättä suurta vaivaa, jos on todella sairas olo ja 39 asteen kuume ja vaikea hengittää. Tyyliin valmiskeittoja.

Kyllä - korina on pahinta.

Ja lopussa kuuluu vain... korinaa.

Norjalainen silmälääkäri tartutti aika monia. Häneltä oli kielletty testit, vaikka oireet ilmestyivät italianmatkan jälkeen. Pyysi päästä, mutta ei. Norja mogas pahoin. Lääkäri ehti tavata n. 100 hlöä parissa työpäivässä.

Itselläni on aina hätävaraa pariksi vkoksi, miksei olisi.

Pakasteessa + tonnari, pasta, suklaa, kahvi, mineraalivesi...

Vierailija
271/280 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä nuo ohjeistukset vaihtelee eri tavalla kuin täällä kun muissa maissa.  Se on mikä ihmetyttää.Tuolla Espanjassa se yksi hoteli on karanteenissa tai siis turistit. Olisi mielenkiintoista laitettaisiinko täällä esim hotelin asiakkaat karanteenin.Lääkärit aluksi vähätteli tätä koronaa ,mutta taisivat yllättyä miten paljon täälläkin se leviää.

Vierailija
272/280 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tästä - menee aika huimaksi tuo touhu. Itselläni pitäisi tänään hakea kaupasta täydennystä ruokakaappiin, wok-vihanneksia ja nuudeleita. Kissoillekin pitää ruokaa hakea.  Ostan niitä yleensä isomman satsin kerralla - ne kun säilyvät hyvin. Voi olla, että pääsen tähän koronahamstraajien ryhmään, vaikka luulin, etten ole :D

273/280 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsidesi ei kai toimi viiruksiin kovinkaan hyvin

Vierailija
274/280 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täydentänyt kotivaraa sen verran että ainakin viikko pitäisi pärjätä vaikka ei kauppaan kykenisi tai joutuisi karanteeniin.

Käytännössä olen ostanut jokaisella kauppareissulla vähän enemmän kuin tavallisesti. Yhdellä kauppareissulla olen ostanut esimerkiksi ylimääräisen kaurahiutalepakkauksen ja kasvimaitoa ja toisella pakkaukseen vessapaperia ja pari pakastepitsaa. Nämä siis normaalien ostosten lisäksi.

Käsidesiä ja saippuaakin olen ostanut parilla kauppareissulla. Olen myös käynyt kaupassa tavallista useammin ja ostanut särkylääkettä useampana päivänä.

Olen myös ostanut herkkuja sillä ajatuksella, että ei ole sitten niin kurjaa jos joutuu karanteeniin. Ja jos ei joudu niin voi pitää vaikka koronabileet sitten kun tämä kaikki on ohi.

En osaa sanoa onko tuo hamstraamista. Jollakin tasolla varmaan on, mutta en koe siitä huonoa omaatuntoa.

Vierailija
275/280 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tästä - menee aika huimaksi tuo touhu. Itselläni pitäisi tänään hakea kaupasta täydennystä ruokakaappiin, wok-vihanneksia ja nuudeleita. Kissoillekin pitää ruokaa hakea.  Ostan niitä yleensä isomman satsin kerralla - ne kun säilyvät hyvin. Voi olla, että pääsen tähän koronahamstraajien ryhmään, vaikka luulin, etten ole :D

Samoja tunteita minulla.

Viime viikolla ostin ihan normaalisti vessapaperia. Ostan sitä aina ison pakkauksen kerralla eikä se yleensä tunnu mitenkään oudolta. Viime viikolla vessapaperin ostamisesta tuli ihan hamstraaja-vibat ja maksaessa tuntui että kassa katsoi oudosti 😆

Tänään kävin ostamassa kertakäyttöhanskoja ison pakkauksen apteekista ja jouduin selittämään miksi minulle ei riitä pieni, viiden parin pakkaus. No ei se riitä kun tatvitsen hanskoja ihan tavallisia kotitöitä tehdessä. Jäi vähän sellainen olo että farmaseutti ei ihan uskonut vaikka myikin sen pakkauksen minulle. Se tuntui nololta.

Suklaata kyllä hamstrasin ja niin näytti tekevän moni muukin. Vaihtoehdot olivat tänään vähissä. Kaikki suosikkini olivat jo loppuneet.

Vierailija
276/280 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli olo kuin hamstraajalla, kun kävin tekemässä kolmen päivän ruokaostokset kolmen hengen perheelle.

Eli parin viikon ostosten tekoon tarvitsisi useamman ostoskärryn ja vielä työntäjätkin niille. Huhhuh. Pitäiskö kauppojen rekrytä hamstrausapulaisia asiakkaille?

Hamstrausapulaisia on ainakin joillakin k-kaupoilla ja s-ryhmän kaupoilla.

Homma toimii siten, että netissä valitsee ostokset ja kertoo milloin tulee hakemaan. Joissakin kaupoissa ostokset tuodaan asiakkaan autoon ja joissakin pitää hakea noutopisteestä. Meidän lähikaupassa tuovat autoon. Pitää vaan laittaa tekstari että olen nyt paikalla.

Joillakin kaupoilla on myös kotiinkuljetus.

Vierailija
277/280 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hamstrata vettä? Eikö se ole niin pahassa tilanteessa sama kuin hakee järvestä ja keittää? Vai joka viikkoko te hankitte uudet vesivarat kotiin? Tuskin syksyllä enää innostaa käyttää nyt hankittuja...?

Heh.

Meillä on 5 km lähimmälle järvelle ja se on jäässä. Kairan kanssa saisi mennä vedenhakuhommiin. Ei ehkä mikään pieni urakka jos sattuu kipeänä olemaan.

Lumesta en alkaisi vettä sulattelemaan ellei olisi ihan pakko. Lumi ei ole kovin puhdasta eikä siitä puhdasta saa edes keittämällä. Tilaamalla varmaan saisi hyvää vettä, mutta siinä on aika iso työ eikä sitä välttämättä jaksa tehdä jos on kipeänä.

Helpommalla pääsee jos ostaa pari pulloa vettä.

Vierailija
278/280 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätin selvästi kaupassa huomiota, kun ostoskärryssä tomaattimurskaa useampi purkki ja pastaakin muutama pussi. Osin paikkasin kotikuivamuonakaappia, osin lähipäivän syömisiä mm. tomaattikeitto ja chilipapupata. Normisti pidän kotona kaapissa valinnanvaraa esim. pastan osalta ja varautunut, jos ei kykene tai huvita mennä kauppaan jääkaapin tyhjentyessä.

Vierailija
279/280 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsidesi on loppu kaikkialta. Parista apteekista ja muutamista marketeista etsin eilen ja tänään. Loppu.

Hyvin oli vielä Prismassa käsidesiä.

Vierailija
280/280 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumesta en alkaisi vettä sulattelemaan ellei olisi ihan pakko. Lumi ei ole kovin puhdasta eikä siitä puhdasta saa edes keittämällä. Tilaamalla varmaan saisi hyvää vettä, mutta siinä on aika iso työ eikä sitä välttämättä jaksa tehdä jos on kipeänä.

Helpommalla pääsee jos ostaa pari pulloa vettä.

Ainakin vielä 60-luvulla oli kovina talvina ihan yleistä sulattaa lumesta talousvedet maaseudulla, jos kaivo jäätyi. Kyllä siitä vaan keittäessä ainakin vaaratonta tulee ja koskaan pentuna ei tullut mitään, vaikka lunta vedettiin naamaan joka talvi litroja. Toisaalta on täysin utopistista olettaa, että hanavesi tässä maassa katkaistaisiin jonkun virustaudin takia.