Koronahamstrausta bongattu!!
Kaupoissa alkaa olemaan tyhjillään mm. kertakäyttöhanska, uht maito, kauramaito, lähdevesi -hyllyt! WC paperikin vähissä. Isoissa kaupoissa hyllyjä poikkeuksellisen tyhjinä. Mitä muuta olette huomanneet? Oletko itse jo hamstrannut?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä hysteriaa mikä suomalaisiin aina iskee. Jos on vaikka lakko että kaupat on päivän kiinni, niin kansa haalii tavaraa kuin sota olisi juuri julistettu ja kohta jaeltaisiin säännöstelykuponkeja. Ihan oikeesti joku käppänen pariskunta ei vaan tarvitse jättikärrillistä ruokaa viikossa, eikä kuole jos parina päivänä joutuiskin elämään puurolla. Ja toi vessapaperi... Ei se mikään ripuli ole. Ainainen vessapaperin ja veden haalinta. No, onpahan sitten taas varastot täynnä ja sitä käytellään kunnes iskee se seuraava paniikki ja kuin sopulilauma rynnätään vessapaperin ja makaronipussin perään.
"Ei se mikään ripuli ole." Repesin tälle jostain syystä ihan hulluna 😂😂😂👍 ...ja vaikka olisikin, niin ei varmaan Suomesta vessapaperi olisi se, mikä ekana kaupoista loppuu... 😂
Vierailija kirjoitti:
Pientä pälyilyä ollut ilmassa. Ihmiset katselevat toisia siihen malliin, että ei kai tuolla tai tuolla ole koronaa! Yskiviä mennään karkuun...tai ainakin minä menin!
Ihan oikein - yskivää, kipeää ihmistä pitää vältellä eli mennä kauemmaksi. Samaa teen itse kun käymme kaupassa. Nyt mietimme, että emme mene pariin viikkoon kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
yritän metsästää klassisia brunbergin "suukkoja" afrikkalaiskuvituksella. Alkavat olla kohta superharvinaisia kun kukkahatut tykkää että liian arveluttavia ne kuvat. Jatkossa siis Porvoon kansallismaisemaa ihaillaan kun suu on täynnä suklaapäällysteistä vaahtopalloa.
#yhyy
Minä opin hamstraamisen taidon kun olin yhteistaloudessa tuhlaavaisen ex miehen kanssa. Rahapäivänä maksoin ensin ne laskut, joissa oli mun nimi, sitten ostin ruokaa kaappeihin ja pakastimeen seuraavaan rahapäivään asti, sitten nostin käteistä tuoretavaroita varten loppukuuksi ja sukan varteen ja lopuilla maksoin miehen nimellä olleet laskut ja viimeiset killingit sai mies tuhlata.
Siitä on jäänyt päälle kotivaran pitäminen, joka tulee ihan jo luonnostaan sen enempää miettimättä.
Höpöhöpö. Tänään kävin kaupassa ja ihan täysiltä hyllyt näyttivät. Niitä käsidesejäkin oli ihan reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan pirulainen on hamstrannut apteekista kaikki peräpukamavoiteet? Pitääkö Scheriproct Neo ostaa jatkossa mustasta pörssistä? Että kiitti vaan.
Mulla on paketillinen. Myyn viidelläkympillä.
Syyllinen löytyi! :)
Ainakin Tampereella Lielahden Prismassa oli ihan normaali valikoima vessa- ja talouspapereita, eikä näyttänyt olevan mistään erityisesti pulaa.
Opiskelijabudjetilla hamstraus ei oikein kannata. Ostetaan varalle vasta kun tiedetään varmasti, että kaupat sulkevat. Tosin ostin ylimääräisen leivän ja laitoin pakkaseen, se nyt ei paljon maksanut.
Olin tänään Prismassa. Ostin 5 kestokassillista tavaraa, joka on meidän perheelle ihan normimäärä. Ostokset maksoi reilu 200e. Yleensä kun käyn saman setin ostamassa niin ei kukaan mitään ihmettele, näkevät vain suurperheen äidin viikko-ostoksillaan, mutta tänään todellakin tuntui, että moni tuijotti ja varmasti ajatteli minun olevan hamstraus-reissulla. Enkä edes asu Helsingissä.
Käytiin tänään Viikin Prismassa ja hyllyt olivat siellä ihmeen tyhjiä. Yhdellä vanhemmalla miehellä näin siellä suu-nenäsuojan.
Helsingin metrossa on ollut nyt parin viikon ajan huomattavasti vähemmän porukkaa aamun ruuhka-aikana. Ehkä hupiajelijat ja vapaapäivän viettäjät ovat jääneet kotiin ainakin ja useampi tekee töitä etänä (?).
Vierailija kirjoitti:
Kösidesiä ilmestynyt prisman Pikakassoille!
Kiitos vinkistä.
T: Puliukko Tenu
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään vessapaperia, talouspaperia, siteitä, säilykepapuja ja jotain kuiva-aineita. En ollut hamstraamassa, mutta pari ihmistä kääntyi katsomaan kärryni sisältöä. :D
Noin yleisesti hamstrausilmiö ei näkynyt täällä Keski-Suomen korkeudella. Luomupavut, Valion Barista-kauramaito ja käyttämäni sidemerkki oli kyllä loppuneet. Muuten oli hyllyt täynnä.
Minäkin ostin tänään wc- ja talouspaperia. Lisäksi ostin jauhoja, kananmunia, hilloa, pastaa ja pastakastiketta. Oliiviöljyäkin hamstrasin litran pullon. Kukaan ei kääntynyt mun kärryäni tuijottelemaan. Vainoharhaisia tässä ketjussa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin löytää nettikaupoista ja jopa hoito/kauneusalan tukuista suusuojia/maskeja, kaikki loppu.
Yhdessä paikassa oli 50kpl hintaan 100e, kun normaalisti sama määrä maksaa 5,90e, en ostanut.Siis MIKSI ihmeessä 😂😂😂😂
Te hullut, jotka hamstraatte hengityssuojat, viette ne terveydenhoitoalan ammattilaisiltä, eikä ne teitä edes pelasta 😂😂
Ne suojaa vähän saasteilta ja pölyltä, ei tod. Virukselta. 😂😂 Äly hoi älä jätä ❤️
Ei ne lääkärit ja hoitajat niitä suojia Prismasta käy ostamassa. Kyllä heillä on ihan työpaikalla oikeat suojat.
Samoilta tehtailta ne maskit tulee kauppoihin ja sairaaloihin ja kyllä ne on oikeasti loppumassa, kun porukka hampstaraa niitä kaupoista.
Maskeja on kahdenlaisia: yhteen suuntaan ja kahteen suuntaan toimivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, joka ei ole huomannut mitään erikoista? Taidatte kuvitella. Kyllähän jotkut hyllyt välillä on tyhjillään. Niin vain käy.
No et ole. Tulin juuri Prismasta, ei siellä näkynyt hamstraavia ihmisiä, hyllyt olivat täynnä tavaraa. Ihmettelen kyllä, miksi ihmiset ostavat joukolla niitä hengityssuojaimia, kukaan ei näytä niitä täällä edes käyttävän. Toki eipä niistä olisi hyötyäkään. Harmi niiden puolesta, jotka suojaimia oikeasti tarvitsisivat.
Yllättävän vähän oli kaupassa muutenkin maanantaiksi porukkaa, liekö osa sitten jo linnoittautunut jonnekin perunakellariin. Sellon Prismassa kävin.
En näe, että tästä viruksesta olisi tulossa mitenkään suuri ongelma Suomessa. Turhaa hysteriaa. Vaikka jonkinlainen kotivara onkin tietysti ihan hyvä olla olemassa.
Sano tämä 1kk päästä silloin kun Suomi on Italian tilanteessa. 50% vaatisi sairaalahoitoa ja 10% tehohoitoa. Ja niihin ei mahdu. Silloin kuolleisuus nousee jonnekin 10-20% kuten Hubeissa. Eli tämä on vaan hysteriaa semmonen "flunssa" johon 10% kuolee.
::::::::::D ei jumalauta...
Vahvat D-vitamiinit loppu.
https://vitamindwiki.com/COVID-19+Coronavirus+can+most+likely+be+fought…
Vierailija kirjoitti:
Minä opin hamstraamisen taidon kun olin yhteistaloudessa tuhlaavaisen ex miehen kanssa. Rahapäivänä maksoin ensin ne laskut, joissa oli mun nimi, sitten ostin ruokaa kaappeihin ja pakastimeen seuraavaan rahapäivään asti, sitten nostin käteistä tuoretavaroita varten loppukuuksi ja sukan varteen ja lopuilla maksoin miehen nimellä olleet laskut ja viimeiset killingit sai mies tuhlata.
Siitä on jäänyt päälle kotivaran pitäminen, joka tulee ihan jo luonnostaan sen enempää miettimättä.
Nykyään jokainen saa käyttää itse omat rahansa mihin haluaa, joskus muinoin kun naiset eivät juuri käyneet töissä vaan olivat koko ikänsä kotiäitejä niin kun mies tienasi rahat talouteen antoi mies naiselle jonkin verran talousrahaa. Mutta en ole ikinä kuullut että mies joutuisi tyyymään joihinkin armokillinkeihin mitä nainen hänelle suo, ainakaan jos mies on ne rahat omalla työllään tienannut. Onhan se toki mahdollista että mies on koko ikänsä kotona eikä käy töissä ja nainen tienaa rahat talouteen ja antaa miehelle vähän kolikkoja jos niitä jää laskujen maksun jälkeen yli.
Itse muistan kun vanhemmillani oli ja on yhteiset rahat kun äiti kiukkusi isälle hänen mentyään äijäporukassa ostamaan tuopin olutta pubissa, äiti raivosi ettei enää kanna Tallinnasta olutta kun kerran tuolla lailla tuhlataan. Ja varakkaita vakinaisissa töissä olevia molemmat, omakotitalo, matkavene, auto yms. oli. Tuota kun joskus teininä kuuntelin että isä ei saa itse päättää mihin itse tienaamansa rahat käyttää päätin että en ainakaan itse koskaan missään tilanteessa suostu mihinkään yhteisiin rahoihin vaan ostan omilla rahoillani mitä itse haluan, juon oluet pubissa, ostan vaikka moottoripyörän tai mitä nyt mieleen tulee.
Minä voin ainakin rehellisesti myöntää että olen yksi hamstraajista. Työpaikalla minua pilkattiin siitä ihan avoimesti. Suosittelin muitakin varautumaan. Mutta uskovat niin lujasti virkamiehiin. Ovat mielestäni liian rauhallisia ja huolettomia tilanteesta!
Asia on kuitenkin niin että ne lähteet mitä minä olen seurannut jo pidemmän aikaa antavat aihetta varautua. Se ei ole panikointia, vaan päinvastoin vastuullisuutta.
Kaapit ovat täynnä. Velvollisuuteni on pitää rakkaistani ja lähimmäisistäni huolta. Siinä ei paljon paina se, mitä muut ajattelevat. Yritin kertoa asiallisesti miksi varaudun mutta huumoriksi vetivät vain.
Kehotan muitakin varautumaan. Nyt tarvitaan rationaalista ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt yhtään hengityssuojainta kenenkään naamalla, kaupassa ihan tavallinen meno tänään, eikä tästä kukaan edes paljoa puhu normiarjessa. Ketä ne hullut hamstraajat sitten on? Onko ne jo maskeineen mökin perunakellarissa jyrsimässä vuoden kotivaraporkkanoitaan?
Täällä yksi hamsteri ilmottautuu.
Maskeja on vähän varastossa siltä varalta että epäilen itsellä tartuntaa = suojaan toisia ja toisaalta jos perheenjäsenellä epäillään tartuntaa niin suojataan meitä muita. Vielä ei ole käytössä (tarvittaessa vien sitten vaikka mukanani sairaalaan, jos sieltä uhkaa loppua...)
Ruokaa olen hamstrannut siten, että voin viedä isohkot varastot isovanhemmille (tai jos he tulevat meille 'suojaan' niin löytyy niitä perunoita ja piimää... meidän ruokavalio kun on heidän mielestään "outo" sekä yhden lapsen erityisruokavalion mukaista murkinaa - ja toki meillä perheelle aina yhtä jos toista jemmassa, nyt vähän suurempi satsi.
Lisäksi olen hankkinut muutaman uuden legosetin, palapelejä, askartelujuttuja, kiinnostavia kirjoja, erilaista ajanvietettä ettei talon seinät heti rupeaisi kaatumaan niskaan.
Ja käteistä, jos pitää anella joku hakemaan kaupasta jotain niin saa aina maksettua.
Mutta olennaista on, että sellaisia juttuja, mitkä käytetään joka tapauksessa...
Vierailija kirjoitti:
Minä voin ainakin rehellisesti myöntää että olen yksi hamstraajista. Työpaikalla minua pilkattiin siitä ihan avoimesti. Suosittelin muitakin varautumaan. Mutta uskovat niin lujasti virkamiehiin. Ovat mielestäni liian rauhallisia ja huolettomia tilanteesta!
Asia on kuitenkin niin että ne lähteet mitä minä olen seurannut jo pidemmän aikaa antavat aihetta varautua. Se ei ole panikointia, vaan päinvastoin vastuullisuutta.
Kaapit ovat täynnä. Velvollisuuteni on pitää rakkaistani ja lähimmäisistäni huolta. Siinä ei paljon paina se, mitä muut ajattelevat. Yritin kertoa asiallisesti miksi varaudun mutta huumoriksi vetivät vain.
Kehotan muitakin varautumaan. Nyt tarvitaan rationaalista ajattelua.
Kerrotko meille muillekin mitä lähteesi ovat paljastaneet ja mitä kaikkea kotivaraasi kuuluu?
Mulla on paketillinen. Myyn viidelläkympillä.