Koronahamstrausta bongattu!!
Kaupoissa alkaa olemaan tyhjillään mm. kertakäyttöhanska, uht maito, kauramaito, lähdevesi -hyllyt! WC paperikin vähissä. Isoissa kaupoissa hyllyjä poikkeuksellisen tyhjinä. Mitä muuta olette huomanneet? Oletko itse jo hamstrannut?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Pientä pälyilyä ollut ilmassa. Ihmiset katselevat toisia siihen malliin, että ei kai tuolla tai tuolla ole koronaa! Yskiviä mennään karkuun...tai ainakin minä menin!
Haha, kävin just yks päivä lääkärissä ihan kontrollikäynnillä, satuin aivastaa siinä odotellessani, hihaan toki, niin pieni porukka siinä käytävällä katsoi mua jännittyneenä :D
Mut joo, asiaan. Itse työskentelen kaupan kassalla ja tätä hamstraamista näkee siinä ihan tarpeeksi. Joku tais ostaa tässä pari päivää sit sardiinit hyllystä tyhjäks, tuli ihan laatikoiden kans kassalle. Samalla pariskunnalla oli vettä älyttömästi, kaikenlaisia pasta-aineksia ja helvetisti pakasteruokaa. Kysyivät sitten vielä, että satunko tietää koska käsidesiä tulee lisää. No enpä tiennyt, ohjasin infoon kysymään. Kuulin, kun vaimo sanoi miehelleen, että niitähän vois sit varata samalla ainakin kymmenen pulloa. Seleeevä.
Vierailija kirjoitti:
Mut kuinka hirveen pitkäksi aikaa pitäisi olla se kotivara? Oon niin ahdistunut ettei elämästä tahdo tulla mitään :’(
Mielestäni erittäin vakavan pandemian aikaan tulisi selvitä yhden talven ylitse kotivaralla. Sulanmaan aikaan tulisi olla valmius kotipuutarhaan, kalastukseen ja marjojen sekä sienten keruuseen, jolloin kotivaraa ei tarvitse muutoin kuin suolan osalta kuluttaa. Eli Lokakuusta Toukokuulle, 8 kuukautta.
Koronassa on se hyvä puoli, että jospa normiflunssat/vatsataudit yms vähenee kun ihmiset ei lähde kipeenä kauppoihin kun kotona on lääkevarastot/vararuokaa. On se kumma, että vasta kunnon pöpö saa ihmiset tajuamaan ihan perusjutut😒Sama käsien pesussa..ehkä ihmiset oikeesti nyt pesee niitä käsiä.
Ajattelin huomenna aamulla käydä hamstraamassa kaapit ja pakastimen täyteen, sekä viiniä. Eristäydyn pariksi viikoksi kotiin. Ei ole töitä, olen pitkällä sairauslomalla, kuulun riskiryhmään.
Kiittii ap vinkistä! Pitääpä lähteä töiden jälkeen iltapäivällä Prismaan köhisemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kuinka hirveen pitkäksi aikaa pitäisi olla se kotivara? Oon niin ahdistunut ettei elämästä tahdo tulla mitään :’(
Mielestäni erittäin vakavan pandemian aikaan tulisi selvitä yhden talven ylitse kotivaralla. Sulanmaan aikaan tulisi olla valmius kotipuutarhaan, kalastukseen ja marjojen sekä sienten keruuseen, jolloin kotivaraa ei tarvitse muutoin kuin suolan osalta kuluttaa. Eli Lokakuusta Toukokuulle, 8 kuukautta.
Apua :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin löytää nettikaupoista ja jopa hoito/kauneusalan tukuista suusuojia/maskeja, kaikki loppu.
Yhdessä paikassa oli 50kpl hintaan 100e, kun normaalisti sama määrä maksaa 5,90e, en ostanut.Siis MIKSI ihmeessä 😂😂😂😂
Te hullut, jotka hamstraatte hengityssuojat, viette ne terveydenhoitoalan ammattilaisiltä, eikä ne teitä edes pelasta 😂😂
Ne suojaa vähän saasteilta ja pölyltä, ei tod. Virukselta. 😂😂 Äly hoi älä jätä ❤️
Ei ne lääkärit ja hoitajat niitä suojia Prismasta käy ostamassa. Kyllä heillä on ihan työpaikalla oikeat suojat.
Samoilta tehtailta ne maskit tulee kauppoihin ja sairaaloihin ja kyllä ne on oikeasti loppumassa, kun porukka hampstaraa niitä kaupoista.
Miettikääpä mitä tapahtuu sairaaloissa, kun niiden omat varaston hengityssuojista ym. terveydenhuollon tarvikkeista loppuu! Monen tuotteen valmistusmaa tai ainakin raaka-ainesosa voi tulla alueilta, joissa karanteenien suhteen ollaan tosissaan ja teollisuus seisoo.
Juuri tulin cittarista ja hyllyt notkuivat tavaraa. Oli vessapaperia, käsidesiä, säilykkeitä jne. Tämä siis Tampereella.
Ai niin myös apteekissa oli käsidesiä.
Vierailija kirjoitti:
Pientä pälyilyä ollut ilmassa. Ihmiset katselevat toisia siihen malliin, että ei kai tuolla tai tuolla ole koronaa! Yskiviä mennään karkuun...tai ainakin minä menin!
Itse näin tänään kaupassa ensimmäiset ihmiset IKINÄ jotka yski nenäliinaan. Toisaalta kyllä ilahduin, mutta toisaalta tuli tarve ottaa etäisyyttä.
Toki oli sitten muutama näitäkin, jotka tuntui oikein köhivän tarkoituksella just silloin kun joku ihminen oli kohdalla :-(
Muutenkaan en haahuile kaupassa yhtään ylimääräistä, mutta tänään tein kyllä oikein kunnon täsmäiskun ja mahdollisimman nopeasti pois..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaa mieltä :). Ja jos kyse on hengissä selviämisestä ja on rahaa ostaa ne 8kk sapuskat, niin kertokaa joku järkevä peruste, miksi niitä ei ostaisi? Se että muillekin riittää, ei ole peruste.
Vierailija kirjoitti:
Koronassa on se hyvä puoli, että jospa normiflunssat/vatsataudit yms vähenee kun ihmiset ei lähde kipeenä kauppoihin kun kotona on lääkevarastot/vararuokaa. On se kumma, että vasta kunnon pöpö saa ihmiset tajuamaan ihan perusjutut😒Sama käsien pesussa..ehkä ihmiset oikeesti nyt pesee niitä käsiä.
Ai ei lähde?! Ainakin Pohjois-Helsingissä oli tänään meno noissa isoissa ruokakaupoissa kuin keuhkoparantolan pikkujouluissa. Tai siis kävin vain toisessa ja siellä on normisti maanantaina hiljaista kuin huopatossutehtaassa ja nyt ei meinannut edes autolle löytää parkkihallista vapaata ruutua eli se toinen puoli oli varmaan aivan tukossa kun muutenkin on vilkkaampi.
Oikeasti vähän hirvittääkin, että mitä kaikkea sieltä tulikaan mukaan kerättyä. Ja juu, itse en hamstrannut vaan ihan olin tylsästi normiostoksilla kuten aina maanantaina kun olen arkivapaalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin löytää nettikaupoista ja jopa hoito/kauneusalan tukuista suusuojia/maskeja, kaikki loppu.
Yhdessä paikassa oli 50kpl hintaan 100e, kun normaalisti sama määrä maksaa 5,90e, en ostanut.Siis MIKSI ihmeessä 😂😂😂😂
Te hullut, jotka hamstraatte hengityssuojat, viette ne terveydenhoitoalan ammattilaisiltä, eikä ne teitä edes pelasta 😂😂
Ne suojaa vähän saasteilta ja pölyltä, ei tod. Virukselta. 😂😂 Äly hoi älä jätä ❤️
Ei ne lääkärit ja hoitajat niitä suojia Prismasta käy ostamassa. Kyllä heillä on ihan työpaikalla oikeat suojat.
Samoilta tehtailta ne maskit tulee kauppoihin ja sairaaloihin ja kyllä ne on oikeasti loppumassa, kun porukka hampstaraa niitä kaupoista.
Tuo maskivillitys on kyllä niin absurdia, niistä ei ole terveille kuin haittaa. Jos on sairastunut, maski on tarpeen julkisilla paikoilla pöpön leviämisen ehkäisemiseksi.
Mutta kotivara on fiksu juttu, ei sitä koskaan tiedä milloin sairastuu johonkin tmv joten viikon tai parin päivittäistavaravarat on ihan aina paikallaan pitää kotona.
Toivottavasti tämä virus muuttaisi suomalaisten yleistä huoletonta asennetta perushygieeniaan liittyen. Että ei yskittäisi ja aivasteltaisi toisten päälle, pestäisiin kunnolla niitä käsiä ja ohjeistettaisiin lapsiakin.
Tiedän oikeasti lapsiperheitä joissa lapset lähmii pöydässä tarjottavia, kattaa tahmaisilla kätösillään aterimia, ja aikuisetkin pitävät ruokapöydässä niistämistä ihan normaalina toimenpiteenä ja sama toimitus kesken ruuanlaiton ilman käsipesua myöskin ok. Sitten annetaan ymmärtää että itse vieras on liian tarkka ja pöpökammoinen. Samat ihmiset sitten vielä jaksaa hokea mantraa ettei taudeilta vaan voi välttyä, tulevat jos on tullakseen.
Kotivaraa kannattaa varata ihan sen verran, kuin rahatilanne ja säilytystila sallivat. Säilykkeet säilyvät monta vuotta, joten jos niitä ei aiemmin tarvitse, niitä voi käyttää vuosien kuluttua. Kotivaran idea on varautua tilanteisiin, joissa ruokakaupat eivät jostakin syystä toimi tai joutuu karanteeniin tai sairastuu.
Koronaviruspandemia saattaa laantua kesällä, mutta siihen saakka kannattaa varautua tilanteen pahenemiseen.
Mulla on keittiön kaapit niin täynnä ilman hamstrausta, ettei mahdu enempää. Tosin suurin osa kaikenlaisia luksustuotteita, joita olemme saaneet lahjaksi. Ja keittiöremontti alkaa kuukauden päästä, eli kaapit olisi hyvä olla mahdollisimman tyhjiä. Niin kauan kun puhdasta vettä tulee hanasta selvitään varmasti parista kolmesta viikosta. Ehkä jopa paino putoaisi vähän :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaa mieltä :). Ja jos kyse on hengissä selviämisestä ja on rahaa ostaa ne 8kk sapuskat, niin kertokaa joku järkevä peruste, miksi niitä ei ostaisi? Se että muillekin riittää, ei ole peruste.
JOS kyse on hengissä selviämisestä, niin toki kannattaa. Jos asuu vaikka jossain ääriolosuhteissa, jossa voi olla talven yli kulkuyhteydet poikki. Muuten voi olla huono sijoitus, esim. pakastin rikkoutuu (eivät kestä nykyään) tai jonkun pähkinäpussin tai ryynipakkauksen mukana kotiin tulee tuholainen ja leviää varastoon.
On vaivaa kerätä tuotteita, joissa on pitkät päivämäärät, ja niitä joutuu sitten myös syömään sen 8 kuukautta. Monet tuotteet vanhenevat pakastimessakin. Ei siinä tietenkään mitään, jos tietää tarpeensa noin pitkälle. Itsekin olen ostanut ylimääräistä, mutta varmaan lähinnä joidenkin viikkojen tarpeisiin.
N olen kyllä
Ollaan hamstrattu jo oma osuutemme. Ja käydään tällä viikolla hakemassa lisää.
Voi, voi...
Jotenkin tämä hysteria NAURATTAA.
Peskää kätenne ja ... syökää makaroninne.