Mitä työtä Suomessa voi tehdä äo:lla 70? Olen huolissani
En tosin itsestäni. Koko ajan työmarkkinoiden vaatimustaso nousee.
Kommentit (265)
Psykologi. Kuuntele murheet ja anna masennuslääkkeet.
Ministeriksi pääsee. Basisti. Vasen pakki (myös nopeutta tarvitaan - siis jaloista, ei ajattelun).
Voit poistaa asiaketjut ja jättää tröllöketjut
Sekä 100 corona spämmiketjua
Zinc
Set ei vaadi paljoa
Vierailija kirjoitti:
No jos on analyyttinen ajattelutapa niin 70 äo ei varmaan ole maailmanloppu, ja jos ei ole niin jotain fyysistä tai autolla ajoa? Itsellä korkea äo, mutta olen niin hajamielinen etten pääse kuin aspa töihin.
Millainen on analyyttinen henkilö, jos ÄO on vain 70?
Vierailija kirjoitti:
No jos on analyyttinen ajattelutapa niin 70 äo ei varmaan ole maailmanloppu, ja jos ei ole niin jotain fyysistä tai autolla ajoa? Itsellä korkea äo, mutta olen niin hajamielinen etten pääse kuin aspa töihin.
Noin alhaisesta äo:sta seuraa automaattisesti kyvyttömyys analyyttiseen ajatteluun. Äo tarkoittaa nimenomaan ajattelutaitoa ja ongelmanratkaisukykyä.
Työn pitää olla aina samanlaisena toistuvaa, rutiininomaista. Näitä töitä on nykyään vähän. Kassatyö tai liukuhihnatyö tulevat mieleen.
Esimerkiksi työ ihmisten kanssa esimerkiksi lastentarhasta tms. ei käy, koska siinä pitää olla tilanteen tasalla koko ajan ja ennakoida tulevaa, tulla toimeen hankalien vanhempien kanssa jne. Ei riitä, että leikkii. Lähihoitajan tutkinto ei yleensä onnistu, koska heikkolahjainen ei opi lääkelaskuja, vaikka miten yrittäisi. Kuljetusalallakin on omat haasteensa. Tuskinpa läpäisee adr- kurssia eli ei saa toisen asteen ammattitutkintoa.
Enkä usko hetkeäkään, että itse olet älykäs, kun et edes tiedä, mitä älykkyys tarkoittaa. Tai osaa yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin alhaisesta äo:sta seuraa automaattisesti kyvyttömyys analyyttiseen ajatteluun. Äo tarkoittaa nimenomaan ajattelutaitoa ja ongelmanratkaisukykyä.
Työn pitää olla aina samanlaisena toistuvaa, rutiininomaista. Näitä töitä on nykyään vähän. Kassatyö tai liukuhihnatyö tulevat mieleen.
Esimerkiksi työ ihmisten kanssa esimerkiksi lastentarhasta tms. ei käy, koska siinä pitää olla tilanteen tasalla koko ajan ja ennakoida tulevaa, tulla toimeen hankalien vanhempien kanssa jne. Ei riitä, että leikkii. Lähihoitajan tutkinto ei yleensä onnistu, koska heikkolahjainen ei opi lääkelaskuja, vaikka miten yrittäisi. Kuljetusalallakin on omat haasteensa. Tuskinpa läpäisee adr- kurssia eli ei saa toisen asteen ammattitutkintoa.
Enkä usko hetkeäkään, että itse olet älykäs, kun et edes tiedä, mitä älykkyys tarkoittaa. Tai osaa yhdyssanoja.
70äo ei kirjoittele tälle palstalle yhtikäs mitään tai edes käytä keskustelupalstoja. Olen ollut koulunkäyntiavustaja ja henkilökohtainen avustaja 60-75 ÄO ihmisille ja hyvä jos kykenevät tietokonetta kytkemään päälle vaikka miten opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalaisissa valtioissa 80-90 ÄO henkilö pääsee ministeritasolle asti. Näiden järjenjuoksua, tekstiä joka näyttää 8-vuotiaan kirjoittamalta ja jatkuvia tökeröjä kirjoitusvirheitä voi seurata vaikka twitterissä ja facebookissa.
Aivan varmasti maailmasta löytyy siis myös suorittavan tason hommia 70 ÄO ihmiselle.
Kysymys olikin Suomesta saatavista töistä.
vaativan alan asiantuntija, tai vaativan erikoisalan asiantuntija, näitähän tää palsta täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ylempänä esimerkki alhaisesta äo:sta, mutta analyyttisestä ajattelutavasta. t. eka
Olen nähnyt kaavioita, joissa äo korreloi tulojen kanssa, mutta hyvin maltillisella käyrällä - tämän esitän todisteeksi siitä ettei korkea äo riitä, tarvitaan myös oikeata luonnetta kussakin ammatissa.
Taksikuski, bussikuski, varastotyö, siivooja
Mutta tosi vähän tällaisia töitä on Suomessa ja opiskelijat ovat yleensä näissä töissä opiskeluaikoina, joten niihinkin on tunkua, kun toimistotöitä on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70äo ei kirjoittele tälle palstalle yhtikäs mitään tai edes käytä keskustelupalstoja. Olen ollut koulunkäyntiavustaja ja henkilökohtainen avustaja 60-75 ÄO ihmisille ja hyvä jos kykenevät tietokonetta kytkemään päälle vaikka miten opettaa.
Ihan parasta on, kun näitä on yleisopetuksessa ja vanhemmat vänkäävät tukitoimia, joilla saadaan hyvät arvosanat. Joo, voidaan vaikka saadakin, jotta hullut vanhemmat pysyvät tyytyväisinä, mutta eivät ne lapset siitä sen älykkäämmiksi muutu. Ja totuus paljastuu sitten oikeassa elämässä peruskoulun jälkeen. Ongelma ei ollutkaan esimerkiksi lukihäiriö vaan sen lisäksi oli aika paljon muitakin pulmia. Kuten kyvyttömyys ajatella ja ratkoa mitään ongelmia itse.
Surullista kyllä, ja turhauttavaa kaikille osapuolille.
Tärkeintä tuossa tilanteessa on saada lapselle tai nuorelle kehitysvammadiagnoosi. Silloin hän on oikeutettu yhteiskunnan tukeen ihan eri tavalla. Hän voi saada eläkkeen, jos ei pysty töihin, mikä on todennäköistä. Hänelle järjestyy aina asunto, tuettua asumistakin jos on tarvetta. Sen sijaan ilman diagnoosia tällainen ihminen voi olla ihan heitteillä.
Vaikka kyseessä olisi aikuinen, kannattaa lähteä hakemaan diagnoosia. Siitä on paljon apua, koska näkisin kyllä, että kyky työllistyä ja hoitaa esimerkiksi raha-asioita voi olla aika heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalaisissa valtioissa 80-90 ÄO henkilö pääsee ministeritasolle asti. Näiden järjenjuoksua, tekstiä joka näyttää 8-vuotiaan kirjoittamalta ja jatkuvia tökeröjä kirjoitusvirheitä voi seurata vaikka twitterissä ja facebookissa.
Aivan varmasti maailmasta löytyy siis myös suorittavan tason hommia 70 ÄO ihmiselle.
Nyt puhutaankin maanosasta, jossa on arkipäivää asua savimajassa, käyttää melonin kuorta mopokypäränä koska pahat henget ja rais.kata vauvoja siinä toivossa, että AIDS paranee. Keskiverto ÄO on sitä luokkaa, että se luokiteltaisiin länsimaissa kehitysvammaisuudeksi ja meno on sen mukaista.
AP kysyi nimenomaan, että mitä hommia Suomesta löytyisi ÄO >= 70.
Sanoisin että Afrikan keskiälyykkys vaikuutta negatiivisesti kokonaisuutena. Kun afrikkalainen tuodaan korkean äo:n koulutuksen ja ravitsemuksen piiriin - nousee äo reilusti - esimerkkinä amerikan mustat.
Sen olen huomannut että jokaisesta maasta löytyy älykköjä myös Afrikasta. Siellä vaan ei aina ole kovin tervettä olla muita fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaankin maanosasta, jossa on arkipäivää asua savimajassa, käyttää melonin kuorta mopokypäränä koska pahat henget ja rais.kata vauvoja siinä toivossa, että AIDS paranee. Keskiverto ÄO on sitä luokkaa, että se luokiteltaisiin länsimaissa kehitysvammaisuudeksi ja meno on sen mukaista.
AP kysyi nimenomaan, että mitä hommia Suomesta löytyisi ÄO >= 70.
Sanoisin että Afrikan keskiälyykkys vaikuutta negatiivisesti kokonaisuutena. Kun afrikkalainen tuodaan korkean äo:n koulutuksen ja ravitsemuksen piiriin - nousee äo reilusti - esimerkkinä amerikan mustat.
Ja Britannian mustat ovat puolestaan älykkäämpiä kuin Amerikan mustat. Tähän vaikuttaa ilmeisesti vähäisempi rakenteellinen rasismi, parempi koulutus jne. Amerikan mustat elävät edelleen varsin karuissa oloissa, ovat köyhiä ja käyvät surkeita kouluja. Briteissä tilanne on parempi.
ÄO 70 lienee älyllisen kehitysvamman puolella.
Joka tapauksessa sellainen on noin parilla prosentilla ihmisiä. Eivätköhän ole työelämän ulkopuolella käytännössä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ylempänä esimerkki alhaisesta äo:sta, mutta analyyttisestä ajattelutavasta. t. eka
Kyky analyyttiseen ajatteluun on edelleenkin yksi älykkyyden osa-alueista. Tämä ei ole mielipide vaan fakta. Lue nyt aluksi vaikka ihan Wikipedia-artikkeli älykkyyden määritelmistä.
Mutta kiitos:)