Mitä työtä Suomessa voi tehdä äo:lla 70? Olen huolissani
Kommentit (265)
Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivien eli heikkolahjaisten äo on about 70-85, ja heiltä voi vielä onnistua tavallisissa amiksissa erityisopiskelijana (tai erityisoppilaitoksissa) suoritetut ammattiopinnot.
Alle 70 äo:t luokitellaan kehítysvammaisiksi, heiltä ei tavallinen koulunkäynti onnistu, lukemisessa ja kirjoittamisessa on usein jo liikaa haasteita, vähänkään vaativamman tekstin ymmärtäminen on mahdotonta, koska käsitteellinen ajattelu on lapsen tasolla. Suurin osa ei kykene asumaan yksin. Lievät tapaukset voivat tehdä yksinkertaisia käytännön töitä valvonnan alla.
Palstan taso ei sinänsä yllätä, täältä löytyy päivittäistä näyttöä ihmismielen alhaisimmista piirteistä. Mutta ihonväri, puoluekanta tai se, ettei vaan pidä jostakin ihmisestä, ei tee antipatioiden kohteesta kehítysvammaista.
Vierailija kirjoitti:
70 äo on enemmän kuin riittävä poliitikolle tai valtionyrityksen johtoon. Nykyhallituksen ministerit olisivat suorastaan kateellisia.
Kertooko lohkaisusi susta mitään sun omasta äo:stä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intissä huutamisessa ei paljoa älyä vaadita...
Et vaan pääse sinne huutopuolelle jos et ole tarpeeksi älykäs. P-kokeen tulos 3 kai vaaditaan aliupseeriksi ja 5 upseeriksi. Skaala 1-9.
USAn armeija ei ota ketään jonka äo on alle 83. Se on laitonta. Vaikka armeija yrittää kaikin keinoin rekrytoida sotilaita, alle tuon älykkyysosamäärän ihmisestä katsotaan olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.
1 tai jopa tuo 9 on aika alhainen älykkyysosamäärä (ja melko paljon alle tuon 70:nen)...
En tiedä omaa ÄO:ni, mutta sen tiedän ettei se ole korkea. Olen aina ollut koulussa ja muutenkin huono oppimaan, siksi olenkin käynyt pelkän peruskoulun. Varsinkin matematiikka on minulle vaikeaa, siis ihan perus plus/miinus laskutkin. Ja työelämään siirtyminen oli ihan helvettiä silloin yli 20 vuotta sitten. En oppinut samaa tahtia kuin muut ja minua haukuttiin sen takia ja sähläsin paljon koska olin äärimmilleen stressaantunut, sain paniikkikohtauksiakin.
Onneksi silloin sentään ei ollut työelämä niin hurjaa kuin nykyään. Nykyään tosiaan pitää osata monta asiaa ja tietokoneita joutuu käyttämään yksinkertaisissakin töissä. Olen nykyään tehdastöissä, itse työni on onneksi hyvin yksinkertaista, mutta koko ajan enemmän meillä pitää itse osata hoitaa tietokoneella asioita ja ohjelmoida laitteita jne ja se kyllä luo paineita. Ennen joku muu teki ohjelmat ja rivityöläisen piti osata vain tehdä työt. Nykyään on osattava muutakin kuin vain tehdä käsillä ja se nyt vaan ei onnistu kaikilta. Itse pärjään ihan kiikun kaakun, mutta joku kehitysvamman rajoilla heiluva ei varmasti enää pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Oikea kysymys tällä hetkellä on pikemminkin, mitä työtä voi saada jos älykkyysosamäärä on alle 90? Hankalaksi menee jo tällä hetkellä. Piakkoin alle 100 on hankaloittava tekijä työmarkkinoilla. Tuon päälle jos on AD/HD tai muuta vastaaavaa työn ja opiskelun saamista vaikeuttavaa, niin eipä ole paljoa mahdollisuuksia.
Kokoomuslaiset kehottavat tietenkin ottamaan itseään niskasta kiinni, opiskelemaan ja ahkeroimaan, sekä tietenkin katselemaan metsään, kuten valtakunnanälykkö Susanna Koskikin.
Tämä on se oikea kysymys koska itse kuulun tuohon alle 90 ryhmään ja työllistyminen, opiskelu ym. todella hankalaa. 10-15 vuotta sitten vielä pärjäsi jotenkin mutta nykyään alkaa olla mahdotonta ja tulevaisuuden näen täysin toivottomana. Työkyvyttömyyseläkkeelle en pääsisi koska kriiteerit ei täyty mutta työelämässä pärjääminenkään ei onnistu joten kivaa olla tällainen väliinputoaja jota haukutaan laiskaksi ym.
Vaativan alan asiantuntija.
Palstan suosituin ammatti.
Muistinhan sanoa että Vaativan alan?
t.akateeminen mensan jäsen joka tienaa enemmän kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan meidän lähikaupan kassa, kun kassatyön ohella pitää hoitaa postipistettä ja matkahuollon juttuja, ja näyttäisi paistopistekin olevan samojen ihmisten hoidossa. Kyllä se aika monipuolista osaamista vaatii, respectit siitä.
Itselle tulee mieleen
-siivooja, esim. porrassiivooja
-jokin kokoonpanotyöntekijä
-laitoshuoltaja
-keittäjä
-hyllyttäjä
-puhelinmyyjä (yleensä aika kaavamaista, ja etukäteen opetettu mitä pitää sanoa)
-erilaiset avustavat, suorittavat tehtävät ylipäätään esim. raksalla apumies
-miksei aspakin jossain helpossa paikassa missä ei tarvitse ratkoa ihmisten ongelmia tai käyttää monia, vaihtuvia tietokoneohjelmia
-kynsihuoltaja
Kehitysvammaisetkin voivat tehdä monia töitä, joten ihan varmasti 70 äo ei ole este. Sitä paitsi vaikka yleinen älykkyys olisi alhainen, voi silti olla joissain asioissa lahjakkaampi ja niistä voi kehittää työn jossa menestyy paremmin kuin äo vihjaisi. Eri asia on sitten että työllistymiseen kannattaa hakea apua ja tukea.
Laitoshuoltaja? Puhelinmyyjä? Et ole tosissasi.
Laitoshuoltaja on jo siivoojaa ylempi ammatillinen tutkinto ja työ vaatii tarkkuutta. Laitoshuoltajat työskentelevät yleensä sairaaloissa ja ei siellä riitä, että pyyhkii vain pölyt vaan esim. leikkaussali desinfioidaan lattiasta alkaen, ettei seuraava potilas saa hepatiittivirusta yms. aiemman potilaan verestä, jota oli jäänyt leikkauspöydälle. Työssä on oltava silmää: laitoshuoltajan on nähtävä likaa, jota muut eivät välttämättä näe.
Puhelinmyyjä on jo henkisesti raskasta monelle normaaliälyisellekin. Työssä pitää saada tuloksia tai sitten se on ulos. Pitää osata saada asiakkaat ostamaan lehtiä ja vakuutuksia, jotta voi saada ok palkan. Tiedän joitain ihan ujohkoja, jotka ovat saaneet ihan kohtuullisen summan myytyään lehtiä opiskelijana, että ihan päällepäsmärikään ei kannata olla. Ei sitä kuka tahansa voi tehdä, vaikka miten paskaa työtä olisikin.
Voiko matalan ÄO:n takia päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Eli voin mennä testiin, tehdä sen tahallani huonosti ja saada niin huonot tulokset, että lääkärit kirjoittavat työkyvyttömyyspaperit, enkä enää ikinä joudu töihin! JES!!!!
Vierailija kirjoitti:
Voiko matalan ÄO:n takia päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Eli voin mennä testiin, tehdä sen tahallani huonosti ja saada niin huonot tulokset, että lääkärit kirjoittavat työkyvyttömyyspaperit, enkä enää ikinä joudu töihin! JES!!!!
Ei taida olla tarpeen tehdä tahallaan huonosti kyseistä testiä, sinun.
Vierailija kirjoitti:
Pääsee se heimopukukansakin heti eläkkeelle 18 vuoden iässä. Ei tarvitse edes työkykyarviointiin mennä.
Avustavat työt ovat hävinneet automatisaation myötä ja työelämä vaikeutuu. Yhteiskunta on muutenkin monimutkaistunut palvelujen sähköistymisen myötä. Samaan aikaan ihmisten keskimääräinen älykkyysosamäärä laskee, se on laskenut jo 90-luvulta alkaen mutta vielä reippaammin se on alkanut laskea 2010-luvulla. Moni yläkoululainen ei omaksu tänä päivänä riittävää luku- ja kirjoitustaitoa ja ylioppilaaltakaan ei voi tänä päivänä odottaa hyvää, analysoivaa suomen kieltä.
Kaikistahan pitäisi tehdä korkeakoulutettuja. Ongelma ratkeaa, kun lasketaan tasoa. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikistahan pitäisi tehdä korkeakoulutettuja. Ongelma ratkeaa, kun lasketaan tasoa. Yksinkertaista.
Näin on käynyt kulttuurien sulatusuunissa Yhdysvalloissa. Mustat pitää päästää läpi, vaikka vastaisivat väärin matematiikan tehtävissä. Ruotsissa poliisikouluunkin pitäisi päästä. Liikaa näkee päivettyneitä suomalaislapsia, ei ihme miksi äo laskee.
Eikös ne kaikki olleet uusia Karl Fazereita ja James Finnlaysoneita?
70 äo on enemmän kuin riittävä poliitikolle tai valtionyrityksen johtoon. Nykyhallituksen ministerit olisivat suorastaan kateellisia.