Kukaan vaihtanut vapaaehtoisesti toimistotöistä kaupan kassalle, varastohommiin tms. "helppoihin" töihin?
En saa työstä mitään irti, eikä minulla ole mitään intohimo-uratoiveitakaan. Silti stressaan töistä ja vien niitä ainakin henkisesti mukana kotiin. Onko kukaan vaihtanut uraa helpompiin duuneihin? Ja helpolla en nyt tarkoita sitä, että kaupan kassalla olisi tyhmiä töissä vaan että ne ovat töitä, joita ei tarvitse ottaa kotiin mukaan tai stressata deadlinejen perään.
Taloudellisesti tulisin toimeen suhteellisen pienelläkin palkalla. Nykyisessä paikassa ei ole mahdollisuutta hypätä osa-aikaiseksi.
Kommentit (102)
No kaupassa on sitten taas työaika ma-su aamusta iltamyöhään. Toimistotyössä oli aina sama 8-16. Illasta aamuun hyppyjä on. Ja sanoisin että tämä on kyllä vaativampaa hommaa, itse tosin tein "vaan" laskutuksia jne, en ollut esim taloushallinnossa.
Typerä niputtaa kaikki toimistotyöt samaan. Itse vaihdoin yhdestä stressaavasta toimistotyöstä toiseen, vähemmän stressaavaan. Palkkakin muuten nousi...
Työskentelin kolmekymppiseksi asti ravintola-alalla kokkina, kaupan alalla sekä siivoojana. Sitten lähdin yliopistoon ja valmistuin 36-vuotiaana tietojenkäsittelytieteistä. Nykyään alani asiantuntijahommissa.
Joskus kieltämättä olen pahimpina stressin ja väsymyksen hetkinä miettinyt paluuta keittiöön, mopin varteen tai kassalle. Mutta sitten taas järjellä ajateltuna eipä nekään työt todella mitään herkkua olleet: pitkiä päiviä pienellä palkalla, pakkotahtista, tauot kellotetaan, illat ja viikonloput töissä jne.
Että vaikka nyt joudunkin viemään joskus töitä kotiin, on vastuuta, deadlineja, pitää kehittää ja innovoida, on stressiä ym. niin ainakin saan tästä järkevää palkkaa ja saan käydä vessassa ja syömässä rauhassa. Ja viikonloput ja illat saa olla vapaalla, kesällä voi lomailla parhaaseen aikaan neljä viikkoa. Ja kyllä mä tässä nykyisessä duunissa koen olevani ihan eri tavalla arvostettu kuin esim. siivoojana.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin kolmekymppiseksi asti ravintola-alalla kokkina, kaupan alalla sekä siivoojana. Sitten lähdin yliopistoon ja valmistuin 36-vuotiaana tietojenkäsittelytieteistä. Nykyään alani asiantuntijahommissa.
Joskus kieltämättä olen pahimpina stressin ja väsymyksen hetkinä miettinyt paluuta keittiöön, mopin varteen tai kassalle. Mutta sitten taas järjellä ajateltuna eipä nekään työt todella mitään herkkua olleet: pitkiä päiviä pienellä palkalla, pakkotahtista, tauot kellotetaan, illat ja viikonloput töissä jne.
Että vaikka nyt joudunkin viemään joskus töitä kotiin, on vastuuta, deadlineja, pitää kehittää ja innovoida, on stressiä ym. niin ainakin saan tästä järkevää palkkaa ja saan käydä vessassa ja syömässä rauhassa. Ja viikonloput ja illat saa olla vapaalla, kesällä voi lomailla parhaaseen aikaan neljä viikkoa. Ja kyllä mä tässä nykyisessä duunissa koen olevani ihan eri tavalla arvostettu kuin esim. siivoojana.
Miten sait tuossa iässä töitä it alalta vastavalmistuneena? Olen kuullut ikä syrjinnästä mutta ala kiinnostaa. Olisin tosin 40 v valmistuessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sait tuossa iässä töitä it alalta vastavalmistuneena? Olen kuullut ikä syrjinnästä mutta ala kiinnostaa. Olisin tosin 40 v valmistuessa..
Jaa, no enpä ole edes miettinyt asiaa, mä vaan lähdin opiskelemaan ja ajattelin että aina sitä jotain sitten löytyy, ja sainkin melko helposti töitä:D Hoidin opinnot hyvin ja olin kiinnostunut asioista, vaikka nollasta lähdinkin.
Aktiivinen pitää tietty itse olla ja on hyötyä jos tuntee esim. yliopistolta henkilökuntaa ja voi pyytää jotain opettajaa suosittelijaksi ekoihin työpaikkoihin.
Uskon, että jos on oikeasti kiinnostunut alastaan, niin jotain löytyy aina. Varsinkin tällaisella alalla, joka työllistää hyvin. Kannattaa myös verkostoitua. Ehkä mulla oli tuuriakin mukana monessa asiassa.
-se edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen toimistohommia ja olen aivan zombi 8-16 (tai liukuma) ja väsynyt koko ajan. Silmät särkee ja vuotaa. Niska jatkuvasti jumissa ja kun pääsee kotiin, niin pää lyö tyhjää ja tekee mieli vaan rojahtaa sohvalle nukkumaan. Paljon joudun työssäni miettimään ja todella monimutkaisiakin asioita ja koko ajan tuijotan tietokonetta... Etäpäivät on ihan jees, mutta kyllä sekin on sitä läppärillä istumista.
Olen harkinnut myös vaihtaa johonkin fyysisempään työhön...
Tervetuloa prismaan! Työvuorot alkaa 05.00 ja päättyvät klo 12 tai 13. Samana päivänä alkaa yövuorot ja menet takaisin töihin klo 22.00 ja olet viiteen tai kuuteen. Kaksi 12min taukoa vuorossa jotka kellotetaan. Työpäiviä peräkkäin 6-9 jonka jälkeen yksi vapaa.
Askelia saat työvuorossa n 20 000 ja nostoja vaikka esim lihaosastolla tuhansia kiloja. Aikataulu on tiukka, yhden pinon purkuun saa mennä 8min. Pinossa 6-8 laatikkoa ja jokainen voi painaa 30kg. Tässä välissä tietenkin hymyilet ja neuvot asiakkaita, vastailet korvanappiin tulevia kyselyjä kassoilta. Työskentelet koko vuoron 6-10 asteisessa lämpötilassa.
Nähdäänkö huomenaamuna klo 4.45? Täällä on kova vaihtuvuus. Mistä lienee...
Ajattelin hakea Prismaan mutta enpäs taidakaan. Pysyn nykyisessä..
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajan hommista siirryin helppoon tehdastyöhön enkä hetkeäkään oo katunut.
Vaikka nyt joudut tekemään töitä 40 tuntia viikossa ja bruttopalkka on 1600 euroa?
Minä vaihdoin noin kymmenen vuotta sitten (kohtuullisen hyvistä) toimistotöistä osa-aikaiseksi postinlajittelijaksi. Sen loputtua en ole saanut muita kuin osa-aikatöitä. Ikää nyt sen verran, ettei minua enää mihinkään kunnollisiin töihin oteta. Joskus mietin, että kannattiko irtisanoutua, mutta toisaalta siellä ekassa työpaikassa oli lähtöni jälkeen monet YT:t, joten todennäköisesti olisin joutunut muutenkin etsimään uuden työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen toimistohommia ja olen aivan zombi 8-16 (tai liukuma) ja väsynyt koko ajan. Silmät särkee ja vuotaa. Niska jatkuvasti jumissa ja kun pääsee kotiin, niin pää lyö tyhjää ja tekee mieli vaan rojahtaa sohvalle nukkumaan. Paljon joudun työssäni miettimään ja todella monimutkaisiakin asioita ja koko ajan tuijotan tietokonetta... Etäpäivät on ihan jees, mutta kyllä sekin on sitä läppärillä istumista.
Tervetuloa prismaan! Työvuorot alkaa 05.00 ja päättyvät klo 12 tai 13. Samana päivänä alkaa yövuorot ja menet takaisin töihin klo 22.00 ja olet viiteen tai kuuteen. Kaksi 12min taukoa vuorossa jotka kellotetaan. Työpäiviä peräkkäin 6-9 jonka jälkeen yksi vapaa.
Askelia saat työvuorossa n 20 000 ja nostoja vaikka esim lihaosastolla tuhansia kiloja. Aikataulu on tiukka, yhden pinon purkuun saa mennä 8min. Pinossa 6-8 laatikkoa ja jokainen voi painaa 30kg. Tässä välissä tietenkin hymyilet ja neuvot asiakkaita, vastailet korvanappiin tulevia kyselyjä kassoilta. Työskentelet koko vuoron 6-10 asteisessa lämpötilassa.
Huhhuh! Kuulostaa kamalalta. Eikö tuohon saisi mitään helpotusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompiahan ne toimistohommat on...
Kenen on, kenen ei. Ja vaikka ne olisivatkin "helppoja" niitä voi olla liikaa kerralla. Tai niitä joutuu ottamaan kotiin mukaan. Tai stressaamaan esim. kollegoiden saamattomuutta tai töpeksintää, joka näkyy sitten omalla pöydällä kiireenä. AP
10 vuotta kaupassa työskennelleenä voin kertoa, että siellä todellakin saa kiiruhtaa korjaamassa kollegoiden saamattomuutta ja töpeksintää. Toimistotöissä tällä hetkellä pystyn pitämään omat vastuuni ihan hyvin kasassa.
Ns. helpommissa töissä on se huono puoli, että ihmiset ovat yksinkertaisempia ja ennen kaikkea, luonnevikaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itsekin olin muutaman vuoden lihaosastolla. Mutta jos totta puhutaan, itse tykkäsin enemmän huhkia viileässä niiden isojen laatikoiden kanssa. Kun tuurasin joskus teollisissa, olin tunnin päästä hiestä märkä ja ketutti nostella jauhopaketteja ja availla ananaspurkkeja muoveista ja roudata roskia.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalla on aika paljonkin deadlineja paikasta riippuen. Veikkauksen mainostalupäivitykset, omavalvontamerkinnät, päiväystuotteet, kuittien tarkistus, kassaraportit, arpa- ja tupakkatäydennykset, jatkuva kassa-alueen päivitys ja siistinä pitäminen. Siinä vasta jokusia kassan hommia, jotka on pystyttävä tekemään aikataulussa ja samanaikaisesti, kun talon ainoana kassana pistät kassajonoa liikkeelle mahdollisimman ripeästi ja huolehdit samalla viime hetken lisämyynnistä. Varaston/myymälän puolella hommia on sitten sitäkin enemmän. Työtäsi et voi itse aikatauluttaa ilman jatkuvaa muuttumisriskiä, sillä jokaiseen kysyvään asiakkaaseen keskitytään täysin, hänen ongelmansa ratkaisten. Vapaa-ajalla seuraat jatkuvasti kilpailijoitten toimintatapoja poimien sieltä toimivia tai huonoja ideoita, lisämyynnin kasvattamiseen on keksittävä joka päivä itse jotain uutta, kaikesta ympärillä olevista ilmiöistä on hommattava tietoa omalla ajalla, jotta tiedät olla ajan hermolla ja vastata asiakkaitten tarpeisiin. Tervetuloa helppoihin hommiin, joita ei oteta kotiin mukaan? Tämä on oikeasti aivan ihana ala!
Oikeasti, tuo kuuluu jokaiseen työpäivään ja mä oon ihan loppu kun mitään ei tapahdu. Siis, kun olet kaupassa myyjänä ja olet nuo asiat kerran oppinut, niin sitä saat tehdä sata vuotta. Onhan tuossa paljon mutta mitään uutta et sitten opikaan.
Hyvä puoli on mukavat asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse harkinnut puolivakavasti siirtymistä IT-alalta vartiointialan töihin. Tein aikoinaan kesätöinä paljon yövuoroja vartioinnissa (pääkonttoreissa ja muissa sen tyyppisissä paikoissa). Pääosin erittäin rentoa hommaa ja pitkät vapaat kerran 3 viikossa. Juhlapyhiltä sai hyvät lisäprosentit (en tiedä nykyisin).
IT-alan stressi ei tunnu minulle sopivan.
4500e/kk vs. 1600e/kk
Hmm...
Vartiointialalla käytännössä tienaa paljon enemmän kuin 1600e/kk jos tekee kokko ajan öitä ja viikonloppuja ja vielä lisäksi juhlapyhiä. Monet alalla tekevät reilusti vielä ylitöitä, niitä on aika helppo tehdä käytännössä kun yksittäiset työvuorot voivat olla tosi pitkiäkin. Kyllä alalla joku voi tienata käytönnössä kaikkine lisineen jonkun 3000e/kk. Tietysti jotkut ylivartijat tai muut sitten saavat enemmän.
Aika tylsäähän tuo saattaa olla pitkän päälle...
Tuskin kuitenkaan kovin stressaavaa jos on paikallisvartijana jossain pääkonttoreissa tai atk-keskuksissa tai tällaisissa erikoiskohteissa. Piirivartijan työ voi olla paljon stressaavampaa, heillä voi olla tosi tiukka aikataulu ja suhaavat autolla koko ajan paikasta toiseen.
Bonuksena hyvissä vartiointikohteissa on joskus hyviä ilmaisia tarjoiluita.
treffit kirjoitti:
Eras kaveri jatti sosiaalityontekijan paikkansa ja perusti oman kauneushoitolan, toinen taas lopetti myyntitykkina olemisen ja alkoi tehda tatuointeja.
Itse sain jarjestettya itselleni potkut vakipaikasta just viime viikolla, ja nyt pitaisi sitten tietaa, mita haluan tehda loppuelamani.
En enaa halua tyoskennella liike-elamassa, vaikka sen alan korkeakoulututkinto loytyykin. Mieluiten auttaisin ihmisia tai elaimia.
N44
Auttaa eläimiä ☺️
Hyvä sydän ❤️
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Eras kaveri jatti sosiaalityontekijan paikkansa ja perusti oman kauneushoitolan, toinen taas lopetti myyntitykkina olemisen ja alkoi tehda tatuointeja.
Itse sain jarjestettya itselleni potkut vakipaikasta just viime viikolla, ja nyt pitaisi sitten tietaa, mita haluan tehda loppuelamani.
En enaa halua tyoskennella liike-elamassa, vaikka sen alan korkeakoulututkinto loytyykin. Mieluiten auttaisin ihmisia tai elaimia.
N44
Auttaa eläimiä ☺️
Hyvä sydän ❤️
Vähän niin kuin se nykyinen Vihreiden poliitikko Salossa, josta piti tulla hävittäjälentäjä. Kävi kyllä varusmieskoulutuksen Ilmavoimissa loppuun mutta ei jatkanut sitten varsinaiseksi hävittäjälentäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
N44
Auttaa eläimiä ☺️
Hyvä sydän ❤️Vähän niin kuin se nykyinen Vihreiden poliitikko Salossa, josta piti tulla hävittäjälentäjä. Kävi kyllä varusmieskoulutuksen Ilmavoimissa loppuun mutta ei jatkanut sitten varsinaiseksi hävittäjälentäjäksi.
Ja hän oli siis nainen. Hänen kurssikaverinsa, toinen nainen, on nykyisin Ilmavoimien everstiluutnantti ja yhden lentolaivueen komentaja.
Vierailija kirjoitti:
Muhahhahaa.. Toimistotyö on kyllä noista helpointa ja keveintä ;)
Zinc
"Toimistotyö"...
Eihän se kerro työstä mitään muuta, kuin että sitä tehdään toimistossa.
Vaikkapa logistiikkakoordinaattorin hommia on kohtuu kevyitä ja todella helvetillisiä.
Elämä on valintoja täynnä.