Tutkimus: Luontainen laihuus johtuu enemmän geeneistä kuin elintavoista. "Läpipaskot" eivät ole myytti
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/958a00bc-a2cb-41ec-b844-9c3670f7b2…
Kaikki tuntevat varmaan ihmisiä, jotka voivat syödä mitä hyvänsä lihomatta.
Syy on läytynyt: GEENIT.
Vaikka kyllähän tämä tiedettiin ilman tutkimustakin!
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa laihat sanoivat rakastavansa ruokaa ja syövänsä mitä haluavat. Se ei merkitse mitään, koska sehän saattaa tarkoittaa ihan mitä tahansa. Hehän saattoivat haluta syödä kohtuullisia annoksia terveellistä ruokaa.
Tutkimus olisi pitänyt tehdä syöttämällä koehenkilöille kaikille täsmälleen sama määrä samaa ruokaa ja sitten seurata sen vaikutuksia.
Kun luki ns,läpipaskojen kommentteja, siellä oli vallitsevana kyllä se, että todellakin voinsyödä mitä tahansa ja miten paljon tahansa, vaikka 5 munkkia päivässä, suklasta ym.ja ei silti lihonut. Turha nyt saivarrella. Itsellä oli laiha koulukaveri aikoinaan ja siinäkään ei näkynyt mitkään herkut ollenkaan. Itse olen ollut pullukka lapsesta saakka.
Syövätkö ne lihavat sitten niiden viiden munkin lisäksi myös tavalliset ateriat päälle? Moni "läpipasko" elää niillä munkeilla koko päivän, eikä saata syödä enää muuta. Tämä ei nyt ollut mikään haaste, vaan kysymys, kun en ole koskaan vierestä kenenkään muun syömisiä tarkkaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi myös ymmärtää jos on sellainen geeni että herkästi lihoaa, niin silloin ei kannata syödä niin paljoa ja epäterveellistä. Siis jos itse ei halua lihota?
Eiköhän suurin osa laiduttamista yrittäneistä ole nimenomaan tämän ymmärtänyt ja tiedostanut. Ja nimenomaan herkästi lihoavat ovat kauan jo yrittäneet tätä selittää, että lihotakseen ei tarvitse syödä aamusta iltaan mäkkäriroskaa, vaan vähemmästäkin se paino alkaa nousta. Mutta heitä ei ole uskottu.
"Tutkimusta BBC:lle kommentoinut ravitsemustieteen professori Tom Sandershuomauttaa, että vaikka geeneillä on osansa, liikalihavuus liittyy kuitenkin paljolti passiiviseen elämäntapaan ja kaloripitoiseen ruokavalioon."
Kohtuullisen herkuttelun puolestapuhujat: "herkku"riippuvuudesta oppii eroon, kun on jonkin aikaa ilman. Ne mieliteot katoavat, eikä ole enää vaikeaa kieltäytyä. Yksi iki-inhokkini on se, kun jotkut kertovat palkitsevansa itseään ruoalla. "Sain projektia edistettyä, ostan sipsipussin ja pari munkkia". Siinä todellakin ehdollistaa kehonsa vaatimaan rasvaa ja sokeria aina, kun kokee mitä tahansa tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei vaikuta painoon. Vain ruoan määrä vaikuttaa.
Terveisin nimimerkki "Menen autolla kaikki autoa pidemmät matkat". Miksi koetatte pilata toisiltakin mahdollisuudet hoikistua väittämällä, että mitään ei kannata edes yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Ja toiseksi. Me jotka lihotaan ja pysytään lihavana, saatetaan syödä myös hyvin pieniä annoksia, eikä silti laihduta. Se riippuu ihan siitä mitä syö. Jos syö salaattia "norsun annoksen" niin ei liho, mutta jos syö pienen annoksen suklaata niin lihoo jos sen syö normaalin ruuan lisäksi.
Niiden aterioiden kokoon voi vaikuttaa sitä mukaa, mitä tulee syötyä ylimääräistä. Tottakai painoa kertyy, jos välipaloja ei huomioi pienentämällä aterioiden kokoa.
Ei tämä ole mikään uusi asia. Ainakin yli 10 vuotta sitten uutisoitiin tutkimuksista, joiden mukaan geenit vaikuttavat painoon. Tutkimukset oli tehty identtisille kaksosilla.
Saataisiinpa ihmiset vielä ymmärtämään, että alipainon kanssa kamppailu voi olla aivan yhtä vaikeaa kuin ylipainonkin kanssa kamppailu.
Itse olen ollut aina laiha, BMI 16-17 paikkeilla. Nyt työttömänä jonkin aikaa oltua en tiedä uskallanko hakea takaisin töihin (kaupan ala), koska tauot ovat niin lyhyitä etten ehdi syödä niiden aikana riittävästi. Minä siis oikeasti tarvitsen paljon ruokaa saadakseni pidettyä edes nykyisen painoni, puhumattakaan lisäkilojen saamisesta jolloin syömisen pitäisi olla melkeinpä kokopäivätyötä :D Toivoisin voivani saada jonkin diagnoosin jonka perusteella voitaisiin myöntää pidemmät tauot, mutta taitaa olla turha haave...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavien haukkuminen ja syyllistäminen onkin aina ollut julmaa ja typerää. Nyt sille ei ole enää tieteellistäkään tukea.
Siitähän tässä ei puhuttu miksi joku lihoo, vaan siitä miksi joku toinen ei liho. Jos itsellä on taipumus lihoa, niin syöminen täytyy suhteuttaa siihen. Ei sillä ole mitään väliä jos naapurin Tiina ei liho. Sillähän voi olla vaikka lapamato.
Mutta pointtihan onkin se, kun nämä lihomattomat taivastelevat, mikä siinä on niin vaikeaa olla lihomatta, kun itselle se on niin helppoa. No olisiko juuri se vaikeaa, kun toinen joutuu tarkkailemaan syömisiään ja toinen ei?
Tuo taivastelu on omassa päässäsi. En tunne yhtäkään laihaa itseni mukaan lukien, jota kiinnostaisi kenenkään lihavan syömiset tai kilot.
Sivusta.
Tuo kommentti on varmaan vitsi?
Joka paikassa on syö ja liiku ja omaa sama itsekuri kuin minä, niin tulet laihaksi.Koska suurinosa ihmisistä näyttävät siltä miten elävät. Jos liikkuu paljon ja syö terveellisesti luultavasti on hoikka Ja jos ei liiku ja syö liikaa on lihava. Mitä nyt et ymmärrä? Hyvin hyvin HYVIN pieni osuus ihmisistä on ns. Läpipaskoja.
Kyllä liikunta vaikuttaa, mutta yleensä liikunta saa ihmiset syömään enemmän. Lisäksi todella lihavat eivät kykene heti juoksemaan esimerkiksi 20 kilometriä vauhdilla kilsa kuuteen minuuttiin. Ainakin sykemittarin mukaan vie minulta 1000 kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut artikkelin tai tutkimukset olisit huomannut siinä sanottavan elintapojen ja ruokailun olevan merkittävästi geenejä tärkeämpi tekijä. Tutkimus kertoo geeneillä olevan jonkin verran vaikutusta. Pääpaino yhä edelleen on sillä mitä syö ja miten liikkuu. Merkittävä uusi tieto on, että geeneillä ylipäätään on edes jonkinlainen vaikutus. Ei tuo tutkimus millään tapaa laita nykyistä tietämystä ravitsemuksesta ja laihtumisesta uusiksi. Yhä edelleen samat perusasiat pitävät paikkaansa.
Geeneillä on valtava merkitys. Mulla on laiha ja lihava koira, tytär ja äiti. Toinen ei liho millään, vaikka syö lihotusdieettiä ja herkkuja. Ja toinen on läski vaikka syö laihdutusdieettiä. Tyttären isän suku on läpipaskoja laiheliineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoliston bakteerikannalla on paljonkin tekemistä painonhallinnan kanssa. Se ei ole varsinaisesti perinnöllistä vaan varhaisen elinympäristön tuomaa. Eli jos vaikka lihavan äidin lapsi otettaisiin steriilisti keisarinleikkauksella ulos ja sen jälkeen sijoitettaisiin laihojen perheeseen, hän saisi tästä kasvuympäristöstä erilaisen bakteerikannan ja olisi todennäköisemmin laiha, eikä syynä olisi pelkästään erilaiset elintavat.
Muistaakseni olen lukemut tutkimuksesta, jossa laihan ihmisen elimistöön oli ulosteensiurron yhteydessä siirretty lihavan ihmisen ulostetra ja tämä ennen laiha ihminen lihoi ryokavaliosta riipoumatta! Suolisto on siis yksi elin, jolla on hyvin suuri merkitys ja sitö on alettu ymmärtää vasta nykyisin.
On tuosta ollut televisiossakin dokkari.
https://www.bbc.com/news/health-31168511
https://www.google.fi/amp/s/amp.iflscience.com/health-and-medicine/woma…
Rottakokeilla on saatu aikaan samanlaista lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat tuolla läpipaskolla sitä että ulostaa noin 5 kertaa päivässä ja aina melkein heti aterioiden jälkeen niin ei se ole mikään itsestäänselvyys. Olen joutunut urheilulla ja terveellisellä ruokavaliolla treenaamaan itselleni nopean aineenvaihdunnan. Ennen ulostin 4 kertaa viikossa nyt 3-5 päivässä. Jos laiskottelen ja vähennän urheilua niin aineenvaihdunta hidastuu heti. Laitan helposti lihasta, mutta myös rasvaa.
Läpipaskolla viitataan siihen, että ihminen paskoo syömänsä läpi ilman, että syöty ruokamäärä näkyy ulkomuodossa.
Toinen sanan merkitys on nahan rei'itykseennkäytetty työkalu, mutta se ei kuulu tähän.
Totta tuokin, mutta täytyy muistaa sekin, että näistä geneettisistä eroista huolimatta ennen 1970-lukua lihavuus on ollut harvinaista. Geenit eivät muutu niin nopeasti, joten nykyistä lihavuusepidemiaa ei selitä geenit.
Kyse on siitä, että lihomiseen edesauttavat geenit (sekä ruokahalun lisääntymisen että energian käytön äärimmäisen tehokkuuden takia) yhdistettynä siihen että lihottavaa ruokaa on helposti tarjolla johtavat lihomiseen. Jos tarjolla olisi lähinnä yksinkertaista, luonnonmukaista ruokaa, ei useimmat lihoisi, vain ne joilla on kaikkein hankalimpia, harvinaisisa lihomisgeenien yhdistelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään uusi asia. Ainakin yli 10 vuotta sitten uutisoitiin tutkimuksista, joiden mukaan geenit vaikuttavat painoon. Tutkimukset oli tehty identtisille kaksosilla.
Tuossa tuorein dokumentti. Ainakin kaksosten bakteerit poikkesivat huomattavasti toisistaan. Toinen painaa ~55kg ja toinen ~95kg.
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://areena.yle…
Ihanaa,voin jatkaa suklaariippuvuuden ylläpitoa hyvillä mielin, se on geenit mitkä mua lihottaa tasaisen varmasti muutaman kilon vuositahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuorein dokumentti. Ainakin kaksosten bakteerit poikkesivat huomattavasti toisistaan. Toinen painaa ~55kg ja toinen ~95kg.
Katsoitko tuon dokumentin...? Siinähän kaksoset vakuuttelivat syövänsä just samallalailla mutta toinen vaan lihoi. Kun asiaa tutkittiin, selvisi että lihava söi Paljon enemmän ja esim vähemmän kuitua.
Mieheni, joka tosin alkanut lihomaan, voi syödä enemmän kuin minä helposti lihomatta. Ollaan saman pituisia suunnilleen.
Ollaan syöty vaikka jotain ns raskasta ruokaa sanan verran. Parin tunnin päästä mies valittaa nälkää ja itse olen vielä ihan ähky! Tuntuu että ruoka menee itsellä tosi hitaasti ja varmaan kaikki kalorit ehtii imeytyä. Mies taas istuu vessassa monta kertaa päivässä. Itse muutaman kerran viikossa.
Aina ei ole ollut itselläkään näin mutta muutaman vuoden on kroppa ollut ihan tukossa. Joku mainitsi raskaudet! Itsellä sama juttu että raskaudet muuttaneet kropan toimintaa. Yksi raskaus muutti jopa niin että paino vaan tippui ja vessassa sai istua kakkoshädällä useankin kerran päivässä.
Nyt iltapaino heittää aamupainoon ihan sadalla tai kahdellasadalla grammalla. Koitan laihduttaa mutta haastavaa on.
Hirveällä paastoamisella sain 16 kiloa pois viime vuonna ja niistä on 5 kiloa tullut takaisin kun olen syönyt normaalisti mutta silti kevyesti. Nyt taas olen laihduttanut ja nälkäisenä olen mennyt joka ilta nukkumaan. Pari kiloa tippui ja nyt taas junnaa eikä suoli toimi. Menenkin tästä juomaan pregorionia että vatsa toimisi tänään jotenkin.
Olen ollut aina hoikka ja periaatteessa voin syödä mitä vain. Kuitenkin olen huomannut esim kavereiden kanssa, että kun minä ns herkuttelen en syö kokonaista suklaalevyä kerralla tai jotain epäterveellistä. Herkutteluksi riittää 3 palaa suklaata ja ”ahmiminen” on usein jotain terveellistä tyyliin kukkakaalikeitto.
Joten merkitystä on sillä millä herkuttelee ja siksi varmaan pysyn hoikkana. En pysty syömään jokapäivä pizzaa tai karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoitko tuon dokumentin...? Siinähän kaksoset vakuuttelivat syövänsä just samallalailla mutta toinen vaan lihoi. Kun asiaa tutkittiin, selvisi että lihava söi Paljon enemmän ja esim vähemmän kuitua.
Tämän takia ruokapäiväkirja on hyvä juttu. Siinä totuus selviää kun jokainen suupala kirjoitetaan ylös. Muuten jää se yksi suklaapalan laskentaa, koska eihän se mitään syömistä ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavien haukkuminen ja syyllistäminen onkin aina ollut julmaa ja typerää. Nyt sille ei ole enää tieteellistäkään tukea.
Siitähän tässä ei puhuttu miksi joku lihoo, vaan siitä miksi joku toinen ei liho. Jos itsellä on taipumus lihoa, niin syöminen täytyy suhteuttaa siihen. Ei sillä ole mitään väliä jos naapurin Tiina ei liho. Sillähän voi olla vaikka lapamato.
Mutta pointtihan onkin se, kun nämä lihomattomat taivastelevat, mikä siinä on niin vaikeaa olla lihomatta, kun itselle se on niin helppoa. No olisiko juuri se vaikeaa, kun toinen joutuu tarkkailemaan syömisiään ja toinen ei?
Tuo taivastelu on omassa päässäsi. En tunne yhtäkään laihaa itseni mukaan lukien, jota kiinnostaisi kenenkään lihavan syömiset tai kilot.
Sivusta.
Tuo kommentti on varmaan vitsi?
Joka paikassa on syö ja liiku ja omaa sama itsekuri kuin minä, niin tulet laihaksi.Koska suurinosa ihmisistä näyttävät siltä miten elävät. Jos liikkuu paljon ja syö terveellisesti luultavasti on hoikka Ja jos ei liiku ja syö liikaa on lihava. Mitä nyt et ymmärrä? Hyvin hyvin HYVIN pieni osuus ihmisistä on ns. Läpipaskoja.
Kyllä vaikuttaa.
Liikunta vaikuttaa vain silloin, jos sen aiheuttama energiankulutuksen kasvu on suurempi kuin sisäänotetun ravinnon määrä. Näin oloen jos ruokavalio ei muuta, on liikuttava huomattavan paljon, jotta energiankulutus pysyy koko ajan isompana kuin ravinnon energia. Liikunnan hyöty on paljon suurempi muissa terveysvaikutuksissa, kuten verenpaineen laskussa, hengityselinten kunnon parantuessa, lihasvoimassa jne. Liikuntaa kannattaa harjoittaa kaikenpainoisten mutta se ei ratkaise lihavuusongelmaa yksinään.
Se oleellinen ero sedentaariseen ihmiseen on, ettei tarvitse syödä varpusen lailla. Liikunta ja aineenvaihduntaa kiihdyttävät ruoka-aineet auttavat siinä, ettei elämä ole yhtä kieltäytymistä ruoasta. Suurimmalla osalla ihmisistä syyt lihavuuteen löytyvät elintavoista, ei geeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni, joka tosin alkanut lihomaan, voi syödä enemmän kuin minä helposti lihomatta. Ollaan saman pituisia suunnilleen.
Ollaan syöty vaikka jotain ns raskasta ruokaa sanan verran. Parin tunnin päästä mies valittaa nälkää ja itse olen vielä ihan ähky! Tuntuu että ruoka menee itsellä tosi hitaasti ja varmaan kaikki kalorit ehtii imeytyä. Mies taas istuu vessassa monta kertaa päivässä. Itse muutaman kerran viikossa.
Aina ei ole ollut itselläkään näin mutta muutaman vuoden on kroppa ollut ihan tukossa. Joku mainitsi raskaudet! Itsellä sama juttu että raskaudet muuttaneet kropan toimintaa. Yksi raskaus muutti jopa niin että paino vaan tippui ja vessassa sai istua kakkoshädällä useankin kerran päivässä.Nyt iltapaino heittää aamupainoon ihan sadalla tai kahdellasadalla grammalla. Koitan laihduttaa mutta haastavaa on.
Hirveällä paastoamisella sain 16 kiloa pois viime vuonna ja niistä on 5 kiloa tullut takaisin kun olen syönyt normaalisti mutta silti kevyesti. Nyt taas olen laihduttanut ja nälkäisenä olen mennyt joka ilta nukkumaan. Pari kiloa tippui ja nyt taas junnaa eikä suoli toimi. Menenkin tästä juomaan pregorionia että vatsa toimisi tänään jotenkin.
Ei voi mitenkään olla, että aamupainosi ja iltapainosi heittelee vain muutamalla sadalla grammalla, vai etkö syö mitään?
Minkä takia aamu ja iltapainot ovat eri, on pelkästään siitä syystä että päivän aikaan syömäsi ruoka ja juomat painavat kehossa vielä, kun taas yleisemmin aamulla vessankäynnin jälkeen suurinosa on jo poistunut.
Jos esivanhemmat ovat nähneet nälkää on heiltä saatu ominaisuus säilyttää kaikki saatu ruoka elimistössä. Se kertoo paljon suomalaisten taustoista. Ruotsalaiset ja aateliset ovat samasta syystä pitkiä ja laihoja, kun ei ole tarvinnut kaikkea ravintoa varastoida elimistöön.