Tutkimus: Luontainen laihuus johtuu enemmän geeneistä kuin elintavoista. "Läpipaskot" eivät ole myytti
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/958a00bc-a2cb-41ec-b844-9c3670f7b2…
Kaikki tuntevat varmaan ihmisiä, jotka voivat syödä mitä hyvänsä lihomatta.
Syy on läytynyt: GEENIT.
Vaikka kyllähän tämä tiedettiin ilman tutkimustakin!
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset laihtuu kun ruokaa säännöstelee. Ei ollut keksitysleirin verkkoaidoilla yhtään pallomahaa kun historiankirjojen kuvia katsoo.
Kyllä, mutta minä lihavana syön kuukaudessa sen minkä laiha ystäväni viikossa. Ja sitähän ei monet voi ymmärtää. (Ja tätäkin kommenttini moni epäilee).
kerrankin ne geenit.
Minullakin itsestään paino alkoi nousemaan kun lopetin liikunnan ja löysin telkkarin ääressä herkuttelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavien haukkuminen ja syyllistäminen onkin aina ollut julmaa ja typerää. Nyt sille ei ole enää tieteellistäkään tukea.
Siitähän tässä ei puhuttu miksi joku lihoo, vaan siitä miksi joku toinen ei liho. Jos itsellä on taipumus lihoa, niin syöminen täytyy suhteuttaa siihen. Ei sillä ole mitään väliä jos naapurin Tiina ei liho. Sillähän voi olla vaikka lapamato.
Mutta pointtihan onkin se, kun nämä lihomattomat taivastelevat, mikä siinä on niin vaikeaa olla lihomatta, kun itselle se on niin helppoa. No olisiko juuri se vaikeaa, kun toinen joutuu tarkkailemaan syömisiään ja toinen ei?
Tuo taivastelu on omassa päässäsi. En tunne yhtäkään laihaa itseni mukaan lukien, jota kiinnostaisi kenenkään lihavan syömiset tai kilot.
Sivusta.
Tuo kommentti on varmaan vitsi?
Joka paikassa on syö ja liiku ja omaa sama itsekuri kuin minä, niin tulet laihaksi.Koska suurinosa ihmisistä näyttävät siltä miten elävät. Jos liikkuu paljon ja syö terveellisesti luultavasti on hoikka Ja jos ei liiku ja syö liikaa on lihava. Mitä nyt et ymmärrä? Hyvin hyvin HYVIN pieni osuus ihmisistä on ns. Läpipaskoja.
Liikunta ei vaikuta painoon. Vain ruoan määrä vaikuttaa.
Kyllä vaikuttaa.
Liikunta vaikuttaa vain silloin, jos sen aiheuttama energiankulutuksen kasvu on suurempi kuin sisäänotetun ravinnon määrä. Näin oloen jos ruokavalio ei muuta, on liikuttava huomattavan paljon, jotta energiankulutus pysyy koko ajan isompana kuin ravinnon energia. Liikunnan hyöty on paljon suurempi muissa terveysvaikutuksissa, kuten verenpaineen laskussa, hengityselinten kunnon parantuessa, lihasvoimassa jne. Liikuntaa kannattaa harjoittaa kaikenpainoisten mutta se ei ratkaise lihavuusongelmaa yksinään.
Niin, eli vaikuttaa ihmisen hoikkuuteen. Miksi tulit selittämään pas.kaa kun itsekin myönnät että vaikuttaa? :,D
Miksi ihmisen pitäisi syödä yli normaali määrän tai yli kulutuksen, vaikka ei lihoisikaan? Ei läpipaskous ole hyvä juttu, kertoo ravintoaineiden imeytymättömyydestä. Tällaiset henkilöt ovat omien havaintojeni mukaan yleensä hyvin sairaan, näivettyneen ja aneemisen näköisiä.
Naisilla etenkin tulee olla terve määrä rasvaa kehossa jo ihan biologisista syistä. On ongelma jos painoa on liian vähän tai liikaa. Naisille on terveempää olla vaikka normaalipainon ylärajalla, kuin liian laiha.
Tätä ihannoidaan vain siksi, koska laihuus on esteettisempää useiden mielestä. Sairaalloisen laihuuden ihannointi ei ole hävinnyt minnekään, se elää ja voi hyvin. Toine ääripää on lihavuuden ihannointi.
Uskon siihen, että joillain ihmisillä on geenit mikä tekee sen, että he ovat energisempiä ja heidän aineenvaihdunta on nopeampi kuin heillä, joilla tuota geeniä ei ole. Myös se missä maapallolla asuu vaikuttaa vahvasti.
MUTTA tämä ei tarkoita sitä, ettäkö lihavat olisivat oikeutettuja olemaan lihava. Ja hei, minä OLEN lihava mutta olen muuttanut nyt ruokatapojani ja liikuntatapojani ja olen laihtunut jo 5kg.
Suomalainen ruokavalio on oikeasti tosi huono. Täällä on ihan liikaa esimerkiksi kerma/juustopohjaisia ruokia. Ja sitten on myös paljon pelkkää lihaa ja vehnää, kasvikset tuntuvat jäävän aina johonkin muualle tai niitä on hyvin vähän.
Olen laihduttanut aikoinasn lähes 20 kiloa noin 100 kg pai istanu ( pituus 164 vm) ja olin kitudieetillä ja todella jouduin vuoden ajan joka ikinen suupala miettimään. Olin ryhmässä, josta oli paljon vertaistukea. No, vaikka en päässyt edes ihannepainoo , olin siis alle 80 kg, olin tyytyväinen urakkaan. Sen jälkeen: tuli ryhmän lopetus, paluu arkeen ja arvaatte loput: painan nyt taas 99 kiloa. On tullut pitsaa, herkkuja ja muuta syötyä mutta en sairalloisesti. Aineenvaihdunta toimi silloin nin pienellä, olen äitini puolelta lihavuuteen taipuvainen ja en pystynyt pitämään uutta painoani. Sisäänotettu energia on tasaisen varmasti ollut suurempi kuin levossa oleva energiankulutukseni. Enää en jaksa aloittaa laihdutusta. Mutta älkää halveksiko lihavia ihmisiä. Ei ole helppoa ajatella, että on läskimpi kuin muut ja itsetunnon lasku siitä. Olen saanut kaikki vaatteeni normaalikaupasta. Pyrin kävelemään, köymään uimassa ja syön säännölliset ateriat aamusta iltaan. En ahmi. Syön pakasteesta marjoja, teen salaatteja.
Vierailija kirjoitti:
kerrankin ne geenit.
Minullakin itsestään paino alkoi nousemaan kun lopetin liikunnan ja löysin telkkarin ääressä herkuttelun.
Niin kuin ilmeisesti sinun mielestäsi kaikki lihavat tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset laihtuu kun ruokaa säännöstelee. Ei ollut keksitysleirin verkkoaidoilla yhtään pallomahaa kun historiankirjojen kuvia katsoo.
Kyllä, mutta minä lihavana syön kuukaudessa sen minkä laiha ystäväni viikossa. Ja sitähän ei monet voi ymmärtää. (Ja tätäkin kommenttini moni epäilee).
Tähän on monta selitystä:
1. Et oikeasti tiedä mitä hoikka ystäväsi syö ja vaan kuvittelet, että hän syö tällä tavalla.
2. Hoikka ystäväsi treenaa ja hänellä on raskas työ, joka polttaa paljon kaloreita, mistä syystä hänen tarpeensa energialle on suurempi kuin sinun.
3. Syöt enemmän kaloreita kuin luulet ja vertaat niitä kaverisi ruokiin, jotka ovat vähempikalorisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerrankin ne geenit.
No kaikki lihavat ovat syöneet enemmän kuin ovat kuluttaneet, vai onko tähän vielä jotain vastaan väittämistä?
Vierailija kirjoitti:
Uskon siihen, että joillain ihmisillä on geenit mikä tekee sen, että he ovat energisempiä ja heidän aineenvaihdunta on nopeampi kuin heillä, joilla tuota geeniä ei ole. Myös se missä maapallolla asuu vaikuttaa vahvasti.
MUTTA tämä ei tarkoita sitä, ettäkö lihavat olisivat oikeutettuja olemaan lihava. Ja hei, minä OLEN lihava mutta olen muuttanut nyt ruokatapojani ja liikuntatapojani ja olen laihtunut jo 5kg.Suomalainen ruokavalio on oikeasti tosi huono. Täällä on ihan liikaa esimerkiksi kerma/juustopohjaisia ruokia. Ja sitten on myös paljon pelkkää lihaa ja vehnää, kasvikset tuntuvat jäävän aina johonkin muualle tai niitä on hyvin vähän.
Anteeksi, mitä? Mikä oikeuskysymys tämä muka on? Laitetaanko ylipainoiset vankilaan vai tarkoitatko, että on ihan oikein haukkua heitä ylipainosta?
Yksi läpipaskouden muoto on geneettinen kyvyttömyys varastoida rasvaa normaalisti esim. naisille terveellä tavalla reisiin ja takapuoleen. Ihminen voi olla tikkulaiha ja rasva varastoituu sisäelimiin ja tulee vaikkapa rasvamaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUTTA tämä ei tarkoita sitä, ettäkö lihavat olisivat oikeutettuja olemaan lihava. Ja hei, minä OLEN lihava mutta olen muuttanut nyt ruokatapojani ja liikuntatapojani ja olen laihtunut jo 5kg.Suomalainen ruokavalio on oikeasti tosi huono. Täällä on ihan liikaa esimerkiksi kerma/juustopohjaisia ruokia. Ja sitten on myös paljon pelkkää lihaa ja vehnää, kasvikset tuntuvat jäävän aina johonkin muualle tai niitä on hyvin vähän.
Anteeksi, mitä? Mikä oikeuskysymys tämä muka on? Laitetaanko ylipainoiset vankilaan vai tarkoitatko, että on ihan oikein haukkua heitä ylipainosta?
Anteeksi, olisi kai pitänyt käyttää lausetta "se ei ole tekosyy olla lihava". Onko parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerrankin ne geenit.
No kaikki lihavat ovat syöneet enemmän kuin ovat kuluttaneet, vai onko tähän vielä jotain vastaan väittämistä?
Ja se on siis sama asia kuin telkkarin ääressä herkuttelu? Eihän kukaan olekaan väittänyt, että ylipainoiset eivät söisi enemmän kuin kuluttavat. Nyt puhuttiin liikunnan lopettamisesta ja telkkarin ääressä herkuttelusta.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, olisi kai pitänyt käyttää lausetta "se ei ole tekosyy olla lihava". Onko parempi?
Niin, ei olekaan tekosyy, vaan yksi ihan oikea syy monen muun joukossa. Ei kai kukaan sitä ainoaksi syyksi ole väittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei olekaan tekosyy, vaan yksi ihan oikea syy monen muun joukossa. Ei kai kukaan sitä ainoaksi syyksi ole väittänytkään.
Se on tekosyy. Se, ettei omista hyvää geeniä ei tarkoita, ettäkö henkilö on tuomittu olemaan lihava, vaan se on todellakin siinä mitä syö ja miten paljon liikkuu.
Vielä tulee se aika kun ymmärretään että laihuus ja lihavuus ovat vain oireita.
Turkimusten mukaan myön laajakirjoinen mikrobiomi auttaa hoikkana pysymiseen. Mikrobiomin monipuolisuutta taas ylläpidetään erittäin monipuolisella ravinnolla.
Toinen mikä liittyy myös lihomiseen, on annoskokosokeus. "Söin vain yhden lautasellisen" voi tarkoittaa toiselle pientä nokaretta valtavaa kasaa ruokaa, ja molemmilla on silti se yksi lautasellinen. Annossokeuteen syyllistyvät usein meistä kaikki jossain määrin. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Tämä johtuu siitä, että syömisiään on hankala hahmottaa, koska se on niin automaattista.
Minäkin lihoisin, jos vetäisin norsun kokoisia annoksia monta kertaa päivässä.
T. läpipasko
Vierailija kirjoitti:
Yksi läpipaskouden muoto on geneettinen kyvyttömyys varastoida rasvaa normaalisti esim. naisille terveellä tavalla reisiin ja takapuoleen. Ihminen voi olla tikkulaiha ja rasva varastoituu sisäelimiin ja tulee vaikkapa rasvamaksa.
Juu, tuo kuulostaa minulta. Minulle ei ole koskaan tullut takapuoleen ja reisiin yhtään rasvaa vaan kaikki tulee vyötärölle. Surkeinta on se, että olen laihduttanut 20 kiloa ja BMI on nyt 22. Silti vyötärö on yli 83 cm eikä siitä pienene. Läski mikä läski.
Vierailija kirjoitti:
Läpipasko-sanan käyttö ole sen hyväksyttävämpää kuin kutsua ylipainoisia läskipaskoiksi.
Sinä et nyt vaan ymmärrä mitä se läpipasko tarkoittaa, se tarkoittaa sitä että sellainen ihminen syö ja "viiden minuutin" päästä se paskoo ne ruuat, eli hänellä on se läpimenoaika paljon lyhyempi kuin niillä jotka pitää ruokaa pidempään siellä suolistossa ja kroppa imee kaikki mahdolliset lihotusainekset itseensä.
Liikunta vaikuttaa vain silloin, jos sen aiheuttama energiankulutuksen kasvu on suurempi kuin sisäänotetun ravinnon määrä. Näin oloen jos ruokavalio ei muuta, on liikuttava huomattavan paljon, jotta energiankulutus pysyy koko ajan isompana kuin ravinnon energia. Liikunnan hyöty on paljon suurempi muissa terveysvaikutuksissa, kuten verenpaineen laskussa, hengityselinten kunnon parantuessa, lihasvoimassa jne. Liikuntaa kannattaa harjoittaa kaikenpainoisten mutta se ei ratkaise lihavuusongelmaa yksinään.