Kiinteistövälittäjää linjoilla? (Arvo)asunnon remontoinnista ennen myyntiä kysymys?
Minulla tulee myyntiin halutulla alueella Helsingissä asunto, 60-luvun kolmio. Kyse ei ole aivan arvokkaimmista asuinalueista juugend-taloineen, mutta alue on silti hyvin haluttu ja kovassa vedossa sanoisin muuttumassa arvoasuntoalueeksi. Ainakin keskivertoa arvokkaammaksi, sanotaanko näin.
Nyt kysymykseen: haluaisiko joku avata logiikkaa siinä, että tällainen asunto kannattaa myydä remontoimattomana, jos haluaa maksimaalisen tuoton asunnolleen?
Eli kuka pk-seudulla etsii hintavahkoa kolmiota, joka hänellä on aikaa laittaa remonttiin? Ihan vilpitön ihmettelevä kysymys ilman sarvia ja hampaita.
Verrattuna asunnonostajiin, joilla ei ole aikaa remontin teettämiseen tai tekemiseen, vaan haluavat valmiin? Kumpia on enemmän? Eikö ihminen halua mieluummin valmiin??
Varmasti olisi ihanaa valita itse pinnat, mutta kuinka usein ihmiset aidosti voivat valita remonttikohteen? Missä he asuvat remontin ajan (se kestää helposti parikin kuukautta ihan todellisuudessa)? Auttakaa!
Toki aina voi ostaa uudiskohteen, mutta jos alueella ei ole niitä ihan lähellä tai ei halua uudiskohdetta.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Remppaisitko kylppärin vesieristeitä myöten? Vetäisitkö sähköt kokonaan uusiksi? Lattiat, lattialistat, keittiön putkineen? Koska talossa on tehty putkiremppa? Onks valokuitu?
Putkiremppa tehty talossa muutama vuosi sitten, valokuitu on, vesieristeet pitäisi laittaa (puuttuvat), sähköt uusiksi. Uusi keittiö, lattia ja seinien pinnat uusiksi. Ei seinien purkua, ei välttämättä lisää pistorasioita (???).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remppaisitko kylppärin vesieristeitä myöten? Vetäisitkö sähköt kokonaan uusiksi? Lattiat, lattialistat, keittiön putkineen? Koska talossa on tehty putkiremppa? Onks valokuitu?
Putkiremppa tehty talossa muutama vuosi sitten, valokuitu on, vesieristeet pitäisi laittaa (puuttuvat), sähköt uusiksi. Uusi keittiö, lattia ja seinien pinnat uusiksi. Ei seinien purkua, ei välttämättä lisää pistorasioita (???).
Ap
Jos putkirempassa on säästetty ja jätetty vesieristeet 60-luvun tasolle, on yhtiössä todennäköisesti tulossa kylppäreiden kunnostus. Myöskään kph:ssa todennäköisesti ei ole tarpeeksi virtaa lattialämmitykselle ja koneille, joten sekin pitäisi taulusta asti vetää uusiksi, samoin keittiön sähköt että saa uudenaikaiselle liedelle virtaa.
Näistäkin syistä myisin nykykunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sulla on hukassa asiat.
Remontilla nopeutetaan kauppoja, tulee fressi ulkoasu.
Mutta jos teet the remontin, se nostaa asunnon arvoa.
Kummassakaan tapauksessa rahat tuskin tulee myyntihinnan päälle .Vaikeinta tässä on se, että en tiedä asunnon arvoa täysremontoituna. Tuntuisi hassulta, että joku maksaisi täysremontin vaativasta vain 50 000 vähemmän, kuin muuttovalmiista.
Eli hyvältä kuvissa ja paikanpäällä oleva ois 450 000e, ihan räjähtänyt ois 400 000. Kuulen, miten ostaja alkaa vääntää, että ”kun tää tarvii remontin...”
Ap
No hyvä ihminen tutustu markkinoihin. Katso millaisia asuntoja alueella on myynnissä, minkä kuntoisia ja mihin hintaan. Kai siellä joku asunto on myynnissä, mikä on kunnolla remontoitu versus sellainen remonttikuntoinen. Mutta kannattaa verrata pyyntihintoja myös toteutuneisiin hintoihin, niin tulee realismia peliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos putkirempassa on säästetty ja jätetty vesieristeet 60-luvun tasolle, on yhtiössä todennäköisesti tulossa kylppäreiden kunnostus. Myöskään kph:ssa todennäköisesti ei ole tarpeeksi virtaa lattialämmitykselle ja koneille, joten sekin pitäisi taulusta asti vetää uusiksi, samoin keittiön sähköt että saa uudenaikaiselle liedelle virtaa.
Näistäkin syistä myisin nykykunnossa.
Tuo on hyvä huomio, kph:iden kunnostus on varmaan tulossa. Senkin takia mietin asunnon myymistä, ei ole mitään järkeä koittaa saada sitä tuottavaksi. Liesi ei vaadi uuutta sähköä, johan asunnoissa on ollut sähköhellat alusta asti. Ja miksi kylpyhuoneissa pitäisi olla lattialämmitys? Niissä on ollut aikaisemmin vesikiertoinen patteri ammeen alla/kyljessä, mutta putkiremontissa niihin tuli rättipatterit. Pesukonepistorasia on ollut samoin jo olemassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sulla on hukassa asiat.
Remontilla nopeutetaan kauppoja, tulee fressi ulkoasu.
Mutta jos teet the remontin, se nostaa asunnon arvoa.
Kummassakaan tapauksessa rahat tuskin tulee myyntihinnan päälle .Vaikeinta tässä on se, että en tiedä asunnon arvoa täysremontoituna. Tuntuisi hassulta, että joku maksaisi täysremontin vaativasta vain 50 000 vähemmän, kuin muuttovalmiista.
Eli hyvältä kuvissa ja paikanpäällä oleva ois 450 000e, ihan räjähtänyt ois 400 000. Kuulen, miten ostaja alkaa vääntää, että ”kun tää tarvii remontin...”
ApNo hyvä ihminen tutustu markkinoihin. Katso millaisia asuntoja alueella on myynnissä, minkä kuntoisia ja mihin hintaan. Kai siellä joku asunto on myynnissä, mikä on kunnolla remontoitu versus sellainen remonttikuntoinen. Mutta kannattaa verrata pyyntihintoja myös toteutuneisiin hintoihin, niin tulee realismia peliin.
Se on vaikeaa, koska alueella on kolmioista toteutunut todella vähän kauppaa. Niistä ei tiedä kuntoa, ei kerrosta, ei maisemaa, ei oikein mitään, mikä vaikuttaa yksilöllisesti hintaan. Toteutuneiden kauppojen neliöhintahaarukkakin on 4000-8000e välissä.
Ap
Jos saat myytyä, aiotko alkaa maksaa elatusmaksuja?
Joko asunto on sinun?
Siis perintö jaettu?
Vierailija kirjoitti:
Joko asunto on sinun?
Siis perintö jaettu?
Ei ole vielä paperilla minun, toivottavasti on ennen 1.3. Sen jälkeen ositus vielä jatkuu. Mutta tarkoitus olisi, että saan kiistatta minulle tulevat asiat pois pesästä ensin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että maksaa niitä, ole sinulle maksamista, joten, miksi aikoisin? En tietenkäön
Ap
En ostaisi juuri remontoitua asuntoa, koska haluaisin ehdottomasti remontoida itse mieleisekseni, kuten tein tässä nykyisessä asunnossani. Kaikki meni uusiksi katosta lattiiaan ja kylppäristä keittiöön. Kalusteet tehtiin mittatilaustyönä, ja käytin apuna sisustussuunnittelijaa. Kodin pitää tuntua täysin omalta kodilta.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi juuri remontoitua asuntoa, koska haluaisin ehdottomasti remontoida itse mieleisekseni, kuten tein tässä nykyisessä asunnossani. Kaikki meni uusiksi katosta lattiiaan ja kylppäristä keittiöön. Kalusteet tehtiin mittatilaustyönä, ja käytin apuna sisustussuunnittelijaa. Kodin pitää tuntua täysin omalta kodilta.
Ja et varmasti ole itse kiinteistövälittäjä? Tai tietenkin voit olla ja haluta tehdä kotisi kanssa noin, mutta siis kv:t sanovat juuri noilla sanoilla syitä, miksi asunto kannattaa myydä remonttikunnossa.
Se ei ole vetoava skenaario, että ihminen ostaa remonttikuntoisen, koska ajattelee saavansa sen remonttivaateen takia ekstrahalvalla. Mulle on ihan ok, jos joku maksaa ei-remontoidusta 50 000e vähemmän, kuin siitä unelmakämpästään samassa paikassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että maksaa niitä, ole sinulle maksamista, joten, miksi aikoisin? En tietenkäön
Ap
Köyhät lapsirukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko asunto on sinun?
Siis perintö jaettu?Ei ole vielä paperilla minun, toivottavasti on ennen 1.3. Sen jälkeen ositus vielä jatkuu. Mutta tarkoitus olisi, että saan kiistatta minulle tulevat asiat pois pesästä ensin.
Ap
Tuskinpa. Mitä kauemmin riitelet, sitä pidempään odotat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko asunto on sinun?
Siis perintö jaettu?Ei ole vielä paperilla minun, toivottavasti on ennen 1.3. Sen jälkeen ositus vielä jatkuu. Mutta tarkoitus olisi, että saan kiistatta minulle tulevat asiat pois pesästä ensin.
ApTuskinpa. Mitä kauemmin riitelet, sitä pidempään odotat.
Oletko vähän tyhmä? Mähän allekirjoitan sellaisen paperin heti, kun se on valmis. Leskihän se siinä pitkittää ja riitelee, jos ei sitä allekirjoittaisi. Eihän aviovarallisuuden ulkopuolisesta omaisuudesta voi tulla edes riitaa. Tietenkin sen saa pesästä silti ulos vain lesken suostumuksella, mutta siihen en ole vaikuttanut mitenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja et varmasti ole itse kiinteistövälittäjä? Tai tietenkin voit olla ja haluta tehdä kotisi kanssa noin, mutta siis kv:t sanovat juuri noilla sanoilla syitä, miksi asunto kannattaa myydä remonttikunnossa.
Se ei ole vetoava skenaario, että ihminen ostaa remonttikuntoisen, koska ajattelee saavansa sen remonttivaateen takia ekstrahalvalla. Mulle on ihan ok, jos joku maksaa ei-remontoidusta 50 000e vähemmän, kuin siitä unelmakämpästään samassa paikassa.
Ap
En ole. Mulle on tärkeää valita huolellisesti kaikki materiaalit ja laittaa tiettyä värimaailmaa sisutukseen. Vieläkin ihastelen, että tulipa keittiöstä kaunis ja käytännöllinen samoin kuin kylppäristä. Mulla oli varaa remontoida, joten päätin tehdä sen sitten kunnolla.
Mä en nyt tiedä, ootko ihan tosissas. Hmm.
Mutta jos oot, niin kannattaa muistaa, että mikään remontti ei kaikista Tv-ohjelmista huolimatta tule hinnan päälle. 50 000e remppa toki helpottaa myyntiä ja nostaa hintaa vs remontoimaton, mutta kun eri alueilla ja eri yhtiöillä on omat hintatasot, niin aika vähän on poikkeamaa suuntaan tai toiseen. Sitä usein itsekin ihmettelen.
Tarkoitan, että ero rempatun ja remppaamattoman asunnon hinta yhtiössä on yllättävän pieni. Itse yhtlön hinta ja sijainti määrittää enemmän.
Älä hyvä ihminen pilaa arvoasuntoa teettämällä siihen jonku tusinaremontin, jonka pitäisi miellyttää kaikkien silmää.
Et laita lattialämmitystä kylppäriin, et laita kolmivaihdevirtaa hellaa varten, ja niin edelleen... kuulostaa fuskurempalta eli et saa tuosta rempattuna yhtään enempää.
Välittäjät saa täsmätietoja toteutuneista hinnoista, kerros kunto vastike myyntiaika etc joten annanpa tuo välittäjälle tai kuuntele edes kun sulle selvästi sanotaan että ÄLÄ REMONTOI