Kiinteistövälittäjää linjoilla? (Arvo)asunnon remontoinnista ennen myyntiä kysymys?
Minulla tulee myyntiin halutulla alueella Helsingissä asunto, 60-luvun kolmio. Kyse ei ole aivan arvokkaimmista asuinalueista juugend-taloineen, mutta alue on silti hyvin haluttu ja kovassa vedossa sanoisin muuttumassa arvoasuntoalueeksi. Ainakin keskivertoa arvokkaammaksi, sanotaanko näin.
Nyt kysymykseen: haluaisiko joku avata logiikkaa siinä, että tällainen asunto kannattaa myydä remontoimattomana, jos haluaa maksimaalisen tuoton asunnolleen?
Eli kuka pk-seudulla etsii hintavahkoa kolmiota, joka hänellä on aikaa laittaa remonttiin? Ihan vilpitön ihmettelevä kysymys ilman sarvia ja hampaita.
Verrattuna asunnonostajiin, joilla ei ole aikaa remontin teettämiseen tai tekemiseen, vaan haluavat valmiin? Kumpia on enemmän? Eikö ihminen halua mieluummin valmiin??
Varmasti olisi ihanaa valita itse pinnat, mutta kuinka usein ihmiset aidosti voivat valita remonttikohteen? Missä he asuvat remontin ajan (se kestää helposti parikin kuukautta ihan todellisuudessa)? Auttakaa!
Toki aina voi ostaa uudiskohteen, mutta jos alueella ei ole niitä ihan lähellä tai ei halua uudiskohdetta.
Kommentit (72)
Remontoiminen kannattaa jos itse asuu kohteessa ja pääsee itse nauttimaan tuloksista.
Myös perussiistiminen kannattaa jos muutoin hyvätasoisessa kämpässä on vaikka hirveät tapetit tai joku muu karseus.
Paljon puhutaan siitä että nykyään ihmiset haluavat muuttaa valmiiseen, mutta jos asunnon valmiiksi saattaminen aiheuttaa useamman tuhannen euron panostuksen niin jättäisin sikseen: ostajissa on myös ihmisiä jotka haluavat tehdä itse.
Tällöin tosin remonttioletuksen täytyy näkyä hinnassa, alueesta tiippuu kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Et laita lattialämmitystä kylppäriin, et laita kolmivaihdevirtaa hellaa varten, ja niin edelleen... kuulostaa fuskurempalta eli et saa tuosta rempattuna yhtään enempää.
Välittäjät saa täsmätietoja toteutuneista hinnoista, kerros kunto vastike myyntiaika etc joten annanpa tuo välittäjälle tai kuuntele edes kun sulle selvästi sanotaan että ÄLÄ REMONTOI
Miksi kph:een pitäisi laittaa lattialämmitys? Tai miksi hellalle pitäisi laittaa kolmivaihdevirtaa, mistä tiedät, ettei siinä ole jo? Mitä ostaja tekee hellan kolmivaihdevirralla? Jos taloyhtiön kph:eet lämmitetään rättipattereilla, niin miksi ihmeessä laittaisin lattialämmityksen? Millälailla se on fuskaamista, en ymmärrä? Tuskin ostajalle on kynnyskysymys, onko kylppärissä lattialämmitys, voi jeesus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Remontoiminen kannattaa jos itse asuu kohteessa ja pääsee itse nauttimaan tuloksista.
Myös perussiistiminen kannattaa jos muutoin hyvätasoisessa kämpässä on vaikka hirveät tapetit tai joku muu karseus.
Paljon puhutaan siitä että nykyään ihmiset haluavat muuttaa valmiiseen, mutta jos asunnon valmiiksi saattaminen aiheuttaa useamman tuhannen euron panostuksen niin jättäisin sikseen: ostajissa on myös ihmisiä jotka haluavat tehdä itse.
Tällöin tosin remonttioletuksen täytyy näkyä hinnassa, alueesta tiippuu kuinka paljon.
Et ilmeisesti aivan sisäistä sitä, miltä näyttää 60-luvun kylpyhuone, tai keittiö? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan, että ero rempatun ja remppaamattoman asunnon hinta yhtiössä on yllättävän pieni. Itse yhtlön hinta ja sijainti määrittää enemmän.
Näin varmasti, jos asunnossa pitää päivittää vaikkapa seinät ja keittiö TAI kylppäri. Ja jos se on ostettaessa ihan asumiskuntoinen kuitenkin. Tämä kämppä VAATII remontin. Sinne EI VOI muuttaa ellei remontoi joka pintaa.
Päätös on tosi vaikea, mutta olen alkanut kallistumaan siihen, etten remontoisi. Ehkä isoimpana syynä se, että perin asunnon tiettyyn hintaan, ja jos nostan asunnon arvoa ennen myyntiä remontilla, joudun maksamaan myyntivoittoveroa, eikä kohonnutta asunnon hintaa saa oikaista perintöverotukseen.
Jos sen sijaan asunto on tuollaisenaan arvioitu perukirjaan väärin, summan saa oikaista perintöverotukseen, eikä joudu maksamaan myynnistä veroa. ...tätäkin tietenkin voisi kiertää asumalla asunnossa (=olemalla kirjoilla) ensin kaksi vuotta, mutta en taida ryhtyä siihen :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi juuri remontoitua asuntoa, koska haluaisin ehdottomasti remontoida itse mieleisekseni, kuten tein tässä nykyisessä asunnossani. Kaikki meni uusiksi katosta lattiiaan ja kylppäristä keittiöön. Kalusteet tehtiin mittatilaustyönä, ja käytin apuna sisustussuunnittelijaa. Kodin pitää tuntua täysin omalta kodilta.
Ja et varmasti ole itse kiinteistövälittäjä? Tai tietenkin voit olla ja haluta tehdä kotisi kanssa noin, mutta siis kv:t sanovat juuri noilla sanoilla syitä, miksi asunto kannattaa myydä remonttikunnossa.
Se ei ole vetoava skenaario, että ihminen ostaa remonttikuntoisen, koska ajattelee saavansa sen remonttivaateen takia ekstrahalvalla. Mulle on ihan ok, jos joku maksaa ei-remontoidusta 50 000e vähemmän, kuin siitä unelmakämpästään samassa paikassa.
ApEn ole. Mulle on tärkeää valita huolellisesti kaikki materiaalit ja laittaa tiettyä värimaailmaa sisutukseen. Vieläkin ihastelen, että tulipa keittiöstä kaunis ja käytännöllinen samoin kuin kylppäristä. Mulla oli varaa remontoida, joten päätin tehdä sen sitten kunnolla.
Oliko sinulla edellistä omistusasuntoa? Miten hoidit ajoituksen kaupoissa, remontissa, muutossa ja asumisissa remontin aikana?
Ap
Jos se remontti on hyvin tehty ja kaunis niin tietty se on plussaa.
Jos se on tehty tekniikka edellä ulkonäöstä viis niin se ei ole plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laita lattialämmitystä kylppäriin, et laita kolmivaihdevirtaa hellaa varten, ja niin edelleen... kuulostaa fuskurempalta eli et saa tuosta rempattuna yhtään enempää.
Välittäjät saa täsmätietoja toteutuneista hinnoista, kerros kunto vastike myyntiaika etc joten annanpa tuo välittäjälle tai kuuntele edes kun sulle selvästi sanotaan että ÄLÄ REMONTOIMiksi kph:een pitäisi laittaa lattialämmitys? Tai miksi hellalle pitäisi laittaa kolmivaihdevirtaa, mistä tiedät, ettei siinä ole jo? Mitä ostaja tekee hellan kolmivaihdevirralla? Jos taloyhtiön kph:eet lämmitetään rättipattereilla, niin miksi ihmeessä laittaisin lattialämmityksen? Millälailla se on fuskaamista, en ymmärrä? Tuskin ostajalle on kynnyskysymys, onko kylppärissä lattialämmitys, voi jeesus.
Ap
Kyllä mulle ainakin on iso asia.
LKV AT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LKV AT kirjoitti:
Arvoasuntoa ei kannata remontoida halvalla.
Ei sitä miljoonakämppää kukaan osta jos pinnat on bauhaussin halvinta laminaattia ja Ikeaa.Okei, teet sitten laaturemontin.
Lisäät remonttikulua myyntihintaan.Se ei sitten jostain syystä miellytäkään uutta ostajaa, väärät tapetit, ruma keittiö, kauhea lattia. Asiakas jättää taas ostamatta.
Taas meni sulta rahaa hukkaan.Varakas ostaja ostaa osakkeen hyvästä taloyhtiöstä, teettää remontin mieleisekseen ja muuttaa asumaan mieleiseensä asuntoon.
Varakkaat ostajat eivät mielellään tee kompromisseja. Ei he halua ostaa kämppää, jonka remontin joku muu on teettänyt, ei se kuitenkaan miellytä kaikilta osin.
Eivätkä varakkaat halua heittää rahaa hukkaan. Hyvin moni oikeasti varakas on hyvin tarkka jokaisen pennin perään.
”Se ei sitten jostain syystä miellytäkään uutta ostajaa, väärät tapetit, ruma keittiö, kauhea lattia. Asiakas jättää taas ostamatta.”
Okei, sanoin vähän väärin, kun sanoin, että arvoasunto, tämä ei maksa miljoonaa. Ei tosin kolmiot aina arvoasuntoalueillakaan maksa miljoonaa.
Joten kun hinta on alle puoli miljoonaa (remontista riippuen miten paljon), niin onko ostajia vain se yksi, joka ei tykännyt? Mites ne, jotka eivät voi ostaa sitä, koska ei ole mahdollisuutta aloittaa remonttirumbaa (palkata tekijöitä) syystä tai toisesta? He, jotka etsivät muuttovalmista? Miksi he eivät harmita välittäjiä?
ApOkei *kröh*
Olishan se pitänyt arvata, ettei kyse ole mistään arvoasunnosta, kun et suostunut kaupunginosaa kertomaan.Kolmio alle puoli miljoonaa, eli se ei ole edes taka-Töölössä, vaan jossain Haagassa? Siellä nyt ei toisaalta ole jugendtaloihin viittaavaa, no oli mikä oli.
Olisit sanonut heti että kyse on sen hintaluokan asunnosta, jonka kaksi keskipalkkaista perus velkaelvistä voi ostaa..
He ovat ihan eri ostajakunta kuin oikeasti varakkaat, oikean arvoasunnon ostajat.
Mikään muu ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset älyllisesti hieman haasteelliset keskustelijat. Jos nyt yhtään osaat lukea ja jotain peräti ymmärtääkin niin ap kyllä kuvasi tilanteen hyvin selkeästi ja tarkasti. Ja nimenomaan sanoi, ettei kyse ole mistään ”oikeasta” arvoasunnosta ja vielä useasti. Muutenkin tilanne oli kuvattu niin selkeästi kuin mahdollista ja sitten aina löytyy tämä yksi, joka suu vaahdossa vauhkoaa ja yrittää viisastella vaikka metsään menee ja pahasti.
Ihan muuten noin logiikankin kannalta, se ostaja joka etsii remonttikohdetta - etsii remonttikohdetta. Valmiiksi remontoidulla on isompi markkina, koska iso osa ostajista ei ole niin tarkkoja. Joten turva vauhkota kuinka ostajaa ei sitten miellytä se ja se, kosla jos ei miellytä niin ei hän ole se ostaja. Yllättäen. Tietyillä alueilla kuitenkin ostajia/markkinaa riittää, joten myös ap voi valita, millaista ostakaa hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjät saa täsmätietoja toteutuneista hinnoista, kerros kunto vastike myyntiaika etc joten annanpa tuo välittäjälle tai kuuntele edes kun sulle selvästi sanotaan että ÄLÄ REMONTOIMiksi kph:een pitäisi laittaa lattialämmitys? Tai miksi hellalle pitäisi laittaa kolmivaihdevirtaa, mistä tiedät, ettei siinä ole jo? Mitä ostaja tekee hellan kolmivaihdevirralla? Jos taloyhtiön kph:eet lämmitetään rättipattereilla, niin miksi ihmeessä laittaisin lattialämmityksen? Millälailla se on fuskaamista, en ymmärrä? Tuskin ostajalle on kynnyskysymys, onko kylppärissä lattialämmitys, voi jeesus.
ApKyllä mulle ainakin on iso asia.
Niin no, jaa. Laitatin lattialämmityksen remontoimaani vuokra-asuntoon, koska olen itse asunut siinä ja siitä poistettiin patteri läheltä lattiaa, niin halusin korvata sen lämmön. Mutta se on ainoastaan mukavuustekijä, sillä ei ole taloyhtiön lämmitysratkaisujen ja -muodon kanssa mitään tekemistä.
Tässä on tietenkin yksi uusi syy mahdollisen ostajan maksaa maltaita remontoimattomastakin asunnosta: saa valita tällaisenkin asian itse. Mutta saa maksaa siitä, että saa itse päättää. Jos asunto ei mene kovalla hinnalla remonttia vaativana, niin sitten en myy sitä sellaisena. Teetän remontin, siirrän kirjat 2v:ksi ja myyn remontoituna. Olisijännää, jos hinnat sillä aikaa entisestään nousisivat, mutta mietin, vieläkö siihen on varaa?!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti aivan sisäistä sitä, miltä näyttää 60-luvun kylpyhuone, tai keittiö? :)
Ap
Niin, no sähän nyt et aivan sisäistänyt sitä mikä on arvoasunto :)
Riippuu täysin että onko ne maalattu ja kaakeloitu uusiksi 70-80-luvun kauheuksilla vai ovatko hyvinpidettyä 60-lukua.
Jos olisin ostamassa 60-luvun asuntoa, haluaisin siistin ja mahdollisimman alkuperäiskuntoisen.
En ainakaan kohdetta jota on remontoitu valkoiseksi vähän sinnepäin jotta "menee kaupaksi".
Lattialämmitys kylppärissä on juurikin sitä pientä "luksusta" jota nykyään ihmiset kylppäreiltään haluavat. Amme ja lattialämmitys. Ei mikään kokovalkoinen kylmä viritys.
Onko asunto Kulosaaressa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin, no sähän nyt et aivan sisäistänyt sitä mikä on arvoasunto :)
Riippuu täysin että onko ne maalattu ja kaakeloitu uusiksi 70-80-luvun kauheuksilla vai ovatko hyvinpidettyä 60-lukua.
No kyllä sisäistin. Helsingissä on vaikka miten paljon alueita, jotka eivät ole yhtä haluttuja, tai sijaitsevat selkeästi kauempana keskustasta. Ja koska palstalaisilla ei koskaan tunnu olevan ymmärrystä sille, että helsinkiläosestä asunnosta puhuva ei tarkoita sitä paskaa siellä jossain kaukana, sanoin, että tämä asunto alkaa olla arvoasunto, toki ei miljoonakämppä ole. Toisekseen etkö nyt ymmärrä, mitä tarkoittaa ALKUPERÄISKUNNOSSA oleva? Sitä, että kaikki pinnat, kalusteet ja materiaalit ovat 60-luvulta. Putkiremontissa uusittiin kalusteista ainoastaan pönttö, suihkun hana ja keittiön hana. Jee!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin, no sähän nyt et aivan sisäistänyt sitä mikä on arvoasunto :)
No kyllä sisäistin. Helsingissä on vaikka miten paljon alueita, jotka eivät ole yhtä haluttuja, tai sijaitsevat selkeästi kauempana keskustasta. Ja koska palstalaisilla ei koskaan tunnu olevan ymmärrystä sille, että helsinkiläosestä asunnosta puhuva ei tarkoita sitä paskaa siellä jossain kaukana, sanoin, että tämä asunto alkaa olla arvoasunto, toki ei miljoonakämppä ole. Toisekseen etkö nyt ymmärrä, mitä tarkoittaa ALKUPERÄISKUNNOSSA oleva? Sitä, että kaikki pinnat, kalusteet ja materiaalit ovat 60-luvulta. Putkiremontissa uusittiin kalusteista ainoastaan pönttö, suihkun hana ja keittiön hana. Jee!
Ap
Ei se ole arvoasunto. Se on helsinkiläinen kerrostalokolmio ilmeisesti hyvähköllä alueella.
Ja kyllä, kyllä ymmärretään mikä on alkuperäiskunto. Se on yleensä se halutuin kunto.
Tässä on kiinteistönvälittäjine määritelmä arvoasunnosta:
Arvoasunnoksi voi määritellä asunnon, jonka myyntihinta on Helsingin kantakaupungissa yli miljoona euroa, Espoossa ja Vantaalla noin 800 000 euroa. Hinnan ohella ratkaisee sijainti: arvoasunnot sijaitsevat kaupungin arvostetuimmilla alueilla.
Helsingissä arvoasuntoja löytyy muun muassa Eirasta, Töölöstä, Katajanokalta, ydinkeskustasta puistoalueiden vierestä sekä arvokkailta merenranta-alueilta kuten Kulosaaresta ja Munkkiniemestä, Espoossa esimerkiksi Westendistä ja Suvisaaristosta. Myös asunnon pohjaratkaisu vaikuttaa.
– Arvoasunnossa on väljyyttä, esimerkiksi kivat edustukselliset tilat, ruokasali, piha tai useampi parveke. Asunnossa pitää pystyä järjestämään pienempiä tilaisuuksia ja kutsuja, kuvaa Helsingin OP-Kiinteistökeskuksen liiketoimintajohtaja Ari Loukkola.
Kerrostaloissa arvoasunnot sijaitsevat yleensä yläkerroksissa, joissa on paremmat näkymät ja rauhallisempaa kuin alemmissa kerroksissa. Omakotitalo hyvällä sijainnilla, isolla piha-alueella ja merinäköalalla on sekin tyypillinen arvoasunto. Arvoasunnossa on aina jotain yksilöllistä ja ainutlaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ostamassa 60-luvun asuntoa, haluaisin siistin ja mahdollisimman alkuperäiskuntoisen.
En ainakaan kohdetta jota on remontoitu valkoiseksi vähän sinnepäin jotta "menee kaupaksi".
Lattialämmitys kylppärissä on juurikin sitä pientä "luksusta" jota nykyään ihmiset kylppäreiltään haluavat. Amme ja lattialämmitys. Ei mikään kokovalkoinen kylmä viritys.
Ei ole :) Tuo on hyvä pointti tuosta lattialämmityksestä, se on kieltämättä ihana :) Sitä ei tajua ennen kuin itse asuu ja aamulla lattiaon kylmä, hrrr..... siis tämäkin on problem, säilyttääkö alkuperäiset keittiön kaapit vaiko ei. Itse säästin ne sen saman taloyhtiön toisessa remontissani. Sen keittiö oli pienempi (keittiö ei komero kuitenkin) ja kaapit paremmassa kunnossa. Silti ne tuovat - pakko sanoa - hieman sellaista halpaa tunnelmaa asuntoon, nyt kun siellä kävin. Ehkä siksi, että keittiö muuten on tätä päivää. Siis tasot lähinnä. En tiedä, miten keittiöistä saisi aidon aikamatkan näköisiä. Ehkä jos tasot olisivat sitä jotain harmaapintaista levyä ja tiskipöytä kokonaan rosteria. Mutta se levy olisi ollut (uskoakseni) liian kallista tai helpommin tahriintuvaa, kuin puunvärinen laminaattitaso.
Itse rakastan vanhaa, mutta vuokrakaksiossa pitää ajatella myös kulutuksen kestävyyttä.
Tässä keittiö on siis alkuperäinen, mutta todella huonossa kunnossa. Siis laatikostot ovat se heikoin lenkki.
Yhdessä makuuhuoneessa on alkuperäinen vaatekomerokaluste, senkin kanssa on tosi kaksijakoista, säästääkö se, vaiko ei. Itsestä se on ihanan näköinen, mutta en tiedä miksi, mutta näen silti tämän asunnon kuoriutuvan remontissa moderniksi kaupunkikodiksi. Eli siinä näyttäisi todella hyvältä myös moderni peilillä oleva liukuoviseinä. Ja siis nämä ovat kysymyksiä, joihin ei ole tietenkään yhtä, oikeaa vastausta. Silti on hieman hassua, kun välittäjä ei tosiaan sure heitä, jotka eivät tule kaupoille siksi, koska eivät pysty syystä tai toisesta remontoimaan. Kai siitäkin ryhmästä löytyy modernin ilmeen kannattajia, kuvittelisin.
Ap
No sun myyntivalttisihan on se, että voit antaa ostajan rauhassa rempata se mieleisekseen. Kun et kerran itse siellä asu, eikä sulla ole asuntoketjua.
Vierailija kirjoitti:
Jos 60-luvun asunnossa kph on alkuperäisessä kunnossa, siellä ei ole vesieristyksiä. Sen voisi tietenkin laatoittaa 15x15 laatalla, sitä en tiedä, miltä korkeudelta hyväksytään kaakeliton, maalattava seinäpinta, jos sen haluaa, amme olisi ainakin pakko uusia, ja itsestäni suihkussa on todella kömpelöä käydä, jos siellä on amme.
Eli amme h*lvettiin joka tapauksessa. Ja 60-luvun kph:ssa ei ole peilikaappia, vaan sellainen lasiteline ja peili. No, kolmion kylppäriin ehkä juuri ja juuri saa säilytystilaa toisaalle, se vain, että nykyisin pesukone haukkaa ison osan lattiapinta-alasta, ja kalusteille jää vähemmän tilaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No sun myyntivalttisihan on se, että voit antaa ostajan rauhassa rempata se mieleisekseen. Kun et kerran itse siellä asu, eikä sulla ole asuntoketjua.
Niin tää on kyllä totta! Ei ole niin kiire, siis itsellä. Kunhan saan rahat sovitusti ja en joudu siitä luopumaan yhtään alihintaan vain siksi, että se pitää laittaa. Itselleni sellainen olisi todella no-no, olen niin huono kuvittelemaan, miltä jokin näyttää toteuduttuaan. Mutta olemme niin erilaisia! En vain käsitä, miten joku voi ostaa kamalassa kunnossa olevan asunnon, tosin nyt kun olen yhden remontin tehnyt, niin tiedän, että silläkin saa aika lailla ihmeitä aikaan, ja mitä se maksaa. Mutta miten tavallinen peruspirjotietää edes, mistä saa remonttifirman? Ja vielä luotettavan???? Ostajalla on oltava tiedossa joku, joka tekee, ja miten monilla nyt on. En tajua.
Ap
Seuraava pähkäilyn aihe on, minkälainen välittäjä kiskoo tuosta sen remppaamattoman unelman hinnan. Minulla on käynyt nuorehko naisvälittäjä, perusosaavasta ja luottamusta herättävästä välitysfirmasta, kylläkin asiantuntevan oloinen ja mietti, että strategia olisi laittaa hinta aika alas, että mahd moni kiinnostuu. Tosin puhe ei ollut siinä varsinasesta tarjouskaupasta.
Toinen oli hienostuneemman profiilin välitystoimistosta sisustussuunnittelija-kiinteistönvälittäjänainen. Varhaiskeski-ikää lähestyvä, lämpimän oloinen ja valmis laittamaan hinnankin korkealle. Panosti asunnon tunnelman ja alueen vahvuuksien esilletuomiseen.
Kolmas oli halvimman mahdollisen toimiston välittäjä, mies, sellainen lähes kehäraakkiosastoa oleva, mutta mielestään edelleen still going strong, tehnee viimeisiä kauppojaan kyllä ikinä, ainakin itsestä vaikutti siltä. Mutta vakuutti sitä enemmän, mitä enemmän hänen kanssaan keskusteli, ikävä kyllä ensivaikutelma ei ollut aivan parhain mahdollinen. Mutta hän olisi lähdössä ehdottomasti tarjouskauppaan. Keskittyi paljon asunnon teknisiin tietoihin, ja oli kerännyt paljon dataa alueella tehdyistä kaupoista. (Samoin kuin välittäjä nro yksi).
Ap
Itseasiassa kaikilla välittäjillä oli hyvin samansuuruinen palkkio, noin ~ 2,7%.
Eli siihen ei voi valinnassa pahemmin nojata. Itseäni miellytti eniten se tunnelmasta yms puhunut nainen, koska hän toi sen esille, miten ihanan asunnosta saa se, joka sen pääsee itselleen remontoimaan. Mutta mietin, miten ostajat asian kokevat? Korkea hinta, josta voidaan tulla vain tinkimään alaspäin??? Matala hinta, josta syntyy kipinä, että haluan tuon, ja kilpailen tarjouksista kipurajalle saakka? ???
Ap
Ei sähköt ole mikään taloyhtiöstä riippuvainen asia.
Mieti nyt hetki että jos sulla on asunnon virrat mitoitettu vaikka 10 pistokkeelle ja lisäät 2.
Tiedätkö sinä mitä tapahtuu kun unohdat mitoituksen ja isket 12 laitetta 12 pistorasiaasi?
Minä en ainakaan tiedä, mutta veikkaan että ei mitään kivaa ainakaan.