Kiinteistövälittäjää linjoilla? (Arvo)asunnon remontoinnista ennen myyntiä kysymys?
Minulla tulee myyntiin halutulla alueella Helsingissä asunto, 60-luvun kolmio. Kyse ei ole aivan arvokkaimmista asuinalueista juugend-taloineen, mutta alue on silti hyvin haluttu ja kovassa vedossa sanoisin muuttumassa arvoasuntoalueeksi. Ainakin keskivertoa arvokkaammaksi, sanotaanko näin.
Nyt kysymykseen: haluaisiko joku avata logiikkaa siinä, että tällainen asunto kannattaa myydä remontoimattomana, jos haluaa maksimaalisen tuoton asunnolleen?
Eli kuka pk-seudulla etsii hintavahkoa kolmiota, joka hänellä on aikaa laittaa remonttiin? Ihan vilpitön ihmettelevä kysymys ilman sarvia ja hampaita.
Verrattuna asunnonostajiin, joilla ei ole aikaa remontin teettämiseen tai tekemiseen, vaan haluavat valmiin? Kumpia on enemmän? Eikö ihminen halua mieluummin valmiin??
Varmasti olisi ihanaa valita itse pinnat, mutta kuinka usein ihmiset aidosti voivat valita remonttikohteen? Missä he asuvat remontin ajan (se kestää helposti parikin kuukautta ihan todellisuudessa)? Auttakaa!
Toki aina voi ostaa uudiskohteen, mutta jos alueella ei ole niitä ihan lähellä tai ei halua uudiskohdetta.
Kommentit (72)
#63 jatkaa vielä. Vaikka se prosenttipohjainen palkkio on välittäjälle motivaattori yrittää nostaa hintaa, on heille kuitenkin tärkeintä tehdä kaupat mahdollisimman nopeasti. Välittäjä tienaa paremmin kun myy kuukaudessa 10 kämppää nopeasti hieman alihintaan kuin 3 kämppää huippuhintaan. Kova hinta tuppaa hidastamaan kämpän myyntiä.
Lisäksi joillakin välittäjillä ei ole mitään hajua kämpän oikeasta arvosta, jos eivät ole ottaneet selvää alueesta. Myin oman kaksion pienemmässä kaupungissa 90k€ hintaan. Pyysin arviot kolmelta välittäjältä. Välittäjä 1 sanoi että siitä voi saada 70k€, josta jo itse tiesin että ihan metsässä. Toinen sanoi että 110k€, joka oli myös metsässä mutta toiseen suuntaan. Kolmas sanoi että n.90 - 95k€ on mahdollinen, mutta alkupyynti voi olla 98 ja siitä voi tulla sitten tarvittaessa alaspäin. Tämä natsasi myös oman tiedon kanssa kohdilleen. Kahdessa viikossa oli myyty. Ja olin tyytyväinen hintaan.
Muista että jotkut välittäjät saattavat yliarvioida kämpästä saatavaa hintaa ihan sillä että saavat toimeksiannon ja sitten ylipuhuvat sinut laskemaan hintaa kun ei ole 2 viikossa tullut kauppoja. Kertovat sitten että jos on yli kuukauden markkinoilla, myyntimahdollisuudet vähenevät. Voivat olla oikeassakin. Ostajat katsovat usein kauanko asunto on ollut markkinoilla ja varmaan miettivät että kauan tarjolla olleessa asunnossa täytyy olla jotakin vikaa. Ikäänkuin jo valmiiksi negatiivinen kuva.
Mitä nyt myynnissä olevien asuntojen kanssa ollut tekemisissä, niin jotkut yrittävät myydä ensin, pitävät vaikka puoli vuotta myynnissä ja jos ei ostajia ilmaannu niin teetetään remppa. Toiset tekevät rempan suoraan. Se on aivan teistä itsestänne kiinni, se on teidän asunto ja elämä.
Vierailija kirjoitti:
Jos taloyhtiön kph:eet lämmitetään rättipattereilla, niin miksi ihmeessä laittaisin lattialämmityksen?
Ap
En sano, että sinun pitäisi laittaa lattialämmitys, mutta ei noiden yhdistelmä mikään outo asia ole. Minun kerrostaloasuntoon tehtiin putkiremppa, ja nyt kylppärisssä on sekä lattialämmitys että rättipatteri. Voisin hyvin kuvitella, että joku näihin tottunut haluaisi uudelta asunnolta samaa.
Itse olen tosin muuttamassa asuntoon, jossa ei ole lattialämmitystä, ja patteri on nurkassa oleva pieni ja ruma hökötys. Koska saan nyt kuivurin, niin kestän hyvin tuon "tason alennuksen" kylppärissäni.
Mitä tulee remontointiin muuten, niin en yrittäisi oikeasti arvoasuntoa rempata, jos en olisi siihen itse muuttamassa. Ihan tavallisissa asunnoissa pintaremontti käsittääkseni nopeuttaa myyntiä, mutta harvemmin nostaa arvoa niin paljon, että siitä mitään merkittävää jäisi omaan taskuun. Tai jos se riittää, että ekstraa jää tonni pari, niin se on sitten asia erikseen. Asuntojen osto ja myynti kalliimmalla ei ole helppoa. Jos olisi, sitä tehtäisiin paljon enemmän kuin nykyisin.
Suurin osa ihmisistä haluaa muuttaa helpolla ja usein nopealla aikataululla. Aikaa remonttiin ei ole. Moni asuu asunnossa, joka ei ole heidän mieleisensä seinien värien tai keittiön suhteen, mutta jossain on asuttava. Näihin ketjuihin tulee aina normaalia suurempi määrä kommentoijia, joilla on mahdollisuus rempata kaikki alusta alkaen. Heillä on aikaa etsiä halpa asunto ja kunnostaa se asuen entisessä kodissaan, mutta moni suomalainen muuttaa kaupungista toiseen pitkien matkojen päähän, eikä tuollainen homma onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laita lattialämmitystä kylppäriin, et laita kolmivaihdevirtaa hellaa varten, ja niin edelleen... kuulostaa fuskurempalta eli et saa tuosta rempattuna yhtään enempää.
Välittäjät saa täsmätietoja toteutuneista hinnoista, kerros kunto vastike myyntiaika etc joten annanpa tuo välittäjälle tai kuuntele edes kun sulle selvästi sanotaan että ÄLÄ REMONTOIMiksi kph:een pitäisi laittaa lattialämmitys? Tai miksi hellalle pitäisi laittaa kolmivaihdevirtaa, mistä tiedät, ettei siinä ole jo? Mitä ostaja tekee hellan kolmivaihdevirralla? Jos taloyhtiön kph:eet lämmitetään rättipattereilla, niin miksi ihmeessä laittaisin lattialämmityksen? Millälailla se on fuskaamista, en ymmärrä? Tuskin ostajalle on kynnyskysymys, onko kylppärissä lattialämmitys, voi jeesus.
Ap
En kyllä usko, että taloyhtiön kylppärit lämmitetään rättipatterilla, se kun on viralliselta nimeltään pyyhekuivain...
Lattialämmitys kylpyhuoneessa kuivattaa pinnat nopeammin, mikä vähentää kosteusvaurioiden riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa välttää suuren välittäjäpalkkion, kannattaa joko myydä itse tai sitten käyttää myyntiturvaa, jolla on kiinteä euromääräinen taksa eikä prosenttipohjainen. Tosin tuo voi aiheuttaa sen että välittäjällä ei ole motivaatiota yrittää nostaa hintaa kun palkkio ei nouse. Kolmion välityspalkkio on 4960€, joka on alta prosentin kun puhutaan puolen miljoonan kämpästä.
Niin, ja jos haluaa välttämättä itse rempata, kannattaa laitattaa se kolmivaihevirta keittiöön ja sähköllä toimiva lattialämmitys pesuhuoneeseen, äläkä käytä niitä halvimpia valkoisia/rruskeita laattoja.
Mielestäni ei kannata myydä itse, koska sillälailla ei takuulla saa parasta ja törkeää hintaa asunnosta, koska en ole mikään myynti-ihminen. Toisekseen en ymmärä miksi horiset kolmivaihevirrasta, kvitteletko, ettei asunnossa ole sähköhellaa jo? Ja kunhan kylppäri on tehtynä ja siisti, niin se ei ole este, etteikö sitä osteta. Valkoinen lattialaatta on kaunis, laitatin sitä riskillä vuokra-asuntooni ja ainakin näin kahden vuoden jälkeen näytti vielä kuin uudelta... Ja hyvältä. Siellä on seinässä lämpimän vaaleanharmaa laatta. Todella rauhoittavan tunnelman luo, mutta en ole varma laittaisinko edes sitä tohon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
#63 jatkaa vielä. Vaikka se prosenttipohjainen palkkio on välittäjälle motivaattori yrittää nostaa hintaa, on heille kuitenkin tärkeintä tehdä kaupat mahdollisimman nopeasti. Välittäjä tienaa paremmin kun myy kuukaudessa 10 kämppää nopeasti hieman alihintaan kuin 3 kämppää huippuhintaan. Kova hinta tuppaa hidastamaan kämpän myyntiä.
Lisäksi joillakin välittäjillä ei ole mitään hajua kämpän oikeasta arvosta, jos eivät ole ottaneet selvää alueesta. Myin oman kaksion pienemmässä kaupungissa 90k€ hintaan. Pyysin arviot kolmelta välittäjältä. Välittäjä 1 sanoi että siitä voi saada 70k€, josta jo itse tiesin että ihan metsässä. Toinen sanoi että 110k€, joka oli myös metsässä mutta toiseen suuntaan. Kolmas sanoi että n.90 - 95k€ on mahdollinen, mutta alkupyynti voi olla 98 ja siitä voi tulla sitten tarvittaessa alaspäin. Tämä natsasi myös oman tiedon kanssa kohdilleen. Kahdessa viikossa oli myyty. Ja olin tyytyväinen hintaan.
Muista että jotkut välittäjät saattavat yliarvioida kämpästä saatavaa hintaa ihan sillä että saavat toimeksiannon ja sitten ylipuhuvat sinut laskemaan hintaa kun ei ole 2 viikossa tullut kauppoja. Kertovat sitten että jos on yli kuukauden markkinoilla, myyntimahdollisuudet vähenevät. Voivat olla oikeassakin. Ostajat katsovat usein kauanko asunto on ollut markkinoilla ja varmaan miettivät että kauan tarjolla olleessa asunnossa täytyy olla jotakin vikaa. Ikäänkuin jo valmiiksi negatiivinen kuva.
Tässä oli hyviä huomioita, kiitos! Niin, se remppakuntoinen menisi varmaan heti, jos minua sitten ylipuhutaan antamaan sen mennä paskaan hintaan, ”koska sitä pitää isosti laittaa”. Joo, tiedossa on. Se vaan, että itselläni ei ole kova kiire saada rahoja. Voi että tavallaan jo toivoisin, että joku ostaisi asunnon kovaan hintaan tuollaisena, niin olisihan se itselle helpompi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laita lattialämmitystä kylppäriin, et laita kolmivaihdevirtaa hellaa varten, ja niin edelleen... kuulostaa fuskurempalta eli et saa tuosta rempattuna yhtään enempää.
Välittäjät saa täsmätietoja toteutuneista hinnoista, kerros kunto vastike myyntiaika etc joten annanpa tuo välittäjälle tai kuuntele edes kun sulle selvästi sanotaan että ÄLÄ REMONTOIMiksi kph:een pitäisi laittaa lattialämmitys? Tai miksi hellalle pitäisi laittaa kolmivaihdevirtaa, mistä tiedät, ettei siinä ole jo? Mitä ostaja tekee hellan kolmivaihdevirralla? Jos taloyhtiön kph:eet lämmitetään rättipattereilla, niin miksi ihmeessä laittaisin lattialämmityksen? Millälailla se on fuskaamista, en ymmärrä? Tuskin ostajalle on kynnyskysymys, onko kylppärissä lattialämmitys, voi jeesus.
ApEn kyllä usko, että taloyhtiön kylppärit lämmitetään rättipatterilla, se kun on viralliselta nimeltään pyyhekuivain...
Lattialämmitys kylpyhuoneessa kuivattaa pinnat nopeammin, mikä vähentää kosteusvaurioiden riskiä.
Kyllä lämmitetään, sehän on vesikiertoinen patteri, miksi ihmeessä pikkuruisiin kerrostaloasuntoihin asennettaisiin kuivaimia pyyhkeille?! Ei rakennuttaja ajattele asukkaan mukavuutta. En usko, että kosteusvauriot ovat normaalisti tedyssä kylppärissä riski, allahan on betonia. Se, millä on merkitystä on se, ettei lattia vuoda. Kyllä lattialämmitys 60-luvun kerrostalon kylppärissä on silkkä mukavuusasia. Hyvä pitää tosin mielessä, jos siihen remppaan mennään.
Ap
1960-luvun talo max 1,5km Rautatieasemalta eli Kalliossa, Töölössä tai sen linjan eteläpuolella. Tuolla sijainnilla saat asunnon nopeasti myytyä oli se remontoitu tai ei.
Itse en tosin rakennusinsinöörinä ostaisi asuntoa yhtiöstä, jossa on pari vuotta sitten tehty putkiremontti, mutta jostain ihmeen syystä jätetty märkätilat alkuperäiskuntoon. Herättäisi epäilyksen miten muuten yhtiöstä on pidetty ja tullaan jatkossa pitämään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sun myyntivalttisihan on se, että voit antaa ostajan rauhassa rempata se mieleisekseen. Kun et kerran itse siellä asu, eikä sulla ole asuntoketjua.
Niin tää on kyllä totta! Ei ole niin kiire, siis itsellä. Kunhan saan rahat sovitusti ja en joudu siitä luopumaan yhtään alihintaan vain siksi, että se pitää laittaa. Itselleni sellainen olisi todella no-no, olen niin huono kuvittelemaan, miltä jokin näyttää toteuduttuaan. Mutta olemme niin erilaisia! En vain käsitä, miten joku voi ostaa kamalassa kunnossa olevan asunnon, tosin nyt kun olen yhden remontin tehnyt, niin tiedän, että silläkin saa aika lailla ihmeitä aikaan, ja mitä se maksaa. Mutta miten tavallinen peruspirjotietää edes, mistä saa remonttifirman? Ja vielä luotettavan???? Ostajalla on oltava tiedossa joku, joka tekee, ja miten monilla nyt on. En tajua.
Ap
Seurattuani tätä ketjua päättelen että haet paljolti hyväksyntää omalle näkökannallesi eli remontin teettämiselle. Sori. Kannattaa kuunnella myös niitä, joilla on toinen näkökanta.
Minulla on Helsingissä asuva hyvätuloinen ystävä, joka on ostanut 3 asuntoaan joko alkuperäis- tai huonokuntoisina ja rempannut sen jälkeen. Samoin hänen tuttavansa. Kämpät maksavat tuolla niin maltaita että kannattaa ostaa se pommikämppä ja toisekseen ihmisillä on nykyään niin tarkka maku että he haluavat laittaa mieleisekseen. Lisäksi pk-seudulla on tyylitietoisia ihmisiä jotka arvostavat alkuperäisiä yksityiskohtia (kuten ystäväni), ja pahinta mitä voit tehdä on repiä pois alkuperäisiä hyväkuntoisia 60- luvun yksityiskohtia.
Jos et ole ikinä tehnyt remonttia etkä tunne eri materiaaleja ja tyylisuuntauksia olisin hyvin varovainen siinä, miten isoon remonttiin lähtisin. Ymmärrän että haluat maksimoida voittosi mutta mieti tarkoin. Teetä joko remonttisuunnitelma ammattilaisella tai tee itse vain pintaremontti, eli maalausta, joku wc-altaan ja peilin vaihto ja keittiön taso/vetimet tms. ja valaistus kuntoon. Stailaa kämppä, ohjeita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa välttää suuren välittäjäpalkkion, kannattaa joko myydä itse tai sitten käyttää myyntiturvaa, jolla on kiinteä euromääräinen taksa eikä prosenttipohjainen. Tosin tuo voi aiheuttaa sen että välittäjällä ei ole motivaatiota yrittää nostaa hintaa kun palkkio ei nouse. Kolmion välityspalkkio on 4960€, joka on alta prosentin kun puhutaan puolen miljoonan kämpästä.
Niin, ja jos haluaa välttämättä itse rempata, kannattaa laitattaa se kolmivaihevirta keittiöön ja sähköllä toimiva lattialämmitys pesuhuoneeseen, äläkä käytä niitä halvimpia valkoisia/rruskeita laattoja.
Mielestäni ei kannata myydä itse, koska sillälailla ei takuulla saa parasta ja törkeää hintaa asunnosta, koska en ole mikään myynti-ihminen. Toisekseen en ymmärä miksi horiset kolmivaihevirrasta, kvitteletko, ettei asunnossa ole sähköhellaa jo? Ja kunhan kylppäri on tehtynä ja siisti, niin se ei ole este, etteikö sitä osteta. Valkoinen lattialaatta on kaunis, laitatin sitä riskillä vuokra-asuntooni ja ainakin näin kahden vuoden jälkeen näytti vielä kuin uudelta... Ja hyvältä. Siellä on seinässä lämpimän vaaleanharmaa laatta. Todella rauhoittavan tunnelman luo, mutta en ole varma laittaisinko edes sitä tohon.
Ap
Kuule, kukaan ei maksa asunnosta törkeää hintaa pelkän välittäjän ansiosta. Markkinat määräävät. Katso välityspalkkioita ja mieti kannattaako. Älä ota tosiaan kiinteäpalkkioista jos otat, menee halvalla. Tai aloittelijaa. Tutki lähialueiden ja oman alueesi hintatasoa, tilaa paperit isännöitsijältä, teetä joku märkätilojen kuntokartoitus ja myy itse. Jos ei mene haluamaasi hintaan niin alenna, sillähän se taso selviää. Asiakirjamalleja löytyy. Taloa en myisi itse, asunnon voi myydä.
Remontointi ennen myyntiä on taloudellisesti järkevää vain silloin, kun tekee osan työstä itse eikä laske omalle työlle arvoa ollenkaan.