Nöyryyttävimmät työpaikan virkistäytymispäivät
Oma ykkönen on eräs virkistyspäivä, jossa piti osallistua naurujoogaan. Siinä sitten kuljettiin salia ympäri kädet vatsalla hokien "hoh-hoh hoh-hoh hoo".
Kommentit (1197)
Kaikki "me-henkeä" aksvatta suunniteltu roska.
Ainoa hyvä virkistäytymispäivä on virkistäytymispäivä. Sellainen päivä johon kaikki osallistuisivat mielellään vapaa-aikanaan. Mitään firmajuttua siihen ei liitetä, homma perustuu siihen että työkaverit pääsevät tutustumaan toisiinsa ja virkistäytymään. Jos firma ei pysty keksimään sellaista, jättäkää pitämättä.
Muuten lopputulos on tämä:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki "me-henkeä" aksvatta suunniteltu roska.
Ainoa hyvä virkistäytymispäivä on virkistäytymispäivä. Sellainen päivä johon kaikki osallistuisivat mielellään vapaa-aikanaan. Mitään firmajuttua siihen ei liitetä, homma perustuu siihen että työkaverit pääsevät tutustumaan toisiinsa ja virkistäytymään. Jos firma ei pysty keksimään sellaista, jättäkää pitämättä.
Muuten lopputulos on tämä:
* Me-henkeä kasvattava...?
Kaikki HR-väen suunnittelema hengennostatus on henkilöstön mielestä täysin p*rseestä. Täysin poikkeuksetta. Kyseessä on HR-pikkujohtajien oma rinkir*nkkaus jolla tuotetaan itselle kivoja fiiliksiä corporate puppet-hengessä.
Henkilöstöä kiinnostaa:
1. Lisää palkkaa
2. Lisää vapaa-aikaa
...
100. Virkistäytymispäivä joka on suunniteltu vain hauskanpidon näkökulmasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli jossain firman tiimi tyky me henki-päivässä tällainen kiva leikki että vetäjä oli niinkuin karhu ja tulee metsässä vastaan, missä me muut olemme ihan rauhassa kävelemässä.
Tarkoitus oli pelästyä tätä karhua ja turvautua työkaveriin. Karhu ei päässyt hyökkäämään sellaisen henkilön kimppuun joka oli ottanut kiinni työkaverista.Siinä sitten käveltiin ja pälyiltiin toisiamme ja yhtäkkiä tämä vetäjä hyökkää jostakin ja karjuu naama punaisena ja hyökkäilee ihmisten kimppuun ja kaikki kiljuu ja säntäilee ja tarttuu kiinni lähimpänä olevaan työkaveriin.
Katselin sitä menoa ja ajattelin että mitä helvettiä. Saako tuo vetäjä tästä jotain palkkaakin.
Apua! Itkettäis jos ei naurattais :D
Tähän piti lisätä vielä se, että leikin tarkoitus oli selvittää kuka työyhteisössä ja työkavereista oli se, keneen turvaa hädän keskellä.
Harmi vaan että jokainen tarttui vaan lähimpään työkaveriin ihan sama kuka se oli, kun vetäjä hyökkäili karjuen kimppuun.
Tai ehkä se olikin se leikin opetus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteissaunomiset ja paljuilut - mulle ihan no go. Kouluaikojen pukuhuonekiusaamisesta johtuen en pysty menemään muiden naisten kanssa saunaan tai pukuhuoneeseen saatikka sitten paljuun.
Työkaverit ei ymmärrä tätä. Parin viikon päästä olis yhden tyypin läksiäiset, saunaa ja paljua akkaporukalla.
Ei pysty, ei kykene, anteeksi.
Nää milleniaalit saa ihan kauhusta sekaisin kun tulee työpaikan illanvietossa sekasaunan vuoro. Kuitenkin ysärillä oli sekasaunat joka työpaikan illanistujaisissa.
Milleniaalit on estoista väkeä
Milleniaalit on vielä ihan järkiporukkaa, ei sekasaunakaan ahdista, kunhan jotakin saa päällensä laittaa. Milleniaalit oli lapsia laman aikaan ja tietävät ettei turhasta tarvitse kauhistella. Ne on zetat jotka on laittaneet koko elämän päälaelleen miituineen, estoineen ja minäminä-asenteineen
Olen milleniaali ja kannatan kyllä ihmisten henkilökohtaista koskemattomuutta, valinnanvapautta, kehollisia rajoja ja ahdistelun näkyväksi tuomista, vaikka sekasauna ei ahdistakaan. Jos sinulla on ongelma #metoon kanssa, käytöksessäsi on todennäköisesti korjattavaa.
Meillä käytiin työntekijöille tehdyn kyselyn tulokset läpi. Kyselyssä oli työntekijät anonyymisti arvioinut ilmapiirin ja johtamisen huonoksi. Jokaisen piti vuorollaan nousta seisomaan ja kertoa miten asian omasta mielestään korjaisi.
Sen jälkeen päästiin syömään kaupungin halvimmasta seisovasta pöydästä ateria ja loppupäivä käveltiin sateisessa kevätsäässä lenkkipolkuja kun koko virkistymispäivän budjetti meni ruokailuun. Kenelläkään ei tietenkään ollut lenkkeilyyn soveltuvia kenkiä jalassa eikä vedenkestäviä vaatteita kun piti olla sisäohjelmaa.
Ilmapiiri sekä johtaminen jatkui samanlaisena siihen asti että melkein koko työpaikan porukka vaihtui muutamaan kertaan ja esimieskin lähti toiselle puolelle maata uusiin työtehtäviin. Minulla on 20 hengen työpaikalla nyt toiseksi pisin työura reippaalla 6 vuoden kokemuksella nykyisistä työtehtävistä.
On ollut joo vuosien varrella monessa työpaikassa virkistyspäiviä...mulla on kauhistus esim. yhdessä saunaan meno näiden leikkausarpien kanssa. En halua niitä selvitellä. Olen ollut keisarinleikkauksessa, kolarissa ja sairastanut rintasyövän. Tuolileikkejä- ei helvetti- ja jotain väkinäisiä tutustumisleikkejä....näyttelemistä...ei perkele...
Nykyään tällä työpaikalla mennään kaavalla, että vuokrataan pari bussia ja mennään muualle. Pidetään lyhyt kokous, tutustutaan johonkin erikoisempaan kohteeseen ja sen jälkeen iltapäivän puolella klo 13/14-> lounas pitkän kaavan mukaan, jossa vaan istutaan ja jutellaan ja syödään ja pidetään ehkä tietokisa. Sitten paluumatka. Nää on leppoisia reissuja, joilla on oikeasti mukavaa.
N55 v
Meillä tyky päivinä ja saunailloissa joku aina nöyryyttää itse itseään olemalla aivan helvetin päissään. Mutta ei me sitä jälkeen päin muistella eikä asiasta kuittailla. Meillä ainakin ohjelma kerrotaan etukäteen ja jokainen saa itse päättää osallistuuko vai ei. Meillä niissä käy ehkä puolet porukasta.
Ensin tukeva lounas ja sen jälkeen hillumaan ryhmäytymisleikkeihin, no tottakai alkoi pierettämään siinä hilluessa ja karkasihan se pihallekiin...
Olin aikanani myös usein 'uhrina' monissa lähinnä myötähäpeää herättävissä virkistäytymispäivissä, mutta aiheeseen liittyen mieleepainuvimmassa tapahtumassa vain todistajana. Olimme puolison kanssa matkalla Madeiralle, kun lentokoneessa edessämme istuvalla rivillä oli jutuista päätelle pienen työpaikan ryhmä miehiä matkalla samalle saarelle kalastusmatkalle.
Ryhmän selvä pomomies tilasi kaikille muutaman kierroksen gin&tonicia, ja sen jälkeen alkoi tapahtumaan. Tämä johtaja haukkui äänekkäästi vuorotellen jokaisen alaisensa, ja nämä kuuntelivat mukejaan pyöritellen ja hiljaisina poikina päät painuksissa omat palautteensa. Todennäköisesti alaisilla oli todella rattoisa yrityksen johtaja-omistajan kustantama kalastus'loma' edessään. Ilmaisia lounaita ei ole olemassa, päti ainakin tässä tapauksessa.
Itse en myöskään ole osallistunut kertaakaan näihin.
Meidän firmassa nämä ovat h-hetkeen asti yllätyksiä. Eli kokoonnutaan työpaikalle ja sieltä noustaan bussiin, kohde ja aktiviteetti paljastuvat määränpäässä. Viime vuosina on ollut juurikin naurujoogaa, jotakin ihme tanssi- ja laulukursseja, piirileikkejä konsultin kanssa hirsimökissä jossain hevonkuusessa, koskenlaskua, pakohuonepeliä.
Jotenkin itseä ahdistaa kun ei etukäteen tiedä mitä paskaa sieltä paketista paljastuu. Esim tuo koskenlasku. Olen meinannut hukkua lapsena ja en muutenkaan osaa edes meloa ja soutaa.
Vierailija kirjoitti:
Noin 15v sitten oli virkistäytymispäivässä ryhmien välillä "viestijuoksu" jossa kapulana oli tuorekurkku (isokokoiset), jota oli pidettävä jalkojen välissä ja kapulan vaihto oli tietenkin tehtävä ilman käsien käyttöä.
Joukkueissa oli miehiä ja naisia. "Kapulan" sai tyrkätä seuraavalle edestä tai takaa...kisaan sai osallistua housuissa tai hameessa/mekossa.
En tiedä söimmekö "kapulat" salaatin mukana ruokailussa.
Kiitos vinkistä!!! Tämän viestijuoksun haluan järjestää meidän työpaikan virkistäytymispäivänä.
Kuntotesti jonka tulokset vain omaksi hyödyksi ja oman kunnon parantamiseksi vaan olipa tulokset ihan paikallislehdessä miten paskakuntosta porukkaa ollaan eikä mitään jakseta. Testin jälkeen sauna. Ei ollut saunajuomana edes vettä limusta tai vissystä puhummattakaan. Ruoka sentään oli hyvää.
En ole ikinä osallistunut mihinkään yhteissaunaan tai yhteispaljuiluun. En ole edes antanut mitään syytä muuta kuin todennut ettei ole mun juttu. Joku aina katsoo asiakseen pahoittaa mielensä, eipä kiinnosta. Työvuosia yli 30 takana. Osallistun päivään ja ruokailuun ja jos mitenkään mahdollista niin en osallistu yhteiskuljetuksiin vaan liikun omalla autolla. Paluumatkalla on yleensä auto täynnä ;D Jos ei voi lähteä tai kulkea omalla kyyydillä olen joukossa mukana mutta saunna/paljuun/avantoon en mene. Kertaakaan ei ole yritetty pakoottaa :D
Mentiin jonnekin hevonkuuseen hotelliin ja siellä oli rantasauna varattu. Saunalla oli ryyppäämistä, paljussa oleilua ja lapsellisia leikkejä. Esimerkki: piirrä joku hassu kuva ja muut arvaa mikä se on. Sisätiloihin mahtui vain osa porukasta ja loput joutuivat olemaan terassilla, missä oli kylmä kun tuuli puhalsi järveltä. Siinä kaikki tupakoitsijat käryttivät ketjussa ja itse sain järjettömän pääsäryn ja huonon olon kun jouduin olemaan siinä.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt nöyryyttävä, koska mulla on itsetuntoa ja sanon "ei" tarvittaessa, mutta hemmetin ärsyttävää ja turhaa. Työpaikan fitnessspimut järjestivät tyhyn paikalliselle salille. Ensin oli kehonkoostumuksen mittausta siinä porukassa, eli punnittiin ja määriteltiin rasvaprosentti. Kaikkien nähden. Sanoin, että ei kiitos. Kyllä, olen ylipainoinen. Mua ei kiinnosta mun rasvaprosentti, mä tiedän olevani läski ilman mittauksiakin ja vaikka mulla nyt on ok itsetunto niin minun kilot on asia joka ei kuulu työkavereille. Niitä on liikaa mutta sen näkee ihan silmilläkin.
Sitten tutustuttiin kuntosalilaitteisiin. No joo mä käyn säännöllisesti salilla nyt kuitenkin, niin mua ei tarvii opettaa, miten niitä käytetään. Etenkin kun just sen salin työntekijä joka on näiden pimujen kaveri, on aika... hmmm... pirtsakka ja eloisa (=yltiöpositiivinen ylipirteä lässyttäjä, jonka ulosanti asiakkaita kohtaan on kaikessa iloisuudessaan lähinn
Valehtelu työtovereille on aina hyvä juttu. vai mitä? Olet varmaan työpaikkasi ilopilleri?
Meillä nämä on aina sellaisia, että siellä joutuu olemaan vähintään yhden yön ja paikka on aina jossain todella kaukana. Mennään yhteiskuljetuksella ja määränpäätä ei kerrota etukäteen. Tarkoituksena on varmistaa, ettei kukaan tule omalla autolla ja että kaikki joutuvat olemaan paikalla koko ajan. Majoitus on muutaman kerran ollut isoissa mökeissä/huviloissa, joissa bileet jatkuvat aamuun asti, eikä kukaan saa nukkua. Minä ja yksi kollega sanottiin kerran, ettei haluta lähteä näihin enää ja tehdään vaikka mieluummin töitä toimistolla, mutta pomo ilmoitti että on pakollisia. Minulla on tällä hetkellä parikin työhakemusta vetämässä muualle. On muitakin syitä lähteä, mutta nämä "virkistyspäivät" ovat yksi.
Vierailija kirjoitti:
Mentiin jonnekin hevonkuuseen hotelliin ja siellä oli rantasauna varattu. Saunalla oli ryyppäämistä, paljussa oleilua ja lapsellisia leikkejä. Esimerkki: piirrä joku hassu kuva ja muut arvaa mikä se on. Sisätiloihin mahtui vain osa porukasta ja loput joutuivat olemaan terassilla, missä oli kylmä kun tuuli puhalsi järveltä. Siinä kaikki tupakoitsijat käryttivät ketjussa ja itse sain järjettömän pääsäryn ja huonon olon kun jouduin olemaan siinä.
Mitähän tällaisesta sanoisi työsuojelu? Jos on pakollista työhön kuuluvaa osallistumista, työntekijän altistuminen tupakansavulle on kyllä lainvastaista.
Työnantajat eivät ole usein tarjonneet ns. virkistäytymispäiviä. Olen kyllä jo 80-luvulta osallistunut muutamiin.
Juuri päättyneen työsuhteeni (muutosneuvotteluista) tilaisuus, jossa tutustuttaisiin työtovereihin ei ehtinyt toteutua. Odotin jo kauhulla illanviettoa, sillä kulttuuriset erot ovat suuret, olen ainoa nainen, muut kaukoidän ja lähi-idän maahanmuuttajamiehiä. On ollut ahdistavaa aiemmat kohtaamisetkin.
Eihän tuossa ollut mitään pahaa.