Nöyryyttävimmät työpaikan virkistäytymispäivät
Oma ykkönen on eräs virkistyspäivä, jossa piti osallistua naurujoogaan. Siinä sitten kuljettiin salia ympäri kädet vatsalla hokien "hoh-hoh hoh-hoh hoo".
Kommentit (1197)
Työpaikan "olympiakisat" firman takapihalla. Osalle oli tarjolla vain katsojan rooli. Mehua ja makkaraa saatiin, joskin taisi olla vain yksi makkara per henkilö. Saman päivän iltana esimiehet ym. toimihenkilöt pitivät oman "salaisen" tykynsä juominkeineen, ohjelmanumeroineen jne. Huvittavinta oli, kuinka yrittivät olla kuin k*si sukassa ettei kukaan saisi tietää tulevista illan "paremmista" bileistä.
Youtubesta sketsivideo "ihmissolmu" kuvaa hyvin näitä kiusallisia tykypäiviä
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan työpaikassa missä kaikki muut työntekijät kutsuttiin virkistäytymispäiville, paitsi minut.
Kuulostaa kyllä erittäin hyvältä omaan korvaan.
Olen ehkä vähän outo mies, mutta en oikeasti tykkää ollenkaan nyky-työnantajan virkistäytymispäivistä. Nykyinen (etä)duuni kaikin puolin muuten hyvä, mutta nuo firman yhteiset kekkerit ovat kauheita. Edellinen duuni oli tosi paha itse duunin kannalta ja palkka oli surkea ja esimiehet ilkeitä yms., mutta tykkäsin siitä kun pääsi saunomaan, grillaamaan ja ryyppäämään ja myös ns. asiakkaan työntekijöitä oli kutsuttu mukaan. Se oli aika ytimekästä toimintaa ja tiivistä. Myös pikkujouluissakin kävin edellisessä duunissa useasti. Meitä ei ollut ihan sairaan suurta porukkaa, mutta sehän oli vain hyvä asia! Pieni ja tiivis porukka on hyvä! Sen sijaan nyky-työnantajan virkistäytymispäivät on sellaista kuraa, että huhhuh! Siellä on satoja ihmisiä samassa tilassa ja siinäkö sitten tutustut yhtään kehenkään?! Vähänkin ujommat jäävät heti jalkoihin ja kaikki kuppikunnat ovat jo tutustuneet siihen omaan kuppikuntaan ja siitähän se on helppoa lähteä. Mutta kun itse aloitin korona-aikaan etänä ja olen muutenkin ujo, niin ei se auta vaikka menisin miljoonaan tapahtumaan, jossa olisi nimenomaan jotain tsiljardi ihmistä "virkistäytymässä". Itse vaan streessannun ja jään ulkopuolelle. Sama oli aikoinaan jo AMK:ssa kun oli fuksiaiset, niin itse baarissa jäin lopulta yksin kun muut menivät jonnekin muualle siitä. Sit olin jonkun aikaa hieman syrjemmässä ja yksi muija siinä tuli välillä moikkaamaan ja lähdettiin siitä sit pois samaan aikaan, kun ei sekään jaksanut sinne jäädä. Sit jäin syrjityksi niissä opiskelija-bileissäkin, niin jäin niistä pois kokonaan. Oli mulla silti opiskelun ajan kavereita, siinä mielessä ihan ok. Mutta tosiaan kyllä pienissä porukoissa saatan jotenkuten viihtyäkin, mutta suurissa porukoissa jään enemmän tai vähemmän aina yksin ja ei se kyllä mukavalta tunnu. Ja nääkin kaikki on järkätty HR:n toimesta tommosiksi megajätti-tapahtumiksi, niin itse aina v*tuttaa osallistua. Nyt viimeksi tuo tehtiin sillä tavalla, että kaikilla ryhmillä oli omat tapahtumansa työajalla ja sen jälkeen, jos oli ilmoittautunut, sai vapaaehtoisesti mennä iltamegajättitilaisuuteen, jossa siis olisi taas satoja ihmisiä ja olisin niissäkin jäänyt yksin, niin en mennyt! Ei kiinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kerran viikossa sellainen puolen tunnin palaveri.
Suurin osa työntekijöistä oli suomenruotsalaisia ja puhuivat keskenään aina ruotsia. Minä ja eräs toinen ei ymmärretty sanaakaan ruotsia.
See. Taas olis ollut hyötyä jos olisit ruotsintunnilla kuunnellut.
Olisi vielä hyödyllisempää jos ruotsinkieliset osaisivat edes alkeelliset käytöstavat.
Voi kuule, turhaan toivot.
Vierailija kirjoitti:
Itse en myöskään ole osallistunut kertaakaan näihin.
Meidän firmassa nämä ovat h-hetkeen asti yllätyksiä. Eli kokoonnutaan työpaikalle ja sieltä noustaan bussiin, kohde ja aktiviteetti paljastuvat määränpäässä. Viime vuosina on ollut juurikin naurujoogaa, jotakin ihme tanssi- ja laulukursseja, piirileikkejä konsultin kanssa hirsimökissä jossain hevonkuusessa, koskenlaskua, pakohuonepeliä.
Jotenkin itseä ahdistaa kun ei etukäteen tiedä mitä paskaa sieltä paketista paljastuu. Esim tuo koskenlasku. Olen meinannut hukkua lapsena ja en muutenkaan osaa edes meloa ja soutaa.
Kannattaisi varmaan harjoitella?
Olen töissä firmassa jossa kaikki on miehiä, pieni firma 6 äijää.
Viimeksi oltiin virkistymässä, pitkä viikonloppu amsterdamissa.
Syötiin hyvin ja ryypättiin. Varsinainen virkistäytyminen oli lauantai iltana
kun firman omistaja vei koko porukan punaisten lyhtyjen kaupungin osaan ja
jokainen sai käydä purkamassa paineet/tyhjentämässä pussit firman piikkiin.
T.Skäbä
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä firmassa jossa kaikki on miehiä, pieni firma 6 äijää.
Viimeksi oltiin virkistymässä, pitkä viikonloppu amsterdamissa.
Syötiin hyvin ja ryypättiin. Varsinainen virkistäytyminen oli lauantai iltana
kun firman omistaja vei koko porukan punaisten lyhtyjen kaupungin osaan ja
jokainen sai käydä purkamassa paineet/tyhjentämässä pussit firman piikkiin.T.Skäbä
liko gaykolleegoillekin siellä purkupaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työntekijöistä oli suomenruotsalaisia ja puhuivat keskenään aina ruotsia. Minä ja eräs toinen ei ymmärretty sanaakaan ruotsia.
Olisi vielä hyödyllisempää jos ruotsinkieliset osaisivat edes alkeelliset käytöstavat.
Ja joka kerta kun ryhmässä on joku englannin kielinen niin av-mammat mäkättävät että Suomessa puhutaan suomea ja ei saa pyytää puhumaan englantia 😂 käytöstavat tarkoittaa että aina puhutaan suomea, riippumatta kuinka suuri osa ryhmästä ymmärtää sitä? Menettekö te ulkomaille puhumaan itseksenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joka kerta kun ryhmässä on joku englannin kielinen niin av-mammat mäkättävät että Suomessa puhutaan suomea ja ei saa pyytää puhumaan englantia 😂 käytöstavat tarkoittaa että aina puhutaan suomea, riippumatta kuinka suuri osa ryhmästä ymmärtää sitä? Menettekö te ulkomaille puhumaan itseksenne?
Just. Nuo pilaavat vaatimuksillaan koko tunnelman lopullisesti. Pitää yrittää mokeltaa huonolla englannilla ja monet muuttuvat tuppisuiksi sen vuoksi.
Kivoimmat "ylimääräiset" jutut on olleet sellaisia, että firman puolelta on tilattu toimistolle vähän ruokaa ja juomaa ja on muutama tunti istuttu yhdessä näitä nauttimassa ja niitänäitä juttelemassa. Meillä on ihan kivat tilat jne., että ei missään kopissa tartte istuksia. Tuollaisessa vapaamuotoisessa tulee oikeesti juteltua ihmisten kanssa.
Olin muutama vuosi sitten opiskeluaikanani kesätöissä yhdessä pienessä firmassa, jossa muut olivat naisia ja itse siis miespuolinen. Firman omistaja, noin 50v nainen, päätti sitten järjestää virkistypäivän mökillään ja siihen oli "kaikkien pakko tulla mukaan". No menin tietysti, mikä ettei. Päivä sujuikin pihapelejä pelaillessa ja muutama juoma juodessa ihan mukavasti, mutta sitten iltapäivällä omistaja sanoi, että "nyt lämmitetään sauna ja mennään kaikki saunaan ja uimaan". Sitten seurasi ihan kaikkien naisten taholta kova painostus, että "kyllähän sää nyt meidän kanssa saunaan tulet" ja sitten oli mentävä. Eihän siinä mitään muuten olisi ollut, mutta kun itsellä oli tyttöystävän "vaatima" siveysvyö päällä. No lopuksi oli mentävä kuitenkin ja voitte arvata, kuinka monta kertaa sen virkistyspäivän jälkeen kuulin koko kesän ajan, että "vieläkö on putki päällä" ja samalla ihme virnistelyä.
Vierailija kirjoitti:
Tosikoille kaikki on nöyryytystä.
ja lapselle leikkiä
Vierailija kirjoitti:
Meillä nämä on aina sellaisia, että siellä joutuu olemaan vähintään yhden yön ja paikka on aina jossain todella kaukana. Mennään yhteiskuljetuksella ja määränpäätä ei kerrota etukäteen. Tarkoituksena on varmistaa, ettei kukaan tule omalla autolla ja että kaikki joutuvat olemaan paikalla koko ajan. Majoitus on muutaman kerran ollut isoissa mökeissä/huviloissa, joissa bileet jatkuvat aamuun asti, eikä kukaan saa nukkua. Minä ja yksi kollega sanottiin kerran, ettei haluta lähteä näihin enää ja tehdään vaikka mieluummin töitä toimistolla, mutta pomo ilmoitti että on pakollisia. Minulla on tällä hetkellä parikin työhakemusta vetämässä muualle. On muitakin syitä lähteä, mutta nämä "virkistyspäivät" ovat yksi.
Ei taida kyllä mikään laki sanoa,että nuo ovat pakollisia. Työtehtäviin ei kuulu eikä voi vapaa-ajallakaan pakottaa.
"Just. Nuo pilaavat vaatimuksillaan koko tunnelman lopullisesti. Pitää yrittää mokeltaa huonolla englannilla ja monet muuttuvat tuppisuiksi sen vuoksi."
No entä ne reppanat ruotsalaiset jotka yritetään pakottaa puhumaan suomea vaikka eivät kunnolla osaa ja joutuvat olemaan tuppisuina? Tuossahan ruotsinkielisiä oli koko ryhmä paitsi kaksi.
Minä en tajua, miksi se virkistäytymisen käsite on niin vaikea meillä.
Jos nyt tyyliin hammaslääkärit virkistäytyy, niin ei he lähde eri paikkakuntien hammaslääkäriasemille pällistelemään.
Mutta kun seurakunnan työyhteisö virkistäytyy, niin vuosi vuodelta me kierretään bussilla jotain kirkkoja, joissa paikalliset seurakunnan työntekijät pitävät hartaushetken ja kertovat kirkosta.
Jos kirkko on mielenkiintoinen ja opas taitava, niin on se ponileikkiä paljon parempi. Mutta enpä minä tuosta virkisty.
Toinen variaatio tuosta virkistyspäivästä on puoli päivää kokoustamista omassa (liiankin tutussa) jälleen leirikeskuksessa ja iltapäivällä kävellään sen pienellä pihamaalla miettien jotain täysin yhdentekevää asiaa pikkuryhmissä.
Toisaalta on turvallista. Eipä tämmöiset varmaan ketään ainakaan ahdista. Tylsäähän tuo on. Mutta tietää ettei nolata ja saadaan ruokaa ja kahvia. Pakko näihin yleensä on osallistua.
Joskus jos on kahden päivän reissu jonnekin kauemmas kirkkoon (!), seurakunta ei raski maksaa päivärahoja joten osallistuminen on vapaaehtoista. En lähde näihin.
Ammattitaitoinen hieronta tai joku kosmetologin tekemänä hoito sekä hyvä ravintola- ei leirikeskuslounas. Siinä ois minun mieleistä virkistystä. Kotikaupungissa. Illaksi kotiin.
Parasta kun saisi jokainen käydä nuo haluamanaan päivänä, eikä porukassa mukayhteishenkeä luoden. Voisi kalenteroida itselleen virkistyspäivän vaikka ennen kesälomaa.