Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten asuntojen arvot romahtavat ennätysvauhtia isossa ossa maata

Vierailija
09.02.2020 |

"Suomen Hypoteekkiyhdistyksen laskelman mukaan yhteensä noin 1,3 miljoonan asunnon arvo laskee Suomessa.
Tämä tarkoittaa lähes joka toista Suomen asuntoa."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b44c2e34-cc13-4bca-9773-f9e133719…

Kommentit (190)

Vierailija
21/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin tärkeämpää on asua kodissa, kuin seurata hintalappua.

Ahaa, ei siis harmita yhtään jos asunnon arvosta häviäisi vaikkapa puolet, eli olette aivan turhaan maksaneet senverran lainaa ja painaneet duunia. No, onhan se helpompi ehkä noin psyykkisessä mielessä keventää sitä potutusta että se talo on siinä kuitenkin ja siinä asutaan.

Vierailija
22/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuula,71, on myynyt vuosia valtavaa hirsistä kiinteistökokonaisuutta maaseudulla (kuvat linkissä) : Hinta pudonnut alle puoleen.

" Olen niin monta kertaa täällä itkenyt."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006184664.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatti rakentaa se talopaketti ”ranch” muuttotappiokunnan pientalopellolle. Suurin työllistäjä meni nurin ja kaikki muuttavat pois.

Vierailija
24/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain hyvä että kiinteistöni on nyt täysin arvoton ja velkaakin on vielä jäljellä.

Vierailija
25/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin tärkeämpää on asua kodissa, kuin seurata hintalappua.

Kuinka moni näistä on vuosikymmenet irvaillut vuokralla asuville että hukkaan menee rahat, höhö?  Kummasti se takki kääntyy eikä hintalappu enää olekaan kiinnostava.

Vierailija
26/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois, pois ostajat noilta arvottomilta kiinteistöiltä ympäri maan.

Vierailija
27/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama, että mikä on kotini arvo. Tämä talo on mukava asua, hyvässä kunnossa ja palvelee loppuelämäni.

Vierailija
28/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuva maksaa enemmän samassa ajassa, eikä käteen jää sitä vertaa. Olettaen, ettei maksata vuokraansa veronmaksajilla. Itse olen kohta maksanut asuntoni ja asunut tuon ajan tasokkaasti halvemmilla kuluilla, kuin vuokrakasarmissa. Mitä olisin hävinnyt, vaikka asuntoni arvo olisi pyöreät 0? Asumisaikana olen joka tapauksessa säästänyt vuokraamiseen verrattuna kokonaiskuluissa.

Vierailija
29/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen uudehko omakotitalo on etsinyt ostajaa jo 5 vuoden ajan,

vaikka hintakin putosi jo 100 00 euroa.

"Ihminen kuvittelee hyvin tehdyn talon menevän ilman muuta kaupaksi."

https://www.aamulehti.fi/a/13a78725-bc73-4673-9b2c-803f8c52273b

Vierailija
30/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytää edulllisen vuokra-asunnon niin se on erittäin hyvä vaihtoehto onnelliseen asumiseen, niitä edullisia vaan ei meinaa löytää muualta kuin pikkupaikkakunnilta, vaikka joskus niilläkin joku yrittää pyytää ylihintaa ja sitten asunnot on pitkään tyhjillään.

Vierailija
31/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän jää turhaan perintöjä riideltäväksi noille vuokralla asuville lapsukaisille, iloitkaa vaan rauhassa.

Vierailija
33/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen arvo säilyy tällä vuosikymmenellä vain harvoilla alueilla -

Moni menettää käytännössä koko omaisuutensa.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/c4721f4f-4cbb-4f84-b08e-16ed08077e89

Niin, entä sitten?

Sellaistahan se omistaminen on.

Itse en asu omistusasunnossa, mutta rahaa on kyllä sijoitettuna ja tililläkin. Jäin yli viisikymppisenä työttömäksi, ja uutta työtä en ole löytänyt. Olen pudonnut peruspäivärahalle, mutta koska on omaisuutta, en saa toimeentulotukea. Peruspäiväraha ei riitä edes vuokran maksuun. Tässä siis vähitellen menetän työttömyyden takia koko omaisuuteni. Onko se nyt sen kummempaa menettää omaisuutensa asuntojen arvonmuutoksen takia? Kumpikin tilanne johtuu siitä, miten talous on muuttunut.

Vierailija
34/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulmuni on luvannut pelastaa.

Vierailija
35/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudun kiinteistöt menettävät arvoaan kun muuttoliike suuntautuu kasvukeskuksiin.

"Pelkään että asunto jää perikuntani murheeksi."

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005886760.html

Vierailija
36/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristyvät rakennusmääräykset nostavat jatkuvasti talojen rakennuskustannuksia

Sopii huonosti ajatukseen talosta kulutushyödykkeenä.

Vierailija
37/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tämä on varmaan hyvä asia kuin huono asia. Suomessa asumisen hinta on nostettu aivan käsittämättömän korkealle, ehkä on ihan hyvä että kupla puhkeaa. Asuntosijoittajat voivat kärsiä, mutta sijoittaminen on riskinottoa. Niille jotka tarvitsevat asuntoa asumiseen, ei tällä ole suurtakaan vaikutusta.

Itse aion asua omassani niin kauan kuin pystyn ja sen jälkeen lapseni perivät asuntoni. Jos he eivät halua asua siinä, he voivat myydä sen vaikka eivät saisikaan siitä yhtä paljon kuin minä olen siitä maksanut. Mitä siitä? Kaikki raha on heille kuitenkin kotiinpäin. Jos he haluavat ostaa niillä rahoilla jonkun muun asunnon, se varmasti onnistuu koska muutkin asunnot ovat halventuneet. Kaikki hyvin.

Vierailija
38/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuva maksaa enemmän samassa ajassa, eikä käteen jää sitä vertaa. Olettaen, ettei maksata vuokraansa veronmaksajilla. Itse olen kohta maksanut asuntoni ja asunut tuon ajan tasokkaasti halvemmilla kuluilla, kuin vuokrakasarmissa. Mitä olisin hävinnyt, vaikka asuntoni arvo olisi pyöreät 0? Asumisaikana olen joka tapauksessa säästänyt vuokraamiseen verrattuna kokonaiskuluissa.

Mikä sinäkin olet veronmaksajien rahoista jeesustelemaan, kun omistusasujana kuitenkin imet kaikki mahdolliset vähennykset mitä saa :D

Vierailija
39/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne näkyy esimerkiksi myyntiaikojen pidentymisenä, hintojen laskuina ja nollanäyttöinä eli esittelyinä joihin kukaan ei tule.

(Omakotitaloja jotka on rakennettu 2000 tai 2010-luvulla myydään.)

https://www.apu.fi/artikkelit/asuntomarkkinat-pirstoutuvat-emme-menisi-…

Vierailija
40/190 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tämä ei vuokriinkaan tule vaikuttamaan mitenkään laskevasti vasta kuin muuttovaiheessa, koska jostain kumman syystä vuokrien hinnat voi mennä vain ylöspäin sopimuksen aikana.