En ymmärrä joidenkin miesten logiikkaa lasten elatuksesta
Eräällä miehellä on viisi lasta ex-vaimonsa kanssa. Sattui tunnustamaan, että viides lapsi oli vahinko, mutta eivät vaimonsa kanssa halunneet missään nimessä aborttia, vaikka liitto repeili liitoksistaan jo silloin. No, ero tuli, jonka jälkeen alkoi riita elatuksesta. Lopulta mies suostui pitkin hampain maksamaan jokaisesta lapsesta saman kuin Kela eli minimin. Mies olisi halunnut vuoroviikkosysteemin, jotta ei tarvitsisi maksaa elatusmaksuja, mutta käytännössä se ei olisi mahdollista hänen työnkuvansa vuoksi.
Toinen esimerkki on oma ex-mieheni. Hänen mielestään pelkkä minimi on ryöstöä eikä suostu maksamaan yhtään enempää, vaikka on hyväksynyt lastenvalvojalla huomattavasti suuremman summan. Ex on sitä mieltä, että minun täytyy ensin käyttää kaikki omat rahani lapsiin ja sitten hän voi avustaa. Välillä hän on jättänyt elatusmaksun maksamatta kokonaan, koska hänellä on ollut "yllättäviä menoja", kuten uuden telkkarin osto tms. Lisäksi hän kuvittelee osallistuvansa riittävästi ostamalla pari kertaa vuodessa muutaman paidan kirppikseltä.
Pointtini on, että miksi ihmeessä osalla miehistä on ajatus, ettei lasten saannin pitäisi vaikuttaa heidän elintasoonsa ja ajankäyttöönsä millään tavalla? Varsinkin eron jälkeen on ihmeellinen ajatus siitä, miten elämä palautuu poikamieselämäksi, samalla entisen elintason säilyttäen. Exäni asuu entisessä kodissamme (n 200 neliötä) ja kiukuttelee minulle liian suurista asumiskustannuksista. Ei tajua ollenkaan, että myös minä olin aiemmin maksamassa niitä, joten yhden tuloilla voi olla hieman haastavaa. Ex ilmeisesti oletti, että voi elää vain itselleen, tuhlata rahat vain itseensä ja voivansa edelleen asua isossa asunnossa ja ylläpitää kahta autoa.
Kommentit (623)
Minun lapseni isä maksaa elatusmaksua minimin, eli 159 euroa kuussa. Lisäksi saan lapsilisän yh-korotuksella, eli noin 150 euroa. Lapsi on joka toinen viikonloppu isällään. Maksan hoitomaksua noin 250 euroa, eli sen jälkeen elatusmaksusta ja lapsilisästä jää noin 50 euroa, josta palstamiesten mukaan maksan lapsen asumisen, ruoan, vaatteet, kengät, lääkkeet, lääkärikäynnit, vakuutuksen, lelut ja muut tarvikkeet sekä itselleni baarireissuja, matkoja, vaatteita, kenkiä, asumiseni ja ties mitä vielä. On muuten aika hemmetin riittoisa viisikymppinen! Ja kuten hoitomaksusta voi päätellä, mistään asumistuista tai toimeentulotuista on ihan turha haaveillakaan, vaan tuloni ovat ihan kohtalaiset, mutta silti se on tuo elatusmaksu, jolla teen (palstamiesten mielikuvituksessa olevat) baarireissuni ja matkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin mies, niin en helvetissä laskisi lastiani naisen sisälle jos en olisi vakain aikein lapsia tekemässä. Miten ihmeessä näin perusasia voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää? Vetää sen vehkeen ajoissa ulos.
Touhutipat... Niissä on spermaa myöskin
Itseasiassa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei suostu maksamaan mitään, koska on viikko-viikko -systeemi. Asia OK, en vedä tästä hernettä nenään.
Sen sijaan en ymmärrä sitä, että jos mies omalla viikollaan menee pojan kanssa uimaan, niin hän yrittää laskuttaa siitä minua. Koska kulut pitää puolittaa! Sen sijaan minun esittämäni talvihaalarilasku ei olekaan puolittamisen arvoinen, koska "omalla viikolla kannetaan lapsesta kokonaisvastuu".
Isä ei osta lapselle vaatteita, yrittää maksattaa minulla pojalle ostetut lakanat tai leluhyllyn. Näistä asioista käydään säännöllisesti lastenvalvojan luona, jolloin molemmilla on kuitit mukana tehdyistä hankinnoista - miehellä jopa tasolla "3 paria sukkia koko 43-45", koska hän on joutunut ostamaan kunnon retkisukat, jotta voi olla pojan kanssa ulkona. Muuttokuluistaan minun olisi pitänyt maksaa puolet, koska muuttihan siinä samalla pojankin tavaroita.
Kyseessä on AMK-koulutuksen saanut mies, jonka palkka bruttona alkaa numerolla 4, joten kyse ei ole edes rahanpuutteesta. Hän on periaatteen mies!Tätä lukiessani mietin, että mikä osa miesten aivoista puuttuu.
Tutkimusten mukaan tavallisten miesten aivot muistuttavat asperger-naisten aivoja. Tämä on yksi syy miksi tyttöjen ja naisten aspergeria on vaikea diagnosoida.
Testeissä vertailukohteeksi otetaan asperger-pojat ja-miehet, eikä naisia osata diagnosoida sillä heidän aivonsa eivät muistuta asperger-poikien tai-miesten aivoja. Vain voimakkaimmin oireilevat tytöt ja naiset saavat siksi diagnooseja.Olen itse asperger-nainen ja siksi tiedän aika paljon tästä oireyhtymästä 😉
Omien kokemusten pohjalta minun on helppo uskoa, että omat aivoni muistuttavat enemmän miesten kuin naisten aivoja.
Olen aina kokenut kommunikoinnin miesten kanssa helpoksi, kun taas naisten kanssa olen pihalla jutuista suurimman osan ajasta.Näitä tälle palstalle kirjoittavia miehiä en kuitenkaan tajua, vaan mielestäni naisten väitteet ovat loogisempia.
https://www.autismiliitto.fi/liitto/autismi-lehden_sivuilta/tutkimukset…
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on oikeus aborttiin joten miehillekkin pitäisi sallia ns "jurillinen abortti" Nainen saa abortoida lapsen ilman miehen hyväksyntää ja näin pitääkin olla, mutta miehellä pitäisi olla myös mahdollisuus irtisanoutua lapsesta jota hän ei halua. Tai joilla häntä yritetään kiristää.
Toivottavasti vanhempasi tekevät "jurillisen abortin" ja testamenttaavat omaisuutensa vaikka kotikuntansa turvakodille.
Saisit ihan ensikäden tietoa siitä miltä tuntuu joutua "juridisesti abortoiduksi".
Vierailija kirjoitti:
No eihän nainen tajua kun ei joudu itse maksamaan niitä summia.
Siis sinä et välitä lastesi hyvinvoinnista pätkääkään. Niillä summilla ostetaan lapsille ruokaa ja vaatteita.
Jos miehiä kuumottaa se, mihin rahat menevät, eikö kannattaisi suoraan maksaa niitä laskuja? Lasten puhelin- ja harrastuslaskut tai vaikka 150e arvosta lahjakorttia ruokakauppaan tms.
Kieltämättä, tästä ketjusta jää sellainen olo, ettei tahdo seksiä enää harrastaa miesten kanssa, jos vaikka käykin vahinko..
Vierailija kirjoitti:
Kun nainen tiedostaen jättää ehkäisypillerit pois vauhdittaakseen raskautumista, on kyseessä rikos toista ihmistä kohtaan siltikin, vaikka ehkäisypillerit eivät ole 100% ehkäisykeino.
Raskautuminen pillereistä huolimatta sen sijaan on se riski, joka on käyttäessä sitä ehkäisymuotoa.
Tämä saa alanuolia, mutta kyseessä fakta. Osa vieläpä myöntää jättäneensä pillerit pois. Sillä saadaan mies nalkkiin edes joksikin aikaa. Osa miehistä on valtaa käyttävän naisen tossukoita...
No oletko kuullut sellaisesta kuin kondomi. Jospa nyt viisaasti aloittaisit sen käytön joka yhdynnässä niin ei tarvii itkee elatusmaksuista tai naisten ehkäisyn pettämisestä. Tyhmähän sä oot jos luotat pelkkään naisen ehkäisyyn ne pillerit kun ei oo satavarmoja.
Sitä paitsi kun noin vapauttasi arvostat niin taidat olla vielä petturien petturi joka siementää siellä sun täällä ja jo siksi kondomi on sun tapauksessa ainoa hyvä ehkäisykeino myös sen naisen kannalta ettet levittele tautejasi joka naiseen.
Ajattelin jo, että ehdotan eksälle, että laitetaan rahaa tilille josta maksan lapsen menoja. Mutta en usko että hän olisi siitä viisastunut, olisi kyllä halunnut kyykyttää ja kontrolloida minua eron jälkeenkin.
Exäni suivaantui kun pyysin häntä maksamaan oman osuutensa elareusta (kela maksoi osan) "ai että vielä lisääkö mun pitäs maksaa" hassua sanoa noin kun ei ollut mitään maksanut.
Lisäksi oli koittanut sossussa kusettaa lasten varjolla rahaa. Hän oli muka ostellut laosille vaatteita ja leluja. No ei ollut, eivätkä lapset koskaan olleet isänsä luona ja hyvä niin, koska jälkeenpäin selvisi että oli alkanut käyttämään huumeita.
Lapsiakin kävi tapaanassa miten sattuu. Ei pitänyt sovituista tapaamisista kiinni. Joskus saattoi ilmoittaa että tulee nyt ja siis siihen aikaan kun lapset olivat jo menneet nukkumaan. Kun en tietenkään siihen suostunut niin syytti minua että estän häntä tapaamasta lapsiaan
Miehet eivät osaa ajatella, että naiset ovat erilaisia ja laittavat elatusmaksut lapsiin, eivätkä omiin tarpeisiin, kuten itse tekisivät.
Eikait nykyään enää miehen tarvitse elättää lapsia?
Kai lapset ja naiset osaa elättää itse itsensä modernissa maailmassa?
hei 2020 anyone? Sentään!
En kyllä yhtään ihmettele miksi naiset ei halua enää lisääntyä, kun lukee tämän ketjun "miesten" kommentteja.
Mun miesserkku ei ole maksanut elareita lapsensa äidille ja hän perusteli asian siten, että serkkuni ei edes alunperin halunnut lasta vaan myöntyi siittämään lapsen, koska silloinen tyttöystävä itse halusi lapsen ja silloin nainen vakuutti, että hän kyllä hoitaa lapsen kokonaan itse, että serkkuni ei tarvitse osallistua lapsen hoitoon/elatukseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät osaa ajatella, että naiset ovat erilaisia ja laittavat elatusmaksut lapsiin, eivätkä omiin tarpeisiin, kuten itse tekisivät.
Aika rohkea yleistys, ettei kukaan mies käytä lapsiin rahaa ja vastavuoroisesti naiset käyttävät vain lapsiin rahansa.
Helpoin olisi vuoroviikot ja kumpikin maksaa omaan kotiin ne lasten tarvitsemat jutut. Harrastukset ja puhelimet sitten puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei suostu maksamaan mitään, koska on viikko-viikko -systeemi. Asia OK, en vedä tästä hernettä nenään.
Sen sijaan en ymmärrä sitä, että jos mies omalla viikollaan menee pojan kanssa uimaan, niin hän yrittää laskuttaa siitä minua. Koska kulut pitää puolittaa! Sen sijaan minun esittämäni talvihaalarilasku ei olekaan puolittamisen arvoinen, koska "omalla viikolla kannetaan lapsesta kokonaisvastuu".
Isä ei osta lapselle vaatteita, yrittää maksattaa minulla pojalle ostetut lakanat tai leluhyllyn. Näistä asioista käydään säännöllisesti lastenvalvojan luona, jolloin molemmilla on kuitit mukana tehdyistä hankinnoista - miehellä jopa tasolla "3 paria sukkia koko 43-45", koska hän on joutunut ostamaan kunnon retkisukat, jotta voi olla pojan kanssa ulkona. Muuttokuluistaan minun olisi pitänyt maksaa puolet, koska muuttihan siinä samalla pojankin tavaroita.
Kyseessä on AMK-koulutuksen saanut mies, jonka palkka bruttona alkaa numerolla 4, joten kyse ei ole edes rahanpuutteesta. Hän on periaatteen mies!Tätä lukiessani mietin, että mikä osa miesten aivoista puuttuu.
Tutkimusten mukaan tavallisten miesten aivot muistuttavat asperger-naisten aivoja. Tämä on yksi syy miksi tyttöjen ja naisten aspergeria on vaikea diagnosoida.
Testeissä vertailukohteeksi otetaan asperger-pojat ja-miehet, eikä naisia osata diagnosoida sillä heidän aivonsa eivät muistuta asperger-poikien tai-miesten aivoja. Vain voimakkaimmin oireilevat tytöt ja naiset saavat siksi diagnooseja.Olen itse asperger-nainen ja siksi tiedän aika paljon tästä oireyhtymästä 😉
Omien kokemusten pohjalta minun on helppo uskoa, että omat aivoni muistuttavat enemmän miesten kuin naisten aivoja.
Olen aina kokenut kommunikoinnin miesten kanssa helpoksi, kun taas naisten kanssa olen pihalla jutuista suurimman osan ajasta.Näitä tälle palstalle kirjoittavia miehiä en kuitenkaan tajua, vaan mielestäni naisten väitteet ovat loogisempia.
Sinulla on tieyenkin lähde tälle feministien märälleunelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä et välitä lastesi hyvinvoinnista pätkääkään. Niillä summilla ostetaan lapsille ruokaa ja vaatteita.
Ei vaan bailu- ja matkustusrahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
elatusmaksut mennee naisen oma taskuun nainen ostaa itsellee kenkiä ja vaatteita
tämä on väärin
Kuvittelet että se keskimäärin parisataa euroa ja n. satasen lapsilisä kattaa niin äidin kuin lapsen elatuksen (vuokrineen, ruokineen, hygieniatarpeineen, sähköineen, vesineen ja muine laskuineen) ja rahaa jää vielä yli kenkä- ja vaateshoppailuun?
Luonnollisesti kun isä kustantaa osansa oman lapsensa elatuksesta äidillä jää enemmän omaa rahaansa jota käyttää mihin käyttääkään.
Vaikuttaa jäävän kun on varaa yökerhoilla joka toinen viikonloppu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen maksaa pääsääntöisesti isompia summia. Millä te kuvittelette lasten elävän?
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni isä maksaa elatusmaksua minimin, eli 159 euroa kuussa. Lisäksi saan lapsilisän yh-korotuksella, eli noin 150 euroa. Lapsi on joka toinen viikonloppu isällään. Maksan hoitomaksua noin 250 euroa, eli sen jälkeen elatusmaksusta ja lapsilisästä jää noin 50 euroa, josta palstamiesten mukaan maksan lapsen asumisen, ruoan, vaatteet, kengät, lääkkeet, lääkärikäynnit, vakuutuksen, lelut ja muut tarvikkeet sekä itselleni baarireissuja, matkoja, vaatteita, kenkiä, asumiseni ja ties mitä vielä. On muuten aika hemmetin riittoisa viisikymppinen! Ja kuten hoitomaksusta voi päätellä, mistään asumistuista tai toimeentulotuista on ihan turha haaveillakaan, vaan tuloni ovat ihan kohtalaiset, mutta silti se on tuo elatusmaksu, jolla teen (palstamiesten mielikuvituksessa olevat) baarireissuni ja matkani.
Miten niin jää 50 euroa, josta...? Mikäli elätät lastasi samalla osuudella kuin lapsen isä, maksat omasta pussistasi 159 euroa, jolloin jää 209 euroa. Lapsen asumisen maksaminen on suhteellinen asia. Monella etävanhemmalla on huone lapselle ja siihen ei pyydetä exältä mitään rahaa.
Sitten pitää erota tai ottaa vastuu lapsista. Tuskin lapsetkaan haluaisi vastentahtoista tyyppiä isäkseen. Eli valintavaihtoehtoja on. Moni mies on aikansa naisen kanssa ja jättää sitten molemmat.