Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemisen arkea Suomessa: Verojen ja vuokran ja työmatkojen jälkeen minulle jää 549 € kuussa elämiseen. Enkä edes adu pk-seudulla!

Vierailija
07.02.2020 |

Olen 33-vuotias nainen ja minulla on luonnontieteistä FM. Olen ollut työelämässä kokopäiväisesti 8 vuotta. Palkkani on keskipalkka alallamme ja työtehtäviinsä nähden, eli 2800 € kuussa. Vuokra on kohtuullinen kolmen huoneen ja avokeittiön rivarista maakuntakeskuksen ympäristökunnassa. Työmatkoihini (19 km yhteen suuntaan) tarvitsen autoa, koska julkista liikennettä työpaikalle ei ole)

Verojen, vuokran ja autosta johtuvien kulujen (osamaksuerät, vakuutukset, polttoaine, huollot) jälkeen minulle jää tuo otsikon summa elämiseen.

Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä. Lähempää työpaikkaani nuuttaminen ei auta, koska auto tarvitaan kuitenkin ja vuokrat olisivat vielä korkeammat.

Miten minun elämästäni on tehty tällainen umpikuja? Itse olen aina hoitanut asiani hyvin ja onnistunut kaikessa ihan hienosti. Nyt minulla ei enää ole varaa elää Suomessa!

Kommentit (266)

Vierailija
21/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi tarttet noin ison kämpän?

Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap

Siis yksinkö asut tuon kokoisessa kämpässä? Paljon vuokra? Ihan hullua maksaa pelkistä neliöistä joka kuukausi rahaa hukkaan. Jos olisin sinä, muuttaisin heti pienempään ja säästäisin hetkessä omatakauksen asuntolainaan.

Me asutaan nelihenkisellä perheellä tuon kokoisessa asunnossa, koska olen itse pienipalkkainen akateeminen ja ymmärrän täydellisesti sen, etten maksa vuokraa pelkillä maisterinpapereilla. Valintojen maailma.

Vierailija
22/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri 46v täällä. Kuljen töihin kävellen 10min. Verojen ja asumiskulujen jälkeen käteen jää 2200/kk. Jää jotain säästöönkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just.

Vierailija
24/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä."

Kai tiesit että bensan hinta heittelee ihan maailmanmarkkinahintojen mukaan helposti 20-30c/l muutaman vuoden sykleissä? Bensa ei nyt ole erityisen kallista vaan on ollut välillä melkein 20c/l kalliimpaakin. Olisitko silloin päässyt töihin?

Vierailija
25/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen valmistumista olet oletettavasti saanut 500€/kk, joten lähtikö keulimaan tuhlailun kanssa?

Vierailija
26/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap

Tää alanuolten määrä hämmentää! Pitääkö asua yksiössä jos elää yksin? Millaiset standardit teillä Suomessa on?

Terv Saksa

Vierailija
27/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan Li Andersson väitti mestaria loukaten, että tämä on paskapuhetta

Toivottavasti vassarit ootte ylpeitä itsestänne!

Oletko ylpeä itsestäsi, kun vääristelet.

Miten nykyinen hallitus on vaikuttanut mihinkään aloittajan ongelmaan.

Hän näyttää saavan n 2000€ nettona. Eli käyttää 1400€ autoon ja asumiseen. Tarttis varmaan tehrä jottai.

Vai onko tuo palkan määrä jotenkin hallituksen vika?

Vierailija
28/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläminen kurjalassa on ikävää, kiitos tämän hallituksen.

Zinc

Vierailija
29/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää alanuolten määrä hämmentää! Pitääkö asua yksiössä jos elää yksin? Millaiset standardit teillä Suomessa on?

Terv Saksa

Pitää asua ahtaammin, jos rahat eivät meinaa riittää. Eikö siellä Saksassa opetella matikkaa jo koulussa?

Vierailija
30/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisteri 46v täällä. Kuljen töihin kävellen 10min. Verojen ja asumiskulujen jälkeen käteen jää 2200/kk. Jää jotain säästöönkin. 

Maisteri myös täällä. Asun velattomassa asunnossa. Menen 34km autolla töihin. Asumisen ja autoilun jälkeen jää 2400€ käyttöön.

Vierailija
31/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis yksinkö asut tuon kokoisessa kämpässä? Paljon vuokra? Ihan hullua maksaa pelkistä neliöistä joka kuukausi rahaa hukkaan. Jos olisin sinä, muuttaisin heti pienempään ja säästäisin hetkessä omatakauksen asuntolainaan.

Me asutaan nelihenkisellä perheellä tuon kokoisessa asunnossa, koska olen itse pienipalkkainen akateeminen ja ymmärrän täydellisesti sen, etten maksa vuokraa pelkillä maisterinpapereilla. Valintojen maailma.

Asutaanko Suomessa 2010-luvulla ihan oikeesti noin ahtaasti? 4 henkeä 3 huonetta ja avokeittiö? Varmaan sitten teillä on vain yksi kylppäri ja vessa? Terv saksa

Vierailija
32/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaanko Suomessa 2010-luvulla ihan oikeesti noin ahtaasti? 4 henkeä 3 huonetta ja avokeittiö? Varmaan sitten teillä on vain yksi kylppäri ja vessa? Terv saksa

Olet varmaan asunut jo niin kauan muualla, ettet enää muista Suomesta mitään. Kieli juuri ja juuri taipuu. Eikä ole ketään tuttujakaan, joiden asumisesta olisi tietoa.

Siksi nämä viattomat kysymykset.

Vierailija
33/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan asunut jo niin kauan muualla, ettet enää muista Suomesta mitään. Kieli juuri ja juuri taipuu. Eikä ole ketään tuttujakaan, joiden asumisesta olisi tietoa.

Muutettiin Saksaan 2001. Ja Suomessa asuu mun vanhemmat, mutta he on rikkaita eikä mitään keskivertoa. Kieli taipuu hyvin vielä, puhun sitä lapselle. Terv saksa

Vierailija
34/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutettiin Saksaan 2001. Ja Suomessa asuu mun vanhemmat, mutta he on rikkaita eikä mitään keskivertoa. Kieli taipuu hyvin vielä, puhun sitä lapselle. Terv saksa

Ja nyt ajattelit että kaikki Suomessa ovat nykyään rikkaita eikä kukaan ole enää keskiverto? Tyhmentääkö Saksassa asuminen todella noin paljon?

Vierailija
35/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: humanistin arkea. Mitäs läksit!?

Vierailija
36/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on Suomen työmarkkinoiden palkka”tasa-arvo” eli miesduunarit saa aivan suhteettoman kovaa palkkaa ja vaativaa akateemista työtä tekevät naiset kituuttaa samalla tai jopa pienemmällä palkalla. Joku varastomieskin saattaa ansaita 3000-4000€/kk, puhumattakaan paperityöläisistä. Sairaanhoitajat, lääkärit ja psykologit kituuttaa Itä-Euroopan palkkatasolla.

Vierailija
37/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv Saksa

Pitää asua ahtaammin, jos rahat eivät meinaa riittää. Eikö siellä Saksassa opetella matikkaa jo koulussa?

Luetun ymmärtäminen olisi plussaa. Kysymys on siitä, että Suomessa kaikki ns. nomraaliin elämiseen kuuluvat asiat maksaa liikaa ja ihmiset ei edes ymmärrä sitä ongelmana esim. tuon asumisen suhteen. Meillä täällä on tosiaan vallalla ihan kummallinen ajatus, että jos asut yksin, pitää asua yksiössä tai hyvin pienessä kaksiossa. Esim. joskus katselin Tampereelta jotain LUMOn tms. kämppiä ja niissä oli ihan hakuehdoissa rajattu yksin muuttavalta pois tietyn kokoiset asunnot vaikka olisi varaa maksaakin.

Mä olen 46 ja ikäni asunut vuokralla yksin. Joskus parikymppisenä 30 m2 Helsingin Töölössä oli jees, mutta ei kaiken vapaa-aikansa kotona viettävän aikuisen ihmisen kuulu asua samankokoisessa asunnossa kuin kotonaan vaatteita vaihtamassa ja nukkumassa käyvän nuoren. Muualla maailmassa EI OLE luksusta asua jossain muussa kuin yksiössä vaikka asuisikin yksin.

Vierailija
38/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai yhden tuloilla tuommoisessa kartanossa pitäisikään olla varaa asua? Pariudu samaa tasoa olevan kanssa ja tulot tuplaantuvat. Järjestäkää asiat niin, että tulette toimeen yhdellä autolla.

Vierailija
39/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä päivänä, kun huomasit, etteivät rahat riitä. 

Vierailija
40/266 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jääkin vain  200 euroa. Siinä on vähän miettimistä loppukuusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi