Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Pesu jää ostajalle” ja ”näppärä korjaa”

Vierailija
07.02.2020 |

FB-feediini tulee ilmoituksia eri kirppisryhmistä, joihin olen joskus liittynyt. Olen huomannut, että todella moni myy vaikka leivänpaahdinta, mattoa tai takkia maininnalla ”pesu jää ostajalle” tai takin puuttuva nappi tai repsottava paidan sauma kuitataan kirjoittamalla ”näppärä korjaa”.

Olenko vanhanaikainen, kun minusta omien likojen dumppaaminen toiselle tuntuu jotenkin ällöttävältä ja tyylittömältä? Jos haluaa vanhasta tavarasta rahaakin, eikö minimivaatimus olisi puhdistaa se ensin?

Ja jos vika on helppo korjata, miksei korjausta voi tehdä ennen kuin laittaa tavaran myyntiin? Uusavuttomuutta vai silkkaa laiskuutta?

Äitini opetti aikanaan, ettei sivistynyt ihminen jätä jälkeensä eikä toisten niskoille omia sotkujaan.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisi suoraan roskiin nuo rikkinäiset ja likaiset tavarat.

Vierailija
2/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkinäisiä mä en myy, mutta mattoja myyn pesemättöminä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskalavaryhmässä noita näkee. Eli ihan ilmaiseksi saa, muuten menee roskiin.

Vierailija
4/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en todellakaan ostaisi. Monesti sanotaan, että vaatteessa tahra, joka lähtee kyllä pesussa pois. No pesisi sen sitten. Minä en ainakaan mene siihen halpaan, että lähtee kyllä. Kun voi olla ettei lähdekään.

Vierailija
5/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi edes ilmaiseksi tahraista vaatetta tai likaista mattoa.

Vierailija
6/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaja päättää itse, ottaako 'toisen sotkuja niskoilleen', joten mikä ongelma?

Vierailija
7/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi edes ilmaiseksi tahraista vaatetta tai likaista mattoa.

Moni ottaa. Niille voi olla jotain ihan muuta käyttöä.

Vierailija
8/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kuvottaa etenkin jossakin Marimekko-ryhmissä nämä lähes jätteen tasoiset ”pesu jää ostajalle”- ryysyt, samoin ”retro”- maininta tarkoittaa suomeksi ullakolta kaiveltua, homeen hajuista lumppua josta bongattu ”Marimekko”. Paskaiset ja likaiset verhot suoraan ikkunasta - ”nämä lähetetään tällaisenaan, ostaja maksaa postit”.

Kiitos ja ei. 🤢

Vierailija
9/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Tori.fi palstalta joskus katselen annetaan osiota. Kun ei halua viedä kaatopaikalle tai muualle mahdollisesti maksulliseen paikkaan, neropatit laittavat tavaransa ilmaiseksi ja annetaan ensimmäiselle. Sellaista p*skaa ovat jotkut kehdanneet laittaa esille, ettei voi olla henkilöllä kaikki kunnossa. Huonekalut ovat "pientä laittoa vailla" joka voi tarkoittaa täysin rikki olevia romuja. Nahkasohvia, joista on nahka tuhannen viilloilla ja kuivanut koppuraksi. Myös näitä helmiä on myytävienkin tuotteiden puolella. Selvää on että p*skasta halutaan vain eroon ja säästetään itse poisviemisen vaiva ja kulut. Toki annetaan palstalla on myös käyttökelpoista tavaraa, kiitos siitä fiksuille ihmisille. Osaavat kierrättää ja ilman v*ttuilua köyhemmille ihmisille.

Vierailija
10/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Ongelma” on mielestäni se, että tuollainen toiminta on jotenkin kiusallista ja hävettävääkin. Minua hävettäisi siirtää omat likani toiselle vaikka tämä itse ei olisikaan hygieeninen tai tarkka ihminen. Ei siis ole kyse siitä, että ostaja valitsee vaan siitä, että minusta on kiusallista tyrkyttää kenellekään edes ilmaiseksi likaisia tai rikkinäisiä tavaroita - saati sitten pyytää niistä rahaa.

Mieheni katsoi kerran yhtä FB-kirppisryhmää ja poistui ryhmästä saman tien. Sanoi: ”Nuo myynti-ilmoitukset ovat järkyttäviä! Ihan kuin minä ottaisin jalassa olevista sukistani kuvan, laittaisin myyntiin ja mainitsisin: ”pesu jää ostajalle, kantapäässä pieni reikä joka ei haittaa käyttöä, näppärä korjaa”.

Vierailija
11/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että iso osa noista ilmoituksista on käytännössä huijauksia. Pesu ei tee vaatteesta edelleenkään käyttökelpoista eikä korjaus ole oikesti helppo (tai halpa).

Ja myyjä on tämän huomannut ja siksi yrittää päästä tuotteesta eroon uskottelemalla että ei vain jaksa.

Vierailija
12/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että iso osa noista ilmoituksista on käytännössä huijauksia. Pesu ei tee vaatteesta edelleenkään käyttökelpoista eikä korjaus ole oikesti helppo (tai halpa).

Ja myyjä on tämän huomannut ja siksi yrittää päästä tuotteesta eroon uskottelemalla että ei vain jaksa.

Ja tämäkin!

Olen kyllä sen sukupolven ihminen, jonka mielestä on noloa olla niin laiska ettei parilla pistolla viitsi ommella jotain ratkennutta saumaa umpeen. Nykyään ihmisiä ei hävetä enää mikään. Ihan pokkana todetaan ”en viitsi” ja ”en jaksa”. Laiskuudesta on kai tullut uusi normaali. Ennen se oli hirveä häpeä jota ei olisi mainostettu kaikelle kansalle julkisesti.

Vierailija
13/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viedä kaatopaikalle, jos joku hakee kotoa?

Vierailija
14/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkin!

Olen kyllä sen sukupolven ihminen, jonka mielestä on noloa olla niin laiska ettei parilla pistolla viitsi ommella jotain ratkennutta saumaa umpeen. Nykyään ihmisiä ei hävetä enää mikään. Ihan pokkana todetaan ”en viitsi” ja ”en jaksa”. Laiskuudesta on kai tullut uusi normaali. Ennen se oli hirveä häpeä jota ei olisi mainostettu kaikelle kansalle julkisesti.

Tämä laiskuus tehdä mitään on johtanut myös sellaiseen osaamattomuuteen että ei edes osta arvioida mitä voi käytännössä itse korjata ja mitä ei. Usein näkee näitä "näppärän helppo korjata" ilmoituksia joissa se korjaus on oikeasti todella vaativa tai välillä jopa mahdoton (tai ainakin taloudellisesti kannattamaton). Ilmoittaja saattaa ihan oikeasti kuvitella että se on näppärälle helppo kun itsellä ei ole mitään käsitystä siitä mitä korjaaminen vaatii.

Vierailija
15/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen voi helposti pestä ennen myyntiä, likaisten vaatteiden lahjoittamista en ymmärrä, mutta kaikki vähän rikkinäiset huonekaluni on aina joku hakenut ilmaiseksi pois. Viimeksi annoin pari Fanett -tuolia, kun en viiteen vuoteen ollut saanut aikaiseksi niitä korjata. Eikö se ole silloin hakijan vastuulla?

Vierailija
16/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi pukemaan päälleni jonkun toisen vanhaa vaatetta. Yök.

Vierailija
17/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tekstiileihin sellainen kommentti, että aika moni on tarkka siitä pesusta. Ostan jonkun verran lastenvaatteita käytettynä ja esim. teknisille talvihaalareille ei suositella turhaa pesua, mikä heikentää ominaisuuksia. Pesen kirppisvaatteet aina joka tapauksessa ennen, kun tulevat käyttöön meillä, joten jos ei ole selvästi likainen, en toivo, että myyjä erikseen sitä pesee ennen kauppoja, kun itse sen pesen kuitenkin (ja oikealla ohjelmalla ja oikeilla pesuaineilla).

Sama voin kuvitella vaikka jotkut värikkäät verhot, jos sellaiset ostaisin. Kiva allergikkoperheessä huomata, että joku pessytkin juuri jollain ihanan lemuavalla pesu- ja huuhteluaineella 🤮

Vierailija
18/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteen voi helposti pestä ennen myyntiä, likaisten vaatteiden lahjoittamista en ymmärrä, mutta kaikki vähän rikkinäiset huonekaluni on aina joku hakenut ilmaiseksi pois. Viimeksi annoin pari Fanett -tuolia, kun en viiteen vuoteen ollut saanut aikaiseksi niitä korjata. Eikö se ole silloin hakijan vastuulla?

Kyllä minustakin huonekalut voi laittaa eteenpäin entisöitäväksi halukkaille myös rikkinäisinä, kunhan asia on ilmaistu selvästi. Pehmustettuja huonekaluja en kierrättäisi kuin poikkeustapauksissa.

Mutta silloinkin vaivautuisin edes pyyhkäisemään säilytyksestä tulleet pölyt pois tuotteesta. Olen nähnyt ilmoituksia, joissa pölyt ja koirankarvat luvataan kaupan päälle. Oikeasti! Kuinka vaikeaa on ottaa rätti käteen ja pyyhkiä pöly pois?

Toinen idioottimaisuus on ottaa kuvia niin ryppyisistä vaatteista ettei malli tai värikään tahdo tulla esille. Ilmeisesti pissikset eivät omista enää silitysrautaa.

Vierailija
19/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tekstiileihin sellainen kommentti, että aika moni on tarkka siitä pesusta. Ostan jonkun verran lastenvaatteita käytettynä ja esim. teknisille talvihaalareille ei suositella turhaa pesua, mikä heikentää ominaisuuksia. Pesen kirppisvaatteet aina joka tapauksessa ennen, kun tulevat käyttöön meillä, joten jos ei ole selvästi likainen, en toivo, että myyjä erikseen sitä pesee ennen kauppoja, kun itse sen pesen kuitenkin (ja oikealla ohjelmalla ja oikeilla pesuaineilla).

Sama voin kuvitella vaikka jotkut värikkäät verhot, jos sellaiset ostaisin. Kiva allergikkoperheessä huomata, että joku pessytkin juuri jollain ihanan lemuavalla pesu- ja huuhteluaineella 🤮

No ethän muutenkaan voi tietää, onko verhojen edellinen koti ollut vaikka hometalo.

Vierailija
20/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ajatellut tätä sen kannalta, että se olisi noloa, mutta kyllä mua aina korpeaa, kun näen sellaisen ilmoituksen. Mutta minusta se on ällöttävää ja tyhmää (ts. mietin, että oikeastiko joku ostaa tuollaista) laittaa jotain oikeasti rikkinäisiä, saati likaisia myyntiin. Ja ihan pisteenä i:n päälle, että "rikki, mutta ei vaikuta käyttöön" - mistä se myyjä tietää vaikuttaako vai eikö vaikuta sen ostajan käyttöön, vaikkapa ihan esteettisesti? Eri asia on sitten vaikka, että "ei vaikuta toimintojen toimivuuteen", ts. vaikkapa joku vipstaakkeli toimii, vaikka joku pieni osa olisi haljennut tai huppu pysyy kiinni, vaikka yksi useammasta napista olisi irti tms.

Eri asia, jos joku on antamassa vaikka ilmaiseksi tai  muutoin hyvin huokealla hinnalla (esim. merkkivaatetta muutamalla eurolla) takkia, josta on vetoketju rikki tai lasten muutoin hyväkuntoista haalaria, jossa on joku viilto tai reikä kankaassa, eikä itse viitsi/osaa/ehdi/jaksa panostaa korjaukseen. Sehän on järkevää, että jos muutoin menisi roskiin, niin annetaan ilmaiseksi tai pienellä hinnalla eteenpäin sellaiselle, joka haluaa/jaksaa/ehtii/viitsii korjata. 

Kerran hain asuinaluekirppikseltä jotkut parit pojan verkkarit tms, olivat kuvassa näyttäneet ihan hyviltä, mutta ovella ne saadessani vasta tajusin, että tulivat suoraan käytöstä, ettei oltu pesty. Ihan käypäset olivat pesun jälkeen, mutta ällöttää jotenkin vieläkin, vaikka tästä on monta vuotta. En ole sen jälkeen ko. ostajalta ostanut kyllä yhtään mitään, vaikka välillä minua kiinnostavia tavaroita/vaatteita edullisesti myykin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi