Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häpeä matematiikan osaamattomuudesta. Ikää 44 ja tasoni on jäänyt vitosluokan tasolle

Vierailija
15.09.2023 |

Osaamattomuus on noussut esteeksi monessa tekemisessä. Olen jäänyt alisuoriutujaksi elämässäni ja haaveet esim. koulutuksen suhteen on kaatuneet pelkoihini. Olen vältellyt matematiikkaa joka paikassa alakoulusta lähtien.

Taustalla on väkivaltaisia tilanteita jossa vanhempani yritti opettaa minua läksyissä, ja kun en osannut tai turhauduin, sain lyöntejä, tukistamista, läpsimistä, sanallista väkivaltaa.
Olen yhdistänyt nuo tilanteet näihin päiviin asti. Näen usein jopa unia jossa olen nöyryytettävänä koulussa matikan takia.

Nyt olen päättänyt tarttua härkää sarvista ja antaa traumalle kenkää. Olen suorittanut ammatillisen tutkinnon pohjalta ylioppilastutkinnon ja lukenut vain neljän pakollisen aineen minimikurssit. Matikan sijasta kirjoitin tietysti reaalin..

En voi traumani takia mennä suoraan iltalukioon, vaan aloittaa jossain tosi turvallisessa tilanteessa ihan alkeista lähtien. Osaan kyllä yhteen- ja vähennyslaskut, kerto- ja jakolaskut jakokulmineen, mutta en osaa siitä eteenpäin. En ymmärrä loogisia jatkumoita tai useimpia sanallisia tehtäviä. En osaa soveltaa. En ymmärrä matematiikan x ja y kirjaimista mitään. Edes yläkoulun matematiikka ei onnistu. Kävin yläasteen loppuun laitoksessa. Pääsin peruskoulusta mutta en tehnyt sen eteen mitään. Kaikki suurinpiirtein vitosella läpi. Oli siis vaikea nuoruusaika.

Miten aloitan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulla varaa ottaa yksityistunteja, joku matikanopettaja osaisi varmaan opettaa niin, että sinäkin pääsisit sisään matikan saloihin.

Vierailija
2/18 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha enää opetella. En minäkään osaa mitään kuvaamataidosta ja olen aina vältellyt sitä, mutta hällä väliä. Ei esimerkiksi mitään hajua mitä väriä tulee kun sekoittaa kahta väriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistunnit!

Vierailija
4/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan opettaja vastaa:

Kokeile ottaa muutama yksityistunti siten, että kerrot etukäteen opettajalle tunteistasi ja osaamisestasi. Mielestäni sinä tarvitset ensin onnistumisen tunteita ja kannustusta, jotta pääset kammosi yli. Sen jälkeen varmasti opit vaikempiakin asioita.

Jokainen oppii laskemaan, puhun nyt parinkymmenen vuoden kokemuksella.

Tsemppiä sinulle, ap!

Vierailija
5/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ymmärrä loogisia jatkumoita tai useimpia sanallisia tehtäviä. En osaa soveltaa."

Turha masentua. Useimmilla matikat hyvin läpäisseillä vaikuttaa olevan sama tilanne. Tämä on kyllä suuri ongelma kansakunnan tulevaisuuden kilpailukyvyn kannalta. Luulen, että ratkaisuksi tarvitaan enemmän toistoja, toistoja, toistoja... siis enemmän opetustunteja + joku ratkaisu oppimismotivaation parantamiseksi. Toiveeksi ehkä jää.

Vierailija
6/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni annat tälle asialle liian suuren merkityksen. Moni ihminen pärjää elämässä osaamatta matematiikkaa. Itse olen "surkea matikassa" mutta naimisissa matemaatikon kanssa. Käytännön asiat - kuten alennusprosentit tai ruokareseptin muuntamisen kahdelle - lasken sujuvasti, mutta yhtälöiden kohdalla aivoni menevät solmuun. Eikä se haittaa! Yhtään yhtälöä en ole elämässäni tarvinnut sen jälkeen kun lukiosta pääsin.

Traumaa tietysti olisi hyvä käsitellä, mutta omalla aikataulullasi, sitten kun olet valmis.

Vierailija
7/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha enää opetella. En minäkään osaa mitään kuvaamataidosta ja olen aina vältellyt sitä, mutta hällä väliä. Ei esimerkiksi mitään hajua mitä väriä tulee kun sekoittaa kahta väriä.

Nooh, matematiikka nyt vaan on paljon tärkeämpää kuin kuvaamataito ja välivärit.

Vierailija
8/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikassa umpisurkeita on paljon. Jokainen lukion lyhyen matikan käynyt varmaan huomannut. Jotkut ei tajua edes perusprosenttilaskuja. Armovitosilla porskuttavat pakolliset kurssit.

Vierailija
9/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa. Pääsin lääkelaskuista vielä läpi mutta sen jälkeen olen unohtanut kaiken.

Osaan matikkaa arkielämän tarpeiksi riittävästi. Talouteni on kunnossa. Se riittää.

Vierailija
10/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myöskin matemaattinen oppimishäiriö nimeltä dyskalkulia. Ikäänkuin matemaattinen lukihäiriö.

Moni ei tästä ilmiöstä tiedä, sillä tästä ei samalla tavoin puhuta, kuin dysleksiasta.

Vierailija
11/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni annat tälle asialle liian suuren merkityksen. Moni ihminen pärjää elämässä osaamatta matematiikkaa. Itse olen "surkea matikassa" mutta naimisissa matemaatikon kanssa. Käytännön asiat - kuten alennusprosentit tai ruokareseptin muuntamisen kahdelle - lasken sujuvasti, mutta yhtälöiden kohdalla aivoni menevät solmuun. Eikä se haittaa! Yhtään yhtälöä en ole elämässäni tarvinnut sen jälkeen kun lukiosta pääsin.

Traumaa tietysti olisi hyvä käsitellä, mutta omalla aikataulullasi, sitten kun olet valmis.

Aika monessa duunissa pitää osata ratkaista yhtälöitä x:n suhteen esim.

Ei sitä kannata pelätä; hetken kun pohtii logiikkaa jonkun osaavan kanssa, se yhtälön ratkaisemisen idea aukenee.

Omassa työssäni esim. joudun laskemaan annostuksia eri raaka-aineille, vaihtelevin konsentraatioin.

Vierailija
12/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään osaa. Pääsin lääkelaskuista vielä läpi mutta sen jälkeen olen unohtanut kaiken.

Osaan matikkaa arkielämän tarpeiksi riittävästi. Talouteni on kunnossa. Se riittää.

Ethän enää tee töitä lääkkeiden parissa..??

Vierailija
13/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene rohkeasti sinne iltalukion kurssille. Et oikeasti tiedä ennen kuin yrität ja hyvä opettaja voi saada oppimaan helposti. Voit sitten katsella tukiopetusta, jos tarvit.

Kirjoitin aikoinani B:n lyhyessä matikassa ja nyt aikuisena, juuri samoista syistä kuin sinä, suoritin iltalukiossa samat kurssit ja sain suurimmasta osasta arvosanan 10! Ikä varmaan teki sen että osaa paremmin keskittyä olennaiseen ja tietenkin on enemmän motivaatiota oppimiseen kuin teininä.

Vierailija
14/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee hoitoon!

Vierailija
15/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee hoitoon!

Hihityttää niin että menee kohta pikkarit vaihtoon!! 🤭

Vierailija
16/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania tsemppejå, kiitos matikan opelle ja muille kivoille ihmisille! Mullakin kova motivaatio, ja haluan näyttää itselleni että en ehkä sittenkään ole tyhmä, vaan defenssit puskee liikaa päälle.

Ap

Vierailija
17/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa matematiikan opettajista on paskoja, koska eivät itse ole matemaatikoita. Opettavat todellisuudesta irrallaan olevia kaavoja ilman käytännön esimerkkejä.

Vierailija
18/18 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitosluokan taso taitaa nykypäivänä olla jo keskivartoa parempi