Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Pesu jää ostajalle” ja ”näppärä korjaa”

Vierailija
07.02.2020 |

FB-feediini tulee ilmoituksia eri kirppisryhmistä, joihin olen joskus liittynyt. Olen huomannut, että todella moni myy vaikka leivänpaahdinta, mattoa tai takkia maininnalla ”pesu jää ostajalle” tai takin puuttuva nappi tai repsottava paidan sauma kuitataan kirjoittamalla ”näppärä korjaa”.

Olenko vanhanaikainen, kun minusta omien likojen dumppaaminen toiselle tuntuu jotenkin ällöttävältä ja tyylittömältä? Jos haluaa vanhasta tavarasta rahaakin, eikö minimivaatimus olisi puhdistaa se ensin?

Ja jos vika on helppo korjata, miksei korjausta voi tehdä ennen kuin laittaa tavaran myyntiin? Uusavuttomuutta vai silkkaa laiskuutta?

Äitini opetti aikanaan, ettei sivistynyt ihminen jätä jälkeensä eikä toisten niskoille omia sotkujaan.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut ”näppärä korjaa” huonekaluja pois. Olen kyllä ilmoitukseen laittanut erittäin selvästi kuvineen, mikä on ongelmakohta. Esimerkiksi jos puuttuu ruuvi tai helposti kaupasta saatava lisäosa. Yleensä näistä on tullut useampia varauksia. Likaisia vaatteita en laita eteenpäin. Matoissa olen joskus laittanut, että pesu jää ostajalle. Nämä olen antanut ilmaiseksi ja aina on menneet.

Kirpputoreilta olen joskus ostanut likaisia merkkivaatteita. Esimerkiksi Makian ehjä ja muuten hyvä takki oli 10€, koska pesu jäi minulle. Pesin sen ja takki on kuin uusi. Ei ongelmaa.

Vierailija
22/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoskirpparilla tulee vastaa hirveässä ravassa olevia suojia, joissa "pesu jää ostajalle". Menisi ehkä minuutti huuhdella ne suojat ja toisen minuutin voi käyttää nopeaan harjaukseen. Kuka edes viitsii alkaa pakata aivan ravassa olevia suojia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhea, kun luin tuosta otsikosta, että 'persu jää ostajalle'. Olisi sekin, ei saa pelotella tuolla tavalla. 

Vierailija
24/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskalavaryhmässä noita näkee. Eli ihan ilmaiseksi saa, muuten menee roskiin.

En ottaisi edes ilmaiseksi tahraista vaatetta tai likaista mattoa.

Saatika kusen kellastamia patjoja. Miksi niitä ei heitetä roskiin?

Ei kukaan pa...s.kaa tar vi, jos ei ole peltoa.

Vierailija
25/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on riittävästi huollettavaa niissäkin vaatteissa joita omat lapset käyttää, joten ei, en ala pestä käsin lahjoituskenkiä tai paikata nuppineulanpään kokoista reikää puseron niskassa tai etsiä kauluspaidan hihaan nappia, vaikka tekisin sen jos vaate jatkaisi omassa käytössä. Jos joku haluaa ne siinä kunnossa, lahjoitan mielelläni koska uskon että silloin ne saa ekologisimman jatkoelämän, ja jos ei, kannan ostosteni yhteydessä vaatekaupan keräykseen sen minkä voin, ei ongelma sekään. Kengät on ongelmalliset ja ne sitten pyöriikin pitkään ennen kuin raaskisi heittää suoraan roskiin, mutta ei, en käytä elämääni käsipyykkäämällä ja kynsiharjalla jynssäämällä gorekenkiä jonkun muun Pertulle.

Vierailija
26/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. maton pesettäminen maksaa jonkin verran eli kyllä pesu jää todellakin ostajalle. Kunhan asia on selkeästi ilmaistu. Jonkun räsymaton voi kesällä just ja just pestä mattolaiturilla.

Muissakin tapauksissa, vaikka pieni reikä siellä tai täällä, niin kun on selkeästi ilmoitettu, niin mikä ongelma? Minulla on nuokin menneet kaupaksi ja se on ihan ostajan päätös ostaako vai ei. Kunnioitan niitä, kenellä on taito ja halu korjata. Parempi niin kuin että minä yrittäisin kutsua kasaan ja lopputulos ei välttämättä miellyttäisi ostajaa. Ja jos ei oikeasti tajua mikä työ on esim. vetoketjun vaihtamisesta, niin saa kyllä sitten syyttää ihan itseään. Luulen että moni nuo asiat tajuaa aika hyvin.

Älkää tehkö toisten puolesta turhista asioista ongelmaa kun se ei selkeästi sitä monille ole.

Vierailija
27/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin vitsiksi kerran tuota pesu jää ostajalle juttua kun kyseessä oli joku paskainen hiiren häkki josta pyydettiin vielä rahaa! Siinä sitten jynssäät jonkun toisen elikon virtsaa ja ulostetta ja vielä maksat siitä.

Vierailija
28/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteissa ja muissa helposti pestävissä se "ostaja pesee" merkitsee melkein aina sitä, että myyjä tietää jonkun tahran olevan pinttynyt ja ottaa oman vastuunsa pois. Kumman vaatteen luulisitte menevän paremmin; "mekko, helmassa pinttynyt tahra" vai "mekko, pesu jää ostajalle". Jos jälkimmäisessä valittaa tahrasta niin myyjä voi vaan kohauttaa olkiaan ja sanoa, että ostaja kyllä tiesi likaisuudesta.

Vierailija
29/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää lähinnä noi ilmaisutavat. Ärsyttävät lauseet.

Vierailija
30/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytävät tuotteet pitäisi kyllä olla puhtaita, mutta roskalavaryhmässä ei. Tosin itse en kehtaa antaa mitään saastaista.

Vierailija
31/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta monesti tämmöinen ostajalle aiheutuva lisävaiva alentaa hintaa reilustikin. Minusta asia on ok, jos se selkeästi ilmoituksessa kerrotaan ja vielä parempi, jos vikakohdasta on selkeitä kuvia. Itsekin sain halvalla takin, josta oli sauma ratkennut muutaman sentin matkalta. Mikäpä sen helpompaa kuin sauman korjaaminen, ja jälki ei edes näy päällepäin. Ihmettelen vain, miksi myyjä ei halunnut tehdä sitä, sen tekemällä hän olisi voinut saada takista paljon paremman hinnan, muuten se oli ihan uutta vastaava. Mutta kun näin oli, olin oikein tyytyväinen saadessani halvan uudenveroisen takin ihan pienellä lisävaivalla.

Nuo lika-asiat ovat hankalampia, ainahan ei voi varmasti tietää, lähtevätkö liat. Mutta mattojen kohdalla on ymmärrettävää, että monella ei ole paikkaa pestä mattoja ja pesettäminen maksaa enemmän kuin itse matto.

Vierailija
32/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin menee kaupaksi tuommoiset kun ei mene siistit ja hyväkuntoisetkaan.

Vierailija
33/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskalavaryhmässä noita näkee. Eli ihan ilmaiseksi saa, muuten menee roskiin.

En ottaisi edes ilmaiseksi tahraista vaatetta tai likaista mattoa.

Laitoin roskalavalle ilmon mattoläjästä. Kerroin, että ovat ehjiä, mutta talossa olleet koiranpennut ovat pissanneet ne siihen kuntoon, että kunnolla pitää pestä ennen käyttöä. Matot haettiin heti. Viikkoa myöhemmin koko läjä oli ulkokirpputorilla myynnissä 'vähän käytettyinä'. Toivottavasti oli pessyt ne ensin.

Vierailija
34/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ihmetellä enää miksi tuo ilmastonmuutos on tulossa...

Vierailija
35/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaatteeseen tulee reikä on totta että käsityötaitoinen korjaa, itse en osaa tehdä järin siistiä jälkeä. Minusta ihan fiksua laittaa silloin eteenpäin kunhan ilmoittaa rehdisti vian.

Jos oikein kallis merkkivaate ja muuten uudenveroinen voisin myydäkin, mutta muuten ilmaisena kiertoon.

Vaatteet kyllä lähtisi pesun jäljiltä, pesulassa pesetettävät isot matot ei.

Vierailija
36/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pari päivää sitten katselin hääkenkiä. Yhdet maksoivat suunnilleen saman verran kuin muutkin (jotain 15-25 € välillä), mutta ne olivat todella nyppyyntyneet! Myyjä sanoi, että vähän pientä kulumaa, mutta itse en kyllä ottaisi niitä kenkiä vaikka saisin ilmaiseksi... Kyseessä siis jonkinlaiset silkkikorkkarit.

Vierailija
37/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää myös "ei haittaa käyttöä" -toteamukset reikäisen vaatteen tai kolhiintuneen huonekalun kohdalla. Joo kyllähän se paita päällä pysyy vaikka on helmassa reikä tai kolhiintunut pöytä pysyy pystyssä, mutta mikä nyt kenenkin mielestä käyttöä haittaa on ilmeisesti suhteellista.

Vierailija
38/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annan ilmaiseksi niin en tee mitään asian eteen. En siis jaksa pestä enkä korjata. Heitän roskikseen mielummin.

Tosin mulla mitään tämä ei ole.

Vierailija
39/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka köyhä ja psykkeeltään heikko pitää olla, että alentuu käyttämään muiden roskaa yllään tai ottaa sitä kotiinsa. Kuolisin häpeästä, jos minut nähtäisiin kirpparilla saastaisia tuulitakkeja sovittamassa. Kirppariväki varmaan kilpailee narkkien kanssa tupakantumpeista, että saavat säästää sen askin hinnan, kun kadulta saa ilmaseksi nijotiinit.

Vierailija
40/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka te ette ottaisi likaisia vaatteita tai rikkinäisiä huonekaluja niin ei se nyt mun mielestä väärin ole laittaa ilmoitusta roskalavaryhmään, jos vaikka joku haluaisi ottaa ettei tarvisi periaatteessa käyttökelpoisia tavaroita heittää roskiin. Eihän sun tarvitse sitä pesemätöntä mattoa ottaa itsellesi.

Kun mun pikkuveli kuoli, niin laitoin hänen asunnostaan huonekaluista, vaatteista ja muista tavaroista ilmoituksia roskalavaryhmiin. En todellakaan alkanut korjaamaan tai pesemään mitään siinä tilanteessa, varsinkaan kun veli ei edes omistanut pesukonetta eli olisi pitänyt pestä nyrkkipyykkiä tai viedä muualle pesuun ilman autoa. Kierrätyskeskus ei ottanut mitään, mutta roskalavaryhmistä ihmiset hakivat 90% tavaroista jatkokäyttöön. Itselle ainakin tuli hyvä mieli ja hakijoiden ilmeistä päätellen en ollut ainoa.

Aivan toinen asia on pyytää paskasta rahaa. Olisin halunnut ostaa esikoiselleni vaunut käytettynä, mutta suurin osa ilmoituksista oli luokkaa "linnut nokkineet kankaita, ei haittaa käyttöä, hp 500 eur." "Muutama homepilkku, pesussa lähtee, hp. 300€". Ostin uudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi