Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Pesu jää ostajalle” ja ”näppärä korjaa”

Vierailija
07.02.2020 |

FB-feediini tulee ilmoituksia eri kirppisryhmistä, joihin olen joskus liittynyt. Olen huomannut, että todella moni myy vaikka leivänpaahdinta, mattoa tai takkia maininnalla ”pesu jää ostajalle” tai takin puuttuva nappi tai repsottava paidan sauma kuitataan kirjoittamalla ”näppärä korjaa”.

Olenko vanhanaikainen, kun minusta omien likojen dumppaaminen toiselle tuntuu jotenkin ällöttävältä ja tyylittömältä? Jos haluaa vanhasta tavarasta rahaakin, eikö minimivaatimus olisi puhdistaa se ensin?

Ja jos vika on helppo korjata, miksei korjausta voi tehdä ennen kuin laittaa tavaran myyntiin? Uusavuttomuutta vai silkkaa laiskuutta?

Äitini opetti aikanaan, ettei sivistynyt ihminen jätä jälkeensä eikä toisten niskoille omia sotkujaan.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ihan ok laittaa likaista roskalavalle, kirppisryhmissä tapauskohtaista mutta useimmiten ei. Itse ainakin laitan roskalavalle sillä periaatteella, että tyhjennän kalusteen omista tavaroistani ja otan osiin kantamista varten, ja ostajalle jää pölyjen pyyhintä ym. Ostaja myös huolehtii kantamisesta ja kuljetuksesta, ellei halua maksaa minulle siitä. Nämä kaikki lukevat ilmoituksessa, mutta silloin tällöin tulee silti niitä hätäisiä "mulle!" kommentteja 0.2 sek ilmoituksen julkaisusta, ihmisiltä jotka ovat jonossa joka viidenteen tavaraan ko. sivulla, ja kun kysyn, että noudathan ja kannathan itse, niin "sori vapautan!". Itsellänikään ei ole autoa enkä pääse noutamaan kaikkea, mutta ehdotan silloin 5-20e korvausta.

Vierailija
42/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vain kehtaisi tarjota mitään likaista tai rikkonaista edes roskalavaryhmässä. Vaikka joku outo haluaisi ottaa ne vastaankin.

Olen toisaalta sitä ihmistyyppiä, etten jätä myöskään kakkaraitaa yleiseen vessaan tai hotellihuonetta siivottomassa kuntoon - vaikka kuinka ajattelen että joku muu on palkattu siivoamaan ne. Lapsuudessa opetettiin niin vahvasti se, ettei fiksu ihminen jätä likaa tai sotkua muiden murheeksi.

Mutta omituisinta on se, että joku pyytää likaisesta tai rikkonaisesta tavarasta rahaakin! (Ja tietysti se, että ilmeisesti joku on valmis maksamaan niistä.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  otin kerran Roskalava-ryhmästä sohvapöydän, jonka kerrottiin kaipaavan maalia tai muuta tuunaamista. Hain pöydän kotiin, pyyhin rätillä ja ihmettelin että miten niin  pitäisi maalata. Pari naarmua :D

Vierailija
44/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee, vähän ohis mut mua taas ihmetyttää nää jotka myy nettiautossa jotain 20v vuotta vanhaa autoa josta katsastus tekemättä samalla hinnalla kun katsastettujakun. Ja sitten laitetaan ilmoitukseen että "ei pitäs olla mitään" prkl niin varmaan jos ei pitäis olla niin katsasta se Romus! Ainoa syy olla katsastamatta se romu on se että siellä on niin

Hitosti korjattavaa. No kaippa näihin jotku tyhmät sitte menee. Minä en osta katsastamatonta 600-1000€ autoa.

Tuossa hintaluokassa voi helposti tulla 2000€ korjattavaa jos ed katsastuksesta vuosi!

Vierailija
45/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myynyt likaisia isoja mattoja, koska itselläni ei ole mahdollisuutta pestä, eikä tiloja säilyttää.

Ovat menneet heti, koska oon hinnan laittanut tosi alas.

Vierailija
46/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihmetyttää minuakin. Toisinaan etsin akvaarioita/terraarioita tarpeisiini ja todella usein myynnissä on ihan tavattoman likaisia ja niissä on aina "pesu jää ostajalle", joskus niissä on vielä likaiset akvahiekatkin sisällä. Jokun hieman pölyisenä myymisen voin ymmärtää mutta en sitä että seinät on ihan vanhassa levässä ja sisällä sitä sun tätä likaa lojumassa.

Vierailija
47/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on joku outo käsitys, että se rikkinäinen tavara on vielä jonkin arvoista. Niin kauan, kun se tavara on rikki tai oikeasti likainen, ei sillä oikeastaan ole mitään arvoa, enkä ikinä kehtaisi rahaa pyytää sellaisesta. Roskalavalla sen sijaan on enemmän kuin ok tarjoita ilmaiseksi näitä korjauskelpoisia tavaroita, itsekin olen useasti korjaillut ja tuunaillut esimerkiksi rikkinäisiä ikean huonekaluja ja lajoittanut eteenpäin vastaavia tavaroita, joita itse en jaksa alkaa korjailemaan, mutta uusi omistaja aina löytynyt. 

Vierailija
48/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut "likaisina" eteenpäin kyllä jotain talvivaatteita, juhlamekkoja jne hankalammin pestäviä tekstiilejä, kuten mattoja tms.

Perusvaatteet toki pesen.

Syynä ihan se, etten ole viitsinyt esimerkiksi viedä jotain vaatetta pesulaan, enkä halua lähteä kokeilemaan omilla tekniikoilla meneekö pilalle. Mainitsen aina ilmoituksessa ja huomioin hinnassa kyllä. Mattoja taas en pysty kerrostalon pienessä kylpyhuoneessa pesemään.

Rikkinäisiä en kyllä myy.

Vierailija
49/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tässä taannoin myyntiin kalliin iltapuvun, jossa oli vuorikangas hieman revennyt. Toki joo, olisin voinut sen harsia itse kasaan, mutta joku jolla on kunnon välineet korjaa tuollaisen kyllä sata kertaa siistimmin. Meni kaupaksi ja ihan kunnon hinnallakin. 

Vierailija
50/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua ällöttävä nämä patjojen myyjät. En koskaan missään tilanteessa ostaisi enkä edes ottaisi ilmaisensikaan kenenkään käytettyjä patjoja, vaikka kuinka näyttäisi siistiltä. Yksi tuttavani sen teki ja ihmettelivät miehensä kanssa, kun iho alkoi kutiamaan öisin. Täynnä lutikoita koko patja.

Toinen on kengät, varsinkin kesäkengät, joita käytetään ilman sukkia. Jalkasienivaara.

Vierailija
51/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vain kehtaisi tarjota mitään likaista tai rikkonaista edes roskalavaryhmässä. Vaikka joku outo haluaisi ottaa ne vastaankin.

Olen toisaalta sitä ihmistyyppiä, etten jätä myöskään kakkaraitaa yleiseen vessaan tai hotellihuonetta siivottomassa kuntoon - vaikka kuinka ajattelen että joku muu on palkattu siivoamaan ne. Lapsuudessa opetettiin niin vahvasti se, ettei fiksu ihminen jätä likaa tai sotkua muiden murheeksi.

Mutta omituisinta on se, että joku pyytää likaisesta tai rikkonaisesta tavarasta rahaakin! (Ja tietysti se, että ilmeisesti joku on valmis maksamaan niistä.)

No älä sitten tarjoa, hyvin yksinkertaista. Miten se sinulta on pois jos joku muu tarjoaa? Pöhköä verrata johonkin hotellihuoneen paskarantuihin sitä, että antaa jollekin tavaraa ilmaiseksi. Ei sitä ole pakko ottaa vastaan! Mutta siivoojien on pakko se paska siivota sieltä hotellihuoneesta. Mutta hyvin omituisista asioista sitä ihmiset näköjään saa pönkitettyä omaa egoaan. 😂

Vierailija
52/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on se joka noita ostaa. s

Saahan sitä roskiaan yrittää kaupata, mutta ei kannata pettyä liikaa jos ei kauppa käy...

Vierailija
53/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rispaantuneet huonekalut ymmärrän, jos kyseessä on joku entisöitävissä oleva, edullisesti myytävä muotoilun helmi, muuten en.

Suurin osa ihmisistä ilmeisesti raahaa kirpputoreille tekstiilinsä pesemättä. Sen takia kirppiksillä haisee niin kuvottavalle.

Vierailija
54/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteen voi helposti pestä ennen myyntiä, likaisten vaatteiden lahjoittamista en ymmärrä, mutta kaikki vähän rikkinäiset huonekaluni on aina joku hakenut ilmaiseksi pois. Viimeksi annoin pari Fanett -tuolia, kun en viiteen vuoteen ollut saanut aikaiseksi niitä korjata. Eikö se ole silloin hakijan vastuulla?

Kyllä minustakin huonekalut voi laittaa eteenpäin entisöitäväksi halukkaille myös rikkinäisinä, kunhan asia on ilmaistu selvästi. Pehmustettuja huonekaluja en kierrättäisi kuin poikkeustapauksissa.

Mutta silloinkin vaivautuisin edes pyyhkäisemään säilytyksestä tulleet pölyt pois tuotteesta. Olen nähnyt ilmoituksia, joissa pölyt ja koirankarvat luvataan kaupan päälle. Oikeasti! Kuinka vaikeaa on ottaa rätti käteen ja pyyhkiä pöly pois?

Toinen idioottimaisuus on ottaa kuvia niin ryppyisistä vaatteista ettei malli tai värikään tahdo tulla esille. Ilmeisesti pissikset eivät omista enää silitysrautaa.

Tuo on niin tyypillistä kun katsoo esim vähänkäytetty.fi sivuston myytäviä tekstiilejä. Kuvat niin surkeita ettei väristä saa selvää, kokoa ja materiaalia ei kerrota, ei ole pesty eikä silitetty. Minusta aikamoinen loukkaus yritykselle lähettää myyntiin tavaraa joka on siinä kunnossa että taatusti ei kukaan osta.  Löis roskiin jos ei kerran halua niistä rahaa, tuolla konstilla sitä ei ainakaan tule. 

Vierailija
55/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein noita tuli vastaan lasten vaatteissa. Eikä siinä mitään jos olisi että annetaan, mutta kun pesemättömistä vaatteista pyydetään 10e ylöspäin niin lopetin kaikkien kirppisryhmien seuraamisen ja ostan kaikki vaatteet uutena.

En ikinä kehtaisi myydä likaisia vaatteita.

Vierailija
56/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaja päättää itse, ottaako 'toisen sotkuja niskoilleen', joten mikä ongelma?

Se että iso osa noista ilmoituksista on käytännössä huijauksia. Pesu ei tee vaatteesta edelleenkään käyttökelpoista eikä korjaus ole oikesti helppo (tai halpa).

Ja myyjä on tämän huomannut ja siksi yrittää päästä tuotteesta eroon uskottelemalla että ei vain jaksa.

Ja tämäkin!

Olen kyllä sen sukupolven ihminen, jonka mielestä on noloa olla niin laiska ettei parilla pistolla viitsi ommella jotain ratkennutta saumaa umpeen. Nykyään ihmisiä ei hävetä enää mikään. Ihan pokkana todetaan ”en viitsi” ja ”en jaksa”. Laiskuudesta on kai tullut uusi normaali. Ennen se oli hirveä häpeä jota ei olisi mainostettu kaikelle kansalle julkisesti.

Kuule nykyäänkin suurin osa ihmisistä on fiksuja. Roska on roskaa, eihän niitä mikään hävetä ja siksi ne onkin roskaa. Häpeä nääs kasvattaa.

Vierailija
57/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roska ei ole minkään yhden sukupolven juttu. Se on lähinnä vanhemmilta omaksuttua. Moniongelmaisia ihmisiä sukupolvesta toiseen.

Vierailija
58/58 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaja päättää itse, ottaako 'toisen sotkuja niskoilleen', joten mikä ongelma?

Se että iso osa noista ilmoituksista on käytännössä huijauksia. Pesu ei tee vaatteesta edelleenkään käyttökelpoista eikä korjaus ole oikesti helppo (tai halpa).

Ja myyjä on tämän huomannut ja siksi yrittää päästä tuotteesta eroon uskottelemalla että ei vain jaksa.

Ja tämäkin!

Olen kyllä sen sukupolven ihminen, jonka mielestä on noloa olla niin laiska ettei parilla pistolla viitsi ommella jotain ratkennutta saumaa umpeen. Nykyään ihmisiä ei hävetä enää mikään. Ihan pokkana todetaan ”en viitsi” ja ”en jaksa”. Laiskuudesta on kai tullut uusi normaali. Ennen se oli hirveä häpeä jota ei olisi mainostettu kaikelle kansalle julkisesti.

Tämä laiskuus tehdä mitään on johtanut myös sellaiseen osaamattomuuteen että ei edes osta arvioida mitä voi käytännössä itse korjata ja mitä ei. Usein näkee näitä "näppärän helppo korjata" ilmoituksia joissa se korjaus on oikeasti todella vaativa tai välillä jopa mahdoton (tai ainakin taloudellisesti kannattamaton). Ilmoittaja saattaa ihan oikeasti kuvitella että se on näppärälle helppo kun itsellä ei ole mitään käsitystä siitä mitä korjaaminen vaatii.

Joillekin se voi olla ihan helppo homma.

Tai siitä voi saada osia toiseen.

Jotkut on pellepelottomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi