Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi vatsa pystyssä sauhuttelemassa sairaalan tupakkapaikalla.

Vierailija
05.02.2020 |

Ja todellakin oli raskaana; lörpötteli jollekin puhelimessa supistusväleistään. :(

Eikö tuohon saataisi jo jotain rankkua aikaiseksi?

Lapsilisät pois jos polttaa raskauden aikana?
Maksullinen synnytys -"-?

Poltan itsekin, eli tiedän yhtä sun toista tupakanhimosta. Myrkytän itseäni vapaaehtoisesti, mutta kun kyseessä on toisen ihmisen elämä... Ahdistavaa.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolehdi omista asioistasi. Ihme kyylä oot 😳

Ei tarvinnut kyylätä yhtään, kyllä se fakta hierottiin mun naamaan siinä tupakkikopissa. Häpeilemättä, julkisesti, sairaalassa.

Ap

Vierailija
62/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla ei toimisi. Siellä sheimataan. Olen nähnyt omin silmin. ''look at this fúcking whóre who is smoking baby inside belly. Murdaraaah murdaraah!'' Lenti aika nopeasti rööki suusta ja pillahti nainen ihan itkuunkin.

Suomessa tuo olisi vihapuhe ja äiti saisi mitallin vauvan höyrystämisestä.

Älä lässytä, sielä ne lipittää päivittäin sidukkaa ja punkkua maha pystyssä ja sä ihailet niiden fas lapsia. "Ainakaa ne ei röökaa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Mitä vittua sulle kuuluu toisten tupakointi.

Tapa itsesi.

Tuleeko sulle tällaisista kommenteista hyvä mieli?

Olet palstan surkein vakitrolli. Muut on edes välillä ihan viihdyttäviä.

Ap

Vierailija
64/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jokaisen naisen oma valinta

Sikiöllä ei ole varsinaisesti oikeuksia ennen kuin on erillinen olento

Ikävä kyllä ei, lain silmissä. Pitäisi olla. Jos olet raskaana, aiot jatkaa raskautta ja synnyttää lapsen, sen terveyden vaarantaminen pitäisi olla rangaistavaa.

Mikähän sen terveyden voisi vaarantaa? Kissa kotona=toksoplasmoosi, turistiripuli=ei matkustelua raskaana yms.

Vierailija
65/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö neuvola puutu tupakointiin? Eikö siellä asiaa käsitellä?

Minä tupakoin, kun tulin raskaaksi. Lopetin nopeasti plussan jälkeen ja mainitsin tästä jo ensimmäisellä neuvolakerralla, kun käytiin läpi kaikki perustiedot, tupakoinnit, alkon käyttö jne.

Terkka sanoi, että jos en kokonaan pysty lopettamaan (jonka siis olin jo tehnyt, tosin vasta reilun viikon verran ollut ilman), niin vähennän sitten ainakin. Että ei haittaa jos poltan pari päivässä, kun polttaisin saman verran kuin ennen raskautta. Eli suomeksi sanottuna antoi minulle "luvan" polttaa raskaana ollessa ja silitteli päätä.

Mielestäni raskaana tupakoivia pitää rankaista ja potkia p'rseelle niin että tuntuu. Se pitää saada loppumaan, ethän saa muitakaan ihmisiä pahoinpidellä, miksi siis kaikkeista puolustuskyvyttömintä ihmistä saat, eikä se ole rikos?

Vierailija
66/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ensimmäistä kommenttia alapeukutetaan vaikka se on faktaa?

Moraalisesti väärin ja inhottavaa mutta ei sille kukaan voi mitään. Sitä ei alapeukuttelu muuta miksikään.

Vierailija
67/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että eräs naikkonen oli puolustellut sauhutteluaan sillä, että "enemmän se lapsi kärsii siitä jos olen stressaantunut ja viekkareissa".

Mä olen kuullut useamman käyttäneen samaa perustelua ja väittäisin että syy tähän on neuvolassa. Siellä kun ainakin jokunen vuosi sitten vielä houkuteltiin vähentämään juuri tuolla että joo, onhan se äidin asiasta kokema stressi kanssa vauvalle huono, että jos pyrkisit puoleen vähentämään edes...

Toki vähentäminenkin on parempi kun ei mitään mutta kyllä tupakoinnista raskausaikana pitäisi todellakin valistaa vähän rankemmalla kädellä; esim. kertoa sille odottavalle ihan suoraan että jos hän kokee vieroitusoireet tupakasta liian suuriksi niin vauvallahan ne viekkarit on sitten vastassa syntymän jälkeen. Kerrottaisiin suoraan että tupakan poltto on sama asia sikiölle kun että estettäisiin sikiön hapensaanti hetkeksi esim. tyynyllä painamalla se tyyny vauvan naamalle. Ja sikiö kärsii tästä hapenpuutteesta vielä pitkään se pikaisen röökin jälkeenkin. Ei mitään pelkkää positiivisen kautta motivointia ym. hattaraa.

Kyllähän tästäkin joku parku nousisi että kamalaa tämä nykyvanhemman elämä kun aina kaikesta syytetään ja syyllistetään mutta kyllä tuohon syntymättömän lasten myrkyttämiseen pitäisi jotenkin puuttua ulkopuolelta jos saatavilla olevasta tiedosta huolimatta (siis mitä tupakointi hyvin todennäköisesti aiheuttaa lapselle) edelleen n.15% odottavista suomalaisista äideistä polttaa.

Olen itsekin entinen tupakoitsija ja olin todella, todella riippuvainen tupakasta. Vielä 5v lopettamisen jälkeenkin miltei päivittäin iskee tupakan himo edelleen... Mutta ei olisi pieneen mieleenkään tullut myrkyttää lasta odotusaikana, ihan kuin en voi kuvitella satuttavani häntä syntymän jälkeenkään useaa kertaa päivässä =sama kuin tupakointi. Jollain tapaa ymmärrän jopa huumeita käyttäviä odottajia paremmin kuin tupakoivia, sillä huumeita käyttävillä se elämä useimmin muutenkin mitä on ja apua vierottautumiseen ei todellakaan saa helpolla.

Mä oon kans ymmärtänyt että ennen ihan neuvolassa saatettiin neuvoa vähentämään koska vieroitusoirestressi ei ole hyvästä vauvalle. Mutta nykyään kun tiedetään paremmin, pitäisi todellakin ottaa kovemmat keinot käyttöön. Ihan vaikka mielestäni rahalliset sanktiot, jos ei muuten mene puhe perille.

Ap

Jos kerran olette huolissanne sikiön hyvinvoinnista, niin kannattaisiko aloittaa ettei syyllistä ja aiheuta stressiä raskaana oleville? Luultavasti jokaisella tupakoivalla raskaana olevalla on sama tieto kuin teilläkin.

Vierailija
68/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensimmäistä kommenttia alapeukutetaan vaikka se on faktaa?

Moraalisesti väärin ja inhottavaa mutta ei sille kukaan voi mitään. Sitä ei alapeukuttelu muuta miksikään.

Uskoisin että siksi, kun kyseessä on itsestäänselvyys. Aloitus koskee kysymystä, pitäisikö tupakointi muuttaa vapaasta valinnasta rangaistavaksi. Sitten joku tulee kertomaan että se on vapaa valinta.

No niinpäs onkin.

Ap

Vierailija
69/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että eräs naikkonen oli puolustellut sauhutteluaan sillä, että "enemmän se lapsi kärsii siitä jos olen stressaantunut ja viekkareissa".

Mä olen kuullut useamman käyttäneen samaa perustelua ja väittäisin että syy tähän on neuvolassa. Siellä kun ainakin jokunen vuosi sitten vielä houkuteltiin vähentämään juuri tuolla että joo, onhan se äidin asiasta kokema stressi kanssa vauvalle huono, että jos pyrkisit puoleen vähentämään edes...

Toki vähentäminenkin on parempi kun ei mitään mutta kyllä tupakoinnista raskausaikana pitäisi todellakin valistaa vähän rankemmalla kädellä; esim. kertoa sille odottavalle ihan suoraan että jos hän kokee vieroitusoireet tupakasta liian suuriksi niin vauvallahan ne viekkarit on sitten vastassa syntymän jälkeen. Kerrottaisiin suoraan että tupakan poltto on sama asia sikiölle kun että estettäisiin sikiön hapensaanti hetkeksi esim. tyynyllä painamalla se tyyny vauvan naamalle. Ja sikiö kärsii tästä hapenpuutteesta vielä pitkään se pikaisen röökin jälkeenkin. Ei mitään pelkkää positiivisen kautta motivointia ym. hattaraa.

Kyllähän tästäkin joku parku nousisi että kamalaa tämä nykyvanhemman elämä kun aina kaikesta syytetään ja syyllistetään mutta kyllä tuohon syntymättömän lasten myrkyttämiseen pitäisi jotenkin puuttua ulkopuolelta jos saatavilla olevasta tiedosta huolimatta (siis mitä tupakointi hyvin todennäköisesti aiheuttaa lapselle) edelleen n.15% odottavista suomalaisista äideistä polttaa.

Olen itsekin entinen tupakoitsija ja olin todella, todella riippuvainen tupakasta. Vielä 5v lopettamisen jälkeenkin miltei päivittäin iskee tupakan himo edelleen... Mutta ei olisi pieneen mieleenkään tullut myrkyttää lasta odotusaikana, ihan kuin en voi kuvitella satuttavani häntä syntymän jälkeenkään useaa kertaa päivässä =sama kuin tupakointi. Jollain tapaa ymmärrän jopa huumeita käyttäviä odottajia paremmin kuin tupakoivia, sillä huumeita käyttävillä se elämä useimmin muutenkin mitä on ja apua vierottautumiseen ei todellakaan saa helpolla.

Mä oon kans ymmärtänyt että ennen ihan neuvolassa saatettiin neuvoa vähentämään koska vieroitusoirestressi ei ole hyvästä vauvalle. Mutta nykyään kun tiedetään paremmin, pitäisi todellakin ottaa kovemmat keinot käyttöön. Ihan vaikka mielestäni rahalliset sanktiot, jos ei muuten mene puhe perille.

Ap

Jos kerran olette huolissanne sikiön hyvinvoinnista, niin kannattaisiko aloittaa ettei syyllistä ja aiheuta stressiä raskaana oleville? Luultavasti jokaisella tupakoivalla raskaana olevalla on sama tieto kuin teilläkin.

Se syyllisyyden aiheuttama stressi ei ole sikiölle läheskään yhtä paha kuin tupakoinnin aiheuttamat haitat.

Ap

Vierailija
70/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingon ilo suorastaan pursuaa minusta kun vauva huutaa yöt läpeensä vieroitusoireitaan.

Vierailija
71/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahingon ilo suorastaan pursuaa minusta kun vauva huutaa yöt läpeensä vieroitusoireitaan.

Mun taaa käy sääliksi niitä vauvoja.

Ap

Vierailija
72/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ei, lain silmissä. Pitäisi olla. Jos olet raskaana, aiot jatkaa raskautta ja synnyttää lapsen, sen terveyden vaarantaminen pitäisi olla rangaistavaa.

On kuitenkin ihan ok tehdä äidille mm. synnytyksen aikana ihan mitä vain koska sikiön oikeudet.

Vierailija
73/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin ihan ok tehdä äidille mm. synnytyksen aikana ihan mitä vain koska sikiön oikeudet.

Täh?

Ap

Vierailija
74/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa vain omat asianne.

Vierailija
75/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut kyylätä yhtään, kyllä se fakta hierottiin mun naamaan siinä tupakkikopissa. Häpeilemättä, julkisesti, sairaalassa.

Ap

Ihan ot: en itsekään hyväksy sitä, että raskausaikana polttaa, mutta oletko varma, että ko. naisen vauva oli enää elossa?

Meillä kuoli vauva kohtuun laskettuna päivänä ja voin kertoa, että siinä shokkitilassa olisin halunnut käydä polttamassa tupakan, vaikka normaalisti en polta. En kuitenkaan viittinyt juurikin siksi, että aina löytyy mielensäpahoittajia, vaikka kaikki faktat ei ole tiedossa. Ja kyllä, vauva pitää silti synnyttää vaikka se olisi kuollut.

Vierailija
76/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan ot: en itsekään hyväksy sitä, että raskausaikana polttaa, mutta oletko varma, että ko. naisen vauva oli enää elossa?

Meillä kuoli vauva kohtuun laskettuna päivänä ja voin kertoa, että siinä shokkitilassa olisin halunnut käydä polttamassa tupakan, vaikka normaalisti en polta. En kuitenkaan viittinyt juurikin siksi, että aina löytyy mielensäpahoittajia, vaikka kaikki faktat ei ole tiedossa. Ja kyllä, vauva pitää silti synnyttää vaikka se olisi kuollut.

No, olen 99.9% varma että oli elossa. Ainakin tunnelma äidin ja hänen oletetun tukihenkilönsä välillä oli iloinen.

Olen myös varma siitä, että ne viikottain samaisessa kopissa näkemäni raskaana polttajat eivät kaikki ole synnyttämässä kuolleita lapsia.

Ap

Vierailija
77/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi millään hyväksyä että poltetaan raskaana.

Itse lopetin heti, kun kuulin raskaudesta.

Mutta raskauden jälkeen aloin kyllä taas polttamaan 😑

Se on sinun valinta. Jos haluat polttaa raskauden jälkeen niin saat polttaa.

Paitsi että lapsi kärsii silloin passiivisen tupakoinnin haitoista ja myrkkyjä erittyy rintamaitoon.

Ei kärsi jos huolehtii siitä että ei kärsi.

Mutta imetyksen aikana kai melko kyseenalaista myös? Mun tietous loppuu siihen. :D

Ap

Jos poltat, niin myrkkyjä on sun hengitysilmassa, vaatteissa, iholta erittyy jne. Ei sitä lapsen altistumista pysty ehkäisemään. Jopa vauvan nukkuminen samassa huoneessa kuin joku tupakoiva voi olla vaarallista.

Nää on kans debunkattu jo. Eli ns. toisen asteen passiivisella tupakoinnilla ei ole havaittu haittoja.

Mutta tupakansavulle ei lasta tietenkään saa altistaa.

Ap

Kyllä on haittoja. Tupakoitsijasta erittyy uloshengitysilmaan karsinogeenejä jopa tuntien ajan viimeisen tupakan jälkeen, myös vaatteissa on. Siksi ei saisi nukkua vauvan kanssa samassa huoneessa , eikä pitää sylissä heti tupakoinnin jälkeen.

Vierailija
78/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että lapsi kärsii silloin passiivisen tupakoinnin haitoista ja myrkkyjä erittyy rintamaitoon.

Mutta imetyksen aikana kai melko kyseenalaista myös? Mun tietous loppuu siihen. :D

Ap

Jos poltat, niin myrkkyjä on sun hengitysilmassa, vaatteissa, iholta erittyy jne. Ei sitä lapsen altistumista pysty ehkäisemään. Jopa vauvan nukkuminen samassa huoneessa kuin joku tupakoiva voi olla vaarallista.

Nää on kans debunkattu jo. Eli ns. toisen asteen passiivisella tupakoinnilla ei ole havaittu haittoja.

Ap

Kyllä on haittoja. Tupakoitsijasta erittyy uloshengitysilmaan karsinogeenejä jopa tuntien ajan viimeisen tupakan jälkeen, myös vaatteissa on. Siksi ei saisi nukkua vauvan kanssa samassa huoneessa , eikä pitää sylissä heti tupakoinnin jälkeen.

Olisiko lähdettä tälle?

Ainakin itse törmäsin vain oletuksiin, en tutkittuun tietoon.

Ap

Vierailija
79/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tupakointi lisää myös riskitekijöitä. Jos vanhemmat polttavat, lapsi hengittää vanhempien iholta ja vaatteista tupakan myrkkyjä."

Vierailija
80/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olisiko lähdettä tälle?

Ainakin itse törmäsin vain oletuksiin, en tutkittuun tietoon.

Ap

Mitä tietoa kaipaat? Fakta on että niitä karsinogeenejä on uloshengityksessä ja vaatteissa. Suora syöpäyhteys on tietenkin vaikeampi tutkia kun kyse on hyvin pitkäaikaisista vaikutuksista. Vanhempien tupakointi kuitenkin korreloi lapsen syöpäriskiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän