Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi vatsa pystyssä sauhuttelemassa sairaalan tupakkapaikalla.

Vierailija
05.02.2020 |

Ja todellakin oli raskaana; lörpötteli jollekin puhelimessa supistusväleistään. :(

Eikö tuohon saataisi jo jotain rankkua aikaiseksi?

Lapsilisät pois jos polttaa raskauden aikana?
Maksullinen synnytys -"-?

Poltan itsekin, eli tiedän yhtä sun toista tupakanhimosta. Myrkytän itseäni vapaaehtoisesti, mutta kun kyseessä on toisen ihmisen elämä... Ahdistavaa.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi millään hyväksyä että poltetaan raskaana.

Itse lopetin heti, kun kuulin raskaudesta.

Mutta raskauden jälkeen aloin kyllä taas polttamaan 😑

Se on sinun valinta. Jos haluat polttaa raskauden jälkeen niin saat polttaa.

Paitsi että lapsi kärsii silloin passiivisen tupakoinnin haitoista ja myrkkyjä erittyy rintamaitoon.

Ei kärsi jos huolehtii siitä että ei kärsi.

Mutta imetyksen aikana kai melko kyseenalaista myös? Mun tietous loppuu siihen. :D

Ap

Jos poltat, niin myrkkyjä on sun hengitysilmassa, vaatteissa, iholta erittyy jne. Ei sitä lapsen altistumista pysty ehkäisemään. Jopa vauvan nukkuminen samassa huoneessa kuin joku tupakoiva voi olla vaarallista.

Vierailija
42/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi työkaveri poltti koko raskausajan hokien juurikin tuota ”lapsi kärsii enemmän, jos mulla on vierotusoireita”. Sitten kun lapsi oli n. vuoden ikäinen julisti iloisesti joka paikassa, kuinka päätti nyt lopettaa polttamisen.

Hyvä sinänsä, että lopetti, mutta olisiko sen nyt j#lauta voinut tehdä jo silloin, kun tuli raskaaksi.

Lapsella ilmeni sitten myöhemmin ongelmia mm. puheen kehityksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois tulla joku tupakanmyyntipisteille laki ettei raskaana olevalle saa myydä tai jos seurassa on raskaana oleva. Naisille pikaraskaustestit aina kassalla tupakkaa ostaessa?

Alkoholin ostajille maksakoe ja yhteys poliisin tietokantaan onko taipumusta rähinäkäytökseen ja terveystietoihin , juoko niin että teloo itsensä polille ?

Vierailija
44/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi millään hyväksyä että poltetaan raskaana.

Itse lopetin heti, kun kuulin raskaudesta.

Mutta raskauden jälkeen aloin kyllä taas polttamaan 😑

Se on sinun valinta. Jos haluat polttaa raskauden jälkeen niin saat polttaa.

Paitsi että lapsi kärsii silloin passiivisen tupakoinnin haitoista ja myrkkyjä erittyy rintamaitoon.

Ei kärsi jos huolehtii siitä että ei kärsi.

Mutta imetyksen aikana kai melko kyseenalaista myös? Mun tietous loppuu siihen. :D

Ap

Jos poltat, niin myrkkyjä on sun hengitysilmassa, vaatteissa, iholta erittyy jne. Ei sitä lapsen altistumista pysty ehkäisemään. Jopa vauvan nukkuminen samassa huoneessa kuin joku tupakoiva voi olla vaarallista.

Nää on kans debunkattu jo. Eli ns. toisen asteen passiivisella tupakoinnilla ei ole havaittu haittoja.

Mutta tupakansavulle ei lasta tietenkään saa altistaa.

Ap

Vierailija
45/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että eräs naikkonen oli puolustellut sauhutteluaan sillä, että "enemmän se lapsi kärsii siitä jos olen stressaantunut ja viekkareissa".

Mä olen kuullut useamman käyttäneen samaa perustelua ja väittäisin että syy tähän on neuvolassa. Siellä kun ainakin jokunen vuosi sitten vielä houkuteltiin vähentämään juuri tuolla että joo, onhan se äidin asiasta kokema stressi kanssa vauvalle huono, että jos pyrkisit puoleen vähentämään edes...

Toki vähentäminenkin on parempi kun ei mitään mutta kyllä tupakoinnista raskausaikana pitäisi todellakin valistaa vähän rankemmalla kädellä; esim. kertoa sille odottavalle ihan suoraan että jos hän kokee vieroitusoireet tupakasta liian suuriksi niin vauvallahan ne viekkarit on sitten vastassa syntymän jälkeen. Kerrottaisiin suoraan että tupakan poltto on sama asia sikiölle kun että estettäisiin sikiön hapensaanti hetkeksi esim. tyynyllä painamalla se tyyny vauvan naamalle. Ja sikiö kärsii tästä hapenpuutteesta vielä pitkään se pikaisen röökin jälkeenkin. Ei mitään pelkkää positiivisen kautta motivointia ym. hattaraa.

Kyllähän tästäkin joku parku nousisi että kamalaa tämä nykyvanhemman elämä kun aina kaikesta syytetään ja syyllistetään mutta kyllä tuohon syntymättömän lasten myrkyttämiseen pitäisi jotenkin puuttua ulkopuolelta jos saatavilla olevasta tiedosta huolimatta (siis mitä tupakointi hyvin todennäköisesti aiheuttaa lapselle) edelleen n.15% odottavista suomalaisista äideistä polttaa.

Olen itsekin entinen tupakoitsija ja olin todella, todella riippuvainen tupakasta. Vielä 5v lopettamisen jälkeenkin miltei päivittäin iskee tupakan himo edelleen... Mutta ei olisi pieneen mieleenkään tullut myrkyttää lasta odotusaikana, ihan kuin en voi kuvitella satuttavani häntä syntymän jälkeenkään useaa kertaa päivässä =sama kuin tupakointi. Jollain tapaa ymmärrän jopa huumeita käyttäviä odottajia paremmin kuin tupakoivia, sillä huumeita käyttävillä se elämä useimmin muutenkin mitä on ja apua vierottautumiseen ei todellakaan saa helpolla.

Vierailija
46/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi taas oikein rehvastelee sillä, että poltti kaikki neljä raskauttaan läpi. Vauvat oliniin söpöjä ja siroja (kauhisteli mun 3.5kg normikokoisia), eikä mitään haittavaikutuksia todellakaan lapset saaneet! Ainoastaan jokaisella koulut menneet huonosti, mm. Mieheni kävi peruskoulun kokeetkin kirjat avoinna, jotta pääsi läpi. Ja jokainen sisarusparvesta polttaa nykyään runsaasti, kun se riippuvuus on tullut jo siellä äipän kohdussa. Mutta well done ja silleen, olen hänen tupakkamyönteisyyspuheitaan kuunnellut.

Irvokasta.

Vierailija
47/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että eräs naikkonen oli puolustellut sauhutteluaan sillä, että "enemmän se lapsi kärsii siitä jos olen stressaantunut ja viekkareissa".

Mä olen kuullut useamman käyttäneen samaa perustelua ja väittäisin että syy tähän on neuvolassa. Siellä kun ainakin jokunen vuosi sitten vielä houkuteltiin vähentämään juuri tuolla että joo, onhan se äidin asiasta kokema stressi kanssa vauvalle huono, että jos pyrkisit puoleen vähentämään edes...

Toki vähentäminenkin on parempi kun ei mitään mutta kyllä tupakoinnista raskausaikana pitäisi todellakin valistaa vähän rankemmalla kädellä; esim. kertoa sille odottavalle ihan suoraan että jos hän kokee vieroitusoireet tupakasta liian suuriksi niin vauvallahan ne viekkarit on sitten vastassa syntymän jälkeen. Kerrottaisiin suoraan että tupakan poltto on sama asia sikiölle kun että estettäisiin sikiön hapensaanti hetkeksi esim. tyynyllä painamalla se tyyny vauvan naamalle. Ja sikiö kärsii tästä hapenpuutteesta vielä pitkään se pikaisen röökin jälkeenkin. Ei mitään pelkkää positiivisen kautta motivointia ym. hattaraa.

Kyllähän tästäkin joku parku nousisi että kamalaa tämä nykyvanhemman elämä kun aina kaikesta syytetään ja syyllistetään mutta kyllä tuohon syntymättömän lasten myrkyttämiseen pitäisi jotenkin puuttua ulkopuolelta jos saatavilla olevasta tiedosta huolimatta (siis mitä tupakointi hyvin todennäköisesti aiheuttaa lapselle) edelleen n.15% odottavista suomalaisista äideistä polttaa.

Olen itsekin entinen tupakoitsija ja olin todella, todella riippuvainen tupakasta. Vielä 5v lopettamisen jälkeenkin miltei päivittäin iskee tupakan himo edelleen... Mutta ei olisi pieneen mieleenkään tullut myrkyttää lasta odotusaikana, ihan kuin en voi kuvitella satuttavani häntä syntymän jälkeenkään useaa kertaa päivässä =sama kuin tupakointi. Jollain tapaa ymmärrän jopa huumeita käyttäviä odottajia paremmin kuin tupakoivia, sillä huumeita käyttävillä se elämä useimmin muutenkin mitä on ja apua vierottautumiseen ei todellakaan saa helpolla.

Mä oon kans ymmärtänyt että ennen ihan neuvolassa saatettiin neuvoa vähentämään koska vieroitusoirestressi ei ole hyvästä vauvalle. Mutta nykyään kun tiedetään paremmin, pitäisi todellakin ottaa kovemmat keinot käyttöön. Ihan vaikka mielestäni rahalliset sanktiot, jos ei muuten mene puhe perille.

Ap

Vierailija
48/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa oli katsoa vierestä kun kaveri poltti koko raskautensa kuin korsteeni, vielä lopussakin.

Vierailija
49/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jokaisen naisen oma valinta

Sikiöllä ei ole varsinaisesti oikeuksia ennen kuin on erillinen olento

Ikävä kyllä ei, lain silmissä. Pitäisi olla. Jos olet raskaana, aiot jatkaa raskautta ja synnyttää lapsen, sen terveyden vaarantaminen pitäisi olla rangaistavaa.

Sitten moni ei menisi neuvolaan kuin ne kaksi kertaa mitä on pakko ja/tai valehtelisi ettei tupakoi eli syylliståminen huonontaisi asiaa entisestään ja raskauden aikaisia ongelmia jäisi huomaamatta/hoitamatta tai jonkun asian syytä ei käsitettäisi kun mahdollisesta tupakoinnista ei olisi tietoa ja syntyvyys laskisi yhä edelleen.

Neuvolan tuki ja tietämys auttaa parhaiten tupakoinnin vähentämisessä ja lopettamisessa.

Vierailija
50/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jokaisen naisen oma valinta

Sikiöllä ei ole varsinaisesti oikeuksia ennen kuin on erillinen olento

Ikävä kyllä ei, lain silmissä. Pitäisi olla. Jos olet raskaana, aiot jatkaa raskautta ja synnyttää lapsen, sen terveyden vaarantaminen pitäisi olla rangaistavaa.

Sitten moni ei menisi neuvolaan kuin ne kaksi kertaa mitä on pakko ja/tai valehtelisi ettei tupakoi eli syylliståminen huonontaisi asiaa entisestään ja raskauden aikaisia ongelmia jäisi huomaamatta/hoitamatta tai jonkun asian syytä ei käsitettäisi kun mahdollisesta tupakoinnista ei olisi tietoa ja syntyvyys laskisi yhä edelleen.

Neuvolan tuki ja tietämys auttaa parhaiten tupakoinnin vähentämisessä ja lopettamisessa.

Tämäkin on varmaan ihan totta. :(

Ap

Vierailija
51/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi raskauden aikana, niin perheenjäsenten tupakointihan on riski vauvalle myös sen synnyttyä. Mm. kätkytkuolemaankin liitetty.

Tätä mietin myös. Mikäli lapsi kokee kätkytkuoleman voi äidille olla todella kova pala lukea, että vatsalla nukuttamisen ohella tupakointi toinen todistetetusti kätkytkuolemanriskiä lisäävä tekijä. Siinä voikin sitten koko loppuelämänsä jossitella mitä jos en olisikaan polttanut sitä röökiä ☹️

Vierailija
52/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran yhden naisen jolla oli myös maha pystyssä viimeisillään joka poltti tupakkaa ja hänellä oli myös pikkuinen rattaissa.. lapsi n. 2v 😕

Vierailija
53/101 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan oma ystäväni tai edes tuttuni ei ole polttanut raskausaikana, mutta jos näin olisi katkaisin oikeasti välit ihan sen perusteella.

Vierailija
54/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan oma ystäväni tai edes tuttuni ei ole polttanut raskausaikana, mutta jos näin olisi katkaisin oikeasti välit ihan sen perusteella.

Sama. En mä nähnyt sitä työkaveriakaan ikinä enää samassa valossa kun selvisi, että polttaa raskaana.

Ap

Vierailija
55/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden mutsikin poltti odotusaikana, eikä mitään vaurioita tullut...

Vierailija
56/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla ei toimisi. Siellä sheimataan. Olen nähnyt omin silmin. ''look at this fúcking whóre who is smoking baby inside belly. Murdaraaah murdaraah!'' Lenti aika nopeasti rööki suusta ja pillahti nainen ihan itkuunkin.

Suomessa tuo olisi vihapuhe ja äiti saisi mitallin vauvan höyrystämisestä.

Tätä mä myös ihmettelen. Että ei noi polttelijat edes mitenkään häpeä polttamistaan, kun ihan julkisesti sauhuttelevat. Samoin mun työkaveri, joka ihan pokkana väänsi työpäivän aikanakin puoli askillista menemään koko raskauden ajan. Ihmiset kyllä katselivat aina paheksuen, mutta ei hän tuntunut sitä edes huomaavan. 

Vauvalla tosin yks hailee polttaako äiti julkisesti vai piilossa.

Ap

Miksi häpeäisivät? Kun eihän Suomessa äidin tarvitse syyllistyä enää mistään. Edes silloin kun tekee väärin. Neuvolassakin mietitään, miten saada mahdollsimman hienotunteisesti ja mieltä pahoittamatta viesti perille.

Joskus se syyllistyminen on ihan aiheellista ja kertoo siitä, että toimii väärin!

Vierailija
57/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla ei toimisi. Siellä sheimataan. Olen nähnyt omin silmin. ''look at this fúcking whóre who is smoking baby inside belly. Murdaraaah murdaraah!'' Lenti aika nopeasti rööki suusta ja pillahti nainen ihan itkuunkin.

Tätä mä myös ihmettelen. Että ei noi polttelijat edes mitenkään häpeä polttamistaan, kun ihan julkisesti sauhuttelevat. Samoin mun työkaveri, joka ihan pokkana väänsi työpäivän aikanakin puoli askillista menemään koko raskauden ajan. Ihmiset kyllä katselivat aina paheksuen, mutta ei hän tuntunut sitä edes huomaavan. 

Ap

Miksi häpeäisivät? Kun eihän Suomessa äidin tarvitse syyllistyä enää mistään. Edes silloin kun tekee väärin. Neuvolassakin mietitään, miten saada mahdollsimman hienotunteisesti ja mieltä pahoittamatta viesti perille.

Joskus se syyllistyminen on ihan aiheellista ja kertoo siitä, että toimii väärin!

Mulla ei ole lapsia, mutta silti tuntuu että asia on päinvastoin. Syyllistytään kaikesta. Siitä ettei käytä kestovaippoja, siitä että lapsi syö pilttiä, siitä että äiti ei ole vuosikausia kotona lapsen kanssa...

Ap

Vierailija
58/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla ei ole lapsia, mutta silti tuntuu että asia on päinvastoin. Syyllistytään kaikesta. Siitä ettei käytä kestovaippoja, siitä että lapsi syö pilttiä, siitä että äiti ei ole vuosikausia kotona lapsen kanssa...

Ap

No niinhän sitä puhutaan, mut kuka syyllistää?? Osaako kukaan edes viitata hatarasti mistä muka syyllistälinen tulisi? Pöh. Tämä on vaan keino marttyroida kun vie sen vuoden ikäisen heseen joka toinen päivä lounaalle tai poltetaan raskaana tms.

Vierailija
59/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi omista asioistasi. Ihme kyylä oot 😳

Vierailija
60/101 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No niinhän sitä puhutaan, mut kuka syyllistää?? Osaako kukaan edes viitata hatarasti mistä muka syyllistälinen tulisi? Pöh. Tämä on vaan keino marttyroida kun vie sen vuoden ikäisen heseen joka toinen päivä lounaalle tai poltetaan raskaana tms.

Sanoin syyllistytään, ei syyllistetään.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan