Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.

Vierailija
03.02.2020 |

Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.

Kommentit (715)

Vierailija
301/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tapasin vasta nyt elämässäni samanikäisen miehen jonka kanssa voisin ajatella lisääntymistä. Kemiat käy yhteen ja taloudellinen tilanteemme on erinomainen ja molemmilla hyvät työt. Hän ajattelee samoin.

Hän on myös ollut vapaaehtoislapseton aiemmin, kuten minä. Hän täytti 50v jouluna ja minä täytin juuri 49.

Emme silti viitsi enää tässä iässä, vaikkei vaihdevuosista vielä mitään tietoa.

Ei teitä sitten sijais vanhemmuus kiinnosta? Paljon on lapsia ja nuoria jotka tarvisi turvallista rakastavaa ympäristöä missä kasvaa rauhassa loppuun aikuiseksi.

No sijaisvanhemmuus ei mitään päivänpaistetta ole, eikä ne lapsetkaan. Jos ei ole kokemusta edes normilapsista niin miten näiden kanssa sitten pystyy olemaan.

Vierailija
302/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yhden lapsen 24-vuotiaana. Lapsen isä halusi ravata baareissa viikonloput, ihastui muihin naisiin eikä jaksanut olla aikuinen. Erosimme.

Tapasin myöhemmin ihanan, aikuisen miehen, mutta koska hänelläkin oli jo lapsia, ei meillä ole tilaa tai varaa useampiin, joten yhteisiä ei tule. Keskitymme huolehtimaan hyvin ja tasa-arvoisesti jo olemassa olevista lapsistamme.

Lapsilukuni (biologisesti) jäi siis yhteen, vaikka hedelmällisyys ja rakkaus olisi riittänyt useampaankin. Kiitollinen olen että sain edes kokea äitiyden. Hyviä, isäksi tahtovia ja jaksavia miehen on ikäluokassani tosi vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei löydy sopivaa miestä

- Maailma on paha ja epäreilu

- Liikaa ihmisiä jo valmiiksi

- En ole henkisesti valmis äitiyteen

- Olen mukavuudenhaluinen

N34

Vierailija
304/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vakaata parisuhdetta.

Vierailija
305/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
306/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi on ja toisen hankin kohta hedelmöityshoidolla itsellisenä. Perheen haluavia miehiä on niin vähän.

Vierailija
307/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt:

En halua tuhota vartaloani synnytyksessä enkä usko saavani sektiota.

Naistenklinikan hoitajilla on liian kiire, eivätkä he ehdi auttaa missään (yle uutiset)

Naistenklinikka on nuorten lääkäreiden keskuudessa yksi pelottavimmista ja stressaavimmista paikoista olla töissä eivätkä he saa riittävästi tukea työn tekemiseen. En uskalla mennä synnyttämään sellaiseen paikkaan.

Maailmassa on liikaa ihmisiä.

Vierailija
308/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki geenit ei pääse jatkoon ja se on ihan okej.

Vierailija
309/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämän aiheen viestejä lukee niin suurin syy taitaa olla se ettei ole kumppania.

Myös muita suuria syitä oli ettei yksinkertaisesti halua lasta sekä se ettei ole luottoa tulevaisuuteen.

Väestöliiton pitäisi alkaa tutkimaan asiaa miksi Suomessa ei ihmiset löydä kumppani ja/tai miksi ne parisuhteet ei ole kestäviä.

Kuitenkin kun mietitään niin Suomessa on valtavasti sinkkuja.

Ketään ei voi pakottaa parisuhteeseen eikä valtio tai yhteiskunta tähän asiaan voi oikein vaikuttaa mutta mitä ideoita teillä olisi miten ihmiset menisivät parisuhteisiin ja miten liitot olisi pysyviä?

Ja mitkä on niitä syitä miksi nykyään on todella paljon ikisinkkuja sekä miksi ihmiset ei mene parisuhteisiin nykyään kovinkaan helposti?

Tiedän useita 20-30 vuotiaita ketkä ei ole koskaan ollut parisuhteessa ja tuntuu ettei he edes tavoittele parisuhdetta ja tiedän useita ketkä hyppii suhteesta toiseen. 

Sanon vielä sen että pidän hyväksyttävänä sen että elää sinkkuna joten en vihaa tai moiti heitä, aihe vaan on aika mielenkiintoinen.

Vierailija
310/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lapsia kovastikin, mutta aina tuntuu olevan väärä hetki. Aloitin juuri 5 vuotta kestävät opinnot ja työllistyminen ei ole senkään jälkeen varmaa. En usko, että miesystäväni haluaa minua elättää, enkä itsekään sellaista elämää halua. Niin ja olen jo 31 vuotias.

Vierailija
311/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33v kahden kouluikäisen lapsen yksinhuoltaja. Pidän lapsista ja haaveilinkin aina suurperheestä, mutta uusia lapsia en 99% varmuudella tule hankkimaan. Lasteni isä näkee hyvin harvoin heitä (valvotut tapaamiset). Sairastan myös vakavaa tautia, jonka vuoksi en vauvaa yksin haluaisi/jaksaisi hoitaa. Jos ihme tapahtuisi ja löytäisin mahtavan miehen tuekseni, niin ehkä voisin uuden lapsen hankkia, mutta en usko, että niin tulee käymään.

Vierailija
312/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt:

Naistenklinikan hoitajilla on liian kiire, eivätkä he ehdi auttaa missään (yle uutiset)

Naistenklinikka on nuorten lääkäreiden keskuudessa yksi pelottavimmista ja stressaavimmista paikoista olla töissä eivätkä he saa riittävästi tukea työn tekemiseen. En uskalla mennä synnyttämään sellaiseen paikkaan.

Siksi valitsin 3x sektion. Kiitos lapsettomat kun maksoitte! 🙂

Vierailija
313/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt:

Tämä! Siis jumankauta, Helsingissä on yksi synnytyssairaala ja edes siellä ei voi olla sen verran hoitajia, kätilöitä ja lääkäreitä, että aikaa riittäisi rauhalliseen työn tekemiseen, perehtymiseen ja synnyttävien naisten kanssa keskusteluun ja heidän auttamiseen. Voiko joku tehdä asialle jotain?!

Vierailija
314/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, ja olen heistä onnellinen. Joskus olisin haaveillut ehkä kolmannesta, mutta miehelle on riittänyt kaksi. On kyllä oikein hyvä isä.

Asuminen pk-seudulla on niin kallista ja kahden lapsen harrastukset, vaatteet, tarvikkeet yms maksavat niin paljon, että lopulta ihan hyvä näin. Minun työura on myös tarjonnut vain pätkätöitä. Kolmen kanssa rahat ja aika olisivat tiukemmalla. Ikäkin tulee vastaan eli eiköhän lapsiluku ollut tässä.  

Vierailija
315/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään hyvää syytä miksi hankkisin lapsia. 

Vierailija
316/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia. En ole erityisen lapsirakas. Arvostamme puolison kanssa vapautta ja sitä, että saamme käyttää rahat matkusteluun. Kumpikaan meistä ei jaksaisi yöheräilyjä tai lasten kanssa touhuamista saati lasten itkuja tai huutoja. Olen urakeskeinen enkä halua vuoden taukoa työelämään.

Raskaana oleminen, synnytys tai imetys eivät myöskään houkuttele.

N25

Vierailija
317/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan lapsia, mutten vielä. Haluan ensin varmistaa, että työ- ja taloudellinen tilanne ovat riittävän hyvät. Lisäksi työ on minulle tärkeää, joten haluan ensin ns. varmistaa jalansijan unelma-alallani.

Vaikka perhe on tärkeä, niin tärkeä olen minäkin.

Vierailija
318/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallisesti lapseton nainen on arvoton. Pahinta on kuitenkin kun joku yrittää lasta tosissaan ja kun ei saa, niin hänkin leimautuu hepsankeikaksi.

Vierailija
319/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei ole parisuhdetta ja täytän kohta 40.

- en ole koskaan haaveillut lapsista vaikka luulen että olisin ollut ihan hyvä äiti.

- hirveät paineet vanhemmuutta kohtaan yhteiskunnalta ja ympäristöltä (eli nykyinen kyttäys ja kilpavarustelukulttuuri).

- nykyinen kasvatuskulttuuri johon en halua lähteä mukaan eli liiallinen lässytys, neuvottelu ja tunteidensanoitusmikälie kasvatus - olen liian vanha sellaiseen.

- olen mukavuudenhaluinen.

Vierailija
320/715 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia, en vaan tykkää. Kaikki kaverit tuputtavat lapsiaan minulle hoitoon tai muuten kyläilessä seuraan ja ovat aivan äimän käkenä kun en reagoi heidän toivomallaan tavalla heidän kullannuppuihin. Mitä enemmän lasten seurassa olen sitä vähemmän haluan itselleni niitä. Olen kai viallinen nainen kun uupuu tämä vauvakuume jne.