Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.

Vierailija
03.02.2020 |

Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.

Kommentit (715)

Vierailija
701/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäänyt koko elämäni ulkopuolisena ja minua on aina ignoorattu. Tuska, häpeän tunne ja ulkopuolelle jääminen ovat saaneet aikaiseksi sellainen suunnitelma että olen pitkään vain säästänyt rahaa jotta voin saadaa avustettua itsemurha. Hammas purren ollut töissä erakkona ja sanaut rahaa kasaan.

Siksi olen yksinäinen enkä tee lapsia, minua on kohdeltu niin pahasti että oksat pois. Itsetunto täysin olematon ja epävakaa.

Vierailija
702/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät halunneet naimisiin nuorena lastensaanti-iässä ollessani 20-35-vuotiaana ja en ilennyt tehdä lapsia ilman avioliittoa. Olisin itse ollut valmis perheen perustamiseen jo hiukan päälle kaksikymppisenä. Miesten naimakammo koitui kohtaloksi. En löytänyt naimisiin halukasta miestä kuin vasta, kun olin liian vanha saamaan lapsia. Miehistä 2 olivat suunnilleen ikätovereita ja yksi oli 6 vuotta vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syrjäytynyt ja mielenterveysongelmainen.

Vierailija
704/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon syrjäytynyt ja mielenterveysongelmainen.

Sama. 

N24

Vierailija
705/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

563 jatkaa. Itseäni järkyttää lukea ihmisten kokemuksia siitä, että miehet eivät edelleenkään tee kotitöitä. Oma 47-vuotias isäni on aina tehnyt samoja juttuja kuin äitikin, eikä meillä todellakaan ole ollut miesten ja naisten töitä.

Olet ollut onnekas. Suomalaisten parisuhteiden tasa-arvo on myytti. Joissain se toteutuu, mutta monissa ei. Tuttavapiirissäni kaikissa heteropareissa nainen on joutunut tekemään enemmän. Ihan siis nuorista parikymppisistä korkeakoulutetuista pareista on ollut kyse. Uskon Suomesta löytyvän paljon myös tasa-arvoisia suhteita. Mutta sellaisen löytäminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

Sitten taas ajatellaan, että meillä on paremmin kuin muualla. Niin, jos vertaa johonkin Saudi-Arabiaan. Mutta vertailtaessa muihin eurooppalaisiin arvoihin perustuviin länsimaihin suomalaiset miehet eivät ole mitenkään ihmeellisiä. Muualla Euroopassa perheeseen osallistuva mies on ihan normijuttu, ei mikään mainitsemisen arvoinen asia, jolle tarvitsee rakentaa oma alttari.

"SUOMALAISET miehet ovat Euroopan parhaita – erityisesti jos tarkastellaan sitä, kuinka moni heistä tekee päivittäin kotitöitä tai laittaa ruokaa.

Täysi-ikäisistä suomalaismiehistä 57 prosenttia kertoo tekevänsä niitä päivittäin. EU-maiden miesten keskiarvo on 34 prosenttia. Suomalaiset jättävät niukasti taakseen myös ruotsalaiset, joita pidetään usein sukupuolten tasa-arvon edelläkävijöinä.

Tiedot perustuvat Euroopan tilastokeskuksen Eurostatin vertailuun."

Eli noin puolet ei tee mitään kotitöitä ja toinenkin puoli vain joka toinen päivä.

Jep, eli Suomalaiset miehet ovat planeetan kermaa tasa-arvoisuudessaan. Voittaen jopa Ruotsalaiset. Hyvä Suomalaiset miehet!

Pohjoismaiden ulkopuolella sukupuoliroolit ovat vielä selkeämmin sellaiset, että miehet tekevät vähemmän kotitöitä kotitalouksissa.

Tämä ei kuitenkaan näy missään. Kyselyihin on helppo jaaritella tulta sontaa. Sinkkuna varmasti tekeekin kotitöitä ja parisuhteessa voidaankin sitten hiljalleen jättää kaikki naiselle

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon tuosta hiljalleen jättämisestä johtuu nalkuttavasta ämmästä. Tarkoitan siis ihan siitä että mies tekee kaiken "väärin" eli vastoin naisen standardeja.

Mikä naisilla on reaktio jos mies kommentoi kokkaamisia väheksyvään sävyyn ja menee neuvomaan kuinka liha paistetaan kunnolla? Ettei vain olisi "hoida v*ttu ite"

Jos nainen sanoo miehelle "älä käytä metallivälineitä, se on pinnoitettu paistinpannu", "älä pyyhi roiskeita lattialta pöytäluutulla", "pesetkö pannun käytön jälkeen" tai "liesi on ihan rasvainen, pesetkö senkin", niin mies suuttuu "tee sitten itse".

Kokkaava mies on ihan kiva, mutta se ainainen jälkien siivoaminen ei ole kivaa, jos nainen joutuu sen tekemään aina tekipä ruokaa kumpi tahansa. Myös vauvojen hoitamiseen ohjeet tulevat neuvolasta ja lastenlääkäriltä, ei mieskään saa niitä ohjeita sivuuttaa, ne on lapsen parhaaksi.

Hesarin mielipidekirjoitus kuvaa hyvin miksi ainakin minun lapsentekohalut (ja kiinnostus parisuhteeseen) ovat tipahtaneet aikalailla pohjalukemiin.

Koittakaa edes ihan pieni hetki ajatella objektiivisesti ja miettiä olisiko näissä asioissa jotain perää:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006393290.html

Omassa ja lähipiirin elämässä ilmiö on ainakin päivänselvä

Vierailija
706/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni jo osuvasti totesi mielipiteeni ja fiilikseni asiasta. En ole koskaan halunnut lapsia tai ollut millään tavalla äidillinen. Parisuhteessa uskon sitoutumiseen, mutta ei mulla ole mitään pakkoa mennä naimisiin koskaan, vaikka olenkin ollut suhteessa vuosikausia.

Suurin syy lapsettomuuteen on vapaus, josta en tingi. Sama pätee muuten parisuhteessakin: matkustelen yksin, teen asioita yksin ja tykkään siitä. Mieheni voi myös tehdä mitä haluaa, luottamus on 100% välillämme. Kumpikaan ei halua lapsia.

Olen läheltä seurannut lapsiperheiden arkea, ja se on täysi vastakohta omille arvoilleni.

En voi sietää melua ollenkaan, siksi koiranikin on hiljaista laatua. Parhaan kaverini kotona pari alle kouluikäistä, ja vaikka ovat tosi fiksuja mukuloita, niin se meteli, sotku ja jatkuva lahkeessa roikkuminen on ihan hirveää. Ekoina vuosina et edes suihkuun pääse, saati saunaan tai kylpyyn yksin. Ennen terve kaverini on jatkuvasti milloin mahataudissa, milloin flunssassa, nytkin kuumeessa. Yrjöä tai muuta kivaa saa siivota usean kerran vuodessa. Kolmesti ovat olleet reissussa, ja joka kerralla olleet kipeänä.

Mä tykkään pitkistä kynttiläillallisista, äänikirjan kuuntelusta hiljaisuudessa ja vapaudesta, kun voit mennä ja tulla ihan miten vain. Ainoastaan koira tulee ennen omia mukavuuksiani, sen pidemmälle en voi taipua.

Olemme normitöissä kumpikin, mutta rahaa jää yli joka kuukausi vaikka matkustamme ja teemme asioita jotka maksaa. Lapsi vie rahat, vapauden ja terveyden - en oikeasti käsitä miksi kukaan haluaa sellaista. Varsinkin, kun siitä rakkaudella kasvatetusta tyypistä voi tulla millainen hullu tahansa.

Vierailija
707/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin mielipidekirjoitus kuvaa hyvin miksi ainakin minun lapsentekohalut (ja kiinnostus parisuhteeseen) ovat tipahtaneet aikalailla pohjalukemiin.

Koittakaa edes ihan pieni hetki ajatella objektiivisesti ja miettiä olisiko näissä asioissa jotain perää:

No ei, ei ja ei. Mitä vittua nyt oikeasti. Vauvapula johtuu miesten seksuaalisesta haluttomuudesta? Missä todellisuudessa? Onhan se ikävää juu että päiväkodissa poikien ei anneta olla rauhassa huutaa, riehua ja olla väkivaltaisia. Ja sitten aikuisena tyttöystävä kehtaa vaatia että mies osallistuu yhteisen kodin hoitoon, hui kamalaa! 

Älä huoli, ei kukaan järkevä nainen sinun kanssasi halua lisääntyä. Naiset haluaa ns. kunnollisen miehen lastensa isäksi. Sinä et ole sellainen. 

Vierailija
708/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen naiset liian epävakaina pitkäjänteiseen suhteeseen. Enkä tarkoita pettämisiä, vaan liiallinen kontrollointi, joka ei sallittua tyydytä, joten jatketaan nipottamiseen pienistä asioista jne, mahdottomuutena pitää asunto suunnilleen samassa kunnossa kuin ennen lasta.

Vierailija
709/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, ei ja ei. Mitä vittua nyt oikeasti. Vauvapula johtuu miesten seksuaalisesta haluttomuudesta? Missä todellisuudessa? Onhan se ikävää juu että päiväkodissa poikien ei anneta olla rauhassa huutaa, riehua ja olla väkivaltaisia. Ja sitten aikuisena tyttöystävä kehtaa vaatia että mies osallistuu yhteisen kodin hoitoon, hui kamalaa! 

Älä huoli, ei kukaan järkevä nainen sinun kanssasi halua lisääntyä. Naiset haluaa ns. kunnollisen miehen lastensa isäksi. Sinä et ole sellainen. 

Selvästikään objektiivinen peiliinkatselu ei luonnistu sinulta kovinkaan helposti :) Sen sijaan täysin asiaton henkilökohtaisuuksiin meneminen tuntuu luonnistuvan aika vaivattomasti.

Ehdotan, että vedät syvään henkeä, ja mietit uudelleen saattaisiko sinulla olla jonkinlaisia henkisiä patoutumia kokonaista sukupuolta kohtaan?

Vierailija
710/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen naiset liian epävakaina pitkäjänteiseen suhteeseen. Enkä tarkoita pettämisiä, vaan liiallinen kontrollointi, joka ei sallittua tyydytä, joten jatketaan nipottamiseen pienistä asioista jne, mahdottomuutena pitää asunto suunnilleen samassa kunnossa kuin ennen lasta.

Samaa ”vikaa” löytyy sieltä toisen sukupuolenkin leiristä

Vierailija
711/715 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tulisi mieleenikään tehdä lapsia. Juuri sain vakituisen työpaikan pitkän pätkätyöjakson jälkeen. Nyt on pakko keskittyä vain ja ainoastaan töihin. Työelämä on niin epävarmaa, että ei voi edes ajatella lapsia ja parisuhteita, jos meinaa saada oman asunnon maksettua ja edes säällisen elämän itselleen, puhumattakaan eläkkeestä. Nykypäivänä työelämä vie kaiken ajan. Sen vähäisen vapaa-ajan vie iäkkäät vanhemmat. Ei ole aikaa ja edes energiaa, mihinkään parisuhde/lapsikuvioihin.

Vierailija
712/715 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on herkästi periytyvä vakava sairaus riesanani. Sen lääkitys ja hoito on kallista jo itsellenikin.

N31

Vierailija
713/715 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän arki on aivan liian hektistä enkä näillä näkymin ehdi lisääntymään. Lahjoitin tämän kyvyn sellaisille keiltä löytyy aikaa sekä rahaa kasvattaa uusi veronmaksaja. Mulla ei myöskään ole mitään vaaraa raskautua sillä oon melkein aina töissä tai nollaamassa päätä jossain harrastuksessa.

Tutkijat!

-ajanpuute

-raha

-hektinen elämä

-monella on (mielen)terveys koetuksella työn sekä perheen keskellä

= Ei kiitos

Vierailija
714/715 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tuskin löytyy syyt suomalaisten vähäiseen lisääntymiseen.

Tällä palstalla kommentoivat ja vastailevat tietyt ihmiset, joten täältä ei  saa tilastollisesti varmaa tietoa.

Itselläni ei ole mitään halua lisääntyä nykyiseen suomalaiseen elämään, jossa pitkän ja kalliin opiskelun jälkeen on tarjolla vain  koulutukseen nähden todella kehno palkka.  Jo nyt opiskeluaikoina olen ollut harjoittelussa ulkomailla, ja sinne myös suunnistan työhön, valmisttumisen jälkeen.

Ja joo, pelkkä opiskelu on ns. ilmaista, mutta asunto ja ruoka ja tenttimaksut on maksetttu vanhempien kukkarosta.

Vierailija
715/715 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä yhtään lasta näin sairaaseen maailmaan. Enkä myöskään haluaisi joutua tekemisiin vapaan kasvatuksen omaavien lapsiperheiden kanssa lapseni kautta. Riittää kun niitä joutuu kohtaamaan kaupoissa ym. Mahtavaa että lastenmäärä on laskuun päin. Toivottavasti sama jatkuu. Kaikki lapsettomat kanssa ihmiset, nostan teille hattua. Oikea valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi