Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun sinut kutsutaan syömään jonkun kotiin

Vierailija
03.02.2020 |

Onko epäkohteliasta kysyä mitä on tarjolla?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Vierailija
4/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Mutta fiksu kutsuja tietysti ilmaisee jo kutsun yhteydessa, etta ilmoitathan mahdollisista allergioista/erityisruokavalioista (mikali nama eivat ole jo tiedossa). 

Vierailija
5/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moista kysyisin? Isäntäväki yleensä kysyy allergiat ja ruokarajoitteet, ja sen perusteella valitsevat tarjoiltavat. Aikuinen ihminen syö erityisen mielellään jonkun muun valmistaman aterian.

Vierailija
6/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäkohteliasta. 

Vierailija
7/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi tiedustella sitä kautta, että kysyy voinko tuoda aterialle sopivaa viiniä. 

Vierailija
8/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on sinulle jostain syystä tosi tärkeä, voit tiedustella asiaa esim. näin:

”Moi! Kiitos kutsusta, tulen mielelläni! Jos sinulla on jo menu suunniteltuna, toisin mielelläni siihen sopivan viinin.”

Tai vaihtoehtoisesti:

”Kiitos kutsusta! Ihanaa kun kutsuitte! Varmaan tästä on ollutkin puhetta, mutta varmuuden vuoksi sanon, että mulla on aika paha kala-allergia. Voinko tuoda jotain tullessani?”

Vierailija
9/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on sinulle jostain syystä tosi tärkeä, voit tiedustella asiaa esim. näin:

”Moi! Kiitos kutsusta, tulen mielelläni! Jos sinulla on jo menu suunniteltuna, toisin mielelläni siihen sopivan viinin.”

Tai vaihtoehtoisesti:

”Kiitos kutsusta! Ihanaa kun kutsuitte! Varmaan tästä on ollutkin puhetta, mutta varmuuden vuoksi sanon, että mulla on aika paha kala-allergia. Voinko tuoda jotain tullessani?”

Toi ei kylla toimisi jos itse olisin kutsuja - vastaisin tuohon nimittain, etta "no tuo vaikka joku merlot/chardonnay". En siis alkaisi luettelemaan, mita kaikkea aion valmistaa. 

Ja jos joku kysyisi minulta, etta voiko tuoda jotain, sanoisin tietysti ei, silla se kuulostaisi vahan pakottamiselta. 

On kohteliasta tajuta tuoda se viinipullo ihan kysymatta. 

Vierailija
10/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaihtoehtoisesti:

Toi ei kylla toimisi jos itse olisin kutsuja - vastaisin tuohon nimittain, etta "no tuo vaikka joku merlot/chardonnay". En siis alkaisi luettelemaan, mita kaikkea aion valmistaa. 

Ja jos joku kysyisi minulta, etta voiko tuoda jotain, sanoisin tietysti ei, silla se kuulostaisi vahan pakottamiselta. 

Se nyt on ihan normaalia, että tuodaan viini kysymättä.

Mä kyllä tosi harvoin panttaan menua. Jos joku sitä haluaa vaikka viinivalintaan vedoten tiedustella, voin ihan hyvin ilmoittaa vaikka että juu, teen blinejä alkuun ja pääruoka on riistaa, jolle mulla on jo viini varattuna, joten älä stressaa siitä.

Vieras voi sitten tuoda skumppaa tai kukkia tai mitä nyt sitten ikinä haluaakin.

Vierailija
11/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaihtoehtoisesti:

Mä kyllä tosi harvoin panttaan menua. Jos joku sitä haluaa vaikka viinivalintaan vedoten tiedustella, voin ihan hyvin ilmoittaa vaikka että juu, teen blinejä alkuun ja pääruoka on riistaa, jolle mulla on jo viini varattuna, joten älä stressaa siitä.

Vieras voi sitten tuoda skumppaa tai kukkia tai mitä nyt sitten ikinä haluaakin.

En minakaan sita tietenkaan panttaa :D Sanon yleensa jo kutsuessa, mita on tarjolla.  

Tuossa tilanteessa mulle vain olisi luontevinta vastata spesifioimalla itse viini. 

Miksi ei voisi vaan suoraan kysya: "mita ajattelit tarjota niin tiedan tuoda sopivan viinin"? 

Vierailija
12/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi soittaa kutsujalle ja jutustella niitä näitä, kysyä olisiko jotain tiettyä mitä tuoda mukana ja antaa toiselle tilaisuus avata vähän menua etukäteen.

Jos isäntä haluaa säilyttää salaisuuden tai ei selvästi ole vielä lyönyt menua lukkoon, kannattaa kertoa ihan suoraan jos itsellä on jokin rajoite. Esim. ”Mä en nykyään syö oikeastaan lainkaan punaista lihaa” tms.

Vierailija
13/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kaveri kysyi etteihän ole mitään liian tulista. Hyvä kun kysyi niin suunnittelin illallisen ihan uudelleen  vaikka omasta mielestä en mitään tulista ollut tekemässä edes alun perin. Hänen asteikollaan olisi kuitenkin ollut tulista. 

Vierailija
14/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu syystä, miksi haluat tietää. Jos epäilet kutsujan kokkaustaitoja, kannattaa vain kieltäytyä kutsusta. Jos epäilet, että tarjolla on vain jotain pientä kevyttä eikä kolmen tai viiden ruokalajin illallinen, varaudu käymään vierailun jälkeen jossain ravintolassa syömässä, jos kotiisi on kyläpaikasta pitkä matka. Jos taas sulla on jotain allergioita tms, voit hyvin kertoa allergioistasi, jotta kutsuja ei tee just sellaista tarjottavaa, mille olet allerginen. Fiksu kutsuja tosin kysyy vierailtaan etukäteen mahdolliset allergiat ja muut erikoisruokavaliot, mutta jos ei kysy, voit itse kertoa. 

Vierailija
15/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaihtoehtoisesti:

En minakaan sita tietenkaan panttaa :D Sanon yleensa jo kutsuessa, mita on tarjolla.  

Tuossa tilanteessa mulle vain olisi luontevinta vastata spesifioimalla itse viini. 

Miksi ei voisi vaan suoraan kysya: "mita ajattelit tarjota niin tiedan tuoda sopivan viinin"? 

No sitä tuossa mun mielestä kysyttiin, vähän epäsuoremmin vain.

Vierailija
16/16 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kysyit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi