Hyviä, edullisia ja helppoja ruokavinkkejä kolmen hengen perheelle?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pataruuat, laatikot, keitot nyt ainakin.
Tulee myös edullisemmaksi tehdä ainakin 2 pvän ruuat kerralla, säästää aikaakin. Ylijääneet ruuat pakastan ja taas on joku kiirepäivä pelastettu.
Miten lasket että tulee edullisemmaksi? Vai lasketko että menee vähemmän sähköä valmistukseen? Jos kyllä, laskitko että isompaa satsia tarvitsee valmistaa ehkä pitempään, ruuan säilytys jääkaapissa vie sähköä ja sen uudelleen lämmitys myös...
Itseasiassa annoksen koolla ei ole merkitystä kypsennyksessä, sama aika menee. Ja seuraavana päivänä lämmitykseen vain murto-osa siitä mitä menisi uuden valmistukseen. Tuleehan siitä säästöä:) Ja jääkaappi on tosiaan aina päällä, sama onko siellä kypsennetty vai raaka ruoka(aines)
Meillä tykätään tuoreesta ruuasta.
Normaalit työssäkäyvät vanhemmat ei ehdi kokata koko ajan. Minä ainakin mieluummin olen lasteni kanssa kuin kokkaan koko kotona olo aikani.
Sitäpaitsi meillä koululaiset haluaa sitä ruokaa jääkaapista asap koulusta tullessaan. On parempi että siellä on terveellistä ruokaa jota lämmittää ja lisäksi ottaa valmiiksi laitettuja kasviksia kuin puputtaa keksiä ja leipää jne.
No kokoa lapsille vaikka ns.kulhoruokaan ainekset. Esim.kidneypapuja, fetajuustoa, avokadoa, keitettyä kananmunaa, kurkkua, tomaattia, pari pinaatinlehteä. Itse syön tommosia sekoituksia usein.
Meillä on ihan jatkuvasti jääkaapissa tuollaiset tarpeet lohkovadissa. Täydennän ne sinne joka ilta.
Ei nuo riitä kuin lisukkeeksi. Koululaisilla on nälkä koulusta tullessa. Kouluruoka on 10.30 ja iltapäivällä on huutava nälkä.
Meillä ri myöskään tykätä eilen pilkotuista lohkoista. Tuore on parempaa.
Ja sinä olet kotona pilkkomassa niitä kello 14 joka ikinen päivä?
Jos ne kasvikset on kannen alla niin ne on ihan yhtä hyviä vielä seuraavana päivänä.
Aina kun teen ruokaa, kokkaan samalla keittiörupeamalla myös varastoon ruokaa. Eilen esim tein sopan samalla kun tein iltasalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee myös edullisemmaksi tehdä ainakin 2 pvän ruuat kerralla, säästää aikaakin. Ylijääneet ruuat pakastan ja taas on joku kiirepäivä pelastettu.
Miten lasket että tulee edullisemmaksi? Vai lasketko että menee vähemmän sähköä valmistukseen? Jos kyllä, laskitko että isompaa satsia tarvitsee valmistaa ehkä pitempään, ruuan säilytys jääkaapissa vie sähköä ja sen uudelleen lämmitys myös...
Itseasiassa annoksen koolla ei ole merkitystä kypsennyksessä, sama aika menee. Ja seuraavana päivänä lämmitykseen vain murto-osa siitä mitä menisi uuden valmistukseen. Tuleehan siitä säästöä:) Ja jääkaappi on tosiaan aina päällä, sama onko siellä kypsennetty vai raaka ruoka(aines)
Normaalit työssäkäyvät vanhemmat ei ehdi kokata koko ajan. Minä ainakin mieluummin olen lasteni kanssa kuin kokkaan koko kotona olo aikani.
Sitäpaitsi meillä koululaiset haluaa sitä ruokaa jääkaapista asap koulusta tullessaan. On parempi että siellä on terveellistä ruokaa jota lämmittää ja lisäksi ottaa valmiiksi laitettuja kasviksia kuin puputtaa keksiä ja leipää jne.
Ei kai sitä nyt koko iltaa tarvitse kokata. Me aloitamme ruuan tekemisen joskus kuuden jälkeen. Päivällinen on klo 19. Lapset tekevät itse välipalan koulun jälkeen ja lähtevät harrastuksiinsa. Kaikki ovat kotona päivällispöydässä.
Ja aamulla pitää olla aamiainen, iltapäivällä ruokaa ja illalla ruokaa ja illalla välipala.
Täällä on nyt TAAS joku harhainen mies joka kuvittelee että lapsiperheessä on yksi ateria per päivä.
Kaikesta saa niin vaikeaa kuin haluaa. Koululaiset osaa ottaa itse aamupalan, välipalan ja iltapalan. Joskys keitän aamulla puuroa, siitä ei vaivaa ole. Ruuanlaitto ei ole meille mikään ongelma. Ihan joka päivä pystyy tekemään ja viikonloppuisin kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kokoa lapsille vaikka ns.kulhoruokaan ainekset. Esim.kidneypapuja, fetajuustoa, avokadoa, keitettyä kananmunaa, kurkkua, tomaattia, pari pinaatinlehteä. Itse syön tommosia sekoituksia usein.
Meillä on ihan jatkuvasti jääkaapissa tuollaiset tarpeet lohkovadissa. Täydennän ne sinne joka ilta.
Ei nuo riitä kuin lisukkeeksi. Koululaisilla on nälkä koulusta tullessa. Kouluruoka on 10.30 ja iltapäivällä on huutava nälkä.
Kananmuna ja kidneypapu eivät riitä kuin lisukkeeksi? Täyttä proteiinia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä nyt koko iltaa tarvitse kokata. Me aloitamme ruuan tekemisen joskus kuuden jälkeen. Päivällinen on klo 19. Lapset tekevät itse välipalan koulun jälkeen ja lähtevät harrastuksiinsa. Kaikki ovat kotona päivällispöydässä.
Ja aamulla pitää olla aamiainen, iltapäivällä ruokaa ja illalla ruokaa ja illalla välipala.
Täällä on nyt TAAS joku harhainen mies joka kuvittelee että lapsiperheessä on yksi ateria per päivä.
Minä olen kyllä nainen ja juuri tulen töihin. Meillä on syöty hyvä aamiainen. Töissä syön lounaan, niin miehenikin ja lapset koulussa. Kun lapset tulevat kotiin, he kokkaavat välipalan. Itse tulen kotiin viiden jälkeen, juon kupin kahvia. Meillä on aina syöty päivällinen klo 19, ei mitään iltapalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kasvikset on kannen alla niin ne on ihan yhtä hyviä vielä seuraavana päivänä.
Meillä koululaiset osaa itse pilkkoa mitä tarvitsevat ja osaavat itse jopa valita välipalansa.
Mitä ovat ne aloittajan arkiruuat, joihin haluaa vaihtelua? Tässä on mainittu nopeina, helppoina edullisina paljon sellaisia ruokia, joita kaikkia hän tuskin on aiemmin tehnyt. Keitot ovat edullisia ja riittoisia, ja uunissa kypsennettävät pataruuat, laatikot ja kiusaukset ovat sekä helppoja että nopeita, jos ei huomioida kypsennysaikaa. Ne valmistuvat uunissa "itsekseen" kun on vaan mättänyt ainekset astiaan.
Pikaruoka voi hyvin olla tuoreista aineksista valmistettua laadukasta ruokaa. Esimerkkinä vaikkapa paistinpannulla (joka meillä suomalaisilla tavallisempi kuin oikea wokkipannu) voi paistaa munakasta monenlaisilla täytteillä, pyttipannua, vihanneswokkia ym. Silloin kun meillä tullaan töiden jälkeen kotiin tai muuten nälkäisinä, noin puoli tuntia kotiintulon jälkeen ollaan jo syömässä. Tavallisesti se on vastavalmistettua, kun meilläkään ei pidetä lämmityksistä harvoja poikkeuksia lukuunottamassa. Lihakeitto ja pataruuat ovat niitä, jotka paranevat lämmityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä osataan tehdä nopeasti ruokaa joka päivä. Lapset ei tykkää jääkaapista lämmitettävästä ruuasta. Ei siihen kauaa mene, kun tekee ruuan.
Minä teen mieluummin laadukasta ruokaa kunnolla kuin pikapöperöitä koko ajan.
Ei nämä ole toisensa poissulkevia asioita, hyvä provoilija. :)
Hyvä provoilija, se että ruoka lämmitetään seuraavana päivänä ei myöskään poissulje sen maukkautta. Moni ruoka on vain parempaa lämmitettynä. Esimerkiksi keitot, padat, piirakat jne.
Ja esim pastan voi laittaa seuraavan päivän salaattiin jolloin ekana päivänä se on lämmin ateria ja seuraavana päivänä kylmä ruokasalaatti.
Meillä ei tykätä eilisistä ruuista ja hyvin jaksetaan tehdä tuoretta ruokaa. Joku linssikeitto tai lihakastike hellalla lämmitettynä vielä menee. Tai perunat voi paistaa. Muusista voi tehdä laatikkoa tai rieskaa. Muttei esim pastaruuat eikä laatikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolta kysyit, mutta on halvempaa ostaa iso määrä kerralla. Joku juures nyt on kilohinnaltaan sama aina, mutta kalat, lihat ja vaikkapa maitotuotteet ovat sitä halvempia, mitä isomman pakkauksen ostat.
Lisäksi AIKA on rahaa. Kaksi tuntia lieden äärellä on kalliimpaa kuin yksi. Sähköissä nyt ei säästä, koska tosiaan pakastin ja lämmityskin kuluttavat sähköä, mutta esimerkiksi minun tuntiliksani on 28,50, joten...
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koululaiset osaa itse pilkkoa mitä tarvitsevat ja osaavat itse jopa valita välipalansa.
Terveet lapset pystyvät kyllä jyrsimään juureksia ja hedelmiä pilkkomattakin. Hyvä on tietenkin kuoria ainakin paksukuorisimman, ja tähän aikaan vuodesta jo porkkanatkin.
Koululaisen välipalaksi voi hyvin varata viiliä, jugurttia ja marjoja tai muuta sellaista helposti syötävää. Ei kuitenkaan vanukasta, kun ne ehtii syödä mies.
Onhan niitä vaikka mitä. Lauantaina tekasin kanaa ja tietty riisiäkin keittelin.
Sunnuntaina sitten mietin että mitähän ihmettä tuolla riisillä tekisi. Hokasin sitten että paistampas sen ja katselen vähä mitä lisäkettä löytäisin pakastimesta/kaapeista.
Sipulia, porkkanaa ja inkivääriä paloiksi/silpuksi. Voissa kuulastus ja riisit sitten sinne paistumaan. Muutama kanamuna ja pakkasesta sulatetut parsakaalet myöskin loppuvaiheessa pannulle. Mausteeksi soija- ja osterikastiketta.
Hyvää tuli🙂
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Meillä lapset tekevät välipalan ihan itse. Osaavat paistaa munia leivän päälle, tehdä lämpimiä leipiä, smoothien jne.
Aloittajalle ei kelvanne mikään. Kai tarkoittaa arkiruoalla liedellä sotkettua halvoista lihasuikaleista tehtyä ruokaa. Mikään vähänkään terveellisempi (ja ihan vaikka kylmäkin tarjottava) ei kelpaa.
Meillä on ollut viimeaikoina lihapullia ja muusia, pastapaistos, lohikeitto ja pirkkanasämpylät, broilerinfilettä ja risottoa, broileriwokkia, linssikeittoa, hernerouhepihvejä, lohkoperunoita aina tuoreista perunoista.
Ei tavalliset ruuat maksa paljoa.
Minä en kestäisi, jos pitäisi heti töistä tultua ruveta tekemään ruokaa. Siksi meilläkin päivällinen syödään seitsemän jälkeen. Ollaan siis keikautettu iltapala ja päivällinen toisin päin. Nykyisin ei ole kiireestä tietoakaan.
Päiväkodista tultua voi lapselle antaa vaikka hedelmän ja jogurtin. Sillä pärjää hyvin pari tuntia.
Arvoisa Hopeakettu, se on parsakaalit, ei -kaalet.
Tämä ihan ystävällisenä neuvona.
Kivasti alkanut ketju pilalla jankkaajien vuoksi.
Meillä nopeita ruokia on pastat, wokit, munakasrulla ja kasvissosekeitot. Ja onneksi jääkaapista lämmitettyinäkin kelpaa.
En ole lukenut koko ketjua, joten suokaa anteeksi, jos tulee toistoa. Mutta...
Meillä tykätään etnoruuasta. Intialaiset curryt ovat todella maukkaita, eikä niitä ole hinnalla pilattu. Ok, perusmausteet pitää hankkia, mutta nekin saa etnisistä kaupoista kohtuuhinnalla. Valmistaminenkaan ei ole vaikeaa tai vie kauaa aikaa.
Eli esimerkiksi dal, palak paneer, perunacurry, kukkakaalicurry, vindaloo. Googleta reseptit.
Thaicurryt ovat myös helppoja ja hyviä.
Entäpä pastat? Kokeile pasta alla Normaa (munakoisopasta), pasta Puttanescaa, avokadopastaa, savulohipastaa tai vaikkapa herkkusieni-purjo-lasagnepastaa Gordon Ramseyn tapaan:
Wokkeja on myös helppo tehdä monenlaisia. Kokeilepa vaikkapa tofuwokkia: pilko marinoitu tofu, leivitä se munalla ja maustetuilla korppujauhoilla ja paista kuutiot rapeiksi paistinpannulla runsaassa öljyssä. Ota sivuun. Suikaloi porkkanaa, herkkusieniä ja purjoa, paista kevyesti ja kypsennä kanaliemessä, johon voit lisätä mausteita maun mukana, esim. raastettua inkivääriä, kaffirilimetin lehtiä pari, silputtu chili. Lopuksi kokoa kaikki yhteen ja keitä nuudelia tai riisiä lisukkeeksi.
Tofun sijasta voit laittaa tuohon yhtä hyvin vaikkapa paistettuja kanasuikaleita. Valmistuu puolessa tunnissa.
Pasta ja nuudelit kannattaa valita kuitupitoisempina täysjyväversioina, niin vatsa kiittää.
Valmiit keittojuures-perunapakasteet ovat kiireisen illan pelastus. Maistuu hyvältä, ei niitä tuoreista kyllä hevin erota. Sekaan kanaa, jauhelihaa, kalaa tai makkaraa ja liemi.
Peruna- ja vihannespakasteita on myös moneen lähtöön. Kiusauksia ja lisukeruokia on helppo ja nopea tehdä niistä.
Tai vaikkapa suht aikaavievä ratatouille - osta iso kesäkurpitsa, iso munakoiso, 2 purkkia Muttin kuorittuja tomaatteja (vältät kalttaamisen) ja pussi sipulihaketta pakastinaltaasta. Siivuta munakoiso ja ripottele siivujen päälle suolaa, anna hikoilla vartti samalla, kun vaikkapa peset pyykkiä tms. Pyyhi suola pois, kuutioi ja paista runsaassa oliiviöljyssä samalla, kun pilkot kesäkurpitsan. Ota munakoiso pannulta, heitä sipulisilppi pannulle ja kuullota. Lisää munakoisot takaisin, lisää kesäkurpitsakuutiot ja tomaattipurkilliset. Mausta kolmella laakerinlehdellä, mustapippurilla, persiljalla ja timjamilla (ja tähän käyvät kuivatutkin yrtit ihan yhtä hyvin kuin tuoreet), anna kypsyä miedolla lämmöllä itsekseen vajaa puoli h. Syö vaikkapa uunissa kypsennettyjen kanan paistileikkeiden tai lohen kera. Aktiivista valmistusaikaa menee noin 20 min., mutta ON hyvää, ja ratatouillen hinnaksi tulee kuutisen euroa, tuosta riittää kahdeksi aterian lisukkeeksi kolmelle hengelle.
Eli jos vaikka paistat ekalle aterialle paketin kanan paistileikkeitä, sen aterian hinnaksi tulee vähän reilut kaksi euroa per annos. Lohella hiukan enemmän.
Uuniperunat ja juurekset ovat hiukan enemmän aikaa vieviä, mutta niissäkään et joudu aktiivisesti kokkailemaan kuin noin vartin. Osta valmiiksi pestyjä juureksia, pesaisi itse niitä vähän ja kuorimaveitsellä ota mahdolliset ruvet tai likaiset kohdat pois, mutta jätä kuori muuten perunoissa kiinni (juurekset kannattaa kuoria). Lohko uunivuokaan. Ripottele päälle öljyä, suolaa, paprikajauhetta, mustapippuria ja timjamia, sekoita käsin ja työnnä 200-asteiseen uuniin kolmeksi vartiksi. Käyvät lisukkeeksi melkein minkä tahansa kalan tai lihan kanssa, myös kastikkeen kanssa.
Tuossahan noita jo oli. Ruuanlaitto on kivaa ja helppoa, kunhan ei liikoja stressaa. Puolivalmisteita kannattaa hyödyntää, niin ne oikeat kokitkin tekevät! Joku "en voi syödä päivän jääkapissa muovirasiassa olleita lohkottuja juureksia" on käsittämätöntä runkk.usta, oikeasti KUKAAN ei erota kypsennetystä juureksesta, koska se on pilkottu, kunhan se on ollut ruokaa valmistettaessa vielä kuosissa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle ei kelvanne mikään. Kai tarkoittaa arkiruoalla liedellä sotkettua halvoista lihasuikaleista tehtyä ruokaa. Mikään vähänkään terveellisempi (ja ihan vaikka kylmäkin tarjottava) ei kelpaa.
Mitä ihmettä sinä kiukuttelet? Ainoa ap:n kommentti oli alkupäässä ketjua, jossa hän perusteli ketjun aloittamista ja selitti, että hänellä on pää tyhjä, koska kaikki arkiruuat tuntuu jo kolutuilta. Eli suomeksi: kaipaa uusia ideoita.
Kukapa meistä EI kaipaa?!
Ihme ammattiloukkaantumista sulla jo ilman, että edes olet mitään ehdottanut.
Hyvä provoilija, se että ruoka lämmitetään seuraavana päivänä ei myöskään poissulje sen maukkautta. Moni ruoka on vain parempaa lämmitettynä. Esimerkiksi keitot, padat, piirakat jne.
Ja esim pastan voi laittaa seuraavan päivän salaattiin jolloin ekana päivänä se on lämmin ateria ja seuraavana päivänä kylmä ruokasalaatti.