Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7621)

Vierailija
3981/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirves ja ongenkoukkuja. Niillä pärjää oikeasti yli talven jos saa rauhassa olla. Ryövää pari naapuria tiukan paikan tullen.

Ne kuuluisat viimeiset sanat, ennenkuin kuolee nälkään, kylmään tai siihen että joku lasauttaa hengiltä itsepuolustuksena. 👍

Mun mielestä kuitenkin parempi ku ruikuttaa ruokajonossa luurankona kun ei itse osaa tehdä mitään.

Onneksi ei ole vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Pskasempi loppu tulee jos lähtee nälissään puukkohippasille.

Mitä muita vaihtoehtoja ajattelet? Vai ajatteletko vaan pasifistisella näkökulmalla, että kyllä joku muu ruokkii? Anna miehelle kala, hän syö päivän. Opeta mies onkimaan hän syö koko ikänsä. Vai epäilitkö ettei kirveellä ja ongenkoukuilla voi pärjätä?

Vierailija
3982/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Olen käynyt googgelin avulla läpi kotivara-asioita. Kotoa löytyy sekalaisesti kaikkea, tarkoituksena olisi nyt täydentää varastoja ja muuttaa systeemi järjestelmällisemmäksi ja tietoisemmaksi. Listasin asiat jotka aion hankkia omaan kotivaraamme:

pari kanisteria vettä

pari kannellista ämpäriä (puuttuu)

tulitikkuja

tulukset (puuttuu)

paristoja (täydennettävä)

radio (puuttuu)

tölkinavaaja

puukkoja

työkaluja

käteistä rahaa (puuttuu)

lääkkeitä (listattava ja täydennettävä)

vitamiineja (täydennettävä)

hengityssuojaimia (puuttuu)

joditabletteja (puuttuu)

ensiaputarvikkeita (täydennettävä)

taskulamppuja (täydennettävä)

kynttilöitä (täydennettävä)

sulakkeita (täydennettävä)

saippuaa

hammastahnaa (täydennettävä)

vessapaperia (täydennettävä)

tiskiainetta

pesuainetta

nenäliinoja (täydennettävä)

jeesusteippiä

tuorekelmua

kanisteri bensaa (puuttuu)

piilarinestettä (täydennettävä)

Mitä olette mieltä listasta? Tuosta puuttuu vielä ruoka kokonaan, en ole päässyt niin pitkälle vielä ajatustyössä :) 

Oikeasti, piilarinestettä? Kuka alkaa tuhlaamaan vettä siihen että ensin pitää pestä kädet että saa sorkkia silmiä. Kuukausilinssit muutenkin ovat aikamoisia bakteeripesäkkeitä. Kannattaa säilyttää just varalle vanhat silmälasit vaikka ovat huonommat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3983/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Olen käynyt googgelin avulla läpi kotivara-asioita. Kotoa löytyy sekalaisesti kaikkea, tarkoituksena olisi nyt täydentää varastoja ja muuttaa systeemi järjestelmällisemmäksi ja tietoisemmaksi. Listasin asiat jotka aion hankkia omaan kotivaraamme:

pari kanisteria vettä

pari kannellista ämpäriä (puuttuu)

tulitikkuja

tulukset (puuttuu)

paristoja (täydennettävä)

radio (puuttuu)

tölkinavaaja

puukkoja

työkaluja

käteistä rahaa (puuttuu)

lääkkeitä (listattava ja täydennettävä)

vitamiineja (täydennettävä)

hengityssuojaimia (puuttuu)

joditabletteja (puuttuu)

ensiaputarvikkeita (täydennettävä)

taskulamppuja (täydennettävä)

kynttilöitä (täydennettävä)

sulakkeita (täydennettävä)

saippuaa

hammastahnaa (täydennettävä)

vessapaperia (täydennettävä)

tiskiainetta

pesuainetta

nenäliinoja (täydennettävä)

jeesusteippiä

tuorekelmua

kanisteri bensaa (puuttuu)

piilarinestettä (täydennettävä)

Mitä olette mieltä listasta? Tuosta puuttuu vielä ruoka kokonaan, en ole päässyt niin pitkälle vielä ajatustyössä :) 

Oikeasti, piilarinestettä? Kuka alkaa tuhlaamaan vettä siihen että ensin pitää pestä kädet että saa sorkkia silmiä. Kuukausilinssit muutenkin ovat aikamoisia bakteeripesäkkeitä. Kannattaa säilyttää just varalle vanhat silmälasit vaikka ovat huonommat.

Oikeasti? Oisko tohon voinut vastata vähän eri tavalla?

Vaikka näin: Oletko ajatellut, että voisko piilarit korvata ihan vain silmälaseilla? Kuukausilinsseihin kun helposti kertyy bakteereja, ja vettä voisi olla hyvä säästää muihin tarkoituksiin. Kun kädet joutuu kuitenkin pesemään ennen kuin koskee silmiin.

Voi olla, että ensireaktio kommenttiin ois monilla vähän toisenlainen.

Vierailija
3984/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sekopää kuitenkin tuleee vastaan, uhkaa aseella ja varastaa kaikki kamat. Jos ei uhkaa niin käy väkivaltaisesti kimppuun ja sitten varastaa kamat.

Ajattelin että jos pitää lähteä pakoon niin varmaan ensimmäiseksi joutuisin lopettamaan valitettavasti kissani. Mikä siis olisi todella todella, erittäin äärimäinen teko.

Sitten autoon kamaa kolmelle peräkärryyn ja vararenkaat, bensakanisterit ja nokka kohti pohjoista vanhempien luo. Näin tekisin myös jos tulisi sodan uhka.

Vierailija
3985/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sekopää kuitenkin tuleee vastaan, uhkaa aseella ja varastaa kaikki kamat. Jos ei uhkaa niin käy väkivaltaisesti kimppuun ja sitten varastaa kamat.

Ajattelin että jos pitää lähteä pakoon niin varmaan ensimmäiseksi joutuisin lopettamaan valitettavasti kissani. Mikä siis olisi todella todella, erittäin äärimäinen teko.

Sitten autoon kamaa kolmelle peräkärryyn ja vararenkaat, bensakanisterit ja nokka kohti pohjoista vanhempien luo. Näin tekisin myös jos tulisi sodan uhka.

Pohjoiseen? siis lappiin mikä on vähiten puolustettu ja joka on 90% luonnonpuistoa siksi koska sielä ensimmäisenä ydinsotaa käydään?

Vierailija
3986/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirves ja ongenkoukkuja. Niillä pärjää oikeasti yli talven jos saa rauhassa olla. Ryövää pari naapuria tiukan paikan tullen.

Ne kuuluisat viimeiset sanat, ennenkuin kuolee nälkään, kylmään tai siihen että joku lasauttaa hengiltä itsepuolustuksena. 👍

Mun mielestä kuitenkin parempi ku ruikuttaa ruokajonossa luurankona kun ei itse osaa tehdä mitään.

Onneksi ei ole vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Pskasempi loppu tulee jos lähtee nälissään puukkohippasille.

Mitä muita vaihtoehtoja ajattelet? Vai ajatteletko vaan pasifistisella näkökulmalla, että kyllä joku muu ruokkii? Anna miehelle kala, hän syö päivän. Opeta mies onkimaan hän syö koko ikänsä. Vai epäilitkö ettei kirveellä ja ongenkoukuilla voi pärjätä?

Kyllä epäilen. Alota vaikka sillä että googlaat sanan kotivara. Ruokaa voi myös itse opetella kasvattamaan, keräämään ja säilömään, niin ei tartte varastaa ja kuolla kuin rotta.

Vierailija
3987/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menehän joskus vaikka viikonlopuksi yökalaan niin näet miten paljon tavaraa tarvitaan.

Vierailija
3988/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, moniko kävi hamstraamassa useamman paketin itselleen, vaikka tilanteen sattuessa tarvitaan ehkä 1-2 joditablettia?

Vierailija
3989/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä epäilen. Alota vaikka sillä että googlaat sanan kotivara. Ruokaa voi myös itse opetella kasvattamaan, keräämään ja säilömään, niin ei tartte varastaa ja kuolla kuin rotta.

En sanonut missään vaiheessa ettei noita mainitsemiasi asioita voi tehdä. Itse en tarvitse siihen vain enempää kuin kirveen ja ongenkoukkuja.

Vierailija
3990/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ongenkoukkuja siksi että niitä on vaikea tehdä pakkasella.

Vierailija
3991/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt piilopaikkaa, tytöt voisivat mahtuakin sinne. En keksi yhtään leikkimielistä syytä testata, mutta saattaisi hätätilanteessa toimia.

Vierailija
3992/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvänenaika lappiin lähde! Siellähän ei kertakaikkiaan voi selviytyä hengissä viimeaikaisten viestien perusteella.

Vierailija
3993/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, moniko kävi hamstraamassa useamman paketin itselleen, vaikka tilanteen sattuessa tarvitaan ehkä 1-2 joditablettia?

Preppaajista tuskin kukaan, sillä hehän ovat hankkineet sen yhden purkin jo aikoja sitten.

Vierailija
3994/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut missään vaiheessa ettei noita mainitsemiasi asioita voi tehdä. Itse en tarvitse siihen vain enempää kuin kirveen ja ongenkoukkuja.

Onnea vaan matkaan. Mutta en silti suosittele kenenkään uhkailua sillä kirveellä. Siinä käy vaan huonosti.

Vierailija
3995/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan matkaan. Mutta en silti suosittele kenenkään uhkailua sillä kirveellä. Siinä käy vaan huonosti.

Kukaan puhunut mitään uhkailusta. Sitten tosi kyseessä.

Vierailija
3996/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin lukekaa uutisia, ja miettikää sanoinko turhaan että Venäjällä on kaikki valmiina. Eri asia tarviiko niitten käyttää niitä kojeitaan. Vieläkö täällä joku epäilee sanojani?

Tilanne on realisesti erittäin liipasimella. Venäjä ei millään aloittaisi sotaa senkin tiedän, ei millään, mutta jos pakotetaan uhkaamalla sen olemassoloa niin itse voitte päätellä miten tässä käy.  Nyt ne käytöstavat kunniaan ja neuvottelemaan.

Jaa ei millään aloittaisi sotaa 🤣🤣🤣🤣🤣

Jos tää ei olisi niin kauhea tilanne niin saisin hysteerisen naurukohtauksen, nyt heittelen vaan hymiöitä.

Kukaan ei ole epäillyt sitä, etteikö Venäjällä olisi sotakalustoa. Kukaan ei kyllä uskonut, että se kalusto on noin huonossa jamassa, ja että siellä on ihan oikeasti sekopäitä johdossa useampi kerros.

Että nyt ne käytöstavat kunniaan!

Vierailija
3997/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan puhunut mitään uhkailusta. Sitten tosi kyseessä.

Ihan suoraan sanoi että jos tulee tiukkaa niin menee ryöstämään naapurit kirveellä. Eli onhan se uhkaus. Ja idioottimainen sellainen.

Vierailija
3998/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Lappiin lähtemisestä. Ei varmaan kannata jos siellä on talvella monta kuukautta putkeen - 30 tai jopa enemmän pakkasta. Luntakin voi olla yli metri joka paikassa ja se sulaa pois vasta toukokuussa. Kyllä luonnon armoilla tulee paremmin toimeen esim. Varsinais-Suomessa.

Vierailija
3999/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa globaalissa pohjoisessa yökkää ajatukselle ötököiden syömisestä, vaikka ne olisi ns. puhtaasti kasvatettu. Jotkut kauhistelee sitä jopa great reset psykoosissaan. Muualla maailmassa rotta ja ötökät on ihan normi, eikä edes sen takia ettei heillä olisi varaa muuhun. Jos syö lehmää, possua, kanaa ja kalaa, niin minusta muiden eläinten syömisessä ei pitäisi olla ongelmaa, jos se vain on syötäväksi sopivaa.

Vierailija
4000/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa globaalissa pohjoisessa yökkää ajatukselle ötököiden syömisestä, vaikka ne olisi ns. puhtaasti kasvatettu. Jotkut kauhistelee sitä jopa great reset psykoosissaan. Muualla maailmassa rotta ja ötökät on ihan normi, eikä edes sen takia ettei heillä olisi varaa muuhun. Jos syö lehmää, possua, kanaa ja kalaa, niin minusta muiden eläinten syömisessä ei pitäisi olla ongelmaa, jos se vain on syötäväksi sopivaa.

Ei tarvitse katsoa kuin Master chef Australiaa niin huomaa, että sielläpäin on herkkua esim. possun nahka rapeaksi paistettuna ja rasvainen kylki. Niitä täällä yökötellään. Miten ollaankin onnistuttu niin "steriloimaan" ruoka täällä?