Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7621)
Oletteko suunnitelleet kotiin jonkin piilopaikan tilanteisiin, jossa ei ehdi pakenemaan ulos, mutta kukaan ei saa löytää sinua talon sisältä?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko suunnitelleet kotiin jonkin piilopaikan tilanteisiin, jossa ei ehdi pakenemaan ulos, mutta kukaan ei saa löytää sinua talon sisältä?
Yleensä pakenen ullakolle, kun anoppi kolkuttaa ovea. 😂
Olisi kyllä kiva jos olisi varaa johonkin panic roomiin tai maanalaseen bunkkeriin, johon voisi paeta epätoivottuja vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sisäkellarin voisi periaatteessa piilottaa, mutta en tiedä miten siitä saisi äänieristetyn. Koiraa sinne ei voisi ottaa mukaan, koska koira ei osaisi olla hiljaa ja paljastaisi siten piilon. Tuskallinen ajatus, että koira olisi pakko jättää yksin tunkeutujien armoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pakenen ullakolle, kun anoppi kolkuttaa ovea. 😂
Olisi kyllä kiva jos olisi varaa johonkin panic roomiin tai maanalaseen bunkkeriin, johon voisi paeta epätoivottuja vieraita.
No älä! Hankkisin bunkkerin jo ihan sen tähden että saisi olla rauhassa ja piiloutua maailmalta silloin kun kaikki veetuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parven kaltainen säilytystila jossa pidän joitakin preppaustarpeitakin. Ovi kiinni ei erotu seinästä. Ei siellä montaa päivää voi elää, mutta voi piilotella kunnes tilanne ohi. Jos siis tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parven kaltainen säilytystila jossa pidän joitakin preppaustarpeitakin. Ovi kiinni ei erotu seinästä. Ei siellä montaa päivää voi elää, mutta voi piilotella kunnes tilanne ohi. Jos siis tarve.
Jotain semmosta tarkoitankin. Eli tilanteisiin, joissa on pakko päästä nopeasti piiloon ja kun vaara on ohi niin sieltä on myös päästävä itse omin avuin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain semmosta tarkoitankin. Eli tilanteisiin, joissa on pakko päästä nopeasti piiloon ja kun vaara on ohi niin sieltä on myös päästävä itse omin avuin pois.
Jep. Ei mikään Anne Frank tier kirjahyllyn takana salaovi seinän sisäiseen huoneeseen -piilopaikka. Mutta kelpaa.
Olen kyllä salaovien ja -huoneiden suuri fani. Että jos rakentaisin talon niin niitä olisi rutkasti.
Onko joku koittanut kuivattaa itse jauhelihaa uunissa? Kuivattu liha säilyy todella hyvin, mutta retkitavaraliikkeissä se on todella hintavaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakenen sohvan alle aina kun tulee vieraita. Vakavasti otettuna. En. Eikä olisi tässä talossa mahdollistakaan. Sellanen ois pitäny tehdä rakentaessa, jos ois kokenut tarvivansa. Ja jos ei tosiaan ole jokin luukku/ovi mitä ei huomaa, niin turha on piiloutuakaan. Jos joku haluaa löytää kodin sisältä, niin hän myös varmasti tulee löytämään. Tilanteessa jossa kokisin perheeni uhatuksi, ja yhtään epäilisin että en pysty puolustautumaan, niin paettaisiin ulos, kun poistumisreiteissä on mistä valita. Koira ois vaikea saada mukaan ihan joka vaihtoehdossa, mutta toisaalta just koiran takia meille ois aika vaikea yllätten tulla.
Meidän talossa ei ole edes takaovea, joten jumissa oltaisiin.
Tuuletusikkunasta voi poistaa säleikön varmuuden vuoksi ja paeta sitä kautta.
^Entä jos ei mahdu tuuletusikkunasta ulos?
Vierailija kirjoitti:
Väkisin läpi. Dramaattinen hyppy ikkunan läpi niinkuin elokuvissa. Tai sitten rakennat isomman tuuletusikkunan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisin läpi. Dramaattinen hyppy ikkunan läpi niinkuin elokuvissa. Tai sitten rakennat isomman tuuletusikkunan. 😂
Tai laihis jos siitä on kiinni.
Joku kysyi aiemmin kauanko joditabletit säilyy. Vastaus: 5 vuotta, mutta pakkauksen parasta ennen päiväystä kannattaa noudattaa.
Kirves ja ongenkoukkuja. Niillä pärjää oikeasti yli talven jos saa rauhassa olla. Ryövää pari naapuria tiukan paikan tullen.
Vierailija kirjoitti:
Kirves ja ongenkoukkuja. Niillä pärjää oikeasti yli talven jos saa rauhassa olla. Ryövää pari naapuria tiukan paikan tullen.
Ne kuuluisat viimeiset sanat, ennenkuin kuolee nälkään, kylmään tai siihen että joku lasauttaa hengiltä itsepuolustuksena. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kuuluisat viimeiset sanat, ennenkuin kuolee nälkään, kylmään tai siihen että joku lasauttaa hengiltä itsepuolustuksena. 👍
Mun mielestä kuitenkin parempi ku ruikuttaa ruokajonossa luurankona kun ei itse osaa tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuitenkin parempi ku ruikuttaa ruokajonossa luurankona kun ei itse osaa tehdä mitään.
Onneksi ei ole vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Pskasempi loppu tulee jos lähtee nälissään puukkohippasille.
Tässä kaloreita
Jalostajan sian-ja naudanlihavalmiste ( maksoi 2,16€) 400g 262 kcal/ 100g = 1048 kcal prk x 5 = 5250kcal
Arkisoppa Lidl ( 59c) 435g 111 kcal/ 100g = 450 kcal prk x 10 = 4500 kcal
Heinz Beans tomaattikastikkeessa 415g ( < 1€) 81kcal/100g = 350 kcal Prk x 10 = 3500 kcal
Tähän vielä 10€ arvosta edullista hiilaria riisiä, perunahiutaleita ,puuroa esim 6750 kcal
Joten yhteensä 20 000 kcal yhdelle jos 2 viikkoa elää niin saa liki 1500 kcal/ vrk
Ehkä laihtuu kilon pari, mutta selviää hyvin