Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7621)

Vierailija
3921/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökö kirjoitti:

Tuollainen 1500-2000 kcal tulisi saada monipuolisesti vuorokaudessa kotioloissakin aikuisen. Lapselle painon mukaan, esim 35kg lapselle 750-1000 kcal/ vrk vähintään.

Perusvuorokausienergiatarve aikuisella on noin 2000 kcal naisilla ja miehillä noin 2500 kcal sisältäen peruselintoiminnot (aineenvaihdunta, hengitys, sydän) ja vähäisen määrän liikuntaa, eli käytännössä sen, että kävelee vessan ja jääkaapin väliä ja ehkä kampaa hiuksensa.

Vierailija
3922/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaannu, esitä parempi versio sinä  >   

3917/3917 | 

klo 11:26 | 12.10.2022 vastannut.  Samalla rahalla paremmat sapuskat ja isompi määrä kcal. Mukaan lukien lämmittämisen helppous ja tarvittava energia määrä. En ole missään sanonut että tämä on oma "kotivarani"  En myöskään väitä että saa 2000 kcal päivittäin. Mutta pysyy varmasti hengissä ja toimintakykyisenä+ alkuperäisessä oli mukana kaapin pohjat ja jääkaapin sisältö.

Toki näitä kaikkia itseltäni löytyy. Vinkkinä, kerron että minulla on kotivarassani 30 kg nestekaasua.

Esimerkkini oli avata sitä, että kotivara ei välttämättä vaadi satoja euroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3923/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt on vellit ja puurot sekaisin.

En puhu omasta kotivarastani , vaan esimerkki edullisesta kotivarasta jolla pysyy hengissä.

Se on vain ajatuksia herättävä, jokainen tehköön paremman itselleen ja leivon arjessa gluteenitonta leipää ja sämpylöitä. Minulla on tulipesiä joissa voi paistaa mitä vain ja 30kg kaasua rengaspolttimeen ja 6 hengelle riittävä ruokavarasto. Oma kaivo ja vedenpuhdistustabletteja 1000L tarpeeseen, varavirtaa yli 200 AH ja invertteri yms ..yms.

Olen ketjuun kirjoitellut myös omasta varautumisesta ja kokoajan  Pökönä :)

Vierailija
3924/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pökö kirjoitti:

"Yhden henkilön varustus voisi olla seuraava  kaasukeitin + 2 x 450g kaasua       = 35€

Vettä pari ämpäriä, kanneksi kelmua. ( mitä tahansa astiota mitä ilmaiseksi löytyy)

10 prk hernekeittoa a 99c (Lidl)   4 prk lihasäilykettä a 2,50€   5 prk papuja a 1€

Puuroa ja pussimuussia + tulitikkuja  n 10€      kaikki ruoka yhteensä noin 35€"

Kyllä, syön näitä arjessakin. Minulla on maidoton ja gluteeniton ruokavalio. Ja vaikka 95% ruuastamme valmistetaan itse( leivon myös). Joskus haluaa päästä helpolla. herkkukeitto + sipulisilppu+sinappia syömme ehkä kerran kuussa. Säilykeliha menee leivän päällä kylmänäkin. Pavut menee salaatin sekaan tai muusin kaveriksi. Mökillä on näitä ja välillä ollaan ilman autoa, enkä viitsi sateessa lähteä fillarilla kauppaan.

Tämän piti olla esimerkki edullisesta varautumisesta, jokainen tietty varautuu ruuilla joista pitää ja muuten itselle sopii. Vesihuollostakin tuli hyvää tietoa lisää tässä samalla.

Älä loukkaannu, mutta eihän tuo nyt ollut mikään esimerkki edullisesta varautumisesta saati hyvästä. Ihan ensimmäinen ongelma on se, että tuolla ruokamäärällä ei aikuinen ihminen saa perusenergiatarvettaan täytettyä jopa yli 2 viikkoa, kuten sanoit. Sitä energiavajetta pitäisi täyttää ihan merkittävästi muullakin ruoalla ellei ole tarkoitus olla nälissään. Edullinen varautuminen toteutuu silloin, kun käytetty raha vastaa siihen tarpeeseen, johon se hankinta tehdään. Kyllä tuolla hengissä pysyisi, mutta ei voisi hyvin ja se on kriisitilanteessa vaarallista.

Ja vaikka miten tuota pyörittelet, ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta fakta on kuitenkin se, että tuossa kotivarassasi ei oikeen ole järkeä. Edullinen se ei ole, saman energiamäärän saisi monipuolisemmin tuoteutettua edullisemminkin. Tuollaiselle kotivarasisällölle ei myöskään ole mitään järkiperäistä syytä, ellei tosiaan sitten halua selvitä "mainiosti" jopa 15 päivää syöden pääasiassa hernekeittoa, kylmää lihajalostetta (jota tosin tuon hinnan määrittelemässä määrässä ei riitä kuin muutamaan haukkaukseen) ja säilykekapuja jauhemuusin kanssa.

Tässä on nyt tullut parikin kriittistä viestiä tuota listaa kohtaan. Kertokaa mieluusti oma listanne. Mitä te ottaisitte?

Vierailija
3925/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pökö kirjoitti:

Tuollainen 1500-2000 kcal tulisi saada monipuolisesti vuorokaudessa kotioloissakin aikuisen. Lapselle painon mukaan, esim 35kg lapselle 750-1000 kcal/ vrk vähintään.

Perusvuorokausienergiatarve aikuisella on noin 2000 kcal naisilla ja miehillä noin 2500 kcal sisältäen peruselintoiminnot (aineenvaihdunta, hengitys, sydän) ja vähäisen määrän liikuntaa, eli käytännössä sen, että kävelee vessan ja jääkaapin väliä ja ehkä kampaa hiuksensa.

Perusenergiantarve on itseasiassa vähäisempi monilla kevyttä työtä tekevillä tai staattisesti kotona kököttävillä ihmisillä. Naisilla vaihteluväli alkaa jostain 1600 kcal:sta.

Vierailija
3926/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökö kirjoitti:

En loukkaannu, esitä parempi versio sinä  >   

3917/3917 | 

klo 11:26 | 12.10.2022 vastannut.  Samalla rahalla paremmat sapuskat ja isompi määrä kcal. Mukaan lukien lämmittämisen helppous ja tarvittava energia määrä. En ole missään sanonut että tämä on oma "kotivarani"  En myöskään väitä että saa 2000 kcal päivittäin. Mutta pysyy varmasti hengissä ja toimintakykyisenä+ alkuperäisessä oli mukana kaapin pohjat ja jääkaapin sisältö.

Toki näitä kaikkia itseltäni löytyy. Vinkkinä, kerron että minulla on kotivarassani 30 kg nestekaasua.

Esimerkkini oli avata sitä, että kotivara ei välttämättä vaadi satoja euroja.

Eli ehdotat hyväksi kotivaraksi sellaista jota itselläsi ei ole ja puolustat ehdotustasi sillä, että itselläsi onkin 30 kg nestekaasua? Ja nyt yli 2 viikkoa helposti ei olekaan enää helposti tai edes kotivaran tarkoituksen mukainen vaan muuttui survivalismiksi, jossa ei ole ajatuksenakaan saada tarpeeksi energiaa tai pysyä sen osalta toimintakykyisenä, vaan pysyä hengissä. Kun tähän yhdistää sen, ettei ehdotus edes ollut anniltaa edullinen, niin miksi et sen sijaan kertonut todellista kotivaraasi, kun selkeästi ehdottomasi ei riitä edes sinulle? Yhtälailla olisi voinut ehdottaa kotivaraksi samalla energiasisällöllä 2 pulloa halpaa ketsuppia ja paketti kaurahiutaleita 2 viikoksi, pussi makaronia ja 2 kananmunaa päivässä. Ne maksaisivat 16 euroa yhteensä. Kuulostaako tämä järkevältä? No ei.

Vierailija
3927/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pökö kirjoitti:

Perusenergiantarve on itseasiassa vähäisempi monilla kevyttä työtä tekevillä tai staattisesti kotona kököttävillä ihmisillä. Naisilla vaihteluväli alkaa jostain 1600 kcal:sta.

Terveellä keskivertonaisella peruselintoimintoihin kuluu 1400-1600 kcal/ vrk. Siis siihen, että vain on olemassa mitään tekemättä. Se jos katsot oikealta vasemmalle ei sisälly tähän.

Vierailija
3928/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9. Ihmiset havainnoi eri tavoin, ihan jo luonnostaan. Jos alkaa kaupungilla jatkuvasti havainnoida uhkia (en ymmärrä miksi perusoletuksena narkkari on uhka), niin ehkä parempi pysyä kotona. Oikeat johtopäätökset selviää yleensä vasta jälkikäteen. Kukaan ei voi tietää etukäteen, tekeekö kriisitilanteessa oikeita johtopäätöksiä. Jos on liikaa uskoa omiin kykyihin, niin se on aika yleinen väärien johtopäätösten syy.

10. Noi solmutkin on vähän sellainen, että metsässä niitä lähinnä tarvii. 

11. SOS ois oikeesti ihan hyvä osata. Sitä voi käyttää monessakin hätätilanteessa eri tavoin.

12. Uiminen on hyvä osata ihan muutenkin. Tai pysyä maissa. Soutaminen ei oikeesti oo niin vaikeeta etteikö sitä oppis nopeesti muutenkin. Kunhan ei tiputa airoja veteen :)

Oli pakko purkaa noi ihan sen takia, että selkeyttää vähän. Enemmän noi taidot on sellaisia, että jos joudut ns. luonnon armoille X ajaksi. Eli pitkään. Monessa kriisissä ei tarvi lähteä kotoa mihinkään. Enkä sano ettei noi taidot sinänsä hyödyllisiä ole, päin vastoin. Mutta ei niitä tarvi yhden ihmisen osata, ellei tosiaan ole yksin/kaksin luonnon armoilla. Selviytymistilanteessa kuitenkin syntyy helposti vähintään pieniä yhteisöjä, joissa toinen osaa toista, toinen toista. Ja jos ajatellaan sellaista yksin/perheenä tapahtuvaa hard core selviytymistilannetta, niin tohon listaan pitäis lisätä kaikenlaista. (vaatteiden korjaus jne.) Pohjois-Amerikan alkuperäiskansat on hyvä esimerkki luonnon ehdoilla eläneistä ihmisistä, ja ei niidenkään yhteisöissä läheskään kaikki osanneet kaikkia taitoja joita selviytyminen vaati.

Eli ei missään nimessä ole riippakivi, jos ei osaa ihan kaikkea. Ja riippakivistäkin pitää pitää huolta. Kuka sellainen sitten onkaan. Ja tosiaan ne sosiaaliset taidot. Ne on yks tärkeimmistä taidoista. Se, että päällepäsmäröi, ja ei arvosta toisia, eikä heidän osaamista tai mielipiteitä, ei todellakaan edistä selviytymistä. Sitä voi äkkiä huomata olevansa yksin, vaikka olisikin kuinka huippuunsa viritetty selviytymiskone. Tohon vielä lisäys, että sosiaalisuus ei ole sama kuin sosiaaliset taidot. Voi olla täysin introvertti, mutta silti taitava sosiaalisesti. Sosiaalisiin taitoihin kuuluu muiden huomiointi, sekä se että on itse valmis sopeuttamaan käytöstään tilanteen mukaan. Ei se, että on suuna päänä puhumassa. Etenkään siitä miten taitava itse on.

Toivottavasti joku jaksoi ton lukeakin. :)

Tässä ketjussahan 99% kirjoittajista implikoi, että kohta tulee ydinpoimmi ja great reset. Silloin nuo taidot olisi hyvä osata. Ainoa oikea suunta on silloin lappiin/ erömaan armoille. Kaupunkeja ja toimivaa infraa ei näiden kirjoittelijoiden mukaan ole.

Kirjoituksesi antaa siis ymmärtää, että mitään ei koskaan tapahdu ja siksi mitään ei ole pakko osata ja apua ruinataan muilta. Sitten kohta on joukko kädettömiä huutamassa kilpaa apua.

Kukin tyylillään.

Voitko kertoa, jos pystyt, että missä kohtaa mä annan ymmärtää, että mitään ei koskaan tapahdu? Ai niin, et voikaan. Unohdin. My bad. :)

Miksi pitää mennä lappiin? Saako mennä muualle jos haluaa? 99%? Oikeesti. Laskitko ihan? Tee asiasta gallup niin selviää.

No nyt meni tunteisiin siellä...

Kerro toki ihmeessä suuntasi, jos täällä maalaillut asiat toteutuvat. Isot kaupungit saaneet taktisia ydinlatauksia ja ydinvoimaloita pommitettu. Menetkö piritorille telttailemaan?

Kuinka kauan mun pitää vääntää sun kanssa, että ymmärrät, että mikään mitä sä sanot ei mene mulla tunteisiin? Miksi menisi? Tota kyllä osaa ottaa, koska sun heimolaiset viljelee tota ihan joka paikassa. Keksi jotain parempaa. 

Miksi lähtisin maalta piritorille telttailemaan? Miksi kukaan lähtisi mistään sinne telttailemaan? Sinähän niitä kauhukuvia olet pääasiassa maalaillut. Ymmärrätkö edes miten taktisia ydinaseita käytetään? 

Et vastannut kysymykseen, minne itse lähtisit.

Ihme tinkaaja kyllä olet

T. Eri

Ensin ajattelin, että enpä jaksa vaivautua vastaamaan, mutta menkööt. Vaikka kohtahan sieltä "joku" itkee, että puhun vain itsestäni, tai jotain.

Lähtisin sinne, minne kyseisessä tilanteessa olisi järkevintä lähteä. Jos siis niin erikoinen tilanne tulisi, että täältä näin syrjästä tarvisi jonnekin lähteä. Sitä kun ei voi etukäteen tietää, minne se ydinlaskeuma ilmavirtojen mukana kulkeutuu. Se selviää vasta kun se tilanne on alkanut. Mun mielestä noissa tilanteissa muutenkin on parasta, jos ei ole hakannut kiveen niitä suunnitelmiaan, vaan elää tilanteen mukaan. Minne lähtisinkin, niin mahdollisuuksien mukaan pyrkisin paikkaan, missä on muitakin ihmisiä, ja infraa, sekä valtion toimijoita vielä jäljellä. Kaukaa on muutenkin haettu se tilanne, että Suomea pahasti pommitettaisiin. Kun ei se itänaapuri ole ainoa kenellä ohjuksia on. Ja se nyt olisi valtiotason itsemurha jos siihen alkaisivat.

Muutenkin siinä erämaahan menemissä on ongelmia. Jos ei pääse liikkumaan tietä pitkin autolla/moottoripyörällä/mopolla, niin liikkuminen on hidasta. Päivämatka kävellen ei ole kummoinen, etenkään varusteiden kanssa, vaikka ois millainen sissi. Sitten kun on painellut sinne keskelle erämaata, ja siitä selvitymisradiosta kuuleekin, että arvio on muuttunut ja onkin just sillä pahimmalla laskeuman alueella. Mitäs sitte? Kävellen karkuun? Aika hommaa se sellanen. Energiaakin alkaa palaa ihan hullua vauhtia. Vuodenaikakin vaikuttaa siihen, että onko siinä mitään järkeä. Lumimyrskyssä pakkasilla kun pitää painella, niin kyllä siinä itku tulee kovemmallekin tyypille.

Joo. Saatan olla tinkaaja. Jos ymmärrän sanan oikein. Meillä päin se tarkoittaa luultavasti eri asiaa kuin kysyjä tarkoittaa. Aloitan sen yleensä silloin, kun joku suhtautuu ihan asialliseen puheeseen ylimielisesti, vähättelevästi, ja hyökkäävästi. Ei siitä tarvitse hermostua jos joku on eri mieltä, ja ilmaisee kantansa asiallisesti. Ehkä voisin välillä antaa vain olla, mutta koen, että jos ylimielisten öykkäreiden annetaan käyttäytyä miten vain, niin siitä kärsii kaikki. Ja niillä kun on usein tapana sitten oikeassakin elämässä etsiä ihmisiä joita kyykyttää. Siksi koen, että sellaiseen käytökseen voi vastata aika ikävästikin takaisin. Paitsi ehkä jos kyseessä nyt ois joku teini, joka kaipaa ehkä vain huomiota, ja vähän ohjausta miten ihmisten kanssa ollaan. Sitä en tiedä, onko toi kuka näitä reaktioita mulla saa täällä aikaan sellainen. Välillä vähän vaikuttaa siltä, eli ehkä voisin hillitä itseäni välillä. Noin selviytymisen kannalta, jos ihan oikeassa tilanteessa joku heittäytyy tollaseksi, niin siitä on porukalle ainoastaan haittaa. Heikentää yhteishenkeä, ja saa ihmiset ärsyyntymään. Ja silloin alkaa keskittyminen tärkeisiin asioihin hajota kaikilla. Toki jos on yksin paennut erämaahan, niin siellä saa käyttäytyä itsekseen ihan miten parhaaksi näkee.

Vierailija
3929/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9. Ihmiset havainnoi eri tavoin, ihan jo luonnostaan. Jos alkaa kaupungilla jatkuvasti havainnoida uhkia (en ymmärrä miksi perusoletuksena narkkari on uhka), niin ehkä parempi pysyä kotona. Oikeat johtopäätökset selviää yleensä vasta jälkikäteen. Kukaan ei voi tietää etukäteen, tekeekö kriisitilanteessa oikeita johtopäätöksiä. Jos on liikaa uskoa omiin kykyihin, niin se on aika yleinen väärien johtopäätösten syy.

11. SOS ois oikeesti ihan hyvä osata. Sitä voi käyttää monessakin hätätilanteessa eri tavoin.

12. Uiminen on hyvä osata ihan muutenkin. Tai pysyä maissa. Soutaminen ei oikeesti oo niin vaikeeta etteikö sitä oppis nopeesti muutenkin. Kunhan ei tiputa airoja veteen :)

Oli pakko purkaa noi ihan sen takia, että selkeyttää vähän. Enemmän noi taidot on sellaisia, että jos joudut ns. luonnon armoille X ajaksi. Eli pitkään. Monessa kriisissä ei tarvi lähteä kotoa mihinkään. Enkä sano ettei noi taidot sinänsä hyödyllisiä ole, päin vastoin. Mutta ei niitä tarvi yhden ihmisen osata, ellei tosiaan ole yksin/kaksin luonnon armoilla. Selviytymistilanteessa kuitenkin syntyy helposti vähintään pieniä yhteisöjä, joissa toinen osaa toista, toinen toista. Ja jos ajatellaan sellaista yksin/perheenä tapahtuvaa hard core selviytymistilannetta, niin tohon listaan pitäis lisätä kaikenlaista. (vaatteiden korjaus jne.) Pohjois-Amerikan alkuperäiskansat on hyvä esimerkki luonnon ehdoilla eläneistä ihmisistä, ja ei niidenkään yhteisöissä läheskään kaikki osanneet kaikkia taitoja joita selviytyminen vaati.

Eli ei missään nimessä ole riippakivi, jos ei osaa ihan kaikkea. Ja riippakivistäkin pitää pitää huolta. Kuka sellainen sitten onkaan. Ja tosiaan ne sosiaaliset taidot. Ne on yks tärkeimmistä taidoista. Se, että päällepäsmäröi, ja ei arvosta toisia, eikä heidän osaamista tai mielipiteitä, ei todellakaan edistä selviytymistä. Sitä voi äkkiä huomata olevansa yksin, vaikka olisikin kuinka huippuunsa viritetty selviytymiskone. Tohon vielä lisäys, että sosiaalisuus ei ole sama kuin sosiaaliset taidot. Voi olla täysin introvertti, mutta silti taitava sosiaalisesti. Sosiaalisiin taitoihin kuuluu muiden huomiointi, sekä se että on itse valmis sopeuttamaan käytöstään tilanteen mukaan. Ei se, että on suuna päänä puhumassa. Etenkään siitä miten taitava itse on.

Tässä ketjussahan 99% kirjoittajista implikoi, että kohta tulee ydinpoimmi ja great reset. Silloin nuo taidot olisi hyvä osata. Ainoa oikea suunta on silloin lappiin/ erömaan armoille. Kaupunkeja ja toimivaa infraa ei näiden kirjoittelijoiden mukaan ole.

Kirjoituksesi antaa siis ymmärtää, että mitään ei koskaan tapahdu ja siksi mitään ei ole pakko osata ja apua ruinataan muilta. Sitten kohta on joukko kädettömiä huutamassa kilpaa apua.

Kukin tyylillään.

Voitko kertoa, jos pystyt, että missä kohtaa mä annan ymmärtää, että mitään ei koskaan tapahdu? Ai niin, et voikaan. Unohdin. My bad. :)

Miksi pitää mennä lappiin? Saako mennä muualle jos haluaa? 99%? Oikeesti. Laskitko ihan? Tee asiasta gallup niin selviää.

Kerro toki ihmeessä suuntasi, jos täällä maalaillut asiat toteutuvat. Isot kaupungit saaneet taktisia ydinlatauksia ja ydinvoimaloita pommitettu. Menetkö piritorille telttailemaan?

Kuinka kauan mun pitää vääntää sun kanssa, että ymmärrät, että mikään mitä sä sanot ei mene mulla tunteisiin? Miksi menisi? Tota kyllä osaa ottaa, koska sun heimolaiset viljelee tota ihan joka paikassa. Keksi jotain parempaa. 

Miksi lähtisin maalta piritorille telttailemaan? Miksi kukaan lähtisi mistään sinne telttailemaan? Sinähän niitä kauhukuvia olet pääasiassa maalaillut. Ymmärrätkö edes miten taktisia ydinaseita käytetään? 

Ihme tinkaaja kyllä olet

T. Eri

Olen eri minäkin, mutta kysyn: miksi hänen pitäisi lähteä kotoaan minnekään?

Mäkin oon eri, mutta ihan oikeesti jäin miettimään miksi kukaan lähtisi selviytymään lapin erämaihin.

Siis onhan siellä kaunista, mutta kylmä ja lumi tulee paljon nopeemmin kun vähän etelämpänä.

Jos helsinkiä nyt joku alkaisi pommittaa tai sen välitön uhka olisi, niin mä lähtisin vaan omalle mökille asti suunnilleen hämeeseen. Ajanratoks vois keräillä puolukoita sieniä lähimetsästä, ja ehkä loppuja omppuja vielä puista.

Ja jos nyt joku ydinpommilla losauttais helsinkiin niin ei mulla kyllä kova kiire olis ulos ollenkaan 🤔

Lukeekohan kukaan ketjua kokonaan läpi.

Tässähän on käynyt ilmi, että siellä pommitetaan, missä on pommitettavaa. Lapissa ei ole mitään pommitettavaa, luonnossa ruokaa ja riistaa. Ehkä siksi sinne.

Mitä sitä tuhottuun ilmastoon ja ympäristöön jää pyörimään.

Minä lähtisin lappiin puhtaiden erämaajärvien ympäristöön. Jos siis tulisi useampi ydinlataus isoihin kaupunkeihin/ näiden infroihin.

Jos lähdet oletuksesta, että Suomen asutuskeskuksia ja varuskuntia pommitettaisiin, niin miksi niitä ei pommitettaisi Norjan puolella? Ja etenkin venäjän puolella, he kun olisivat pommittamisen kuitenkin aloittaneet? Suomen puolella pohjoisessa osumaa saisi ainakin Rovaniemi ja Sodankylä, ton sun ajattelumallin mukaan. Taktista ydinasetta saatettaisiin käyttää katkaisemaan Kilpisjärveltä Norjaan kulkeva tie. Ja jos ajatellaan muutenkin laajempaa ydinsotaa, koska se on luultavasti ainoa tilanne milloin Suomeen niitä ohjuksia sataisi, niin lämpötila tulee laskemaan voimakkaasti epämääräisen mittaiseksi ajanjaksoksi. Lapissa kun on muutenkin kylmä. Miten se ruoka ja riista selviää siellä Lapissa talvesta? Miten ihminen? Etenkään yksin. Ja ei, en ole tässä nyt nollaamassa sinua. Haluaisin vain tietää, että mille ajatus siellä selviämisestä perustuu.

Vierailija
3930/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no, mikä se erinomainen lista elintarvikkeista olisi sanotaan esim. kahden viikon tarpeisiin? Se kiinnostaisi enemmän kuin tämä nahistelu.

Vierailija
3931/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no, mikä se erinomainen lista elintarvikkeista olisi sanotaan esim. kahden viikon tarpeisiin? Se kiinnostaisi enemmän kuin tämä nahistelu.

Siihen on varmaan eri vaihtoehtoja. Siis siihen, että on hyvät varusteet tietylle ajanjaksolle. Ei tarvitse olla täydelliset/erinomaiset varastot. Kunhan on jotain. Eihän se nahistelu järkevää ole, mutta vaikuttaisi siltä, että ne listatkin aiheuttaa välittömästi jollakin tarvetta alkaa nahistella siitä, että miksi se oma lista on niin ylivertaisen erinomainen verrattuna jonkun toisen listaan. Jos suhtautuu asiallisesti siihen, että toinen kokee jonkun toisen tavan paremmaksi kuin joku toinen, niin silloin nahistelukin jää vähemmälle. Ja etenkin silloin, jos ei lähde ilmaisemaan eri mieltä olemistaan suoraan aukomalla päätä, tai nollaamalla erilaisia ihmisiä ja ajatuksia.

Vierailija
3932/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään.

Ihme tinkaaja kyllä olet

T. Eri

Mäkin oon eri, mutta ihan oikeesti jäin miettimään miksi kukaan lähtisi selviytymään lapin erämaihin.

Siis onhan siellä kaunista, mutta kylmä ja lumi tulee paljon nopeemmin kun vähän etelämpänä.

Jos helsinkiä nyt joku alkaisi pommittaa tai sen välitön uhka olisi, niin mä lähtisin vaan omalle mökille asti suunnilleen hämeeseen. Ajanratoks vois keräillä puolukoita sieniä lähimetsästä, ja ehkä loppuja omppuja vielä puista.

Ja jos nyt joku ydinpommilla losauttais helsinkiin niin ei mulla kyllä kova kiire olis ulos ollenkaan 🤔

Tässähän on käynyt ilmi, että siellä pommitetaan, missä on pommitettavaa. Lapissa ei ole mitään pommitettavaa, luonnossa ruokaa ja riistaa. Ehkä siksi sinne.

Minä lähtisin lappiin puhtaiden erämaajärvien ympäristöön. Jos siis tulisi useampi ydinlataus isoihin kaupunkeihin/ näiden infroihin.

Jos lähdet oletuksesta, että Suomen asutuskeskuksia ja varuskuntia pommitettaisiin, niin miksi niitä ei pommitettaisi Norjan puolella? Ja etenkin venäjän puolella, he kun olisivat pommittamisen kuitenkin aloittaneet? Suomen puolella pohjoisessa osumaa saisi ainakin Rovaniemi ja Sodankylä, ton sun ajattelumallin mukaan. Taktista ydinasetta saatettaisiin käyttää katkaisemaan Kilpisjärveltä Norjaan kulkeva tie. Ja jos ajatellaan muutenkin laajempaa ydinsotaa, koska se on luultavasti ainoa tilanne milloin Suomeen niitä ohjuksia sataisi, niin lämpötila tulee laskemaan voimakkaasti epämääräisen mittaiseksi ajanjaksoksi. Lapissa kun on muutenkin kylmä. Miten se ruoka ja riista selviää siellä Lapissa talvesta? Miten ihminen? Etenkään yksin. Ja ei, en ole tässä nyt nollaamassa sinua. Haluaisin vain tietää, että mille ajatus siellä selviämisestä perustuu.

https://areena.yle.fi/1-862303

Kyllä siellä lapinkairassa asuu tälläkin hetkellä erakkoja, irti kapitalismista. Taidat asua vuokrakuutiossa tuolla katsomuksella.

Vierailija
3933/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pökö kirjoitti:

Terveellä keskivertonaisella peruselintoimintoihin kuluu 1400-1600 kcal/ vrk. Siis siihen, että vain on olemassa mitään tekemättä. Se jos katsot oikealta vasemmalle ei sisälly tähän.

Tunnen itseni lisäksu useita ylipainon kanssa taistelevia naisia, jotka eivät laihdu, ellei kalorit ole alle 1000-1200vrk. Pitkään, menee pari viikkoa ennen kuin paino alkaa laskea tälläkään kalorimäärällä. Meitä ei kai sitten voi sanoa "terveeksi". Mutta iso etu tämä on poikkeustilanteessa. Itse elän suht terveellisesti 1- 2 vuotta vararenkaallani, jos saan sen lisäksi 800 kcal/vrk, josta puolet proteiineja, ja lisäksi monivitamiini+kalkki.

Vierailija
3934/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään.

Ihme tinkaaja kyllä olet

T. Eri

https://areena.yle.fi/1-862303

Kyllä siellä lapinkairassa asuu tälläkin hetkellä erakkoja, irti kapitalismista. Taidat asua vuokrakuutiossa tuolla katsomuksella.

Varmasti asuu, en ole väittänytkään etteikö asuisi. Mutta nyt on pakko kysyä, että luitko ollenkaan mitä kirjoitin? Ja miksi jatkat tuota oletuksien tekemistä, ja toisen nollaamisen yrittämistä? Oletko niin epävarma itsestäsi?

Oletan, että sinä et asu siellä kairassa. Eikö niin? Eikä taida tuon jutunkaan henkilö asua teltassa, tai itse rakennetussa tilapäismajoituksessa. Miksi vastaat jotain tuollaista, etkä kuitenkaan pysty vastamaan kysymyksiin, tai kertomaan, että miten ajattelit itse selvitä? Jätät aina vastineessasi huomiotta toisen kommentoijan tekstistä suurimman osan, kun haluat vain hysteerisesti puolustaa omaa kantaasi. Ei mun pointti ollut siinä, että onko siellä mahdollista asua nyt, just tällä hetkellä. Puhuin poikkeustilanteesta. Lue hyvä ihminen oikeesti mitä sulle sanotaan.

Vierailija
3935/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan taas siinä vaiheessa, että jos ei voi tehdä täydellisesti, ei kannata tehdä ollenkaan...?

Vierailija
3936/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnon pitää olla mahdollisimman proteiinipitoista ja rasvaista, mahdollisimman vähän kuituja ja karppeja jotta ei tarvitse syödä jatkuvasti kilotolkulla eikä ravata paskalla useaan otteeseen päivässä. 

ja näin, rakkaat lapset, saadaan aikaiseksi suolistotukos, jota ei saa ulos ulostamalla.

Pitääkin pakata reppuun muutamat Microlaxit Laxoberonit ihan vaan kaupankäyntiä varten, voivat olla rahan arvoista tavaraa!

Vierailija
3937/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pökö kirjoitti:

Lapset, sairaat, vanhukset tarvitsevat sen määrätyn kalorisatsin päivittäin. Mutta jos aikuisella (terveellä) on ylipainoa, hän voi elää vesipaastolla pitkäänkin. Keho osaa käyttää rasvavarastoja hyväkseen. Jos on alipainonen tai hyvin rasvaton tyyliin urheilija niin tämä ei tietenkään ole mahdollista.

Jos pitäisi lähteä vaellukselle napajäätikölle tai vuoristoon niin ottaisin kaveriksi sen vähän hylkeennäköisen tyypin, en sitä supertimmiä rasvatonta fitness/bodari-ihmistä.

Vierailija
3938/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostan käteistä, koska:

Wc-paperi ja joditabletit eivät saa loppua. Lisäksi ostan survivaleväspaketin.

Näillä mennään pari-kolme vuotta helposti. Muuta ei tarvitakkaan.

Vierailija
3939/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnon pitää olla mahdollisimman proteiinipitoista ja rasvaista, mahdollisimman vähän kuituja ja karppeja jotta ei tarvitse syödä jatkuvasti kilotolkulla eikä ravata paskalla useaan otteeseen päivässä. 

ja näin, rakkaat lapset, saadaan aikaiseksi suolistotukos, jota ei saa ulos ulostamalla.

Pitääkin pakata reppuun muutamat Microlaxit Laxoberonit ihan vaan kaupankäyntiä varten, voivat olla rahan arvoista tavaraa!

Lääkevarasto on aina arvokas. Joko vaihtotavarana tai omaan käyttöön.

Vierailija
3940/7621 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa meistä tulee kuolemaan olipa purkkia nurkissa tai ei

Uskaltaisin melkein sanoa, että ihan kaikki eli 100% jossain vaiheessa ;)